Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaisnuoret eivät osaa Euroopan valtakieliä?

Vierailija
02.06.2019 |

Englannin osaaminen ei riitä Euroopassa, olisi osattava myös esimerkiksi saksaa, ranskaa ja venäjää. Kielten oppiminen on helpointa päiväkodissa, peruskoulu- ja lukioiässä.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim siksi että kunnat säästää eikä noiden kielten opetusta ole tarjolla.

Vierailija
2/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko amerikkalaisen viihdekulttuurin kautta tullut kenties sellainen käsitys, että vain englannin osaaminen riittäisi. Ei se riitä tosielämässä. Maassa maan tavalla ja maassa maan kielellä. Vain englantia osaavat jäävät ulkopuolisiksi paikallisesta yhteisöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim siksi että kunnat säästää eikä noiden kielten opetusta ole tarjolla.

Vaikka ylimääräisiä kieliä olisi tarjolla, niitä ei haluta valita eikä kirjoittaa yo-kokeissa.

Vierailija
4/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun enkun lisäksi on pakko opiskella ruotsia.

Harva jaksaa kolmea tai useampaa vierasta kieltä opiskella.

Vierailija
5/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset osaavat Euroopan valtakieliä. Olet erehtynyt, tai sitten ystäväpiirisi on poikkeuksellisen kielitaidotonta.

Vierailija
6/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska lapsia ei kiinnosta niiden opettelu. Aika harvan arkielämässä on käyttöä vaikkapa saksalle, ranskalle, espanjalle tai italialle, ja sen takia motivaatio niiden opetteluun on heikko. Pitää muistaa, että uuden vieraan kielen opiskelu on hyvin työlästä eli se vaatii vahvan motivaation onnistuakseen.

Vierailija
7/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko amerikkalaisen viihdekulttuurin kautta tullut kenties sellainen käsitys, että vain englannin osaaminen riittäisi. Ei se riitä tosielämässä. Maassa maan tavalla ja maassa maan kielellä. Vain englantia osaavat jäävät ulkopuolisiksi paikallisesta yhteisöstä.

Minua ainakaan ei kiinnosta olla osa paikallista yhteisöä – viikon lomalla pärjää englannillakin.

Vierailija
8/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska lapsia ei kiinnosta niiden opettelu. Aika harvan arkielämässä on käyttöä vaikkapa saksalle, ranskalle, espanjalle tai italialle, ja sen takia motivaatio niiden opetteluun on heikko. Pitää muistaa, että uuden vieraan kielen opiskelu on hyvin työlästä eli se vaatii vahvan motivaation onnistuakseen.

Eikö suomalaisten kannattaisi muodostaa elävän elämän yhteyksiä muualle Eurooppaan jotta motivaatiota alkaisi löytyä? Emmehän me ole mikään muusta Euroopasta erillinen saareke.

Vierailija
9/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Hyödytön pakkoruotsi vie hirveästi energiaa monen muun aineen opiskelulta.

Vierailija
10/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakaan ei kiinnosta olla osa paikallista yhteisöä – viikon lomalla pärjää englannillakin.

Jos haluaa mennä isona töihin ulkomaille, niin paremmin viihtyy jos pääsee sisälle paikalliseen yhteisöön.

Vierailija
11/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaiset kunnioittaisivat ihmisen alkuperää ja soittaisivat mm. esim. Chicano rap musiikkia edes joskus Yle X:ssä niin me voitaisiin osata puhua vaikka kiinaa, tietenkin niin lisäen että kaikkea ketjussa edellä mainittuja emme oppisi.

Vierailija
12/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla kolmen kielen opiskelu ei ollut harvinaista peruskouluikäisillä.

Vierailija
13/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika harvan elämässä on käyttöä vaikkapa saksalle", ja samaan aikaan Rammstein myy keikkansa Suomessa loppuun niin nopeasti, että päätetään lisätä toinen samanlainen samalle viikonlopulle.

Kyllä mä veikkaisin, että Suomen nuorisosta löytyisi muitakin ihmisiä kuin minä, jotka Till Lindemann on houkutellut kiinnostumaan saksan kielestä.

Vierailija
14/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ehditty jo opettelemaan, kun suomalaiset panssarivaunut vyöryvät Moskovaan.

Vierailija
15/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä ruotsilla pärjää joka maassa, sitähän luetaan Suomessa alakoulusta asti. Niin tärkeää se on, että ihan pakolliseksi säädetty, joten kyllä sillä pärjää, muuten ei olisi pakollista.

Vierailija
16/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita valtakieliä kuin englantia ei osata, koska niitä ei vielä kouluiässä niin paljon arvosteta, ruotsin kielen opiskelu vie kapasiteettia muiden kielten opiskelusta, koulussa painotetaan eniten englannin kielen osaamista. Tässä aika tiivistetysti ne syyt.

Vierailija
17/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, suomalaiset nuoret? Muissa Euroopan maissa sikäläiset nuoret osaavat tasan tarkkaan omaa kieltänsä, eivätkä mitään muuta kieltä sanaakaan.

Vierailija
18/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matemaattisesti erittäin lahjakas, ammatiltani olen lääkäri. Kielten opiskelu on ollut kuitenkin minulle aina hankalaa. Opin englannin ja ruotsin hyvin, molemmista kirjoitin Laudaturin valmistuessani ylioppilaaksi vuonna 2009. Ne vaativat kuitenkin valtavasti työtä, minkä lisäksi kemia, fysiikka, biologia ja pitkä matematiikka olivat raskaita aineita myös. Olisin paljon mieluummin opiskellut saksaa tai ranskaa ruotsin sijaan. Aikani ei kuitenkaan mihinkään muuhun kieleen enää riittänyt. Saa itse kokeilla ja tulla kertomaan, miten kävi.

Vierailija
19/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset osaavat Euroopan valtakieliä. Olet erehtynyt, tai sitten ystäväpiirisi on poikkeuksellisen kielitaidotonta.

Nimenomaan suomalaisista hyvin moni pärjää monella eri kielellä, mutta esim Italiassa käydessäni olen huomannut, että siellä harva osaa edes englantia, mongertavat vaan omaa äidinkieltään, eivät muuta. Ja Espanjassa aika sama juttu. Ja muuallakin Euroopassa suuri osa näyttää puhuvan vaan omaa kieltään ja sen lisäksi englantia hyvin vaihtelevalla menestyksellä, että ihan turhaan täällä taas uhriudutaan ja haukutaan suomalaisia kielitaidottomiksi.

Vierailija
20/63 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, suomalaiset nuoret? Muissa Euroopan maissa sikäläiset nuoret osaavat tasan tarkkaan omaa kieltänsä, eivätkä mitään muuta kieltä sanaakaan.

No miten niissä maissa pärjää englannilla?