Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ääniyliherkkyys ja kesä, auttakaa!

Vierailija
03.06.2019 |

Rakastan kesää ja lämpöä, mutta kaiken pilaa lisääntynyt melu ulkona. Naapuruston teinit huudattavat musiikkia pihoillaan, rannoilla on monilla omat kajarit mukana ja musiikki raikaa, yhdessä naapurissa on jatkuvat bänditreenit autotallissa jne. Jos lähtee kaupungille, niin sielläkin on joku torikonsertti tai terasseilla musiikit raikaa.

Mä saan oikeasti paniikkikohtauksia tuosta jatkuvasta melusaasteesta. Oon kokeillut SSRI- lääkkeitä paniikkikohtauksia, niiden haittavaikutukset olivat suuremmat, kuin hyödyt. Olen käynyt terapiassa ja yrittänyt vaan sietää paniikkikohtauksia, ei apua. Ainut mikä auttaa on rauhoittavat lääkkeet, tai melun välttäminen. No en mä kyllä koko kesää voi vedellä rauhoittavia, eikä kotiin linnoittautuminenkaan kuulosta hyvältä vaihtoehdolta. Mitä vielä voisin asialle tehdä?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan nuo äänet nyt ihan kauheita vaikkei kärsisi edes ääniherkkyydestä. Kesäinen moporalli, musiikin huudatus parvekkeilla, vesiskootterit rannoilla, rokin huudattaminen terasseilla täysillä. Mielestäni sinussa ei ole mitään vikaa vaan se vika on näissä mölytoosissa.

Vierailija
42/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen herkkä äänille. Jouduin majoittumaan Kroatiassa paikassa, jonka alakerrassa soi musiikki klo 2 asti yöllä. Onneksi minulla oli korvatulpat ja kuulosuojaimet, hyvin nukutti.

Olen myös teettänyt omien korvien mukaan korvatulpat, silikoniset. Suosittelen.

Minä pyydän aina hotelleissa huoneen mahdollisimman kaukaa yökerhosta. Aina ei tosin sekään onnistu. Mä en pysty yötä pitämään korvatulppia, ne sattuvat ihan liikaa parin tunnin päästä. Tuota tolppien teettämästä vois tosin kokeilla. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen herkkä äänille. Jouduin majoittumaan Kroatiassa paikassa, jonka alakerrassa soi musiikki klo 2 asti yöllä. Onneksi minulla oli korvatulpat ja kuulosuojaimet, hyvin nukutti.

Minä pyydän aina hotelleissa huoneen mahdollisimman kaukaa yökerhosta. Aina ei tosin sekään onnistu. Mä en pysty yötä pitämään korvatulppia, ne sattuvat ihan liikaa parin tunnin päästä. Tuota tolppien teettämästä vois tosin kokeilla. Ap.

Tolppien=tulppien 😀 Ap.

Vierailija
44/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ääniherkkä mutten voi käyttää vastamelukuulokkeita sillä silloin minulle tulee sellainen olo kuin olisin jossain "veden alla" eivätkä ne muutenkaan oikein ole kivat kun kaupungilla kulkee. Koko ajan tiedostaa että ne on päässä.

Vierailija
45/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan nuo äänet nyt ihan kauheita vaikkei kärsisi edes ääniherkkyydestä. Kesäinen moporalli, musiikin huudatus parvekkeilla, vesiskootterit rannoilla, rokin huudattaminen terasseilla täysillä. Mielestäni sinussa ei ole mitään vikaa vaan se vika on näissä mölytoosissa.

Sitä minäkin ihmettelen, että miksi ei voisi olla ihan vaan hiljaisuudessa? Mutta minun on pakko yrittää sopeutua ympäröivään maailmaan, koska valtaosa ihmisistä pitää melusta. Ap.

Vierailija
46/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINOA neuvoni on, käytä tosi hyviä korvatulppia ja kaikkea sellaisia melua estäviä laitteita joita löytyy.

Kaupungissa melu kuuluu jokapäiväiseen elämään, ei sille mitään voi.

Toinen mahdollisuus, jos sinulle on mahdolista; osta tai vuokraa kesämökki kesäksi, tosi syvältä korvesta, mutta sielläkään ei aivan hiljaista ole, luonnolla on omat äänensä.

Eipä muuta kuin, koeta kestää!

Vierailija
47/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastamelukuulokkeita on paljon. Mäkin tarvitsisin sellaiset. Mietin mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa. Onko kellään ääniyliherkällä niistä kokemuksia tai suosituksia? Pitäisi saada todella paljon vaimentavat.

Vierailija
48/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINOA neuvoni on, käytä tosi hyviä korvatulppia ja kaikkea sellaisia melua estäviä laitteita joita löytyy.

Kaupungissa melu kuuluu jokapäiväiseen elämään, ei sille mitään voi.

Toinen mahdollisuus, jos sinulle on mahdolista; osta tai vuokraa kesämökki kesäksi, tosi syvältä korvesta, mutta sielläkään ei aivan hiljaista ole, luonnolla on omat äänensä.

Eipä muuta kuin, koeta kestää!

Kiitos. Pitää yrittää kesästä selvitä korvatulppien avulla, kun säät viilenee, ongelma lievenee. Mökille en taitaisi saada lapsia houkuteltua kovin pitkäksi aikaa. Ap.

Vierailija
49/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan tosissaan harkita kognitiivista käyttäytymisterapiaa. Tuskin kelalta saat, mutta itse jos pystyt sen kustantamaan niin etsi saman tien terapeutti. Musiikki ja äänet ei maailmasta lopu, parasta siis olisi jos onnistuisit muuttamaan omaa ajatteluaaimja omia tunteitasi melua ja musiikkia kohtaan.

Pitää harkita, tosin rahaa ei hirveästi ole. Asuntolaina, lasten kulut jne vievät kyllä tehokkaasti lähes kaikki tulot. Ap

Vierailija
50/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia + lääkitys. Oikeanlaisen lääkityksen menemiseen voi mennä vuosia ja onhan se rankkaa, mutta joskus se on tehtävä.

Vierailija
51/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuljen pääsääntöisesti aina julkisella paikalla vastamelukuulokkeet päässä ja kuuntelen itse valittua musaa. Joskus kun joutuu olemaan ilman, jos esim on seuraa, stressaannun aivan älyttömästi ja olen parin tunnin päästä todella kiukkuinen. Asiaa ei auta että esim kaupoissa soitettu musa on aivan hirveää, kuulostaa korviini siltä kuin joku emäntä olisi pahasti loukkaantunut ja vonkuu tuskissaan samalla kädellä nenästä kiinni pitäen. Saa mut raivon partaalle.

Mies onneksi ymmärtää, eikä loukkaannu kun usein hänen seurassaankin olen kuulokkeet päässä.

Vierailija
52/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuljen pääsääntöisesti aina julkisella paikalla vastamelukuulokkeet päässä ja kuuntelen itse valittua musaa. Joskus kun joutuu olemaan ilman, jos esim on seuraa, stressaannun aivan älyttömästi ja olen parin tunnin päästä todella kiukkuinen. Asiaa ei auta että esim kaupoissa soitettu musa on aivan hirveää, kuulostaa korviini siltä kuin joku emäntä olisi pahasti loukkaantunut ja vonkuu tuskissaan samalla kädellä nenästä kiinni pitäen. Saa mut raivon partaalle.

Mies onneksi ymmärtää, eikä loukkaannu kun usein hänen seurassaankin olen kuulokkeet päässä.

Mä olen joko kärsinyt hiljaa, kun menen perheen kanssa kaupungille tai tapahtumiin, tai sitten jättänyt menot välistä. En ehkä osaa kulkea seurassa kuulokkeet/tulpat korvissa. Ap.

Vierailija
53/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on öisin käytössä Otoplug korvakitti. Sitä ei työnnetä korvakäytävään sisälle, vaan se on vähän sinitarran tapaista materiaalia, josta liimataan klöntti tiiviisti korvakäytävän suulle. Ei satu, ei paina eikä työnnä vaikkua syvemmälle korvaan. Miinuspuoli on, että ei vaimenna yhtä tehokkaasti kuin perinteiset korvatulpat, mutta torppaa miehen kuorsauksesta sen verran ison osan, ettei siihen havahdu.

Muilta osin en tässä asiassa osaa auttaa, kun ap:n kuvailema ilmiö on ihan vieras. Tunnen vain sellaisen ääniherkkyyden muodon, jossa kovat äänet sattuvat korviin, en paniikkikohtausversiota.

Vierailija
54/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapia + lääkitys. Oikeanlaisen lääkityksen menemiseen voi mennä vuosia ja onhan se rankkaa, mutta joskus se on tehtävä.

Monia SSRI-lääkkeitä olen kokeillut, niiden kun pitäisi auttaa paniikkihäiriöön ja ahdistukseen. Lääkkeiden vaikutuksen alaisena en kyennyt tuntemaan juuri mitään, ei iloa, ei surua, paniikki lieveni muutamaksi kuukaudeksi, kunnes paheni taas. Myös kaikki seksuaaliset halut ja tuntemukset katosivat täysin. Osa lääkkeistä aiheutti myös valtavaa pahoinvointia kuukausien ajan. Onko tietoa, mikä muu lääke voisi auttaa? Lääkärit eivät muuta keksineet.

Nykyisin on, ihan lääkärin suosituksesta, rauhoittavat otettavaksi täsmälääkityksenä kohtauksen tullessa. Talvella tarvitsen lääkkeitä tosi harvoin, mutta kesäaikaan kuluu enemmänkin. Ap.

Vierailija
55/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on öisin käytössä Otoplug korvakitti. Sitä ei työnnetä korvakäytävään sisälle, vaan se on vähän sinitarran tapaista materiaalia, josta liimataan klöntti tiiviisti korvakäytävän suulle. Ei satu, ei paina eikä työnnä vaikkua syvemmälle korvaan. Miinuspuoli on, että ei vaimenna yhtä tehokkaasti kuin perinteiset korvatulpat, mutta torppaa miehen kuorsauksesta sen verran ison osan, ettei siihen havahdu.

Muilta osin en tässä asiassa osaa auttaa, kun ap:n kuvailema ilmiö on ihan vieras. Tunnen vain sellaisen ääniherkkyyden muodon, jossa kovat äänet sattuvat korviin, en paniikkikohtausversiota.

Tuo korvakitti kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Kiitos. Ap.

Vierailija
56/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että mikään terapia auttaa tähän. Olen kärsinyt ongelmasta nyt jo yli kuusi vuotta eikä se ole miksikään muuttunut. Tänä aikana olen käynyt terapiassa puhumassa tästä. Ei Suomessa taida olla ketään juuri ääniherkkyyteen erikoistunuttta terapeuttia. Omani ei osannut mitenkään systemaattisesti tarttua tähän ja alkaa hoitaa sitä vaan höpisi vain jotain että häiritseekö sinua tuo kellon tikitys tuolla taustalla yms. naurettavaa. Ei mitään apua. Toinen lääkäri sanoi että sori muttei hän tiedä asiasta mitään.

Vierailija
57/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko että mikään terapia auttaa tähän. Olen kärsinyt ongelmasta nyt jo yli kuusi vuotta eikä se ole miksikään muuttunut. Tänä aikana olen käynyt terapiassa puhumassa tästä. Ei Suomessa taida olla ketään juuri ääniherkkyyteen erikoistunuttta terapeuttia. Omani ei osannut mitenkään systemaattisesti tarttua tähän ja alkaa hoitaa sitä vaan höpisi vain jotain että häiritseekö sinua tuo kellon tikitys tuolla taustalla yms. naurettavaa. Ei mitään apua. Toinen lääkäri sanoi että sori muttei hän tiedä asiasta mitään.

Kurjalta kuulostaa sinunkin tilanne. Minä olen kärsinyt ääniyliherkkyydestä niin kauan, kuin pystyn muistamaan, ekat muistot paniikista on alle kouluikäisenä ja oon nyt 39v. 20-30v iässä oireita oli vähemmän ja niiden kanssa oli helpompi elää, mutta oireet pahenivat ja palasivat taas iän myötä. Olisi kiva löytää joku, joka on onnistunut selättämään ääniyliherkkyden! Ap.

Vierailija
58/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin kärsin taustamusiikeista, kaikenmaailman pärrääjistä ym. Koen ahdistusta ja saan raivokohtauksia.

Aina ei toimi pako kaupungista. Kun tänään kolmen tunnin melomisen jälkeen väsyneenä ja onnellisena asetuin lepotauolle luodolle, niin eikös joku mökkiläinen samantien nykäissyt moottorisahan käyntiin. Mikä hukattu mahdollisuus saada mielekästä hyötyliikuntaa tekemällä saunapuut pokasahalla!

Löytyisikö ulkomailta edullisempi korvaava vaihtoehto Otoplugille?

Vierailija
59/67 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskin kärsin taustamusiikeista, kaikenmaailman pärrääjistä ym. Koen ahdistusta ja saan raivokohtauksia.

Aina ei toimi pako kaupungista. Kun tänään kolmen tunnin melomisen jälkeen väsyneenä ja onnellisena asetuin lepotauolle luodolle, niin eikös joku mökkiläinen samantien nykäissyt moottorisahan käyntiin. Mikä hukattu mahdollisuus saada mielekästä hyötyliikuntaa tekemällä saunapuut pokasahalla!

Löytyisikö ulkomailta edullisempi korvaava vaihtoehto Otoplugille?

Voi ei mikä tilanne. On varmaan hienosti kantautunut veden yli kaikkialle tuo moottorisahan ääni!

Vierailija
60/67 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on yksinkertaisesti siitä että on liian hyvä kuulo verrattuna normaaliin, jommassa kummassa korvassa on parempi kuulo kuin toisessa, ja se korva missä on parempi kuulo, ottaa äänet kaikista voimakkaammin. Siinä helposti ajattelee että tarvitsenko tuota toista korvaa ollenkaan missä on huonompi kuuulo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi