Kuukautiskuppi eli kuukuppi
Hankin jokunen aika sitten itselleni kuukupin, eikä laittamisessa tai pesussa yms ollut ongelmia... Parikertaa on kuppi vuotanut yli, siksi kun ei ole ajoissa käynyt tyhjentää sitä. Itsellä oli pitkään ihme ennakkoluuloja kuppia kohtaan, että se on hippien höpötyksiä yms
Oisi voinut jo aiemminkin hankkia kuukupin. Helpottaa kyllä elämää menkkojen aikana ja unohtaa jopa ettei oo menkkoja!
Minkälaisia kokemuksia toisilla on kupista? Risut sekä ruusut vastaanotetaan!
Kommentit (163)
On iso kuukuppi kätevä kapistus. Ap
Jossain vaiheessa sitten mustan värisen kuukupin hankinta. Ap
Olen käyttänyt noin 12 vuotta, toinen kuppi menossa. Tulee hyvä mieli, kun miettii miten vähän rahaa olen käyttänyt (noin 30-40 e kahteen kuppiin) ja miten vähän roskaa tuottanut menkkoihin liittyen. Poisto ja laitto helpointa pöntöllä istuessa, alkuharjoittelun jälkeen sujuu helposti. Huomaamaton, ei ala hiostaa, haista, tms. eikä rapise pöksyissä. Hygieeninen. Ainoa miinus on kupin käyttö esim. mökillä tms. paikassa jossa samalla lailla pesumahdollisuutta, mutta onneksi ei vaikuta arkeen. Oon tosi iloinen, että tällainen suoja on olemassa.
Välillä unohtaa, että on kuukautiset, kun käyttää kuukuppia. Oon ollut tosi tyytyväinen kuukuppiin, on kyllä joitakin miinuspuolia sen käytössä. Ap
En aio toistaiseksi kokeilla. Mulla oli vähän aikaa sitten käytössä hormonikapseli, josta seurasi todella paljon vuotoja. Ehkä 3 kk neljästä vuosina, vuodessa se tekee aika realistiset 9 kk... Enemmän ja vähemmän. Silloin kun vuosin enemmän, olisi kuppia pitänyt vaihtaa varmaan kerran tunnissa, eikun sormet pilluun taas... Kun vuotoa oli vähän niin vähän olisi kyrpinyt silti olla sen tyhjän kupin kanssa ronkkimassa. Menettelyn siis siteillä ja vessapaperilla enimmäkseen, joskus tamponi ja side RANKKAAN vuotoon. Nyt en käytä hormoneja, mutta menkkojen ekat päivät on runsaat. Mulla ei ole mitään mielenkiintoa ronkkia pilluani kuppien kanssa jatkuvasti. Ymmärrän, että jonkin mielestä ne on vaivattomia ja joku mieltää siteet pahaan hajuun ehjä (niiden joidenkin alapää varmaan sitten haisee voimakkaasti pahalta). Mun mielestä ei ole vaivaton, tavaran tunkeminen pimpistä sisään on aina mieletön vaiva ellei kyseessä ole mies. Paljon mieluummin vaihdan sitten pikkareissa kuin taiteilen silikonikuppinippua sisääni. Suomessa se on kuitenkin kaikkien saatavilla, useimmilla on varaa kertakäyttösiteisiin. Ekotekoni on ettei hankittu neljättä eikä viidetää lasta ja kierrän kaiken. Kuppimanialle ei kiitos, muut tekee niinkuin hyvältä tuntuu.
Mulla meni muutama kuukausi että sai ulos ilman että kyykin oudosti. Mutta huippu juttu, ei tarvi enää ikinä miettiä onko kotona tampooneja vai ei.
Ei mitään valitettavaa. Ainoastaan pitää ennakoida julkiset vessat kuten salillani, harvoin niissä onnistuu tyhjennys mikäli vessassa, siis ihan yksityiskopissa, ei ole allasta ja hanaa, on tyhjennys hankalaa.
Olisi kiva jos sen nimi olisi kuparikuppi tms, koska nyt taivaalla oleva kuu on sekoitettu asiaan, kuin kuuhun valuisi jotain.
Käyttäisin muuten, mutta minusta on hirveän epämiellyttävää tunkew mitään sisälleni. Jopa tamponin laittaminen sattuu, joten pakko käyttää siteitä. Ehkä sitten voisi kokeilla, kun neitsyys ensi menisi. Voisi ehkä olla helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Yökötti mielikuva joskus että joutuu roplaamaan veristä kuukuppia ja keittelemään sitä... Ap
Siis kun omasta mielestäni kuppi on todella siisti ja siinä ei niin paljon verta tarvitse nähdä. Veri kerääntyy siististi kuppiin, kupin sisältö lavuaariin, huutelu ja thats it. Verrattuna siteisiin, jotka levittää veren koko vakoon.. :D Itse olen käyttänyt kuppia jo n. 7 vuoden ajan, ja se on itselläni toiminut oikein hyvin. Kaikkien anatomiaanhan se ei tietenkään sovi...
Itse en voi käyttää sisäisiä suojia ollenkaan.
Ilmoitin asiattomaksi. Ensimmäinen ilmoitus koskaan
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni muutama kuukausi että sai ulos ilman että kyykin oudosti. Mutta huippu juttu, ei tarvi enää ikinä miettiä onko kotona tampooneja vai ei.
Ei mitään valitettavaa. Ainoastaan pitää ennakoida julkiset vessat kuten salillani, harvoin niissä onnistuu tyhjennys mikäli vessassa, siis ihan yksityiskopissa, ei ole allasta ja hanaa, on tyhjennys hankalaa.
Apteekista (ja joistain isoista marketeista) saa yksittäispakattuja desinfiointipyyhkeitä juuri näitä tilanteita varten. Ne on kehitetty nimenomaan kuukupeille eli ph on oikea eikä vaurioita kuppia. Harvoin niitä tarvii käyttää kun kuukupin etu nimenomaan on pitkässä käyttöajassa jolloin kupin voi pääsääntöisesti vaihtaa aina kotona mutta minusta ihan kätevä olla olemassa. Tai sitten voi tehdä niin että ottaa mukaan vesipullon ja pesee kupin wc-pöntön päällä kaatamalla vettä omasta pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yökötti mielikuva joskus että joutuu roplaamaan veristä kuukuppia ja keittelemään sitä... Ap
Siis kun omasta mielestäni kuppi on todella siisti ja siinä ei niin paljon verta tarvitse nähdä. Veri kerääntyy siististi kuppiin, kupin sisältö lavuaariin, huutelu ja thats it. Verrattuna siteisiin, jotka levittää veren koko vakoon.. :D Itse olen käyttänyt kuppia jo n. 7 vuoden ajan, ja se on itselläni toiminut oikein hyvin. Kaikkien anatomiaanhan se ei tietenkään sovi...
Miun mielestä kyllä näkee veren kuukupista ihan selvästi/määrän, ehkä toisella tavalla kuin muissa suojissa mutta kuitenkin. Ei aina veri keräänny siististi kuppiin, voi vuotaa yli tai ohi mennä, kupin asentamisen yhteydessä voi verta tulla kupin ympärille tai pois ottamisen aikana veri voi myös tulla kupin ympärille. Eli ei ole aina "siistiä" ja "simppeliä" touhua. Siteissä veri leviää (ei hyvällä tavalla aina) ihan eritavalla suojaan väkisin kun on kehon ulkopuolella se suoja. Tamponit on miusta siisteimpiä käyttää käytössä, vedät narusta vain pois jne. Ap
Kohdunsuuni laskeutuu kuukautisten aikaan hyvin matalalle, joka aiheuttaa usein erittäin epämiellyttävää tunnetta ja ohivuotoja kuukupin kanssa.