Lapsi sai raivokohtauksen kun käskin tekemään kotitöitä
Puhuin niistä jo pari tuntia sitten, makasi sohvalla puhelinta tuijottaen (10v).Vähän aikaa sitten tuli kyselemään että pääsisi kavereiden mukaan tramppaparkkiin tänään. Sanoin että puhutaan siitä mahdollisuudesta sitten, kun kotityöt on tehty. Lapsi alkoi itkeä, paukutella ovia ja huutaa, että mitä sä oot
sitten tehnyt tänään. Aina kun joutuu jotain tekemään, niin alkaa syyttää minua, että hän joutuu tekemään enemmän, mikä on tietysti ihan naurettavan epätotta. Ja alkaa myös tinkiä kotitöistä, sanoo että voin viedä roskia, mutta kaikkia roskia en kyllä vie.
Tiedän, tiedän.. varmaan olen pilannut lapsen kasvatuksella ja hemmotellut, liian vähän vaatinut, ja vaadittavat kotityöt pitäisi laittaa vaikka listalle seinälle. Välillä vähän pelottaa, että onko kyse pelkästä hemmottelusta. Eikö tuollainen reagointi ole kuitenkin aika vahva ylilyönti? Siis että alkaa _itkemään_, kun joutuu tekemään helppoja kotitöitä? Ja varmaan aika huolestuttavaa sekin, että kehtaa syytellä vanhempaa noin suoraan.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Päästä nyt lapsukainen sinne trampoliinipuistoon, maksat kaiken ja teet itse kotityöt. Niin se maailma pelaa, vahvemmat voittavat, luuserit kärsivät.
Ja sillä menetelmällä on kasvatettu sinusta noin miellyttävä ihminen 💩
Niin? Tyypillinen (esi)teini ja käyttäytyminen. Olet siis looginen eli pyyntöä harkitaan sen jälkeen kun on työt tehnyt (eli tietenkin pääsee koska muutenhan tuollainen ei rohkaise tekemään niitä töitä).
Kymmenvuotias on osaava ja kykenevä.
Pahenee vain ja laiskemmaksi muuttuu jos et mitään vaadi
Itse antaisin tuossa tilanteessa periksi. Lapsesi voi olla oikeasti levon tarpeessa, saada vain hengailla vailla huolen häivää kamujen kanssa. Mitäpä jos antaisit hänen nyt nauttia ja vain olla ilman velvoitteita. Koulu on heidän työtään, se on tänä päivänä raskaampaakin kuin sinun aikanasi.Eikä pakolla mitän aikaan saada, muuta kuin huonot välit. Arvosta ja rakasta lastasi, näytä se että kuuntelet häntä. Ei hänestä yhtään se huonompi ihminen tule, vaikka ei teekään kotihommia. Kodin pitää olla lapselle paikka, jossa saa levätä.