Maailman tyhmimpiä kysymyksiä hotellissa olemisesta
Pohjustan asiaa sillä, että olen 18-vuotias, asun maalla, koko elämäni olen asunut maalla. En ole ikinä käynyt ulkomailla, enkä oikeastaan missään muuallakaan.
Pyysin vanhemmiltani valmistujaislahjaksi kaupunkiviikonloppua hotellissa, päätin aloittaa Helsingistä (sekin on jo kyllin kaukana kotoa). Lähden matkaan yksin ja ihan ummikkona.
Kun pääsen hotelliin niin menen siis tiskille ja ilmoitan saapuneeni? Tarvitsenko passia tai henkilötodistusta todistaakseni kuka olen? Kun olen kirjautunut sisään niin saanko mennä ja tulla hotelliin ja pois ympäri vuorokauden vai pitääkö aina ilmoittaa menemisistä tai tulemisista respaan? Saako hotellihuoneeseen viedä mukana omia eväitä, kuten karkkia ja limua? Entä alkoholia?
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta olisi kiva jos joku voisi auttaa ensikertalaista.
Kommentit (36)
Minä olen jo yli 40 mutta pienituloisena käynyt hotellissa alle 5 kertaa. Moni asia oli ihan uutta. Hississä ihmettelin miksei mitään tapahdu kun painoin nappia mutta sitten hokasin että hissi toimii huoneen avainkortilla. Aamupalalla olin ilmeisesti liian hidas kun en tiennyt missä mitäkin on, kahviautomaatit sun muut mehuautomaatit olivat outoja, ihmiset mulkoilivat. Että anteeksi nyt vaan kun ei ensikertalainen osannut toimia oikein. Huoneenkin olin köyhänä varannut trivagon kautta ja hotellin respa ei oikein siitä tykännyt, taidan pysytellä pois moisista hienon väen paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet vasta 18-vuotias, niin muistutan myös tärkeästä jutusta jotta ei tule ikävää yllätystä. Riippuu tietysti mistä Helsingin hotellista huone on varattu, mutta ota huomioon että jos kyse on mistään kansainvälisestä tai suomalaisesta hotelliketjusta, sinulta pyydetään sisäänkirjautuessa luottokortti joka rekisteröidään hotellin systeemiin. Mitään veloituksia ei tehdä, paitsi tietysti jos tuhoat huonetta, poltat vaikka ei saisi, varastat jotain tms.
Jos sinulla ei ole luottokorttia, se voi olla todellinen ongelma ja voi jopa olla että hotelli ei ota sinua asiakkaaksi.
Minulla ei ole ollut luottotietoja eikä siis luottokorttia kymmeneen vuoteen eikä IKINÄ ole yhdessäkään hotellissa sitä kysytty. Ja teen vuosittain useita ulkomaanmatkoja Euroopan sisällä. Ainoat rajoitteet luottokortittomalle ovat olleet tietyt lentoyhtiöt, joista ei saa ostettua lentoja muilla kuin luottokorteilla (tällöin käytän puolison korttia ja maksan liput hänelle) ja autonvuokraus.
Mitään palvelurahoja ei tarvitse jättää Suomessa kenellekään.
Minibaariton etuuunkäteen maksettu hotellihuone ei vaadi luottokorttia. Respa pystyy joustamaan vaikka nyrkkisääntö aina luottokortti vahinkojen varalta.
Hienoa, että lähdet valloittamaan maailmaa. Sinun ei tarvitse osata mitään, asiakaspalvelijoiden tehtävä on huolehtia siitä, että saat tarvittavat ohjeet ja tiedot. Mutta tottakai kannattaa kysyäkin.
Oletan, että sinulla on joku kohtuuhintainen ketjuhotelli kuten Scandic tai Sokos tms. Esim. Omenahotelli toimii ihan eri periaatteella, joten unohdetaan se tässä vaiheessa. Huoneen olet ilmeisesti varannut netin kautta? Tiskillä riittää, kun kerrot, että olet se-ja-se ja että sinulla on varaus. Sen jälkeen respa ohjaa keskustelua eteenpäin. Sinua pyydetään täyttämään hotellikortti. Siinä on kohta passin numerolle, mutta suomalaisena sinun ei tarvitse sitä täyttää. Henkkarit kannattaa ehdottomasti pitää mukana, ne näytät tarvittaessa. Todennäköisesti respa haluaa maksun heti majoittuessasi, maksuksi kelpaa käteinen, Visa Electron ja luottokortit.
Respa kertoo sinulle myös, milloin on aamiainen ja missä se tarjoillaan. Luultavasti hän kertoo saunavuoroista ja muista palveluistakin. Saat avaimen, joka todennäköisesti on ohjelmoitu muoviläpyskä. Kuten edellä on kerrottu, se on sinulla koko ajan käytössä ja voit sillä liikkua ihan niin paljon kuin haluat. Kohteliasta on tervehtiä respaa silloin, kun palaat hotellille, jos kuljet hänen ohitseen eikä siinä ole muita asiakkaita.
Hissi voi tosiaan toimiakseen edellyttää avaimen näyttämistä sille. Näin vältetään asiattomien ihmisten kulkemista hotellissa.
Huoneessa on pyyhkeet ja välttämättömimmät pesuaineet. Minibaarin sisältö on ylihintaista, mutta voit käyttää hotellin juomalaseja. Voit viedä huoneeseen ihan mitä tahansa (laillista :-)).
Aamiainen on joka hotellissa hieman erilainen eikä kukaan osaa ensimmäistä kertaa tiettyyn hotelliin tultuaan heti löytää sieltä haluamaansa. Etsi itsellesi mukava paikka, merkitse se jotenkin, ja mene ihan rauhassa tutustumaan tarjontaan. Hae mieluummin vähän kerrallaan syötävää kuin kerralla iso satsi kaikkea. Joissakin hotelleissa kysytään huoneen numero aamiaishuoneeseen tullessa, ei läheskään kaikissa.
Lähtöpäivänä muista kirjautua ulos määräaikaan mennessä. Uloskirjautuminen ei edellytä sen kummempaa kuin että palautat avaimen ja kerrot, että et ole käyttänyt minibaaria (jos olet ostanut sieltä jotain, maksat ostoksesi).
Jos viivyt enemmän kuin yhden yön, huoneessa käy päivittäin siivooja paitsi jos laitat ovenkahvaan merkin että haluat olla rauhassa,
Mutta muista tosiaan, että sinun tehtäväsi ei ole osata vaan asiakaspalvelija on vastuussa siitä, että ensikertalainenkin tietää kuinka toimitaan. Mukavaa matkaa!
Täällähän on avuliasta porukkaa. En ole ap, mutta ehkä joku vastaa tähänkin matkailuaiheiseen kysymykseen:
Mitä kannattaa huomiota, mihin kustannuksiin varautua jne kun lähtee äkkilähdölle?
Vierailija kirjoitti:
No saako sinne tuoda yöseuraa?
Kyllä ja ei. Eli virallisesti asia hoidetaan niin, että yöseuralainen kirjataan respassa, joka perii hänestä pienen maksun (korkeintaan se summa, joka on 1hh ja 2hh hintaero). Käytännössä ison hotellin respa ei ehdi eikä jaksa rekisteröidä jokaista kulkijaa, joten moni kuljettaa satunnaisen yövieraan ohi tekemättä asiasta numeroa. Aamiaiselle häntä ei pidä kuitenkaan viedä.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on avuliasta porukkaa. En ole ap, mutta ehkä joku vastaa tähänkin matkailuaiheiseen kysymykseen:
Mitä kannattaa huomiota, mihin kustannuksiin varautua jne kun lähtee äkkilähdölle?
En taida noilla tiedoilla osata vastata, mutta itse lasken aina budjettiin tietysti lennot, mahdolliset muut matkakulut (taksi lentokentältä keskustaan) ja majoituksen. Vakuutus pitää tietysti ottaa ennen lähtöä. Se, kuinka paljon rahaa käyttää paikan päällä ja mihin, on hyvin yksilöllistä. Itse en shoppaile lainkaan, pääsymaksullisissa paikoissa käyn aika vähän (museot, näyttelyt), syön yleensä aika edullisesti, joten rahaa menee hyvin maltillisesti. Maksullisia retkiäkin teemme aika harvakseen. Usein tutustumme kaupunkiin/ympäristöön jalkaisin ja ottamalla päivälipun, jolla saa kulkea rajattomasti paikallisilla kulkuvälineillä.
Tiedoksi vaan teille jotka väittää ettei henkkareita tarvita, niin lain mukaan majoitusyrityksen on ne tarkistettava. On mahdollista, että joka paikassa ei kysytä, mutta pitäisi kysyä, ja siten myös pitää varautua ne henkkarit esittämään.
Vierailija kirjoitti:
Toinen tyhmä kyselisi, että mites ulkomailla majoittuessa, tarvitaanko luottokorttia? Minulla on juurikin vain Visa Electron, käykö se? Tai esim. tuo rahapantti, tarjoavatko hotellit sitä vaihtoehtoa helposti vai katsovatko kieroon jos yritänkään ehdottaa?
Sen verran olen kuullut, että itse huone pitäisi olla maksettavissa käteisellä? (Tai ainakin tarkemmat maksutiedot löytyvät varsinaiselta varaussivulta.)
Osaako kukaan vastata näihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet vasta 18-vuotias, niin muistutan myös tärkeästä jutusta jotta ei tule ikävää yllätystä. Riippuu tietysti mistä Helsingin hotellista huone on varattu, mutta ota huomioon että jos kyse on mistään kansainvälisestä tai suomalaisesta hotelliketjusta, sinulta pyydetään sisäänkirjautuessa luottokortti joka rekisteröidään hotellin systeemiin. Mitään veloituksia ei tehdä, paitsi tietysti jos tuhoat huonetta, poltat vaikka ei saisi, varastat jotain tms.
Jos sinulla ei ole luottokorttia, se voi olla todellinen ongelma ja voi jopa olla että hotelli ei ota sinua asiakkaaksi.
Minulta ei ole ikinä Suomessa kysytty luottokorttia. Ulkomailla kylläkin.
Minulta kysyttiin ihan hiljattain hotelli Kalastajatorpassa. Mutta saman voi hoitaa myös tekemällä katevarauksen debit-kortilla. Se puretaan sitten lähtiessä. Kolmas vaihtoehto on jättää käteistä respaan ja sen saa takaisin ulos kirjautuessa. Summa oli 150 euroa.
Sen sijaan mitään vieraskorttia ei tarvinnut täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tyhmä kyselisi, että mites ulkomailla majoittuessa, tarvitaanko luottokorttia? Minulla on juurikin vain Visa Electron, käykö se? Tai esim. tuo rahapantti, tarjoavatko hotellit sitä vaihtoehtoa helposti vai katsovatko kieroon jos yritänkään ehdottaa?
Sen verran olen kuullut, että itse huone pitäisi olla maksettavissa käteisellä? (Tai ainakin tarkemmat maksutiedot löytyvät varsinaiselta varaussivulta.)
Osaako kukaan vastata näihin?
Kuten aikaisemmin jo kerroin, minulla ei ole ollut luottotietoja eikä siis luottokorttia kymmeneen vuoteen ja kuitenkin olen näiden vuosien aikana tehnyt kymmeniä ulkomaanmatkoja. Jotkut lentoyhtiöt myyvät vain luottokortilla ja auton vuokraaminen ei onnistu, mutta ikinä ei ole tullut ongelmia majoituksen kanssa. Buukkaan lähes aina majoituksen booking.comin kautta ja aina on kelvannut Visa Electron.
Simonkentän Scandicissa yövyin just viime viikolla työreissulla ja halusivat kyllä luottokorttini, samoin on ollut joka kerta, kun olen Sokos Vaakunassa majoittunut eli ihan normaalikäytäntö on Suomessakin nykypäivänä. Meillä assarit varaa matkat jonkun järjestelmän kautta, jonka taustalla jo pyörii luottokortit, joten kysymys ei ole mitenkään siitä, että matkustaja näyttäisi varattomalta.
En tiedä, miten sitten toimitaan, jos luottokorttian ei ole, se on kai aika harvinaista nykypäivänä sellaisilla ihmisillä, jotka edes jonkin verran reissaa.
Vierailija kirjoitti:
Simonkentän Scandicissa yövyin just viime viikolla työreissulla ja halusivat kyllä luottokorttini, samoin on ollut joka kerta, kun olen Sokos Vaakunassa majoittunut eli ihan normaalikäytäntö on Suomessakin nykypäivänä. Meillä assarit varaa matkat jonkun järjestelmän kautta, jonka taustalla jo pyörii luottokortit, joten kysymys ei ole mitenkään siitä, että matkustaja näyttäisi varattomalta.
En tiedä, miten sitten toimitaan, jos luottokorttian ei ole, se on kai aika harvinaista nykypäivänä sellaisilla ihmisillä, jotka edes jonkin verran reissaa.
Minä olen tämän vuoden puolella majoittunut työmatkoilla lähes 20 yötä Suomen hotelleissa eikä kertaakaan ole kysytty luottokorttia, ei edes silloin kun kyseessä ei ole ollut firman sopimushotelli vaan olen maksanut yön itse (noin puolet yöpymisistä). Ulkomailla olin työn puolesta 3-4 yötä viimeksi puolisen vuotta sitten eikä kysytty luottokorttia. Ulkomaan lomayöpymisiä on tämän vuoden puolella 10 yötä eikä kertaakaan ole kysytty luottokorttia.
No. Minusta ei ole mitään järkeä hankkia luottokorttia niin pitkään aikaan, kunnes osaan käyttää sitä oikein. Minusta on kuitenkin järkeä olla rehellinen itselleen, ja tiedostaa se, että itseni tuntien höyläisin sen tappiin asti alta aikayksikön, ja mieluusti pitäisin luottotietoni kunnossa, kiitos vain.