Nautitteko te muut siivoamisesta?
Minä hoidan mielenterveyttäni siivoamisella. Voin hyvin, kun on siistiä, ja vastaavasti kärsin, jos on sotkuista tai likaista. Ennen kaikkea siivoaminen on mukavaa. Se on niin konkreettista ja helppoa. Tuloksen näkee heti, ja homman fyysisyys saa aivot lomailemaan ja mielihyväaineet liikkeelle. Siivoan siis kirjaimellisesti omaksi ilokseni. Tietysti minullakin on inhokkikotityöni, mutta esimerkiksi ikkunat voisin pestä ja pölyt pyyhkiä vaikkapa joka päivä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa viikonloppu sillä että siivoan joka perjantai. En tee numeroa viikkosiivouksesta tai pyykkien pesemisestä. On ihanaa kun koti on puhdas ja saa vaihtaa lakanat uusiin. Yleensä laitan samalla jotain musiikkia soimaan.
Toki välillä ottaa päähän jos siivoamisen jälkiä ei ehdi kauaa ihastella. Kuinka paljon voi mies esim. tuoda hiekkaa kenkien mukana? Eikä se aina pyyhi pöytiä sotkuistaan automaattisesti. Kotona olisi aina hiton siistiä jos asuisi yksin.
Mitä tarkoitat sillä, että et tee viikkosiivouksesta numeroa?
En varsinaisesti nauti siivoamisesta mutta siivoan silti todella usein!
Lähinnä siivoan usein siksi että saan kolistella oikein kunnolla niin että lattiat paukkuu.
Yläkerran asunnossa asuu niin veemäinen lapsiperhe joka hyppii, juoksee ja hakkaa lattiaa päivästä toiseen että saavatpahan itsekin nauttia kunnon kolinoista.
Yleensä pyrinkin siivoamaan jos tiedän että lapset ovat päiväunilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa viikonloppu sillä että siivoan joka perjantai. En tee numeroa viikkosiivouksesta tai pyykkien pesemisestä. On ihanaa kun koti on puhdas ja saa vaihtaa lakanat uusiin. Yleensä laitan samalla jotain musiikkia soimaan.
Toki välillä ottaa päähän jos siivoamisen jälkiä ei ehdi kauaa ihastella. Kuinka paljon voi mies esim. tuoda hiekkaa kenkien mukana? Eikä se aina pyyhi pöytiä sotkuistaan automaattisesti. Kotona olisi aina hiton siistiä jos asuisi yksin.
Mitä tarkoitat sillä, että et tee viikkosiivouksesta numeroa?
Luulin että on ihan normaali ilmaisu :D Tarkoitin siis että hoituu siinä missä muukin, enkä koe minään pakkopullana siivota perjantaina töiden jälkeen.
On se ihan jees. En kuitenkaan elämääni pelkälle siivoukselle pyhitä. Ei siitä stressiä tarvii ottaa.
Koti on elämistä eikä siivousta varten.
Mä tykkään imuroimisesta. Lapsiperheessä imurointia saa tehdäkin useamman kerran viikossa (ei koko huushollia kerralla, vaan akuuteimmat paikat, kuten eteinen, keittiö).
Imureissa on eroa, kaikilla imureilla ei ole kiva työskennellä.
Joo ja ei.
Tykkään kevyistä, rutiininomaisista siivoustöistä, jotka teen lähes päivittäin suunnilleen saman kaavan mukaan eli pikasiivous ja tiskaus. Mutta kaikki fyysisiä voimia vaativa, tarpeen mukaan harvoin tehtävä tai ei täydellisen rutinoitunut homma on ärsyttävää. Vaikeinta ei ole tekeminen, vaan sen ajankohdan päättäminen ja joissain tapauksissa myös sen epävarmuuden sietäminen, kun ei ole varma tekeekö oikein.