Ääniyliherkkyys ja kesä, auttakaa!
Rakastan kesää ja lämpöä, mutta kaiken pilaa lisääntynyt melu ulkona. Naapuruston teinit huudattavat musiikkia pihoillaan, rannoilla on monilla omat kajarit mukana ja musiikki raikaa, yhdessä naapurissa on jatkuvat bänditreenit autotallissa jne. Jos lähtee kaupungille, niin sielläkin on joku torikonsertti tai terasseilla musiikit raikaa.
Mä saan oikeasti paniikkikohtauksia tuosta jatkuvasta melusaasteesta. Oon kokeillut SSRI- lääkkeitä paniikkikohtauksia, niiden haittavaikutukset olivat suuremmat, kuin hyödyt. Olen käynyt terapiassa ja yrittänyt vaan sietää paniikkikohtauksia, ei apua. Ainut mikä auttaa on rauhoittavat lääkkeet, tai melun välttäminen. No en mä kyllä koko kesää voi vedellä rauhoittavia, eikä kotiin linnoittautuminenkaan kuulosta hyvältä vaihtoehdolta. Mitä vielä voisin asialle tehdä?
Kommentit (67)
Ja manaajakohtauksen saanut uhmaikäinen ei sit vissiin 2 lapsen äidillä tunnu missään...hrrr
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Kuulostaa siltä, että sulta kuluu päivässä todella paljon aikaa musiikin kuuntelemiseen.
No ei nämä tilanteet ole joka päiväisiä, mutta kesäaikaan viikoittaisia kuitenkin. On inhottavaa, kun huomaan vältteleväni tiettyjä paikkoja musiikin pelon vuoksi. Esimerkiksi en lähde torille kahville, koska pelkään saavani paniikkikohtauksen. Ap
Mene torin sijaan kissakahvilaan kahville. Siellä saa nauttia rauhasta. :)
Tuo on oikeesti hyvä idea. Pitää tutkia löytyisikö täältä läheltä! Ap.
Kuopiossa ainakin on. :)
Minkälaista terapiaa olet kokeillut? Niitäkin on joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Ja manaajakohtauksen saanut uhmaikäinen ei sit vissiin 2 lapsen äidillä tunnu missään...hrrr
No sekin on stressaava, mutta en saa siitä paniikkikohtauksia. Onneks omat lapset on jo tuon vaiheen ohittanut. Lähinnä teinin satunnaisia purkauksia saa nykyisin kuunnella. Ap.
Itsellä tilanne helpotti kun muu stressi jäi vähemmälle. Ei minulla paniikkia tullut, voimakasta ahdistusta liikenteen melusta vain. Pakko oli silti töihin päästä, tai pakko ja pakko, mikäs sitä olisi nälässä ja ilman asuntoa ollessa...
Hiukan apua sain myös NLP-terapiasta, yhdeltä kaverilta. Hiukan huuhaan oloista, pään uudelleenohjelmointia, mutta auttoi. Opin rentoutumaan etukäteen tilanteissa joissa tiesin joutuvani meluun.
Eli en päässyt kokonaan yli, mutta olen oppinut elämään asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ruohonleikkurit ovat pahimpia. Osa kun ajelee vielä bensakäyttöisillä.
Mua taas ruohonleikkurin ääni vaan lähinnä ärsyttää, siitä en onneksi paniikkikohtauksia saa. Mutta on mukava saada vertaistukea muiltakin, jotka kärsivät ympäröivästä melusta. Ap.
Naapuri kun vetäisee bensakoneensa käyntiin niin kyllä siinä pienimuotoisen paniikkikohtauksen siitä melusta aina saa. Oma sähkökäyttöinen on niin miellyttävän hiljainen hurisija.
Vierailija kirjoitti:
No keskustelua psykologin kanssa, ollaan yhdessä mietitty, mikä pelon aiheuttaa, miten sen voisi voittaa jne.. Olen saanut erilaisia rentoutusharjoituksia, hengitysohjeita jne. Olen Mennyt tietoisesti paniikkia aiheuttaviin tilanteisiin ja kestänyt paniikkikohtaukset loppuun saakka poistumatta tilanteesta kesken, että kokisin voittavani ja hallitsevia tilanteet. Ihan yhtä kauheita ne on silti, joka kerta.
Otan kyllä ehdotuksia vastaan. Hypnoosia olen miettinyt, voisiko se auttaa pelkoon?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tilanne helpotti kun muu stressi jäi vähemmälle. Ei minulla paniikkia tullut, voimakasta ahdistusta liikenteen melusta vain. Pakko oli silti töihin päästä, tai pakko ja pakko, mikäs sitä olisi nälässä ja ilman asuntoa ollessa...
Hiukan apua sain myös NLP-terapiasta, yhdeltä kaverilta. Hiukan huuhaan oloista, pään uudelleenohjelmointia, mutta auttoi. Opin rentoutumaan etukäteen tilanteissa joissa tiesin joutuvani meluun.
Eli en päässyt kokonaan yli, mutta olen oppinut elämään asian kanssa.
Muullakin stressi tai liian vähäinen uni lisää kohtauksia. Ajoittain mäkin olen pystynyt elämään tämän ongelman kanssa ja sietämään paniikintunteet. Nyt taas melu ahdistaa enemmän kuin pitkään aikaan. Pitääpä tutustua tuohon NLP- terapiaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No keskustelua psykologin kanssa, ollaan yhdessä mietitty, mikä pelon aiheuttaa, miten sen voisi voittaa jne.. Olen saanut erilaisia rentoutusharjoituksia, hengitysohjeita jne. Olen Mennyt tietoisesti paniikkia aiheuttaviin tilanteisiin ja kestänyt paniikkikohtaukset loppuun saakka poistumatta tilanteesta kesken, että kokisin voittavani ja hallitsevia tilanteet. Ihan yhtä kauheita ne on silti, joka kerta.
Otan kyllä ehdotuksia vastaan. Hypnoosia olen miettinyt, voisiko se auttaa pelkoon?
Hypnoosi ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypnoosi ei kannata.
OK. Onko sulla oma kokemus asiasta? Kiinnostaa kuulla, jos joku on jotain kokeillut, että mikä auttoi ja mikä ei. Ap
Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos saat paniikkikohtauksen?
Kuin nopeasti se menee ohi?
Mielenterveystalo.fi on ahdistuksenhallintaohjeita. Niitä pitää vaan harjoitella, apu voi tulla hitaasti. Mutta kun oppii ymmärtämään, että kyseessä on vain kehon fysiologinen ilmiö, väärintulkinta, ei mikään hengenvaarallinen sairaus. Oireet olisivat oikeassa hengenhädässä ehkä pelastavakin tekijä (kun lähtee pakoon), mutta nyt ne sulla lähtevät päälle "väärissä" tilanteissa.
On olemassa semmosta kun hypnoosi terapiaa missä käydään läpi sun kaltaiset traumat jotka pilaavat tän hetkisen elämänlaadun. Jos ei nyt järkevämpää ratkaisua löydy.
Kannattaa ihan tosissaan harkita kognitiivista käyttäytymisterapiaa. Tuskin kelalta saat, mutta itse jos pystyt sen kustantamaan niin etsi saman tien terapeutti. Musiikki ja äänet ei maailmasta lopu, parasta siis olisi jos onnistuisit muuttamaan omaa ajatteluaaimja omia tunteitasi melua ja musiikkia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos saat paniikkikohtauksen?
Kuin nopeasti se menee ohi?
Mielenterveystalo.fi on ahdistuksenhallintaohjeita. Niitä pitää vaan harjoitella, apu voi tulla hitaasti. Mutta kun oppii ymmärtämään, että kyseessä on vain kehon fysiologinen ilmiö, väärintulkinta, ei mikään hengenvaarallinen sairaus. Oireet olisivat oikeassa hengenhädässä ehkä pelastavakin tekijä (kun lähtee pakoon), mutta nyt ne sulla lähtevät päälle "väärissä" tilanteissa.
No pahinta on varmaan se tunne, kun uskoo kuolevansa. Mulla kohtaus menee monesti ohi puolessa tunniss, mutta joskus sellainen paniikkiahdistus voi kestää tuntejakin. Kohtaus jää tavallaan päälle, vaikka mitä tekisin. Ahdistuksenhallintaohjita olen saanut ja harjoitellutkin. Nyt vaan on pitkästä aikaa tosi vaikeaa tän kanssa. Ap.
Itse kuuntelen melko paljon ambient tyyppistä musiikkia jossa on paljon dataa, mutta nimenomaan rauhoittavana. Steve Roach, Jon Hassel Rudy Adrian mm. vastamelukuulokkeet päähän ja nämä soimaan niin rauhoitun yleensä todella tehokkaasti. Itse muusikkona olen huomannut ettei meteli haittaa joitakin ihmisiä, sitä jopa halutaan, kun taas toiset ovat aivan kauhuissaan.
Mulla on sama, joten ravintolassa on usein ihan mahdoton käydä syömässä kun musiikki soi kovalla ja nyt kesällä monet pitävät vielä ovia auki jolloin myös ulkoa kuuluva kauhea autojen pärinä kuuluu sisälle. Itse olen alkanut ihan kylmästi pyytää musiikkia hiljaisemmalle ja yleensä siihen suostutaankin.
Mutta kaikkien rokkijuhlien ja festareiden aikaan ei auta muu kuin jäädä kotiin, johon se musiikki kyllä hieman kuuluu muttei ihan niin kovaa kuin keskustassa.
Kesällä on tosiaan paljon vaikeampaa, kun joka paikassa on enemmän ihmisiä ja melua. Minä olen herkkä muullekin melulle kuin musiikille, mm. ulkoa kuuluva mattojen tamppaus on hirveää.
Olen käynyt lekurilla juttelemassa ääniherkkyydestä mutta he sanoivat vain että voi voi, ei heillä ole minulle antaa mitään apua. Ei tk-lekurilla eikä psykalla.
Tyrant kirjoitti:
Itse kuuntelen melko paljon ambient tyyppistä musiikkia jossa on paljon dataa, mutta nimenomaan rauhoittavana. Steve Roach, Jon Hassel Rudy Adrian mm. vastamelukuulokkeet päähän ja nämä soimaan niin rauhoitun yleensä todella tehokkaasti. Itse muusikkona olen huomannut ettei meteli haittaa joitakin ihmisiä, sitä jopa halutaan, kun taas toiset ovat aivan kauhuissaan.
Ois kiva kuulua tuohon porukkaan, jota melu ei häiritse. Pitää kokeilla noita vastamelukuulokkeita, kun moni niiden puolesta puhuu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama, joten ravintolassa on usein ihan mahdoton käydä syömässä kun musiikki soi kovalla ja nyt kesällä monet pitävät vielä ovia auki jolloin myös ulkoa kuuluva kauhea autojen pärinä kuuluu sisälle. Itse olen alkanut ihan kylmästi pyytää musiikkia hiljaisemmalle ja yleensä siihen suostutaankin.
Mutta kaikkien rokkijuhlien ja festareiden aikaan ei auta muu kuin jäädä kotiin, johon se musiikki kyllä hieman kuuluu muttei ihan niin kovaa kuin keskustassa.
Kesällä on tosiaan paljon vaikeampaa, kun joka paikassa on enemmän ihmisiä ja melua. Minä olen herkkä muullekin melulle kuin musiikille, mm. ulkoa kuuluva mattojen tamppaus on hirveää.
Olen käynyt lekurilla juttelemassa ääniherkkyydestä mutta he sanoivat vain että voi voi, ei heillä ole minulle antaa mitään apua. Ei tk-lekurilla eikä psykalla.
Joo ei minnekään festareille tai yökerhoon oo mitään asiaa. Myös kaikki huvipuistot esim. Linnanmäki tai jotkut kiertävät tivolit on ihan hirveitä, joka laitteesta kuuluu eri musiikki. Mä en ole vielä rohkaistunut pyytämään missään musiikkia hiljaisemmalle, ainoastaan läheisten ihmisten juhlissa voin niin tehdä. En minäkään ole muuta apua saanut, kuin lopulta rauhoittavat lääkkeet pahimpiin paniikkikohtauksiin. Harmi, että sinäkään, et ole apukeinoja löytänyt. Ap.
Olen herkkä äänille. Jouduin majoittumaan Kroatiassa paikassa, jonka alakerrassa soi musiikki klo 2 asti yöllä. Onneksi minulla oli korvatulpat ja kuulosuojaimet, hyvin nukutti.
Olen myös teettänyt omien korvien mukaan korvatulpat, silikoniset. Suosittelen.
Mua taas ruohonleikkurin ääni vaan lähinnä ärsyttää, siitä en onneksi paniikkikohtauksia saa. Mutta on mukava saada vertaistukea muiltakin, jotka kärsivät ympäröivästä melusta. Ap.