Sinä alle 30-vuotias nuori: Mitä ajattelet Suomen syntyvyyden romahtamisesta?
Kerro rehellisesti oma mielipiteesi. Ei väliä, onko sinulla itselläsi lapsia vai ei, eikä myöskään sillä, aiotko hankkia lapsia jatkossa vai et.
Kommentit (161)
Kansantalouden kannalta paha asia. Toivoisinkin, että valtio ottaisi askelia joilla lapsen hankkiminen tulisi helpommaksi niille perheille, jotka haluaisivat lapsen, mutta joiden taloudellinen tilanne ei salli sitä. Itse olen vela, joten itsekin osittain syypää.
Vierailija kirjoitti:
Pitkitetty nuoruus, vapaus vastuista, hedonismi, narsismi, itsekkyys, uskalluksen puute, taloudellinen sitoutumattomuus, irrallisuus perinteisestä elämäntavasta, yhteiskunnalliset muutokset. Tässä päämotiiveja perheettömyyteen ja lapsettomuuteen. Lapsimäärän pienenemisen syytä ihmetellään, niin kuin kukaan ei sitä tietäisi. Vaikka taustakehys on päivänselvä.
Pelätä on syytäkin, viisilapsisen perheen vanhimpana tiedän tasan tarkkaan mitä pikkulapsiarki on. Kamalaa. T. N20
Aktiivimallia, 9€ kilpailulakien vastaisia "töitä", pätkävuokratöitä pas#kalla "palkalla"
Kiitos tästä kaikesta pas£kasta suuret ja ahneet ikäluokat. (kivi)Sydämelliset kiitokset.
Osallistun omalta osaltani tänäkin vuona syntyvyyden romahtamiseen. 🙆 Olen naimisissa ja kaikkea, mutta en ole koskaan halunnut lapsia ja mitä vanhemmaksi tulen, ymmärrän että en todella halua lapsia eikä minun kannatakaan haluta. Onneksi elän tässä ajassa ja paikassa, kun tämäkin valinta (tai siis perusasetuksessa pysyminen) on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että huonot jättävät lisääntymättä ja vain hyvät lisääntyvät. Ei haittaa vaikka suomalaisten määrä vähenee, kunhan laatu paranee. Uskon, että ihmiset tietävät vaistomaisesti, onko heidän syytä levittää geenejään eteenpäin.
Monet ns. epäkelvot nimenomaan lisääntyvät, kuten päihdeongelmaiset, tyhmät ja kouluttamattomat. Hirveän paljon on perheitä, joissa äiti esimerkiksi on totaalisesti mielenterveysongelmainen ja vieläpä päihderiippuvainen. Tällaiseen elämäntyyliin liittyy holtittomuus ja vakavat elämänhallinnan ongelmat.
Ihan asiasta tehdyt viralliset tutkimuksetkin jo sen osoittavat, että esimerkiksi korkeasti kouluttautuneet ja älykkäät ihmiset eivät lisäänny yhtä tiheään kuin vähemmän koulutetut ja tyhmemmät henkilöt.
Ei lapsia haluamattomuus ole mikään vaistomainen tapa luonnolta karsia pois geenipoolista epäkelvot yksilöt, vaikka osa lapsia haluavista/lisääntyneistä niin ylemmyydentunnossaan haluavat itselleen uskotella. Kyseessä on lähinnä heidän subjektiivinen näkemys vapaaehtoisesti tai tahdottomasti lapsettomista ihmisistä, koska he itse näkevät kyseisenlaiset henkilöt vähempiarvoisina ja luonnottomina muihin ihmisiin nähden. Omat näkemyksensä ja ajatuksensa lapsettomista mieltävät liittyväksi johonkin universaaliin biologiseen sääntöön, jolla ei ole minkäänlaista totuus eikä tiedepohjaa. Nuo ajatukset ovat pelkkää humpuukia ja mutuilua.
Rehellisesti sanottuna eipä tuo paljon liikuta. Hyvähän se olisi, jos yhteiskunta olisi riittävän toimiva ja turvallinen että ihmiset uskaltaisivat lisääntyä, mutta kyllä sitä porukkaa tässä maailmassa riittää vaikkei näin olisikaan.
Henkilökohtaisella tasolla asia ei taas kosketa minua mitenkään, en ole koskaan halunnut lapsia enkä aikonut hankkia niitä. Olen myös täysin steriili 100% varmuudella, koska sairauden vuoksi on kirurgisesti poistettu tarvittavat elimet, joten win-win. Onneksi osui minun kohdalle eikä jonkun muun, joka niitä lapsia olisi halunnut tehdä.
Jää nähtäväksi ehdimmekö osallistua talkoisiin, yritystä on nyt takana 16 kk eikä lasta vielä näy. Kai se on hyvä, että ryhdyttiin yrittämään edes melko nuorina (minä 29, mies 28), ei pidä tuudittautua siihen ajatukseen, että kaiken voi saada milloin haluaa - ei suinkaan aina.
En kyllä koe olevani "kypsä äidiksi", miltä sellainen kokemus tuntuu? Resursseista tähän projektiin on ollut jo monta vuotta, halusimme kuitenkin viettää häät ennen yritystä. Ehkä nainen, jolla yritystä on takana viitisen vuotta tai on lopen kyllästynyt lapsettomaan elämään kokee jo olevansa kypsä äidiksi ja kaipaavansa vaihtelua. Äitiyshän se naista sitten kypsyttää.
Pari päivää on vatsaa nippaillut ja vähän heikottanut (helle vai vauva?), että josko nyt? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että huonot jättävät lisääntymättä ja vain hyvät lisääntyvät. Ei haittaa vaikka suomalaisten määrä vähenee, kunhan laatu paranee. Uskon, että ihmiset tietävät vaistomaisesti, onko heidän syytä levittää geenejään eteenpäin.
Monet ns. epäkelvot nimenomaan lisääntyvät, kuten päihdeongelmaiset, tyhmät ja kouluttamattomat. Hirveän paljon on perheitä, joissa äiti esimerkiksi on totaalisesti mielenterveysongelmainen ja vieläpä päihderiippuvainen. Tällaiseen elämäntyyliin liittyy holtittomuus ja vakavat elämänhallinnan ongelmat.
Ihan asiasta tehdyt viralliset tutkimuksetkin jo sen osoittavat, että esimerkiksi korkeasti kouluttautuneet ja älykkäät ihmiset eivät lisäänny yhtä tiheään kuin vähemmän koulutetut ja tyhmemmät henkilöt.
Ei lapsia haluamattomuus ole mikään vaistomainen tapa luonnolta karsia pois geenipoolista epäkelvot yksilöt, vaikka osa lapsia haluavista/lisääntyneistä niin ylemmyydentunnossaan haluavat itselleen uskotella. Kyseessä on lähinnä heidän subjektiivinen näkemys vapaaehtoisesti tai tahdottomasti lapsettomista ihmisistä, koska he itse näkevät kyseisenlaiset henkilöt vähempiarvoisina ja luonnottomina muihin ihmisiin nähden. Omat näkemyksensä ja ajatuksensa lapsettomista mieltävät liittyväksi johonkin universaaliin biologiseen sääntöön, jolla ei ole minkäänlaista totuus eikä tiedepohjaa. Nuo ajatukset ovat pelkkää humpuukia ja mutuilua.
Sinä kuulostat varsinaiselta r.odunjalostajalta. kuka sen "epäkelvon" määrittelee? Epäkelvon mihin? Ylläpitämään nykyisenlaista yhteiskuntaa? Mitä siitä seuraa? Erilainen yhteiskunta.
Itse pidän jokaista tuntemaani lisääntynyttä ihmistä täysin kelpoihmisinä vaikkei jokaisella ole kandin jälkeen viittä väitöskirjaa. Tärkeintä lienee, ettei vanhempi aiheuta lapselleen ja elinympäristölleen suurta kuormitusta ja inhimillistä kärsimystä. Sitten on kelpoyksilö lisääntymään. Vaikka sinä et suostuisi lisääntymään heidän kanssaan.
Tämä maailma ei kehity aina jokaista yksilöä miellyttävään suuntaan. Ns. parhaat kuitenkin sopeutuvat ja ns. heikoimmat ruikuttaa av:lla
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kuulostat varsinaiselta r.odunjalostajalta. kuka sen "epäkelvon" määrittelee? Epäkelvon mihin? Ylläpitämään nykyisenlaista yhteiskuntaa? Mitä siitä seuraa? Erilainen yhteiskunta.
Itse pidän jokaista tuntemaani lisääntynyttä ihmistä täysin kelpoihmisinä vaikkei jokaisella ole kandin jälkeen viittä väitöskirjaa. Tärkeintä lienee, ettei vanhempi aiheuta lapselleen ja elinympäristölleen suurta kuormitusta ja inhimillistä kärsimystä. Sitten on kelpoyksilö lisääntymään. Vaikka sinä et suostuisi lisääntymään heidän kanssaan.
Tämä maailma ei kehity aina jokaista yksilöä miellyttävään suuntaan. Ns. parhaat kuitenkin sopeutuvat ja ns. heikoimmat ruikuttaa av:lla
-eri
Vastasin henkilölle, joka esitti absurdin ja typerän väitteen, johon annoin tosielämän esimerkkejä päinvastaisesta. Totuushan on se, että on todellakin olemassa ihmisiä, joista ei ole vanhemmiksi mutta jotka siitäkin huolimatta lisääntyvät. Alhainen koulutustaso yleensä on vahvasti kytköksissä alempaan sosiaaliluokkaan, jonka keskuudessa taas esimerkiksi päihdeongelmat ovat yleisempiä. Sellaisista ihmisistä ei ole huoltajiksi, ei se ole mitään ilkeyttä todeta kyseinen asia vaan selvä fakta. Terveisin sama kirjoittaja.
Olen 32 eli hieman kysymyksen kohderyhmän ulkopuolella, mutta tässä omat pohdintani aiheesta.
En ole koskaan haaveillut lapsista, perheestä, äitiydestä. En pienenä tyttönä leikkinyt edes nukeilla. En ole koskaan ollut ns. hoivaavaa tyyppiä. Uskon vakaasti, että on olemassa jokin ”äitiysgeeni”, joka aiheuttaa hoivavietin, ja minulta se geeni vain puuttuu.Lapsen kasvatus kiinnostaa kyllä teoriassa, koska olisihan se hauskaa nähdä millainen tyyppi minun jälkeläisestäni kehkeytyisi, mutta missään vaiheessa en ole potenut vaivakuumetta tai kaivannut lasta.
Kohdallani ei ole kyse sitoutumiskammosta tai halusta elää pitkitettyä nuoruutta. Jos kohdalleni olisi osunut mies, joka palavasti haluaisi lapsia, en olisi kieltäytynyt yrityksestä. Jostain syystä olen kuitenkin aina vetänyt puoleeni miehiä, jotka eivät missään nimessä halua lapsia. Luultavasti huomaavat joko tietoisesti tai alitajuisesti, etten ole selkeää äiti-tyyppiä (enkä väitä että pitäisi olla tietyn tyyppinen, jotta voisi olla äiti, vaan viittaan tuohon hoivavietin puuttumiseen). Uskoisin olevani hyvä ja vastuullinen äiti, enkä usko että joutuisin luopumaan mistään elintärkeästä perheen eteen.
Yleinen asenne lapsia, perheitä, äitejä ja isiä kohtaan on hirvittävän vaativa. Se kieltämättä saa aikaa helpottuneen tunteen siitä, etten ole luultavasti lapsia hankkimassa. Läheisiä perheitä sivusta seuraamalla en ole saanut sitä kuvaa, että perhe-elämä olisi valtavan raskasta, vaan siitä raskasta tekevät lähinnä muut ihmiset ainaisine kommentteineen ja ihmettelyineen. Lapsi ei saisi näkyä tai kuulua, eikä etenkään haitata työelämää.
En kuitenkaan osaa pelätä mitään yhteiskunnallista romahdusta. Ihmislaji on selvinnyt kulkutaudeista ja sodista, joten miksemme yhdessä ratkaisisi tätäkin ongelmaa. Huolta aiheuttaa lähinnä se, että moni lapsista haaveileva ei ehkä saa haavettaan toteutetuksi.
Luulin myös nuorempana olevani täysin poikkeusyksilö naisena, joka ei välttämättä ole aikeissa edes yrittää hankkia lapsia, ja minut on ehkä hieman yllättänyt tämä aalto vapaaehtoisesti lapsettomia. Tulee mieleen, olenko ns. ”mainoksen uhri” enkä olekaan keksinyt tätä itse vaan jokin kollektiivinen ”trendi” on vallannut alaa ja aiheuttanut sen, ettei lapsia haluta enää. Tai sitten on kyse pelkästään siitä, että lapset eivät ole ”pakko”, kuten vielä joitakin vuosikymmeniä sitten.
Ei kiinnosta. Olen jättämässä maan lähi tulevaisuudessa.
Mietin, että syntyvyyden laskua on omalta osaltani vaikeaa käsittää, koska ystävät, kaverit, tutut, ja kaikki ovat hankkineet lapsia, ja useat vielä jopa kolme. Me olemme yrittäneet samaa jo lähemmäs viisi vuotta, eikä onnistu, ja oikeastaan kaikki tuntemani ihmiset joilla ei lapsia ole, niin tiedän että he kamppailevat asian kanssa, se ei ole oma valinta. En tunne ketään, joka ei haluaisi lapsia. Uskon, että vapaaehtoinen lapsettomuus on enemmän pääkaupunkiseudun juttu, siellä tietysti elämä on menevämpää ja naisetkin ovat ehkä vielä enemmän urasuuntautuneita. Toisaalta tunnen myös todella urasuuntautuneita naisia, ja he ovat siitä huolimatta hankkineet lapsia ja yhdistävät uran ja vanhemmuuden.
Synnytystalkoot-keslustelun myötä toivon parannuksia lapsettomuushoitoihin. Niitä voisi vauhdittaa ja muutenkin parantaa. Lääkäreitä tulisi kouluttaa enemmän siihen, mikä kaikki lapsettomuuteen voi vaikuttaa, esim. alhainen ferritiini, kilpirauhasongelmat, vitamiinipuutokset? tms. Siten useampi voisi saada apua nopeammin, eikä tarvitsisi aina olla vaatimassa kokeita ja ottamassa selvää asioista, kun lääkärit pyörittelevät silmiään. Lisäksi sijaissynnytys tulisi mahdollistaa, niin lapsia varmasti syntyisi enemmän.
Ei me tarvita lapsosia mutta onhan sentään 200 nettipoliisia. Asiat tärkeysjärjestykseen kato.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001857587.html
”Yläluokan jälkeläiset ovat Curryn mukaan pitkiä, terveitä, viehättäviä, älykkäitä ja luovia. Alaluokan ihmiset sen sijaan ovat kehittyneet typeriksi, rumiksi ja heillä on peikkomaisia piirteitä. ”
Tuohan on nähtävissä nyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Sodan jälkeen jokaisessa perheessä oli 5-15 lasta. Nämä lapset tekivät nykyiset keski-ikäiset, moni teki vain 1-3 joka on ihan luonnollista. Siis vanhempia ja lapsia oli suunnilleen saman verran.
Nyt verrataan 10 lapsisia perheitä ja 2 lapsisia perheitä. On ihan luonnollista että 2 lasta tekee vähemmän lapsia kuin 10 lasta.
Tästä syystä väkiluku laskee välillisesti.
Suomessa on miljoona vanhusta joiden tilaa pienempi porukka ei pysty täyttämään ellei tee 10 lasta.
Eiköhän ne vanhukset pian kuole pois, niin ei ole mitään ongelmaa. Mitä elämää se sellainen laitos elämä vanhuksena on missä haluaisit itse vain eutanasian ja sinua pitää hoitaa 24/7 monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastokriisin vuoksi olemme päättäneet puolisoni kanssa olla lisääntymättä. Tänne länsimaihin ei tarvita yhtään uutta kerskakuluttajaa, maapallo ei yksinkertaisesti kestä sitä.
Teitä on huijattu. Ei ole ilmastokriisiä koska maapallon lämpötila vaihtelee. Nämä Ilmastokriisit ja lapsitalkoot on juuri sitä propagandaa joilla ihmisiä huijataan.
No kerropa sitten mikä on se huijaus tässä ilmastokriisissä, että miten siinä huijataan jne?
Lapsitalkoot kriisissä ainoo pointti on raha ja se että veronmaksajia tulee lisää rikkaiden töitä tekemään, ei mikään muu!!
Vierailija kirjoitti:
nainen26hki kirjoitti:
Olen 26v akateeminen nainen ja todennäköisesti haluan joskus myöhemmin yhden tai kaksi lasta, mutta jos ilmenisi että olen/mieheni on lapseton, ei haittaisi vaikka jäisivät saamatta. Vähän samanlainen suhtautuminen myös väestönkasvun pysähtymiseen: harmi sinänsä, mutta ei maailma voikaan kasvaa loputtomasti. Sitä paitsi nuorilla on paljon enemmän huolehdittavaa maailman tilassa ja ilmastokriisissä... Jos asiantuntijoiden mukaan nykytahdilla 50v päästä täällä elämä on pelkkää selviytymistä, ei lasten hankinta tunnu kovin reilulta tai houkuttelevalta.
70-80 -luvuilla pelättiin ydintuhoa, mutta silti tehtiin lapsia.
Silkkaa tyhmyyttä!
Haluaisin kovasti lapsia mutta en ole löytänyt naista joka haluaisi lapsia.
T. M32
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että syntyvyyden laskua on omalta osaltani vaikeaa käsittää, koska ystävät, kaverit, tutut, ja kaikki ovat hankkineet lapsia, ja useat vielä jopa kolme. Me olemme yrittäneet samaa jo lähemmäs viisi vuotta, eikä onnistu, ja oikeastaan kaikki tuntemani ihmiset joilla ei lapsia ole, niin tiedän että he kamppailevat asian kanssa, se ei ole oma valinta. En tunne ketään, joka ei haluaisi lapsia. Uskon, että vapaaehtoinen lapsettomuus on enemmän pääkaupunkiseudun juttu, siellä tietysti elämä on menevämpää ja naisetkin ovat ehkä vielä enemmän urasuuntautuneita. Toisaalta tunnen myös todella urasuuntautuneita naisia, ja he ovat siitä huolimatta hankkineet lapsia ja yhdistävät uran ja vanhemmuuden.
Synnytystalkoot-keslustelun myötä toivon parannuksia lapsettomuushoitoihin. Niitä voisi vauhdittaa ja muutenkin parantaa. Lääkäreitä tulisi kouluttaa enemmän siihen, mikä kaikki lapsettomuuteen voi vaikuttaa, esim. alhainen ferritiini, kilpirauhasongelmat, vitamiinipuutokset? tms. Siten useampi voisi saada apua nopeammin, eikä tarvitsisi aina olla vaatimassa kokeita ja ottamassa selvää asioista, kun lääkärit pyörittelevät silmiään. Lisäksi sijaissynnytys tulisi mahdollistaa, niin lapsia varmasti syntyisi enemmän.
Näin lääkärinä voin todeta että a) lapsettomuusasiat ei kiinnosta tippaakaan b) lääkäreille on tärkeämpääkin tekemistä kuin hoitaa terveiden ihmisten lapsenteko-ongelma. Esimerkiksi hoitaa OIKEASTI sairaita ihmisiä. Lapsettomuudesta kärsivät on lähes aina hyväosaisia terveitä ihmisiä.
Kai nuorenakin ihmisenä ymmärrät, kuinka paljon asioita verorahoilla tarjotaan kansalle. Ei se vaan itsestään sutviudu. Raha ei tule automaatista.