Dormiplant valeriaana - mitä tilalle?
Dormiplant valeriaanan saatavuus loppui noin vuosi sitten.
Käytin sitä helpottamaan nukahtamista ja koin, että yllättäen se vähensi hieman myös hampaiden narskuttelua. Narskutus on todettu 11 vuotta sitten. Purentakisko on ollut nyt 2,5 vuotta.
Dormiplantista en huomannut minkäänlaisia negatiivisia sivuvaikutuksia, joten arvelen, että valeriaana sopii minulle hyvin.
Apteekista tarjottiin tilalle Sedonium ja käytinkin useamman paketillisen, mutta se on ilmeisesti miedompi, sillä se on myös tehottomampi.
Lähiapteekissani ei ole aina Sedoniumiakaan saatavilla, joten nyt olen ollut ilman.
Bruksaus tuntuu pahenevan.
Kävin hammaslääkärillä ja hän muokkasi hieman kiskoa, mutta ei juurikaan auttanut.
Hampaita ja lihaksia särkee.
Olisiko teillä suositella korvaavaa valeriaanatuotetta?
Tai muuta laillista tuotetta joka toimii samalla tavalla?
Haluaisin kokeilla vielä saisinko apua nukahtamisvaikeuksiin ja ehkä mahdollisesti tuohon narskutukseenkin.
Kommentit (23)
Valeriaanan vaikutusta ei ole pystytty tieteellisesti todentamaan. Poskilihasjumpan ja rentoutusharjoitusten vaikutus sen sijaan on testattu, todennettu ja oikeastaan ihan loistava - vaatii vaan vähän omaa vaivannäköä.
Oma hammaslääkärini neuvoi minulle jumpan YTHSsässä, ja olen siitä sittemmin ollut hyvin kiitollinen. Hampaani olivat kulumassa pilalle bruksismin takia ja hän lopetti sen.
Sedonium on ihan toimiva, mutta pitää ottaa tupla-annos, koska yhdessä tabletissa on vain puolet vaikuttavasta aineesta Dormiplantiin nähden.
Tehokkaimpia itselläni ainakin kuitenkin on luonnollisemmassa muodossa olevat valerianat eli ihan valeriana-juuri itse alkoholiin uutettuna, tai tämä puhdas valeriana-uute jota ei ole tablettimuotoon pakattu https://feelvivid.fi/fi/home/22-valeriaana-uutejauhe-100-g-643004998207…;
Valerianaan kannttaisi mahdollisesti yhdistää jokin muu rauhoittava yrtti, esim. passiflora. Sitä saa esim. Relaxor merkkisenä apteekeista ja luontaistuotekaupoista monessakin tuotemerkissä.
iHerbsistä saa myös valmiina mainiota yrttisekoitusta ahdistuneisuus/jännitys/unettomuusvaivaan: Nature's Bounty Valerian Root with Proprietory Herbal Blend sisältää ensinnäkin valerianaa oikein kunnon hevosannoksen verrattuna näihin Suomessa myytäviin (2250 mg) ja lisäksi passifloraa, humalaa ja sitruunamelissaa.
Käytin myös ennen, mutta apteekista ei saa. Ostin kärsimyskukasta tehtyä sedix merkkisiä tabletteja ja voin sanoa että paljon paremmin toimii minulla. Ongelmana minulla tuo narskuttelu siis myöskin
Relaxor forte on aika hyvä relaksantti. Maksaa apteekissa tietty enemmän kuin jossain luontaiskaupassa. Hinnat pakettia kohti 13, 70e - 8, 90e 60kpl riippuen mistä ostaa. Imeskeltävä tbl.
Vierailija kirjoitti:
Valeriaanan vaikutusta ei ole pystytty tieteellisesti todentamaan. .[/quote}
Bruksismiin tosiaan ei tietääkseni ole, mutta unettomuuteen ja yleiseen ahdistuneisuuteen / jännittyneisyyteen kyllä on. Ja jos narskuttelu johtuu osin jännityksestä, voi sitä kautta auttaa. Jopa Lääkäriseura Duodecimin Terveyskirjasto sivusto joka ei todellakaan ole yleisesit mikään vaihtoehtolääkemyönteinen, toteaa tehon:
Rohtovirmajuuresta valmistettua pahanhajuista valeriaanaa on käytetty yrttinä erilaisten oireiden hoitoon, mm. unilääkkeenä, anksiolyyttinä ja diureettina. Kansanperinteessä sitä on käytetty myös vatsa- ja kuukautiskipujen hoitoon.
Eläimillä ja ihmisillä tehdyt tutkimukset vahvistavat käsitystä rohtovirmajuuren sedatiivisesta ja nukahtamista helpottavasta vaikutuksesta. Valeriaanuute onkin rekisteröity lääkkeeksi, jota voi saada apteekista ilman reseptiä.
Valeriaanan annos on lievänä unilääkkeenä on 300–600 mg. Käytettäessä valeriaanauutetta anksiolyyttinä annos on 900–1 800 mg/vrk jaettuna kolmeen annokseen. Unettomuutta tai ahdistuneisuutta lievittävä vaikutus saattaa edellyttää 2–4 viikon säännöllistä käyttöä.
Minulle on ihan sama jos toiminta perustuisikin lumevaikutukseen - jos se kuitenkin toimii ja koen, että saan apua.
Dormiplantista en saanut minkäänlaista väsymyksen tunnetta, ei mitään mikä tuntuisi miltään päihtymykseltä tai miltään erityiseltä "aineen vaikutuksen alaisena olemiselta", mutta nukahtamisaikaa se lyhensi kyllä eli jonkinlainen vaivihkainen rentoutuminen edisti nukahtamista. On aivan eri asia nukahtaa puolessa tunnissa tai vartissa, kuin kahdessa tunnissa, kun aamulla kuitenkin on herättävä aikaisin.
Olen tunnollinen ihminen ja olen ollut jonkin verran stressaantunut, niin kauan kuin muistan olleeni olemassa. Välillä sitten enemmänkin, vaikka yritän parhaani mukaan vähentää stressiä. Lomilla vähän helpottaa, mutta suurin osa elämästä on muuta kuin lomaa... Minulla univaikeudet ainakin jonkin verran liittyvät stressiin ja jos mikään pienikin asia auttaa, niin mielelläni kokeilen tai käytän avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Käytin myös ennen, mutta apteekista ei saa. Ostin kärsimyskukasta tehtyä sedix merkkisiä tabletteja ja voin sanoa että paljon paremmin toimii minulla. Ongelmana minulla tuo narskuttelu siis myöskin
Tiesitkö, että Sedix on paljon kalliimpaa kuin Relaxor forte? Ostin itsekin ensin Sedix paketin ja siinä oli vain 28 tbl ja vaikuttavaa kärsimyskukkauutetta n 200mg/tbl. Hinta n 15e.
Saman verran kärsimyskukkauutetta on myös tuossa Relaxor fortessa eli 200mg/tbl ja paketissa on 60tbl ja hinta apteekissa vajaa 14e ja sitä saa myös 9e muualta. Imeskely tbl lakritsin tms makuisia.
Relaxor Forte menee kyllä tämän ketjun perusteella testiin nyt.
Ei ole aikaisempaa kokemusta mistään kärsimyskukkatuotteesta.
Jos käyt Virossa, niin osta sieltä! Esim. Valeriana Forte 200 mg tabletit maksavat 10 snt/kpl. Hea une -tableteissa on valeriaanan lisäksi mm. humalaa ja melissaa. Muitakin vastaavia valmisteita löytyy ja hinnat ovat paljon halvempia kuin Suomessa.
Relaxor Forte -paketti noin puolivälissä ja hyvältä vaikuttaa tähän saakka.
Maku myös yllättävän ok, vähän lakritsa/salmiakkityyppinen.
Olen ottanut iltaisin helpottamaan nukahtamista ja 1-2 työpäivän aikana leuan jännittyneisyyttä hölläämään (stressitaipumus).
Vaikutus on hienovarainen, mutta nukahtamisen kanssa on muutaman kerran käynyt niin, että olen nukahtanut leffan ääreen jo ennen nukkumaanmenoa (!). Yleensä olen sitten herännyt jossain vaiheessa yötä. Joskus uudelleen nukahtaminen kestää, mutta siltikin, lupaavalta vaikuttaa.
Lääkärin kehoituksesta kokeilen myös olla vähintään 1-2 kk ilman päivällä juotua teetä, sillä saatan olla tavallista herkempi kofeiinille. Kofeiini pysyy elimistössä jopa 12 h. Tilalla nyt piparminttu. Vielä liian aikaista sanoa mitään, mutta jos testijakson aikana huomaan, että tämä teen välttelykin auttaa, niin sitten tietenkin jatkan ilman teetä.
Viestiin nro 13 vielä täsmennys, että teen juoni ei ole ollut mitenkään holtittoman runsasta.
Kupillinen maustamatonta teetä klo 9:00 ja toinen klo 14:00.
Tuo jälkimmäinen on nyt koejakson ajaksi vaihdettu kofeiinittomaan piparminttu"teehen".
Vierailija kirjoitti:
Viestiin nro 13 vielä täsmennys, että teen juoni ei ole ollut mitenkään holtittoman runsasta.
Tuo jälkimmäinen on nyt koejakson ajaksi vaihdettu kofeiinittomaan piparminttu"teehen".
Tyrskähdin mielikuvalle "holtittomasta teenkäytöstä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyrskähdin mielikuvalle "holtittomasta teenkäytöstä".
:D
En osaa valitettavasti vastata alkuperäiseen kysymykseen, mutta itselläni on vielä Dormiplantia jäljellä. Kysyisin, että tuliko muille siitä seuraavaksi päiväksi todella väsynyt olo? Otin viime yönä yhden tabletin ja olen ollut tänään todella unelias. Ajatus ei kulje yhtään. Onko muilla ollut samaa?
En kyllä huomannut Dormiplantista tuollaista.
Toistuuko seuraavan päivän uneliaisuus joka kerta kun otat yöksi sitä?
Onko tänään ollut ensimmäinen kerta kun näin käy?
Otitko kovin myöhään yöllä sen? Jos se vaikutus kestää nyt liian pitkään sen vuoksi?
Miksi Dormiplanttia ei enää siis myydä??
Sedonium ei ole todellakaan ole yhtä tehokas. Lisäksi väriaineena napeissa on käytetty myrkyllistä titaniumia. En ole löytänyt vielä toistaiseksi hyvää reseptitöntä lääkettä uniongelmiin. Valeriaanauutetta testasin, mutta vaikutus ei ollut yhtä hyvä. Kannabisuute/öljy, jonka kuulemma pitäisi myös auttaa unettomuuteen ei myöskään toimi.
Joskus stressitilanteessa unirytmi menee sekasin (pari kolme kertaa vuodessa), mutta Dormiplantilla yleensä loppui unirytmisekoilut jo viikon käytöllä. Säästyin paljolta väsymykseltä yms. ongelmilta. Sedoniumilla tosiaan isompi annos, eikä silti tunnu olevan yhtä hyvä. Ensimmäiset pari yötä ehkä auttaa, mutta sen jälkeen nukahtamisessa on taas ongelmia, vaikka tuote on käytössä.
Miksi ihmeessä tämä piti lopettaa? Kaduttaa, kun annoin viimeiset nappini viime vuonna keväällä unettomuudesta kärsivälle kaverilleni, joka myöskin sai apua Dormiplantista. Nyt kun itse tarvitsisin, niin eipä niitä saa enää mistään. Jos olisin tämän tietänyt, niin olisin ostanut varastoon paketin.
Jos joku on keksinyt jostakin vastaavanlaisen tuotteen niin tänne tietoa... Pystyisikö noita virosta olevia valeriaana-tabuja tilaamaan netin kautta? Ei ole asiaa Viroon.
Sedonium on tosiaan miedompi valmiste, mutta ota isompi annos. Muistaakseni Dormiplantissa oli valeriaanaa 500 mg ja Sedoniumissa vain 300 mg.