Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oikeus vanhemmilla on päättää, että lapsi on uskonnoton?!

Vierailija
15.11.2024 |

Viittaan näihin julkisuudessa olleisiin juttuihin, joissa vanhemmat ovat hakeneet korvausta koululta, kun "uskonnoton" lapsi on altistunut Jeesukselle.  Uskonto on yksi elämän perusasioista, miten vanhemmilla voi olla oikeus riistää lapselta oikeus uskontoon? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin elämänkatsomustiedon tunneille, en uskontotunneille. Vanhempani kielsivät minulta kirkosta eroamisen jopa 16-vuotiaana. Kerropa minulle, mitä mielivaltaa tämä on? Taktikoin niin, että kävin lukiossa elämänkatsomustiedon kurssit kaikki kerralla heti, kun täytin 18-vuotta. Aivan turhaa kiusaamista!

Vierailija
2/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeus vanhemmilla on päättää, että lapsi liitetään johonkin uskontokuntaan?

Vanhemmilla on oikeus päättää joitain asioita lapsensa puolesta. Mulle sopii, että kaikki laitetaan väestörekisteriin ja vaikka 15vuotiaana sitten itse päätetään, kiinnostaako jokin uskonto niin paljon että liittyisi siihen.

Minusta näin toimien vakaumuksenvapautta noudatettaisiin myös lasten kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus vanhemmilla on päättää, että lapsi liitetään johonkin uskontokuntaan?

Vanhemmilla on oikeus päättää joitain asioita lapsensa puolesta. Mulle sopii, että kaikki laitetaan väestörekisteriin ja vaikka 15vuotiaana sitten itse päätetään, kiinnostaako jokin uskonto niin paljon että liittyisi siihen.

Juuri näin! Ei lapsi osaa mitään kyseenalaistaa. Uskoo vaikka Joulupukkiin. Ei ole oikein aivopestä pieniä. 

Vierailija
4/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat uskonnottomia, silloin on luonnollista että lapsikin on. Tietysti lapsi voi vähän vanhempana omaksua eri vakaumuksen kuin vanhempansa ja liittyä johonkin uskonnolliseen yhteisöön, mutta ei vielä alakouluikäisenä.

Vierailija
5/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi on uskonnoton, tietenkin. Uskonto on oppimisen tulos.

Vierailija
6/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio! Ei kukaan usko yhtään mitään, ellei joku kerro, että Jeesus, Allah, Buddha jne. 

Vierailija
7/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat siirtävät lapselle oman kielensä, kulttuurinsa ja uskontonsa eikä siinä ole mitään väärää.

Vierailija
8/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ei lapsi osaa mitään kyseenalaistaa. Uskoo vaikka Joulupukkiin. Ei ole oikein aivopestä pieniä. 

Mikähän olisi kirkollisverokertymä, jos lapsia ei liitettäisi evlut seurakunnan jäseniksi automaattisesti, vaan liittyisivät sitten täysi-ikäisinä jos haluaisivat?

Vierailija
9/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei usko miesten kirjoittamaan satukirjaan kuin aivopesun tuloksena. Miehet keksi itselleen jumalan, koska eivät pysty itse tuottamaan elämää. Ei siinä muusta ole kyse kuin kateudesta miksi uskonnot on syntyneet ja varsinkin vihaamaan naisia.

Vierailija
10/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan hyvä että lapsi on aikuiseksi asti vanhempien vastuulla. Joku terveysviranomainen tai muu neuvoja jakeleva voi kyllä antaa yleisiä ohjeita lasten kasvatuksesta, mutta taloudellisinta ja järkevintä olisi jos vanhemmat huolehtisivat lapsestaan. Meillähän on aika vapaasti saanut kasvaa ja sitten sen oman uskonratkaisun tehdä kun se itselle siltä tuntuu. Se että kuuluu kirkkoon, ei tee kenestäkään uskovaa. Lapsi kuuluu siihen mihin vanhemmat päättää. Kuitenkin jokainen oman päänsä sisällä joutuu tekemään ratkaisun ja päätöksen mitä uskoo. Kukaan ei voi pakottaa uskomaan mihinkään.

Vanhempi voi päättää että lapsensa on uskonnoton, mutta ei voi päättää sitä uskooko lapsi esimerkiksi Jeesukseen. Ei voi myöskään päättää loukkaantuuko lapsi jostain asiasta.

Vierailija
11/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio! Ei kukaan usko yhtään mitään, ellei joku kerro, että Jeesus, Allah, Buddha jne. 

Ei sitten pitäisi myöskään vahingoittaa uskottomia, jos jossain laulussa lauletaan Jeesuksesta. Sehän on sama vaikka laulettaisiin Laurista. Pelkkä nimi uskomattomalle.

Vierailija
12/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan syntyy aina uskonnottamana. Ihan samalla tavalla kuin hän syntyy kuulumatta mihinkään poliittiseen puolueeseen.

Vierailija
13/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin elämänkatsomustiedon tunneille, en uskontotunneille. Vanhempani kielsivät minulta kirkosta eroamisen jopa 16-vuotiaana. Kerropa minulle, mitä mielivaltaa tämä on? Taktikoin niin, että kävin lukiossa elämänkatsomustiedon kurssit kaikki kerralla heti, kun täytin 18-vuotta. Aivan turhaa kiusaamista!

Vanhemmat voivat myös kieltää viisivuotiasta lastaan syömästä kilon toffeepussia vaikka lapsi kokisi tämän kiusaamisena. Ennen vanhemmat saattoivat kieltää lastaan lähtemästä sukupuolielinten leikkaukseen mutta valitettavasti vanhempien vastuuta on heikennetty. Ehkä tulevaisuudessa penskat tosiaan saavat tehdä ihan mitä ikinä mielivät. Vaikka hajottaa joka ikisen ikkunan mikä vastaan tulee.

Vierailija
14/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainoastaan oikeus, vaan velvollisuus! Aikuisena voi päättää johonkin uskontokuntaan liittymisestä, jos kokee siihen tarvetta.

Vierailija
15/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi uskoo tehdas asetuksella Jumalaan mutta koululaitos uudelleen indoktrinoi ateismiin. Maailma ruokkii lihan himolla ja kaikki hengen korostaminen ja omatunto painetaan alas, Seuraukset näkyy. Maailma menee koko ajan pimeämpään (wicked) suuntaan. 

Tosin kyllä paljon ihmisiä kääntyy ja pelastuu, tunnen monta ex-ateistia jotka ovat kääntyneet Elävän Jumalan puoleen. 

Kun Jeesus tulee hän ei tule syljettäväksi ja pilkattavaksi vaan Tuomarina ja erottaa vuohet lampaista kumpikin iän'kaikkiseen osaansa.

Vierailija
16/16 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi uskoo tehdas asetuksella Jumalaan mutta koululaitos uudelleen indoktrinoi ateismiin. Maailma ruokkii lihan himolla ja kaikki hengen korostaminen ja omatunto painetaan alas, Seuraukset näkyy. Maailma menee koko ajan pimeämpään (wicked) suuntaan. 

Tosin kyllä paljon ihmisiä kääntyy ja pelastuu, tunnen monta ex-ateistia jotka ovat kääntyneet Elävän Jumalan puoleen. 

Kun Jeesus tulee hän ei tule syljettäväksi ja pilkattavaksi vaan Tuomarina ja erottaa vuohet lampaista kumpikin iän'kaikkiseen osaansa.

Aaaamenn!!!! Kiitos Herralle. Elävä Jeesus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän