Lapsen kaveri 12v sai meillä säköiskun kun ronkki leipää paahtimesta haarukalla, isänsä uhkaa rikosilmoituksella
En koe, että tuon ikäisiä pitäisi jatkuvasti valvoa ja oletin että maalaisjärkeä löytyy sen verran, ettei mene työntämään haarukkaa sähkölaitteeseen. Ei sattunut mitään vakavempaa, säikähti tietty ja vietiin tarkistettavaksi.
Nyt lapsen isä otti yhteyttä ja uhkaa tehdä asiasta rikosilmoituksen. Mitä tästä voi seurata ja kuinka realistinen tämä "uhka" on? Tärkeintä on tietysti että lapsi on kunnossa, mutta mietin mihin kaikkeen pitää varautua. Olin tapahtuma-aikaan kotona, mutta pihatöissä.
Kommentit (40)
Anna tehdä rikosilmoitus - oikeastaan olisi hyvä, jos tekisi, koska nolaa vain itsensä! Oikea vastaus tuohon uhkaukseen on, että ole hyvä vaan, tee toki.
Poliisit nauraa isän maanrakoon.
Tai jos uhkailee niin tee uhkailusta ilmoitus.
Ihan aikuinenkin veitsellä ronkkinut ja paahdin oli sitten entinen.
Jos tämä tarina olisi totta, olisi se jo uutisissa.
Onko Herran Vuonna 2019 vielä leivänpaahtimia joissa vastuksen pinta on jännitteinen???
Millä perusteella isä aikoo rikoseilmoituksen tehdä? Ja ketä hän siis syyttää?
Rikosilmoitus otetaan käsittelyyn vain jos on rikoksen tunnusmerkistön täyttävä epäily.
Tässä ei tule mieleen muuta kuin, että lapsi on jätetty valvomatta. Mutta ikä on jo sellainen, että mitään tutkinnan jatkamisen edellytyksiä ei ole.
Sitä paitsi mitään ei tapahtunut? Jos lapsi olisi kuollut sähköiskuun/ saanut vamman (ei mahdollista paahtimesta) asia otettaisiin tutkintaan totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Anna tehdä ihan rauhassa rikosilmoitus. Tuskin johtaa mihinkään.
Tai johtaa kenties isän puhutteluun aiheettomasta ilmoituksesta. Poliist ovat aika hyviä kommentoimaan ihan turhaa rikosilmoituksilla kiusantekoa.
Mutta tuo lapsi on nyt syytä karsia kaverilistalta. Lisää ongelmia tulee, kun teinimeno alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin tätä nykyaikaa. Minun lapsuudessani olisi saanut kotona moitteet, jos tekee jotain noin typerää. Nyt syytetään kaikkia muita, koska oma Jani-Yrmyliina ei voi tehdä mitään väärin.
En murehtisi liikaa. En usko, että tuosta voi mitään juttua tulla. En edes keksi, mikä rikosnimike tuo voisi olla, kun lapsia kuitenkaan ei ole hylätty jonnekin vaaralliseen paikkaan tai käteen isketty leivänpaahdinta ja haarukkaa ja käsketty kaivaa.
Ai nykyaikaa? 90-luvun alussa kaverini jäi kiinni viinasta, kun hänen äitinsä luki hänen päiväkirjansa. Samalla paljastui myös se, että hän oli innokas myymälänäpistelijä. Arvaatkaapa, kenen syytä tämä oli? Aivan, minun. Minä olin sairaana kotona silloin, kun kaverin äiti haki hänet kyliltä kotiin, ja tämän lisäksi välttelin hänen kanssaan kauppaan menemistä, kun pelkäsin, että hän jää varastelusta kiinni ja minäkin joudun vaikeuksiin. Mutta jotenkin sekä kaverini ryyppääminen että varastelu saatiin minun syykseni. Ei siis taida olla mikään nykyajan ilmiö.
Älä välitä. Mun kaveri syytti mua vanhempana juomisestaan nuorena. Ei kuulema olis ryypännyt, jos ois ollu joku muu kaveri. Eräänkin kerran istuin vieressä ja pidin kädestä ainakin neljä tuntia, jotta selviäis niin paljon, että vois mennä kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Herran Vuonna 2019 vielä leivänpaahtimia joissa vastuksen pinta on jännitteinen???
Ei ole. Viimeiset valmistettiin 70-luvulla.
Katsoinkin heti että provo jo tuon yksityiskohdan takia.
Toisekseen järjetön ajatus, että joku perheenisä rupeaisi uhkailemaan tuolla tavoin jonkun pikku näpäytyksen takia.
Lapsen ikä on myös ihan liian korkea. Taitavampi provoilija olisi keksinyt laitteen, josta oikeasti voi saada sähköiskun, lapsen ikä alemmaksi, jotta oikeasti joku voisi ajatella rikosilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella isä aikoo rikoseilmoituksen tehdä? Ja ketä hän siis syyttää?
Rikosilmoitus otetaan käsittelyyn vain jos on rikoksen tunnusmerkistön täyttävä epäily.
Tässä ei tule mieleen muuta kuin, että lapsi on jätetty valvomatta. Mutta ikä on jo sellainen, että mitään tutkinnan jatkamisen edellytyksiä ei ole.
Sitä paitsi mitään ei tapahtunut? Jos lapsi olisi kuollut sähköiskuun/ saanut vamman (ei mahdollista paahtimesta) asia otettaisiin tutkintaan totta kai.
Ei lapsi ole jäänyt valvomatta. Ei tuon ikäisiä nonstop valvota missään enää. Ei Suomessa IP-hoitoakaan tarjota edes kuin 7-8v, joskus 9-vuotiaille. Ihan on täysin laillista pitää kouluikäiset valvomatta yksin IP:t kotona vaikka jo 7-vuotiaana. Ei seuraa siitä mitään. Normaalin 12-vuotiaan pitäisi osata jo vaikka pienempää valvoa, ettei tee samaa.
Sano, että teet vastailmoituksen. Lapsen kasvatus on selvästi retuperällä.
Antaisin laskun leivänpaahtimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Viimeiset valmistettiin 70-luvulla.
Katsoinkin heti että provo jo tuon yksityiskohdan takia.
Toisekseen järjetön ajatus, että joku perheenisä rupeaisi uhkailemaan tuolla tavoin jonkun pikku näpäytyksen takia.
Lapsen ikä on myös ihan liian korkea. Taitavampi provoilija olisi keksinyt laitteen, josta oikeasti voi saada sähköiskun, lapsen ikä alemmaksi, jotta oikeasti joku voisi ajatella rikosilmoitusta.
Onko muka näin?
Itse olen saanut nimittäin samalla metodilla leivänpaahtimesta sähköiskun joskus 90-luvun lopuilla ja paahdin ei todellakaan ollut 70-luvulta.
Pahimmassa tapauksessa pojun isi joutuu korvaamaan tämän aiheuttamat vahingot ja maksamaan molempien oikeudenkäyntikulut.
Siis itse sain myös sähköiskun vuonna 2010 kun menin tunkemaan veistä paahtimeen, yritin ronkkia sieltä paloja pois. Ja ihan uusi paahdin. Kaiken lisäksi se p*ska alkoi palamaan/savuamaan ja veljeni heitti sen lumihankeen. 😂 Joten kyllä niitä vielä valmistetaan.
Nykyäänkin voi saada pienen näpäytyksen paahtimesta, jos tosiaan menee metalliesineellä ronkkimaan palavaa paahdinta.
Kai näitäkin voi pitää sähköiskuina kuten voi saada jonkun vaatteista ym.
Mutta EU:n direktiivien mukaisista sähköturvallisuuden täyttävistä laitteista ei saa pinnallisella kosketuksella sisältäkään sen kummempaa.
Sellaisestahan tässä oli kyse. Toki joillain voi olla kaikenmaailman kiinalaisvalmisteisia virityksiä. Sähkölaitteet kannattaakin ostaa aina asiallisilta valmistajilta ja jälleenmyyjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänkin voi saada pienen näpäytyksen paahtimesta, jos tosiaan menee metalliesineellä ronkkimaan palavaa paahdinta.
Mutta EU:n direktiivien mukaisista sähköturvallisuuden täyttävistä laitteista ei saa pinnallisella kosketuksella sisältäkään sen kummempaa.
Sellaisestahan tässä oli kyse. Toki joillain voi olla kaikenmaailman kiinalaisvalmisteisia virityksiä. Sähkölaitteet kannattaakin ostaa aina asiallisilta valmistajilta ja jälleenmyyjiltä.
...menee metalliesineellä ronkkimaan PALAVAA paahdinta..???
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6-vuotias laittoi naapurissa hapankorpun paahtimeen. Onneksi palohälytin oli varsin herkkänä ja perheen äiti hoiti tilanteen.
Olisi voinut tulla vaikka mitkä savuvahingot , periaatteessa tulipalokin.
Huumorilla selvittiin koko jupakasta. Äiti ei ollut mielestäni mitenkään laiminlyönyt valvontaa. Olihan kyseessä jo eskarilaiset. Hän oli lukemassa kirjaa makuuhuoneessa, joka samassa kerroksessa, ovi auki jne.
Lastakaan ei voinut syyttää. Oli annettu lupa paahtaa leipää. Kukaan ei vain ollut eritellyt mitä leipää :D Käytiin läpi, miksi kuivaa leipää ei voi paahtaa. Vesipitoisuus on niin olematon, että palaa hetkessä. Nyt tietää.
...nyt täytyy kyllä myöntää kypsässä 40 vuoden iässä, että enpä ole tullut ajatelleeksi, että hapankorppu paahtimessa voisi aiheuttaa tulipalon. Ei sillä, että koskaan olisin sellaista paahtimeen työntänyt tai ollut jatkossakaan työntämässä. :D
Tee vastineeksi lasu ettei lapsi saa kotona perustietoa vaarallisista asioista kuten sähkölaitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...menee metalliesineellä ronkkimaan PALAVAA paahdinta..???
Siis sellaista, joka on päällä eli ottaa sähkövirtaa töpselin ja johdon välityksellä pistorasiasta.
Kyllä mä itsekin huomasin ton "palavan", mutta ajattelin, että asiayhteydestä se on selvä. Mutta jokuhan sen noinkin sitten otti, että paahdin on ilmiliekeissä :D
Senkus tekee. Mistä mahtaa syyttää teitä?