Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä alle 30-vuotias nuori: Mitä ajattelet Suomen syntyvyyden romahtamisesta?

Vierailija
30.05.2019 |

Kerro rehellisesti oma mielipiteesi. Ei väliä, onko sinulla itselläsi lapsia vai ei, eikä myöskään sillä, aiotko hankkia lapsia jatkossa vai et.

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkälaisen vastauksen tuohon (jo kohteistamaasi) kysymykseen oikein haluaisit ?

Senkö että kaikki riippuu vain minusta ja että minun olisi vain käytävä ankarasti siittämässä rajuja määriä naisia raskaiksi, niin sillä tuo asia hoituisi päiväjärjestyksestä ? 

Vierailija
142/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen ikäiset tajua, millainen katastrofi heitä odottaa. Todellisuus paukahtaa naamalle sitten, kun mitään ei ole enää tehtävissä.

Totta... Tosin väestöpyramidi korjautuu kyllä itsestään kun palataan takaisiin aikaan jolloin lapset on vanhuuden turva. Aikaa menee toki muutama sukupolvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä pitäisi ajatella? Muut voivat lisääntyä kuin kanit, minua ei kiinnosta.

N26

Vierailija
144/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyyden romahtaminen on luonnollinen osa yhteisön kehitystä. Aluksi väestön kasvu on räjähdysmäistä, sitten elintason noustessa ihmiset elävät yhä pidempään ja tekevät lapsia yhä vähemmän. Osa maailmasta on alussa, osa keskellä ja osa tämän 'syklin' loppupuolella. Edistyneimmät maat ovat pitkällä tässä kehityksesä. Ratkaisu ei todellakaan ole mitkään synnytystalkoot.

Jos nuoria olisi hyvä olla enemmän kuin vanhempia niin tähän vaaditaan loputtoman kasvun strategia, mikä on todettu jo useista syistä surkeaksi ja syyksi moniin ihmiskunnan ongelmiin.

Mikä ihmisiä haittaa asiassa eniten? Heidän lastensa taloudellisesti mahdoton tulevaisuus? Suomen osuus maailman väestöstä pienenee yhä entisestään? Heidän eläkkeilleen ei löydy maksajia?

Edelliset sukupolvet ovat eläneet niin leveästi, tuhlailevasti ja velaksi ilman, että ovat omat eläkkeensä ansainneet, että minulla ei ole pienintäkään aikomusta lisääntyä vasten tahtoani heidän loputtomasti mahdotonta oravanpyöräänsä tukien.

Jos osoittautuu että Suomi kykenee alkaa käyttämään julkisia varoja järkevämmin ja tehokkaammin, kenties haluaisin alkaa osallistua enemmän. Tällä hetkellä vaikuttaa todella tehottomalta ja mahdottomalta. Rahaa käytetään niin paljon niin väärin ja niin epätehokkaasti, että ennen asian korjaamista on naurettavaa valittaa taloudellisista ongelmista.

Valtio ei vaadi mitään pätevyyksiä tai vastuuta vanhemmilta, joten katselen vierestä kun lisääntyvät, 50%:n todennäköisyydellä eroavat lapsiaan henkisesti siten vahingoittaen ja täten lisää järjestelmästä riippuvaisia tuottaen.

Vierailija
145/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt/joutunut huolehtimaan taaperoikäisestä, kun lapsen oman äidin voimat eivät ole sairaudesta johtuen riittäneet. Lapsiarki oli niin kuluttavaa, että en kaipaa sitä enää itselleni. Hatunnosto kaikille mammoille.

Vierailija
146/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen mies, mutta vastaan nyt kuitenkin. Minun mielestäni trendi on äärettömän huolestuttava. Käänteinen pyramidi ei ole lainkaan hyvä juttu yhteiskunnalle.

Minulla on kaksi lasta. Haluaisin lisää. Niin haluaisi vaimokin. Miksi emme siis hanki lisää lapsia? Syyt:

- Raha. Asuminen pääkaupunkiseudulla on mielettömän kallista. Lisää lapsia tarkoittaa lisää neliömetrejä ja rahanmenoa. Siihen päälle lapsesta aiheutuvat kustannukset. Emme joutuisi vararikkoon, mutta joutuisimme kiristämään vyötä. Joutuisimme myös muuttamaan toiselle asuinalueelle isomman asunnon perässä ja sen myötä lapset joutuisivat vaihtamaan koulua.

Eipä niitä muita syitä sitten olekaan.

Eikö tuo ole aika itsekästä, raha on tärkeämpää kuin lapset 😥.

Ei, vaan selvästikin olemassaolevien lasten hyvinvointi on tärkeämpää kuin uusi vauvakuumeilu. Ja näinhän sen pitäisi mennäkin.

Vierailija
147/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat menee aalloissa. Veikkaan, että 10v päästä sen aikaiset 30-vuotiaat ovat nykyisiä innostuneempia vauvan hankintaan.

Lisäksi luulen, että oa näistä nyt 30v veloista pyörtää ajatuksensa lähemoänä 40v.

Tällä hetkellä minun 40v-kavereilla on hirveä vauvabuumi, monet saa ekansa. Kunnon miehen löytyminen kesti niin pitkään.

Vierailija
148/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna en juuri edes mieti asiaa. Onhan se toki siinä mielessä ikävää, jos tulevaisuudessa ikääntyneitä tulee olemaan paljon enemmän kuin työssä käyviä veronmaksajia, mutta enpä minä sitä vielä viitsi murehtia. Jos ihmiset eivät halua lapsia, niin he eivät vain halua lapsia. Eipä sille kai paljon mitään mahda.

Vierailija
149/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan ettei pentuja pusketa maailmaan pakkopullana. Itsekään en halua lapsia. N23

Vierailija
150/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on relevantti vasta kun löydän vakiduunia. Olen löytänyt pelkkiä epävarmoja osa-aikatöitä nyt noin 10 vuotta kiitos vuoden 2008. Korjatkaa työmarkkinat ja tuokaa vakiduunit takaisin tai vaihtoehtoisesti pistäkää se Perustulo toimeen niin voisin edes aloittaa oman pienyrityksen.

Naiset jokaisessa yhteiskunnassa kulttuurista riippumatta vieläkin avioituvat joko samantasoisen tai itseään ylempihierarkisen miehen kanssa. Niitä asenteita tai perinteitä ei voi muuttaa jos se on kerran tapa kaikkialla maailmassa, joten korjatkaa työmarkkinat etten olisi työtön luuseri aina puolet tai 1/3 ajan vuodesta.

T.Köyhä 29-vee mies.

Vierailija
151/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on relevantti vasta kun löydän vakiduunia. Olen löytänyt pelkkiä epävarmoja osa-aikatöitä nyt noin 10 vuotta kiitos vuoden 2008. Korjatkaa työmarkkinat ja tuokaa vakiduunit takaisin tai vaihtoehtoisesti pistäkää se Perustulo toimeen niin voisin edes aloittaa oman pienyrityksen.

Naiset jokaisessa yhteiskunnassa kulttuurista riippumatta vieläkin avioituvat joko samantasoisen tai itseään ylempihierarkisen miehen kanssa. Niitä asenteita tai perinteitä ei voi muuttaa jos se on kerran tapa kaikkialla maailmassa, joten korjatkaa työmarkkinat etten olisi työtön luuseri aina puolet tai 1/3 ajan vuodesta.

T.Köyhä 29-vee mies.

Voisit ottaa enemmän vastuuta lapsesta ja kodista jos et olisi töissä.

Vierailija
152/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan ettei pentuja pusketa maailmaan pakkopullana. Itsekään en halua lapsia. N23

Sinä olet yksinkertainen

Vierailija
153/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit ottaa enemmän vastuuta lapsesta ja kodista jos et olisi töissä.

Oma työpaikka on parisuhteen alussa miehekkäämpi asia kuin se että lupaa jäädä kotiin lastenhoitajaksi. Kuten sanoin, naiset eivät juuri avioidu omaa "tasoaan" alemmas, ei Suomessa, ei Ruotsissa, ei jenkeissä, ei missään länsimaissa, eikä edes niissä maissa missä perhe järjestää avioliitot.

Vierailija
154/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi kaltaiselleni 28-v. Kohti johtavaa asemaa menossa olevalla naiselle on tehty niin vaikeaksi perhe-elämä. Olen parisuhteessa mutta lapsienhankinta ei houkuta. Osa-aikatyö ei onnistuisi, päivähoidon järjestäminen olisi ongelmallista, työantaja periaatteessa tukisi mutta käytännössä joutuisin vähempiarvoisiin tehtäviin ja YT:t olisivat jatkuva uhka. Mies tukee päätöstäni koska ymmärtää arjen hankaloitumisen.

Samanaikaisesti luokkakaverit joilla ei ole töitä, pyöräyttelevät lapsia ja ovat kotona tyytyväisinä.

Vierailija
155/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersat kun ovat tunnetusti aikas perceestä, niin syntyvyyden droppaaminen on jees. Loppuu samalla se päätön porsiminen ja sosiaalituilla eläminen sekä kikkailu. Joutaa nuoret naiset mennä töihin tienaaman sitä kitisemäänsä tasa-arvoa ihan konkreettisesti omasta selkänahastaan. Oppivatpahan siinä sivussa myös olemaan ja lopettamaan sen jatkuvan uliulinansa.

Vierailija
156/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni mittava lapsien tekemättömyys aiheuttaa ongelmia. Ne jotka nyt sanovat että hyvä vaan ettei lapsia tule, pitäisi saada suostumus että 20-40v päästä nimenomaan heidän elintasostaan säästetään. Muiden lapsien tehtävä ei ole tulevaisuudessa rehkiä hiki hatussa korkealla veroprosentilla pitääkseen lapsettomien vanhusten elintasoa yllä omien vanhempiensa ja itsensä kustannuksella. 

Vierailija
157/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan hyvä kaikkien kannalta jos ei halua niitä lapsia hankkia. Tää maailma on jo aivan ylikansoittunut

Vierailija
158/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni pitäisin itselläni sen summan, joka menee joka kuukausi palkastani eläkemaksuihin ja sijoittaisin sen itse, omaa tulevaisuuttani ajatellen. En tule kuitenkaan saamaan koskaan eläkettä, koska olen syntynyt vasta -90-luvulla.

Vierailija
159/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että syntyvyyden laskua on omalta osaltani vaikeaa käsittää, koska ystävät, kaverit, tutut, ja kaikki ovat hankkineet lapsia, ja useat vielä jopa kolme. Me olemme yrittäneet samaa jo lähemmäs viisi vuotta, eikä onnistu, ja oikeastaan kaikki tuntemani ihmiset joilla ei lapsia ole, niin tiedän että he kamppailevat asian kanssa, se ei ole oma valinta. En tunne ketään, joka ei haluaisi lapsia. Uskon, että vapaaehtoinen lapsettomuus on enemmän pääkaupunkiseudun juttu, siellä tietysti elämä on menevämpää ja naisetkin ovat ehkä vielä enemmän urasuuntautuneita. Toisaalta tunnen myös todella urasuuntautuneita naisia, ja he ovat siitä huolimatta hankkineet lapsia ja yhdistävät uran ja vanhemmuuden.

Synnytystalkoot-keslustelun myötä toivon parannuksia lapsettomuushoitoihin. Niitä voisi vauhdittaa ja muutenkin parantaa. Lääkäreitä tulisi kouluttaa enemmän siihen, mikä kaikki lapsettomuuteen voi vaikuttaa, esim. alhainen ferritiini, kilpirauhasongelmat, vitamiinipuutokset? tms. Siten useampi voisi saada apua nopeammin, eikä tarvitsisi aina olla vaatimassa kokeita ja ottamassa selvää asioista, kun lääkärit pyörittelevät silmiään. Lisäksi sijaissynnytys tulisi mahdollistaa, niin lapsia varmasti syntyisi enemmän.

Näin lääkärinä voin todeta että a) lapsettomuusasiat ei kiinnosta tippaakaan b) lääkäreille on tärkeämpääkin tekemistä kuin hoitaa terveiden ihmisten lapsenteko-ongelma. Esimerkiksi hoitaa OIKEASTI sairaita ihmisiä. Lapsettomuudesta kärsivät on lähes aina hyväosaisia terveitä ihmisiä.

Kiitos että avasit ajatuksiasi asiasta, olenkin jo huomannut jotain tällaista ihan omakohtaisesti. On tietysti ikävää, että me hyväosaiset ja terveet ei saada lapsia, ja että sitä ei arvon ammattilaiset näe asiana missä pitäisi auttaa. Minulle lapsettomuus on ollut raskasta henkisesti ja fyysisesti. Se on aiheuttanut sairauslomia, työkyvyn heikentymistä ja monenlaisia oireita ahdistuksesta suruun, ja se on kaventanut sosiaalista elämääni. Mutta hei, no biggie. Eihän tämä ole ongelma eikä mikään :)

Vierailija
160/161 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotias ja nuori 😂.... 30-vuotiaan pitäisi olla jo aikuinen.