Nuorelle sopiva astiasarja?
Kummilapsi pääsee ripille ja ajattelin antaa lahjaksi astioita. Nuori ei kerää mitään sarjaa eikä oikein osannut toivoakaan mitään. Mikä siis olisi sellainen suht simppeli ja ajaton sarja, mitä saisi vielä useamman vuoden hankittua?
Kommentit (88)
Kysy nuorelta. Kaikilla meillä on oma makumme, joten voi mennä pahasti metsään.
Esim siskolleni alkoi keräämään astiastoa. Onneksi otin puheeksi. Oma maku on ihan jotain muuta ja äidin kolmatta, tämmöinen yleinen kysely neljättä. Sisko oli aivan äimissään, että näyttääkö hän siltä, että voisi käyttää moisia kammotuksia. ;)
Joten ostin ylppäreihin ns. starttipaketin muutamalla satkulla kyseistä sarjaa. Hän oli tyytyväinen. Nyt on ollut helppo sitten ostella lisää juttuja siihen muidenkin.
En mä vielä rippilapselle astioita lähtis ostamaan. Nuoret on niin hetkessä kiinni ja nykyään kaikkea saa nopeella aikataululla, että harva edes osaa ajatella noin kaukaisia asioita.
Ei ne kapiojutut ole tänäpäivänä niin in kuin ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin tylsä, että suosittelen käteistä rahaa. Nuorella on toivottavasti vielä monen monta muuttoa edessä.
Tuskin sentään niin montaa muuttoa, etteikö niiden välissä olisi aikaa syödä.
Nuori ei osannut sanoa mistä tykkää. Astioille on aina tarvetta kun omilleen lähtee, haluaisin vaan antaa jotain sellaista, mikä yo-juhlien aikaan ei ole jo vanhanaikaista. Rahaa en anna.
ap
Vierailija kirjoitti:
En mä vielä rippilapselle astioita lähtis ostamaan. Nuoret on niin hetkessä kiinni ja nykyään kaikkea saa nopeella aikataululla, että harva edes osaa ajatella noin kaukaisia asioita.
Aika hauska trollihan tämä.
Olen viisikymppinen, eikä minullakaan ole mitään "sarjaa", onpa vaan sekalaisia halpoja kippoja.
Mulle olisi kelvannut ensiastiastoksi vaikkapa Ikean 365+ (esim. 18 osainen/39,95 e) tai Flitighet (18 osaa/29,95 e). Keksin vasta paljon myöhemmin mitä haluan oikeasti kerätä.
Nuorelle ei sovi astiasarja. Osta käyttöön menevää, ei keräilyyn. Ei kukaan jaksa muuttaa jatkuvasti karttuvaa astiastoa pienestä kämpästä toiseen ennen vakiintumista, jos ikinä edes vakiintuu. Maailma on muuttunut, enää ei omistaminen ole tärkeää. Ainakaan astiaston.
Tuota.... kysyisin teiniltä itseltään. Kuten tässä jo moni sanoikin, teinillä voi astiamaku olla jotakin ihan muuta mitä sinulla tai äidillään.
Ja todennäköisesti ei arvosta vielä mitenkään astioiden hommaamista. Itse antaisin ehkä osan rahana.
Mutta toki on vakavamielisiäkin teinejä. jotka arvostavat tuollaista. Itse ostin astioita vasta ylppärilahjarahoilla, kun kotoa muuttoon oli pari kk. Mutta kukin tyylillään.
Pitkään samanlaisina ja "aina valmistettavia" sarjoja ovat mm. Teema ja Arctica ja KoKo. Itse keräsin silloin 34 vuotta sitten Teemaa, ja se on niiiiiiin peruastiasto, ettei ole kyllä ollut hukkainvestointi. Uusia astioita saa aina, ja niihin on helppo yhdistää melkein mitä tahansa, jos haluaa vaikka jonkun oikein kuviollisen ja värikkään ison vadin.
19-vuotias tyttäreni tosin sanoo, että aikoo ostaa Ikeasta astiat, kerralla ison läjän ja huokealla. Sielläkin on astioita moneen junaan, mutta tosi on, että heidän mallistonsa tuppaavat vaihtumaan, joten jos sieltä ostaa, kannattaa ostaa isompi määrä eli varalle myös. Samaa väriä ei välttämättä ole pitkään myynnissä.
Mielestäni ei ole mitään mieltä noin nuorelle astioita antaa. Ehtiihän niitä sitten myöhemminkin antamaan koska jouluja, merkkipäiviä, valmistujaisia ym on tulossa vielä montaa kertaa ennen omaan kotiin muuttoa. Mieli ja makukin ehtivät vuosien varrella muuttua.
Toivottavasti vanhemmilla on säilytystilaa noille. Voihan olla että nuori muuttaa kotoa pois vasta päälle parikymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorelle ei sovi astiasarja. Osta käyttöön menevää, ei keräilyyn. Ei kukaan jaksa muuttaa jatkuvasti karttuvaa astiastoa pienestä kämpästä toiseen ennen vakiintumista, jos ikinä edes vakiintuu. Maailma on muuttunut, enää ei omistaminen ole tärkeää. Ainakaan astiaston.
Tä? Totta kai astiat menevät käyttöön. Kunnon astiasta vaikka neljälle on aina ihan ok lahja, ja varmasti on käytössäkin.
Mutta toki, 15-vuotias on aina nuori vielä arvostamaan tuollaisia, kun kotoa muutto tuntuu siinä iässä useimmilla vielä kaukaiselta ajatukselta.
11
Arabian Ruska - ne eivät lopu kirppareilta vielä vuosikymmeneen, eikä hintakaan päätä huimaa. Ainoa mikä näissä mattapintaisissa astioissa on on se että aterimet raappiintuvat niissä, joten mitään hienoja aterimia ei kannata niiden pariksi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Nuori ei osannut sanoa mistä tykkää. Astioille on aina tarvetta kun omilleen lähtee, haluaisin vaan antaa jotain sellaista, mikä yo-juhlien aikaan ei ole jo vanhanaikaista. Rahaa en anna.
ap
Eihän kukaan voi taata sitä, etteikö jokin tietty astiasarja olisi sitten muutaman vuoden päästä "vanhanaikaista". Osta astiat vasta sitten kun pääsee ylioppilaaksi. Silloin niitä tarviikin enemmän, rippikoululainen sentään asuu kotona vielä monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen, eikä minullakaan ole mitään "sarjaa", onpa vaan sekalaisia halpoja kippoja.
Ei taida viisikymppisellä sitten olla tietoa, mitä trolli tarkoittaa.
Jos sulle ei kapioita ja sarjoja kerätty, niin moni meistä muista viisikympisistä kyllä on kerännyt jotain sinne päin. Eri asia toki äitiemme aikaan.. Anteeksi, mutta tyhmät ihmiset ottaa päähän ihan kybällä.
Raha on persoonaton lahja, kaikkein helpoin valinta.
Miksi ei voisi antaa lahjaksi joitain konkreettista.
Liian kallista ei kannata. Nuoret pitävät usein esim. korviksista, jos tunnet hänen makunsa.
Kirjankin voi ostaa, esim. nuorten runokirjan, jos hän lukee.
Nykynuoret eivät välttämättä enää halua sellaista muisto rippilahjaa, paitsi että jotkut haluavat kuitenkin, riippuu nuoresta.
Se rahan antaminen on niin tavanomaista. Itse olen kysynyt nuoren äidiltä, että mikäs nyt on "in" nuorisolla, ja siitä kehitellyt lahjan.
No jos nuorella ei ole vielä mitään mieluista astiasarjaa niin miksi sitä pitää väkisin sille ostaa? Ei ole varmaan nyt muutamaan vuoteen muuttamassa omilleen joten ei sille astiastolle akuuttia tarvetta vielä ole. Joten keksi jotain muuta tai anna suosiolla vaan sitä rahaa. On kaikista mieluisinta varmasti, eikös se ole lahjassa tärkeintä, että miellyttää lahjan saajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida viisikymppisellä sitten olla tietoa, mitä trolli tarkoittaa.
Jos sulle ei kapioita ja sarjoja kerätty, niin moni meistä muista viisikympisistä kyllä on kerännyt jotain sinne päin. Eri asia toki äitiemme aikaan.. Anteeksi, mutta tyhmät ihmiset ottaa päähän ihan kybällä.
Tyhmä? Oisko tyhmä se joka ei ymmärrä ettei kaikkia astiasarjat voisi vähempää kiinnostaa?
Olen niin tylsä, että suosittelen käteistä rahaa. Nuorella on toivottavasti vielä monen monta muuttoa edessä.