No niin. Ylihuomenna se taas alkaa; kahden ja puolen kuukauden kesäloma!
Kommentit (34)
Ohiksena
Minä kyllä puhun ihan kesälomasta, samoin työkaverit opehuoneessa.
Tosin ensi viikolla käyn vielä useampana päivänä töissä (siivous, arkistointi, turvahövitykseen menevien papereiden siivous jne) sitä seuraavan viikon juoksen ns virka-aikaan hoidettavia asioita, niitä kun ei pysty lukuvuoden aikana juoksemaan.
Juhannusviikolla aloitan loman!
Ja elokuun ekalla viikolla palaan henkisesti töihin (suunnittelutyö aökaa).
Sama se, millä nimellä siitä puhuu. Mut lomaaaa se on!
Eilen se alkoi vähintäänkin vuoden kestävät vapaat! Ei töitä, ei velvollisuuksia.
Eikä ala, vaan kesätyöt täydellä teholla 😍
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa v*ttu. Ja meiät opiskelijat pakotetaan työskentelemään myös kesälomalla. Meillä ei saisi olla lomaa ollenkaan tai muuten tuet veks.
Ymmärrät varmaan että opettajakin on aikanaan ollut yliopisto-opiskelija ja kokenut ihan saman? Että turhaan haistattelet meille kun ihan ymmärretään kyllä.
Olen koulunkäynninohjaaja ja mulla on yli 2 kk lomaa. No kesällä olen lomautettu mutta ihan kivalla päivärahalla. Ihana kesä. Syksyllä sitten taas jatketaan hommia.
Yhdeksän viikon loma ainakin meillä. Koulu alkaa 8.8. ja paikalla ollaan jo heti maanantaista 5.8. Tosin oman suunnittelutyöni aloitan elokuun alusta niin kuin aina ja kesäkuun ekalla viikolla setvin vielä paperit (tuhottavat ja säilytettävät), joten varsinaista lomaa reilu 6 viikkoa.
Miksi ap-ope aloitat jo huomenna? Mikset lauantaina niin kuin muutkin?
Oikein hauskaa lomaa! :)
Onneksi opettajilla on kesäloma, koska fiksujen, mukavien ja täyspäisten lasten lisäksi teidän pitää jaksaa opettaa myös henkisesti sairaita lapsia tai niitä lapsiparkoja, jotka ovat vaativien, syyllistävien tai vinksahtaneiden vanhempien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti olisit ope tietäisit minä ero on kesälomalla ja opetuksettomalla ajalla.
Älä viitsi saivarrella. Äitini, sisareni ja vaimoni ovat kaikki sattumanoikusta opettajia ja puhuvat kesälomasta eikä opetuksettomasta ajasta.
Heti otsikossa virhe. Varsinaisessa viestissä virheitä. Ei todellakaan ap ole opettaja. Tätä väsynyttä opertajavihaa taas. Olen itse luokanopettaja, luokassa 26 lasta, joilla 13 on joku diagnoosi. Palavereja joka viikko useita. Ei ole helppo työ.
Ei Suomella ole varaa näin pitkiin lomiin enää. Pudotetaan se kahteen viikkoon niin saadaan rahat riittämään enemmän tarvitseville.
Joka vuosi sama keskustelu hämmentää. Uskon kyllä, että loman (anteeksi, opetuksettoman ajan) alusta menee hetki paperiasioiden hoitamiseen. Ja kyllä, varmaan omat virastoasiatkin on helpompi hoitaa kun ei ole arkena töitä. Ja totta, opettajan työ on varmasti todella raskasta ja paperitöitä on paljon. Loman alku menee toipumiseen ja henkisesti töihin palaa jo ennen kuin työpaikalla pitää oikeasti olla.
Kaikki tämä on ihan varmasti totta. Se, mitä opettajat eivät tajua, on että saman asiat koskee aika monia muitakin, joilla kuitenkin se tauko työstä on tyypillisesti vain 4 viikkoa. Heilläkin on usein ollut hyvin rankka vuosi, haastavia asiakaspalavereita, hankaluuksia hoitaa työnohella virastooasiat, rästiin jääneitä paperitöitä, pieni palkka jne jne jne. heilläkin lomasta menee iso osa toipumiseen ja töihin paluuseen orientoitumiseen. Mutta heillä sitä lomaa on kokonaisuudessaan se 4 viikkoa, ei 8 - 10 viikkoa.
Tämän takia en kyllä mitenkään jatksa tätä opettajien joka vuotista selittelyä siitä, kuinka heille tämä pitkä kesätauko olisi muka enemmän tarpeen kuin muille. Ainoastaan kesäksi pois potkittavien sijaisten kohdalla minusta opettajien tilanne on oikeasti kurja, muilla on aika hyvät edut.
Heh heh ja lällällää teille kaikille kateellisille. Itsekin aloitan lauantaina sen kauan kaivatun ja paljon kateillun 4 kk:n kesäloman. Onneksi on pitkät lomat, sillä en muuten jaksaisi katsella videoita ja leikkiä lasten kanssa niitä 3 tuntisia päiviä pitkin talvea.
Kyllä on kohtuuttoman pitkä loma, aivan hyvin voisi opettajilla olla paperitöitä ihan siellä työpaikalla nii kuin muillakin.
Hassua myös, että varhaiskasvatuksen opettajilla on paljon vähemmän lomaa, eikä muutama vessin päivä ja suunnitteluajat sitä 1,5kk loman menetystä korvaa.
Opettajilla tolkuttomat lomat ja lisäksi myös lyhyet työpäivät ja tämä on fakta vaikka joku uhriutuja väittäisikin tekevänsä 12 tuntisia työpäiviä opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi opettajilla on kesäloma, koska fiksujen, mukavien ja täyspäisten lasten lisäksi teidän pitää jaksaa opettaa myös henkisesti sairaita lapsia tai niitä lapsiparkoja, jotka ovat vaativien, syyllistävien tai vinksahtaneiden vanhempien lapsia.
Mitäs me päiväkodissa tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap-ope aloitat jo huomenna? Mikset lauantaina niin kuin muutkin?
Y-li-huo-men-na. The day after tomorrow eli huomisen päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi sama keskustelu hämmentää. Uskon kyllä, että loman (anteeksi, opetuksettoman ajan) alusta menee hetki paperiasioiden hoitamiseen. Ja kyllä, varmaan omat virastoasiatkin on helpompi hoitaa kun ei ole arkena töitä. Ja totta, opettajan työ on varmasti todella raskasta ja paperitöitä on paljon. Loman alku menee toipumiseen ja henkisesti töihin palaa jo ennen kuin työpaikalla pitää oikeasti olla.
Kaikki tämä on ihan varmasti totta. Se, mitä opettajat eivät tajua, on että saman asiat koskee aika monia muitakin, joilla kuitenkin se tauko työstä on tyypillisesti vain 4 viikkoa. Heilläkin on usein ollut hyvin rankka vuosi, haastavia asiakaspalavereita, hankaluuksia hoitaa työnohella virastooasiat, rästiin jääneitä paperitöitä, pieni palkka jne jne jne. heilläkin lomasta menee iso osa toipumiseen ja töihin paluuseen orientoitumiseen. Mutta heillä sitä lomaa on kokonaisuudessaan se 4 viikkoa, ei 8 - 10 viikkoa.
Tämän takia en kyllä mitenkään jatksa tätä opettajien joka vuotista selittelyä siitä, kuinka heille tämä pitkä kesätauko olisi muka enemmän tarpeen kuin muille. Ainoastaan kesäksi pois potkittavien sijaisten kohdalla minusta opettajien tilanne on oikeasti kurja, muilla on aika hyvät edut.
Minä olen toimistotyöläinen. Jos teen 10 tunnin päivän, siitä jää työaikapankkiin 2 tuntia. Tällä hetkellä työaikapankissani on noin 150 tuntia. Koska heinä-elokuu on työpaikallamme todella hiljaista aikaa, niin ajattelin käyttää lomani yhteydessä nuo tunnit. Eli lomailen 8 viikkoa ja saan palkkaa koko siltä ajalta. Tosin vain 4 viikkoa tuosta ajasta kutsutaan lomaksi. Miten tämä eroaa opettajavaimoni lomista. Samalla lailla hänellä on ollut lukuisia 10 tunnin päiviä ja jos ylitunnit laskettaisiin, niin hänellä olisi varmaan yli 5 viikon edestä tunteja työaikapankissa. Ainiin sitenhän se eroaa, että kaikki ajattelee, että minä olen ahkera, kun on tunteja kertynyt niin paljon, eikä minun lomaani kateile kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs me päiväkodissa tehdään?
Pesette pyllyjä ja juoruilette pihalla, kun pitäisi vahtia mukuloita.
Jos oikeasti olisit ope tietäisit minä ero on kesälomalla ja opetuksettomalla ajalla.