Kurtturuusun myynti kielletään huomisesta alkaen. Kasvatuksessa 3 vuoden siirtymäaika?
Siis täh? Kukaan ei pysty kieltämään minua kasvattamasta kurtturuusua omalla tontillani.
Kommentit (96)
Kukaan ei voi kieltää minua kasvattamasta marihuanaa!! Mitä sitten jos vähän leviää naapurin metsään.
Ei ole totta, jos ei edes linkkiä voi laittaa.
Kurtturuusu ei ole minusta kiva, joten ihan hyvä, jos kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kieltää. Tuo vähän kuin kissa. Kissa kulkee ja pissaa naapureihin. Kurtturuusun siemenet kulkeutuvat maailmalle. Parina kesänä olen yrittänyt repiä ruusua luonnonsuojelualueelta. Pieni alku, joka tulee uudestaan ja uudestaan Kallion ja rannan välistä esiin.
Jos katsoo mitä NS.elämänlanka on saanut aikaan Vantaanjoelle, niin ei se nyt vain ole pelkästään yhden pihan asia. Ei niitä kukaan ole sinne kylvänyt. Ne on levinnyt pihoilta.No onko elämänlanka kielletty? Miksi sitä ei sitten ole kielletty, jos tukahduttaa alkuperäislajeja?
ap.
Elämänlanka/karhunköynnös on määritelty haitalliseksi vieraslajiksi.
Haitallisiksi vieraslajeiksi monesti määritellään kun puutarhoista levinneet kasvit leviävät luontoon ja ovat uhaksi kotimaisille luonnonkasveille ja näin myös luonnon monimuotoisuudelle. Toinen esimerkki puutarhojen kautta levinnyt jätti(haisu)palsami, joka valtaa suuria aloja metsistä.
Jonkun pitäisi tehdä oikeuskanslerille valitus että tulevasta laista ei ole tiedotettu kansaa. Täysin vastuutonta viranomaistoimintaa, ei myöskään mitää logiikkaa viranomaisen toiminnassa.
Jos viranomaiset olisi tiedottanut tästä tulevasta laista jo silloin kun se on säädetty, niin olisihan tätä haitallista vieraslajia ostettu vähemmän, ja silloin haitta olisi ollut pienempi! Äly hoi!
Vierailija kirjoitti:
Voi kieltää. Tuo vähän kuin kissa. Kissa kulkee ja pissaa naapureihin. Kurtturuusun siemenet kulkeutuvat maailmalle. Parina kesänä olen yrittänyt repiä ruusua luonnonsuojelualueelta. Pieni alku, joka tulee uudestaan ja uudestaan Kallion ja rannan välistä esiin.
Jos katsoo mitä NS.elämänlanka on saanut aikaan Vantaanjoelle, niin ei se nyt vain ole pelkästään yhden pihan asia. Ei niitä kukaan ole sinne kylvänyt. Ne on levinnyt pihoilta.
Kissa pissaa vain omaan vessalootaansa, eikä kulje kotoa mihinkään. Jos on kunnon omistaja.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kurtturuusu-on-kaikille-tuttu-naky-…
Ole hyvä. Haitallinen vieraslaji on uhka monimuotoisuudelle, itseasiassa vieraslajit on siinä uudessa maailman luontopaneelin raportissa luokiteltu yhdeksi suureksi uhaksi monimuotoisuudelle maailmanlaajuisesti. Ja ihan paikallisesti meillä Suomessakin. Kurtturuusu, jättibalsami ja lupiini leviävät kuin syöpä, ja tukahduttavat muuta kasvustoa.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi tehdä oikeuskanslerille valitus että tulevasta laista ei ole tiedotettu kansaa. Täysin vastuutonta viranomaistoimintaa, ei myöskään mitää logiikkaa viranomaisen toiminnassa.
Jos viranomaiset olisi tiedottanut tästä tulevasta laista jo silloin kun se on säädetty, niin olisihan tätä haitallista vieraslajia ostettu vähemmän, ja silloin haitta olisi ollut pienempi! Äly hoi!
Tätä minä olen juuri hakenutkin, että kun ei viranomaisten toiminta ole ollut tätä kurtturuusun haitallisuutta de facto tunnustavaa, niin tarviiko kansalaisenkaan niin tiukkapipoinen olla.
Kansan pitäisi nyt salamana pompata pystyyn kurtturuusua kitkemään. Kiss my ass viranomaiset!
ap.
Minä kasvatan jättiputkea tontillani. Ei kukaan voi kieltää minua!
Mitä eroa on kurtturuusulla ja tarhakurtturuusulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minä olen juuri hakenutkin, että kun ei viranomaisten toiminta ole ollut tätä kurtturuusun haitallisuutta de facto tunnustavaa, niin tarviiko kansalaisenkaan niin tiukkapipoinen olla.
Kansan pitäisi nyt salamana pompata pystyyn kurtturuusua kitkemään. Kiss my ass viranomaiset!
ap.
Vaikka olisit tänään vasta tuosta kuullut niin pidä oikeasti varasi. Sen kasvin hävittäminen on yhtä riemua vuodesta toiseen. Saat polttaa koko pihan lopulta ja se vaan kasvaa.
Itse pidän kurtturuusuni pihassani.
Teiden varret täynnä lupiinia. Kuka saa siitä sakot?
Pidän kurttuni ja ruusuni. Kukaan ei kuitenkaan pihaan tule kyyläämään mitä kasveja pihassamme on.
Mutta jos sinun kasvustostasi leviää siementä muiden maille niin saat sakot ja velvoitetaan torjumaan. Älä siis ainakaan siemenasteelle päästä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on kurtturuusulla ja tarhakurtturuusulla?
Tarhakurtturuusu ei ole haitallinen vieraslaji. Ovat eri näköisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
On aina vähän masentavaa, kun ihmiset eivät ymmärrä, miksi vieraslajeista on haittaa. Onhan se kurtturuusu nätti joo - mutta tunnen myös ihmisiä joiden mielestä lupiinit ja jättipalsamit ovat tosi nättejä, ja ettei mitään kotikutoisia kissankelloja tarvi suojella, kun "luonnossa vahvin voittaa!" Varmaan useimmat silti ymmärtävät, miksi lupiineista ja jättipalsamista pitää päästä eroon?
Kannattaa kuva-Googlata sana "kudzu", niin näkee mitä käsistä riistäytynyt vieraslajiongelma voi pahimmillaan tehdä.
Tähänhän liittyy se ongelma, että mikä valitaan siksi aidoksi oikeaksi alkuperäisesti hetkeksi. Kaikki kasvit ovat tänne jostakusta n muualta jääkauden jälkeen tulleet. Pitäisikö paheksua vaikkapa kuusta, joka valtaa metsissä kaikki kasvupaikan taikka esim täällä ojanpientareilla rehottavia ukontulikukkia ja palsternakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tätä lakia ole haluttu tuoda kansan tietoon, koska Valtion on halunnut ettei kurtturuusubisnes kärsi.
Juuri näin.
Samalla viranomaiset ovat toimineet tekemänsä lain vastaisesti antamalla vaarallisen vieraslajin levitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina vähän masentavaa, kun ihmiset eivät ymmärrä, miksi vieraslajeista on haittaa. Onhan se kurtturuusu nätti joo - mutta tunnen myös ihmisiä joiden mielestä lupiinit ja jättipalsamit ovat tosi nättejä, ja ettei mitään kotikutoisia kissankelloja tarvi suojella, kun "luonnossa vahvin voittaa!" Varmaan useimmat silti ymmärtävät, miksi lupiineista ja jättipalsamista pitää päästä eroon?
Kannattaa kuva-Googlata sana "kudzu", niin näkee mitä käsistä riistäytynyt vieraslajiongelma voi pahimmillaan tehdä.
Tähänhän liittyy se ongelma, että mikä valitaan siksi aidoksi oikeaksi alkuperäisesti hetkeksi. Kaikki kasvit ovat tänne jostakusta n muualta jääkauden jälkeen tulleet. Pitäisikö paheksua vaikkapa kuusta, joka valtaa metsissä kaikki kasvupaikan taikka esim täällä ojanpientareilla rehottavia ukontulikukkia ja palsternakkoja.
Tästä päästäänkin vieraslajin määritelmään. Vieraslaji on ihmisen levittämä, luontaiselta leviämisalueelta uudelle alueelle, ja uhka alkuperäiselle lajistolle. Toki voidaan viis piitata tästä, mutta sitten valitettavasti menetetään sitä jääkauden jälkeen tänne tullutta alkuperäistä lajistoa. Tulokaslaji on levinnyt sitten luontaisesti, esim. ilmastonmuutos tuo Suomeen varmasti monta tulokaslajia.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä on vinkujalle linkkiä ku ei itse osaa etsiä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kurtturuusu-on-kaikille-tuttu-naky-…