Ujo lapsi ei koskaan voi saada stipendiä
Ei auta, vaikka parantaisi omia arvosanojaan, eikä auta että ei koskaan häiritse muita ja luonnollisesti antaa aina hyvän työrauhan muille. Mutta kun ei ole "hyvä kaveri" eikä ole ollut erityisen hyvä kaveri muille niin turha edes odottaa mitään huomioimista.
Kommentit (27)
On mun ujo lapsi saanut stipendin. Vilkas lapseni sen sijaan ei ole. Koulumenestys samaa tasoa 9,5.
Voi saada. Olin koulussa ujo enkä suosituimpien joukossa, mutta sain parina vuonna stipendin kuitenkin. Koulumenestys ja yleinen käytös ratkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Voi saada. Olin koulussa ujo enkä suosituimpien joukossa, mutta sain parina vuonna stipendin kuitenkin. Koulumenestys ja yleinen käytös ratkaisi.
Lisään: Tästä tosin on jo jokunen vuosi vierähtänyt, että en tiedä kuinka käytänteet ovat muuttuneet.
Kyllä minä sain aikoinani. Yllätyin, mutta olin kiitollinen.
Olin ujo mutta (tai "ja") hikari. Sain stipendin joka vuosi.
En tiedä mutta itse en ole koskaan saanut mutta mitä väliä turhake.
Enää ei palkita koulumenestyksestä. Vaan oikeanlaisesta "sosiaalisuudesta". 🙄
Stipendi tulee koulumenestyksestä, kyllä on ujotkin saaneet, esim. mun lapsi. Hymypatsaat ja hyväkaverijutut osuu sitten suosituille, luonnollisestikin.
Kyllä ne vanhempien toimikunnassa aktiivisten lasten vanhemmat ne aina saavat. Näin se aina vaan menee. Mutta ei se stipendi Suomessa mitään merkkaa, kun on joku pikkurahna vaan, joten so what!
Riippuu ihan stipendistä eli siitä miten stipendin antaja on määritellyt mistä ansioista stipendin saa. Ihan hyvin ujokin voi saada vaikkapa matematiikkastipendin tai parhaan arvosanan stipendin.
No varmaan saavat ne rikkaitten kersat ne stipendit. Ja vanhemmat, jotka lahjovat opettajat ja ovat yhteiskunnallisesti arvostettuja + ovat aktiivisia. Eihän niitä stipendejä saa kuin yksi tai kaksi per luokka kuitenkaan. Ja mitä merkitystä niillä ees on?
Minä olin todella ujo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, en viitannut ikinä. Sain muutaman kerran stipendin. Yksi tuli ainekirjoituksesta. Tosin tästä kokemuksestani on jo aikaa. Käytökseni oli myös 10, mutta nykyään on kuulemma vaikeaa saada kymppiä käytöksestä istumalla hiljaa.
Meillä stipendit saa ne jotka tsemppaa eniten, joten meidän lapset jotka on olleet alusta asti hyviä, keskiarvot on lähellä 10, ei oo saaneet koskaan stipendiä. Aina ne jotka on saaneet stipendin, heillä on ollu huonompi todistus, mutta kun ovat vähän onnistuneet nostamaan arvosanoja. Miten nostat jos saat heti ekalla kaikki täydet arvosanat? Pitäisikö olla alussa huonompi koulussa? Ei oo kauheen reilua.
Ujot voivat saada meriittistipendejä, kuten minäkin sain. Hymypoikapatsaat ovat eri juttu.
Kyllä voi saada. Tyttäreni on hiljainen ja ujo. Silti saanut useita stibendejä, jopa sen kiva kaveri palkinnon.
Itse olin ihan yhtä ujo ja superhiljainen. Sain vaikka mitä stipendejä.
Mä olin koulussa ujo, en oikein uskaltanut viitata kun mua kiusattiin aina välillä. Kokeista sain ihan hyvät numerot mutta jokainen todistuksen numero oli pyöristetty kokeiden mukaan laskettuna alaspäin, syynä heikko tunti osallistuminen. Näin mua rangaistiin ujoudesta ja siitä että mua kiusattiin.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan saavat ne rikkaitten kersat ne stipendit. Ja vanhemmat, jotka lahjovat opettajat ja ovat yhteiskunnallisesti arvostettuja + ovat aktiivisia. Eihän niitä stipendejä saa kuin yksi tai kaksi per luokka kuitenkaan. Ja mitä merkitystä niillä ees on?
Noh, omat vanhempani ovat matalapalkkaduunareita eivätkä koskaan osallistuneet mihinkään toimikuntiin, vanhempainiltoihinkin vain jonkin harvan kerran, eivätkä todellakaan lahjoneet opettajia. Silti tuli ne pari stipendiä. Eipä sillä, en väitä että ne stipendit mitenkään suuri meriitti olisivat.
Minun ujo lapseni sai jonkun hyvä kaveri-stipendin.
Hyvä kaveri -stipendi äänestetään luokkalaisten kesken ainakin meidän koulussamme. Ja pakko sanoa, että yllättävän oikealle henkilölle se ainakin tänä vuonna menee. Luokassani on muutamia klikkejä/kaveriporukoita ja tämä stipendinsaaja on aika tavalla yksin mutta tulee toimeen kaikkien klikkien kanssa, on aina iloinen ja positiivinen. Valinta osui nappiin!
Muissa stipendeissä (yläkoulussa esim. ainestipendeissä) saaja määräytyy lähes aina sen mukaan, mikä on koemenestys ja kiinnostus oppiainetta kohtaan. Jos minulla on kaksi yhtä hyvää oppilasta, niin ilman muuta mietin, kumpi on aidosti kiinnostunut aiheestani, esittää kysymyksiä, tekee lisätehtäviä jne. Tämä saattaa joskus karsia pois niitä joka aineessa hyviä ja suorittajia, joita itse oppiaine ei kiinnosta mutta jotka muuten pärjäävät kokeissa. Onneksi näitäkin varten on usein omat stipendit.
Up