Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan maksatte täysi-ikäisen lapsen kuluja, mm. puhelinlaskuja?

Vierailija
30.05.2019 |

Siis ilman muuta niin kauan kuin esim käy lukiota, mutta jos hän lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, maksatteko yhä puhelinlaskut?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni puhelinlaskut ovat vain vähän päälle kympin kuukaudessa per lapsi. Maksamme ne, kunnes he astuvat työelämään. Samoin Netflix, Spotify jne maksetaan ilman muuta.

Vierailija
22/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tutuista huomaa,että vanhempien kukkarolla käydään vaikka asutaan omillaan. Äiti ja isä ei voi edes eläkkeellä esim. matkustella tai edes olla rauhassa . No itsepä ovat lapset kasvattaeet. Eivätkä lapset viitsi töihin mennä. Ihan outoja kasvattajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa ihmeessä. Niin oppii että oman rahan voi käyttää huvituksiin. Perusasiat maksaa joku toinen.

Valtaosa täysi-ikäisistä ymmärtää sentään sen verran ettei se raha ihan tyhjästä tule. Mutta eivät ihan kaikki, esimerkkinä nyt vaikka Antti Rinne ja Pekka Haavisto.

Se lapsi perii ne rahat joka tapauksessa, lienee kai aika sama maksaako jotain parin kympin puhelinlaskua vai ei.

Vierailija
24/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta minun vanhempani maksoivat jotain minun kulujani vielä senkin jälkeen, kun olin jo täysi-ikäinen. Juurikin puhelinlasku oli yksi. Meille oli aikanaan tehty jokin perhepakettiliittymä, ja laskut menivät kaikki isälle. Olin reilusti päälle parikymppinen kun tämä muutettiin - minun aloitteestani - niin, että minun liittymäni irrotettiin paketista ja aloin maksaa itse.

Myös muuta rahallista avustusta antoivat kunnes aloin saada säännöllisiä tuloja. Kiitos heille siitä.

Vierailija
25/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ollaan maksettu, ja monta muutakin juttua. Meidän rahoissa se ei tunnu, eikä hautaan saada mukaan seteleitä, joten parempi käyttää nyt ja saada itselleenkin iloa, kun voi auttaa lapsiaan. En varmaan antaisi, jos lapseni olisivat hunsvotteja, mutta kun ovat ahkeria yliopisto-opiskelijoita, niin annan kyllä.

Vierailija
26/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole yllätys et nuoret on nykyään maksuhäiriöisiä, jos näin innokkasti ollaan AIKUISTEN ihmisten kuluja maksamassa. Ymmärrän jos jeesataan sillon tällön, mutta pitäähän ny jokaisen oppia itse budjetoimaan ja ymmärtäämään mihin kaikkeen ja kuinka paljon rahaa tässä maaailmassa menee.

Äitini laittoi kyl meidän hoitamaan itse laskumme lukioiässä (vaikka raha olisikin heiltä, töitä kyl tehtiin joten osa siitä). En ole traumatisointunut, en ole maksuhäiriöinen eikä elämästäni puutu mitään.

Mies on kasavanut tämmöisessä "me maksetaan " perheessä ja vaikeaa on "muistaa" maksaa laskuja. Tili yhteinen ja mä hoidan yleensä maksut, mut joskus jonkun hänen nimellä olevan laskun annan käteen ja sanon maksa ite. Ulisee sit kun tulee muistutus ja alkuperäinen lasku jossain laatikossa.

Vierailija
27/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole yllätys et nuoret on nykyään maksuhäiriöisiä, jos näin innokkasti ollaan AIKUISTEN ihmisten kuluja maksamassa. Ymmärrän jos jeesataan sillon tällön, mutta pitäähän ny jokaisen oppia itse budjetoimaan ja ymmärtäämään mihin kaikkeen ja kuinka paljon rahaa tässä maaailmassa menee.

Äitini laittoi kyl meidän hoitamaan itse laskumme lukioiässä (vaikka raha olisikin heiltä, töitä kyl tehtiin joten osa siitä). En ole traumatisointunut, en ole maksuhäiriöinen eikä elämästäni puutu mitään.

Mies on kasavanut tämmöisessä "me maksetaan " perheessä ja vaikeaa on "muistaa" maksaa laskuja. Tili yhteinen ja mä hoidan yleensä maksut, mut joskus jonkun hänen nimellä olevan laskun annan käteen ja sanon maksa ite. Ulisee sit kun tulee muistutus ja alkuperäinen lasku jossain laatikossa.

Eiköhän toi oo enemmän persoonallisuuskysymys kuin se, että vanhemmat on maksanu laskuja. Olis tietysti vanhempien tehtävä opettaa talousbudjetointia jne ja pidättäytyä hyysäämästä hanttapulilapsia. Joillekin ei vain raha eikä valta sovi.

Vierailija
28/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen varakkaasta perheestä. En todellakaan maksanut lukiolaisena mitään. Sain opiskeluaikoina vanhemmiltani säännöllisesti rahaa jne. Minulla ei ikinä ole ollut maksuhäiriöitä. Osaan hoitaa talouttani. Vanhempani mahdollistivat opiskeluni ja nyt olen siinä asemassa, että voin tehdä saman lapsilleni.

Vierailija
29/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ja minä olemme molemmat saaneet paljon avustusta kotoa erityisesti opiskeluiden aikana. Rahan arvon kuitenkin kumpikin on ymmärtänyt jo lapsuudestaan. Ei todellakaan ole koskaan ollut mitään maksuvaikeuksia. 

Miehesi kuulostaa lapaselta. 

Vierailija
30/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät pistää lapsensa pihalle heti kun täyttävät 18. Varakkaat välittävät lapsistaan enemmän ja hankkivat lapsilleen asunnon ja jeesaavat muutenkin läpi elämän.

Tai varakkailla on mahdollisuus jeesata näkemättä itse nälkää?

Arvovalinnoista kyse. Itse hankin lapsille asunnot, vaikka se tarkoitti, että oma elintasoni on ihan muuta kuin jos olisin satsannut tuonkin rahan omaan hemmotteluuni. Teen etätöitä ja asun mökillä, vaikka ei se talvisin mitään herkkua ole. Auto pitää olla, mutta sekin on yli 20 v vanha.

En valita. Olen onnellinen, että pystyin auttamaan lapsiani. Heillä on ollut omat vaikeutensa nuoresta lähtien, eikä nykyään edes työpaikan löytäminen ole itsestään selvää, kuten minun aikanani. Jos lasteni elämänkulku olisi ollut erilainen, myös omat ratkaisuni olisivat olleet toisenlaiset.

Vierailija
31/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan edelleen, vaikka poika 27 v ja ollut töissä 3 vuotta. Laskut tulevat liittymän omistajalle eikä ole saatu aikaiseksi siirtää liittymää pojalle. Muutenkin saa asua ilmaiseksi isän omistamassa asunnossa ja käyttää isän omistamaa autoa. Nämä edut ovat voimassa varmaan siihen asti kunnes joku nainen vaatii yhteistä kämppää tai autoa koko ajan perheen käyttöön.

Ja tällä tavalla poika ei ikinä ota vastuuta elämästään, ja siten myös todennäköisimmin löytää naisen joka nimenomaan haluaa muiden kustantavan elämisensä, kuten poikakin. Samanlaiset tykkää toisistaan.

Vierailija
32/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan edelleen, vaikka poika 27 v ja ollut töissä 3 vuotta. Laskut tulevat liittymän omistajalle eikä ole saatu aikaiseksi siirtää liittymää pojalle. Muutenkin saa asua ilmaiseksi isän omistamassa asunnossa ja käyttää isän omistamaa autoa. Nämä edut ovat voimassa varmaan siihen asti kunnes joku nainen vaatii yhteistä kämppää tai autoa koko ajan perheen käyttöön.

Ja tällä tavalla poika ei ikinä ota vastuuta elämästään, ja siten myös todennäköisimmin löytää naisen joka nimenomaan haluaa muiden kustantavan elämisensä, kuten poikakin. Samanlaiset tykkää toisistaan.

Todennäköisesti poika säästää ja harrastaa sijoittamista. Kohta ei ole huolta huomisesta. 

Vierailija
33/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät pistää lapsensa pihalle heti kun täyttävät 18. Varakkaat välittävät lapsistaan enemmän ja hankkivat lapsilleen asunnon ja jeesaavat muutenkin läpi elämän.

Ei sitä voi tuolla tavalla yleistää. Itse avitan etenkin kuopusta siinä missä voin, hän kun lapsistani on huonoimmassa taloudellisessa asemassa. Monet muut tuntemani köyhät tekevät samoin.  Auttamisesta saamme myös mielihyvää.

Vierailija
34/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun asuu kotona opiskelijana. Jos jäisi kotiin majailemaan työssäkäyvänä, saisi alkaa maksamaan omat kulunsa ja osallistumaan ruoka- ja asuinkustannuksiin omalta osaltaan. Mutta mikäli opiskelisi, kustantaisin elämisen.

Vierailija
35/43 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen varakkaasta perheestä. En todellakaan maksanut lukiolaisena mitään. Sain opiskeluaikoina vanhemmiltani säännöllisesti rahaa jne. Minulla ei ikinä ole ollut maksuhäiriöitä. Osaan hoitaa talouttani. Vanhempani mahdollistivat opiskeluni ja nyt olen siinä asemassa, että voin tehdä saman lapsilleni.

Sama täällä. Vanhemmat maksoivat kaiken kun asuin vielä kotona ja avustivat vielä pitkään senkin jälkeen kun olin muuttanut pois opiskelemaan. Minullakaan ei koskaan ole ollut maksuhäiriöitä ja olen aina ollut rahan suhteen säästäväinen ja harkitseva. Vaikka vanhemmat maksoivat, raha ei ollut koskaan minulle itsestäänselvyys.

Vierailija
36/43 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ajankohtainen asia vanhassa ketjussa. Tänään irrotin lapseni puhelinlaskustani. Vähän haikealta tuntuu ! Mutta valmistui juuri ammattiin, lähtee armeijaan, ehkä saa töitä hetkeksi..joten koen että 20 euron puhelinlasku on hyvä alku omien raha-asioiden hoitamiselle. Siihen ei pojan talous kaadu vaikka olisikin vain päivårahoilla. Tärkeää oppia huolehtimaan ja muistamaan oma lasku hoitaa

Vierailija
37/43 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta, jokainen käy töissä opiskelun ohella - maksavat itse rahoistaan omat "viihdekulunsa" - iät 16v, 17v ja 19v kaksoset. Kotoa saaneet kasvatuksen ja valmiuden kantamaan vastuun oman arjen hallinnasta. Eikö tämä ole ihan perusasioita?

Vierailija
38/43 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta tilannekohtaisesti katsoisin. Itse sain opiskeluaikoina vanhemmilta rahallista tukea, jotta saatoin keskittyä opintoihin. Suoritinkin ne tavoiteajassa erinomaisin arvosanoin. Pikkusiskoni sai hieman enemmän ja kauemmin tukea vanhemmilta, koska erinäisistä syistä hänen opintonsa venyivät ja rahasta oli todella tiukkaa. Nyt kun hän on töissä, ei rahallista tukea enää tule.

Olen kiitollinen vanhemmilleni, että he halusivat auttaa ja onnekas, että se oli heille mahdollista. Pelkkä täysi-ikäisyys ei mielestäni ole peruste yhtäkkiä rahahanoja sulkea. On eri asia auttaa kun apua tarvitsee kuin maksaa aikuiselle lapselle leveä elämä tai toistuvasti pelastaa hänet pulasta niin, että jälkikasvu ei opi talouttaan hallitsemaan.

Vierailija
39/43 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun kotona asuu, eli vielä noin vuoden kunnes valmistuu.

Vierailija
40/43 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion loppuun asti maksoin puhelinlaskut, koulukulut ja vaatteet, toki jotain vaatetta ostelivat itse kesätienesteistään ja maksoivat niistä myös huvimenojaan. Sen enempään ei mun rahat riittäneet enkä kyllä katso että minun edes kuuluisi maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän