Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Työttömänä ei ole autoa ja on pakko pärjätä tällä tavalla.
Oma auto on totuttu ajatus. Alunperin oltaisiin voitu valita päinvastainen ajatus, nyt kaikki kummastelisivat ajatusta omasta autosta.
No en itsekään tajua, miksi esim. kenelläkään Helsingissä asuvalla pitäisi olla omaa autoa. Ehkä jossain pöpelikössä, jossa julkinen liikenne huono tai olematon, eri asia.
T. Autoton helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Maalla on oltava 2 autoa.
Kyllä mulle ihan yksi riittää.
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.
Meillä on auto lähinnä isompien tavaroiden kuskaamiseen ja mökkimatkoihin. Auton vuokraaminen on suhteettoman kallista ja auton hakeminen ja noutaminen jostain kauempaa vie aikaa. Kai sitä ilmankin pärjäisi mutta saman verran sitä ajoa tulisi kuitenkin, se olisi vain sitten sillä vuokra-autolla.
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Keskusta-alue ei ole koko Suomi. Tehkööt ihan mitä haluaa ne, jotka asuvat kaupungissa. Eihän siellä ole enää monella omaa pyörääkään vaan kaupunkipyörä kelpaa. Mutta ihan turha levittää ideologiaa alueille, joissa se ei toimi.
Autossa on se pointti, että se on käytettävissä, kun sitä tarvitsee. Joku allergikko tykkää kovasti, kun toinen on roudannut autossa juuri koiriaan. Ja mistä tempaistaan lastenistuimet?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.
Vuosittainen ajoneuvovero voitaisiin aivan hyvin poistaa niin auton pitäminen ei olisi niin kallista.
Pitää myös muistaa että julkisen liikenteen lipunhintoja tuetaan voimakkaasti verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on auto lähinnä isompien tavaroiden kuskaamiseen ja mökkimatkoihin. Auton vuokraaminen on suhteettoman kallista ja auton hakeminen ja noutaminen jostain kauempaa vie aikaa. Kai sitä ilmankin pärjäisi mutta saman verran sitä ajoa tulisi kuitenkin, se olisi vain sitten sillä vuokra-autolla.
kallein ratkaisu tuo oman auton pitäminen noihin tarkoituksiin on.
No miksi kaikilla pitäisikään olla oma auto?
Voi mielestäni pikemminkin kysyä miksi Helsingissä asuvat saavat lentää ulkomaille? Laiva + polkupyörä yhdistelmällä pääsee ja paljon ekologisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ihan unelmatilanne, jos Suomessa olisi niin toimiva joukkoliikenne, ettei tarvitsisi pitää omaa autoa. Auto on kallis hankkia ja kallis ylläpitää. Nykytodellisuus valitettavasti on se, että ilman omaa autoa ei ihan noin vaan joka paikkaan kuljetakaan.
Sehän pyörisi tolkuttomalla hukkakapasiteetilla.
Toisaalta edes Espoo ei ole saanut poikittaisliikennettään toimivaksi, vaikka aikaa on mennyt vuosikymmeniä. Muualla on vielä pienempi käyttäjämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajattelevat tuneteella, eivät rationaalisesti. Nimenomaan oman talouden kannalta monetkaan kaupunkilaiset eivät tarvitsisi omaa autoa. Se on todella suuri kuluerä, ja suurimmaksi osaksi turha. taksilla saa ajaa todella reippaasti että pääsee samoihin kustannuksiin. Puhumattakaan näistä car club-tyyppisistä ratkaisuista.
Mutta kun tunne vie niin ei sille mitään näytä voivan. N. 5000e vuodessa Autoliiton laskelman mukaan ihan silmää räpäyttämättä saa mennä.
Meidän taloudellisuuttako tässä siis ajatellaan? Saisinko kuitenkin ihan itse päättää että haluanko törsätä rahani tähän?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minun autoni tuossa pihalla ketään haittaa? Töissä käyn fillarilla ympäri vuoden, kaupassa yleensä kävellen. Kilometrejä tulee ehkä 3000 vuodessa. Millä tapaa maailma pelastuisi jos ajaisin samat ajot jonkun muun autolla?
Ei se ketään muuta haittaakaan kuin sinua. Kalliiksi tulee. Heität usemman tonnin ilmaan joka vuosi kun sitä pihassa seisotat. Mutta kukin tyylillään.
No olen kyllä Lin kanssa samaa mieltä. Eihän hän ole autoja kokonaan kieltämässä! Mutta esim meidän perheelle riittä ihan hyvin yksi auto, ei tarvita useampaa. Ja täällä kaupungissa muutenkin pääsee tosi hyvin liikkumaan pyörällä ja bussilla, kävellenkin. Ja nyt on vielä noita sähköpotkulautoja joilla nuoriso ajaa. Kehitetään mieluusti julkista liikennettä niin että yhä useampi ihminen pärjäisi ilman sitä omaa autoa.
Mitenkäs sitten, kun työmatka on suuntaansa 100 kilometriä ja kauppaan on sama 100 kilometriä?
Vasemmistolaiset (=kommunistit) eivät ymmärrä, että muuallakin kuin Helsingissä asuu ihmisiä.
Onhan se peltilehmä turhake suuren osan aikaa. Tietää vain, että siellä se makaa parkkiruudussa ja arvo laskee.