Claudia, 27, sijoittaa kuukausittain yli puolet tuloistaan: ”Kaikki voivat säästää vuodessa 10 000 euroa”
Jep, jep... Jokainen meistä elää omassa kuplassaan. Toiset vain ovat enemmän sokeita sille kuin toiset.
https://yhteishyva.fi/artikkeli/claudia-27-sijoittaa-kuukausittain-yli-…
Kommentit (88)
Juu, voin säästää vuodessa 10 000€, jos en mm. syö tai maksa vuokraa.
T. Vuositulot n. 12 000€
Kaikki voivat säästää juu. Ihan kaikki.
Tottahan tuo on. Omat nettotuloni ovat 2500 euroa ja olen alle vuodessa onnistunut säästämään 10 000 euroa, koska menot ovat pienet. Se on tietenkin jokaisen oma valinta, haluaako kouluttautua useita vuosia hyväpalkkaiseen ammattiin, vai käydä amiksen ja siirtyä nopeasti työelämään tienaamaan pieniä summia.
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on rikkaana sanoa, 2000 € verojen jälkeen joka kuukausi on h-vetin paljon.
Ei ole silloin jos maksaa lyhennystä/vuokraa perheasunnosta ja elättää lapsia. Kyllä varmaan yksineläjä noilla tuloilla voi säästää kymppitonnin, mutta perheellinen tarvitsisi siihen aika huikeat tulot.
Eihän se ole kuin 800€ ja rapitat päälle kuukaudessa. Itse sijoitan joka kuukausi 800€ rahastoihin ja kyllä se tekee lähes kymppitonnin pääomaa vuodessa ja siihen rahastojen arvonnousut päälle. Tätä olen harrastanut jo vuosia.
Olihan siellä ne taikasanat: vanhempien luona voi asua ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Omat nettotuloni ovat 2500 euroa ja olen alle vuodessa onnistunut säästämään 10 000 euroa, koska menot ovat pienet. Se on tietenkin jokaisen oma valinta, haluaako kouluttautua useita vuosia hyväpalkkaiseen ammattiin, vai käydä amiksen ja siirtyä nopeasti työelämään tienaamaan pieniä summia.
Aika harva pystyy asumaan lähes ilmaiseksi, työmatkatkin maksavat monille, kun eivät asu työpaikan lähellä, syödäkin pitäisi ja myös lapset elättää eli eipä tuo kovin realistista ole suurimman osan elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kouluttauduin yliopistossa useita vuosia, mutta sairaus esti opintojen päättämisen. Nyt elän toimeentulotuella. Ei ole mahdollista säästää mitään, koska kaikki säästö on tuista pois.
Insinööri kirjoitti:
Eihän se ole kuin 800€ ja rapitat päälle kuukaudessa. Itse sijoitan joka kuukausi 800€ rahastoihin ja kyllä se tekee lähes kymppitonnin pääomaa vuodessa ja siihen rahastojen arvonnousut päälle. Tätä olen harrastanut jo vuosia.
Paljonko tienaat vuodessa ja kuinka suuret asumismenot? Itsellä ei n. 1700 €/netto/kk onnistu kuin 80 € rahastoon ja 150 aspiin/kk, kun vuokra nielaisee tuloista 300 €/kk. Mulla on myös erään metsäyhtiön osakkeita tonnin edestä, tekevät tappiota...
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei riitä älliä muuta kuin niille amisaloille, pelle.
Insinööri kirjoitti:
Hyvin tienaaville 800 euroa on pikkusumma, mutta tavisduunarien palkka kuluu yleensä elämiseen. T. 1700 e/kk nettona tienaava insinööri
Kummasti nämä neuvojat on aina niitä, jotka ovat:
1. Saaneet vanhemmilta ison summan rahaa sijoitettavaksi (Mähkä sai 60 000 euroa isältään ja nyt neuvoo muita).
2. Asuvat vanhempien luona / saavat muita merkittäviä etuja
3. Ovat rikkaita jonkun muun rahoilla (Majasalmesta tuli talousguru heti kun nai miljonäärin).
Että semmosta. Mieluummin ottaisin neuvoja sellaiselta, joka on tehnyt ison omaisuuden tyhjästä ja yksin, ei isin avustamana.
Vierailija kirjoitti:
Insinööri kirjoitti:
Paljonko tienaat vuodessa ja kuinka suuret asumismenot? Itsellä ei n. 1700 €/netto/kk onnistu kuin 80 € rahastoon ja 150 aspiin/kk, kun vuokra nielaisee tuloista 300 €/kk. Mulla on myös erään metsäyhtiön osakkeita tonnin edestä, tekevät tappiota...
Mihin hittoon sinulla se kaikki loppu raha menee, jos vuokrasikin on vain 300???
Monelle tuo on ihan utopiaa, mutta monelle ei. Näissä ketjuissa alkaa aina kamala huuto siitä, ettei ole mahdollista koska X, Y tai Z. Mutta hyvin monelle 10 000 vuodessa säästöön ei ole juttu eikä mikään, vaikkei edes asuisi vanhempien luona tms. äärimmäistä.
Mä olen 42v, asun velattomassa, järkevän kokoisessa asunnossa (jonka olen itse maksanut jo vuosia sitten) pääkaupunkiseudulla ja nettotulot on keskimäärin 3300e/kk. Saan helposti 2000e/kk säästöön ja sijoituksiin, on varaa matkustella ym. Enkä todellakaan kuvittele olevani ainoa tällainen ihminen. Lapsia ei ole, mutta se ei ole oma valinta vaan syynä on alle parikymppisenä sairastettu syöpä. Olen kouluttautunut ja hakeutunut alalle, josta saa kohtuupalkkaa.
No nyt alkais olla teoriassa mahdollista: ikää 50v, nettotulot 2800€, velaton talo, pienet pakolliset menot joista mies maksaa puolet, 1 lapsi.
Mä olen kyllä ymmärtänyt olenvani siellä 20-25% eniten tienaavien joukossa.
Jep, kyllä mullakin säästyisi 1000€ kuussa jos asuisin vanhempieni luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri kirjoitti:
Mihin hittoon sinulla se kaikki loppu raha menee, jos vuokrasikin on vain 300???
Sähkölasku, nettilasku, vesilasku, puhelinlasku, lääkkeet (perussairaus), auton ylläpitämien, ruoka (ostan vain Lidlistä tai Prisman ilta-alesta). Asun kämäisessä yksiössä siksi halpa vuokra. Vaatteita en ole ostanut vuoteen enkä pysty näillä tuloilla harrastamaan muuta kuin lenkkeilyä.
On asuttu vanhemmilla että voi säästää vuokrarahat ja on annettu miesten elättää itseään, mutta nyt on niin ylpeänä että on saanut säästöjä ja julistaa että kaikki voivat tehdä samoin! Joo mäpä lähden tästä mun lasten kanssa asumaan vanhempieni luokse kaksioon? Ja sanon mun ystävälle joka on työkyvyttömyys eläkkeellä sairauden vuoksi että säästäpä kymppitonni vuodessa kun siihen kuulemma ihan kaikki pystyvät.
88-vuotias äitini voisi vähän ihmetellä jos muuttaisin hänen luokseen kimppaan. Samoin vielä kotona asivat lapseni.
Helppohan se on rikkaana sanoa, 2000 € verojen jälkeen joka kuukausi on h-vetin paljon.