Miksi Tampere ei tarjoa puistoissa lapsille ilmaisia lounaita?
https://www.aamulehti.fi/a/8ca322b8-64ce-4733-b4f7-db6e54b689b9?c=15227…
On ollut karua lukea mediasta, että osa koululaisista potee kesäloman aikana nälkää, kun kouluruokailu loppuu. Todella ikävää.
Tampere voisi ottaa esimerkkiä Helsingistä. Siellä on ollut ilmainen leikkipuistoruokailu jo vuosikymmeniä, ainakin vuodesta 1942.
Tänäkin kesänä Helsingissä tarjotaan ilmaista puistoruokaa koulujen kesäloman ajan. Ruuan saavat puistossa kaikki alle 16-vuotiaat. Ruoka on ilmainen 57 leikkipuistossa.
Olen itsekin lapsena viettänyt Helsingissä, Kannelmäessä pikkusiskoni kanssa suurella leikkikentällä päivät.
Ruokailimme metsän rinteessä, ja ennen ruokailua lauloimme ruokalaulun. Mukanamme oli oma lautanen ja leipää. Mahtavaa oli! Saimme ulkoilla koko päivän ja syödä ulkona. Kentällä oli hoitotätejä.
Tällainen toiminta Tampereella puistoissa, ratikkatyömaan siimeksessä, olisi ihan ehdotonta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilminen tai halpa ruokailu lapsille olisi tosi hyvä juttu! Ainakin omat 7-10-vuotiaat lapseni on vielä niin pieniä, ettei osaa valmistaa kunnon ruokaa keskenään. Olen itse yh, olen töissä koko kesän ja työmatkoihin menee kesällä bussin odotteluineen yli 4 tuntia päivässä. Olen siis arkisin yli puolet vuorokaudesta pois kotoa ja muutakin tekemistä ruuanlaiton lisäksi riittää! Lapset jää liian usein huonoille ruuille, mutta ei voi mitään. En ole mikään superäiti joka pystyy kaikkeen.
Tässä on ehkä jo sitten suunnittelun paikka. Ehkä voisi muuttaa lähemmäs työpaikkaansa, ettei matkoihin mene noin järkyttäviä aikoja. Sehän on suoraan perheeltäkin pois.
Ja sitten vapailla miettiä pakkasen hyödyntämistä. 7-10 vuotiaan on hyvä jo osata mikron käyttö ja salaatin teko.
Ai että nämä nettineuvot on ihania, kun neuvojat kuvittelee asioiden olevan aina yksinkertaisia ja helppoja. Velkainen omistusasunto muuttotappiokunnassa on varmasti helppo myydä tai vuokrata eteenpäin, ja vaikka kaukana oleva työ olisi määräaikainen nollasopimus, sen perässä kannattaa varmasti muuttaa mihin tahansa perähikiälle. Ja jos niitä työnpätkiä saa milloin miltäkin suunnalta, niiden perässä kannattaa muuttaa vaikka monta kertaa vuodessa. Mitä siitä että lapsilla vaihtuu jatkuvasti koulut, kaverit, harrastukset ja kaikki muukin? Se mikä ei tapa, vahvistaa!
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhempien tehtävä huolehtia jälkikasvunsa ravinnosta.
Jos jonkun lapsen ruuansaanti riippuu koulusta ja ilmaisista puistoruuista niin lasua hyvin nopeasti menemään ja lapset pois.
Työssäkäyvät vanhemmat, joille tuo etu siis on suunniteltu, hoitavat tuon. Nimittäin kunnallisveron maksun muodossa.
Kyllä tamperse voisi kustantaa puistoihin päiviksi hylätyille lapsille ilmaiset mustamakkarat. Puolukkahillot voivat tuoda halutessaan mukanaan.
Miksi Tampere ei tarjoa puistoissa aikuisille ilmaista pirtua?
Mitä helvettiä taas, eikö vanhempien kuulu ruokkia kakaransa, joka asiaan vaaditaan yhteiskunnalta ilmaisia palveluja,on tää maailma malliin menny,uusavuttomat osaa ees ruokaa mukuloilleen järjestää.
Kannattaisiko äippylin opetella ruoanlaittoa ihan perusraaka-aineista, siten tulee edullisimmaksi ja tietää, mitä ruoka sisältää. Ei ole muiden velvollisuus ruokkia lapsiasi. Moni äippyli saa kuitenkin muita avustuksia lapsilisien päällekin.