Suositelkaapas tynnyrisaunaa! Tai onko kokemuksia sellaisen tekemisestä itse?
Haaveissa olisi tynnyrisauna pihalle. Olen toki itsekin googlaillut, mutta informaatioähky iski, joten kysyisinkin kokemuksia teiltä, arvon palstalaiset. Eli mistä olette saunanne hankkineet, kuinka iso se on, ja paljon maksoi? Mistä kaikesta hinta koostui, eli oliko mukana rahti ja toimitettiinko sauna valmiiksi koottuna? Kuljetuksen voisimme järjestää itsekin ja kokoaminenkin onnistuisi. Mitään isoa saunaa emme tarvitsisi, koska pesytymiset ja vaatteiden vaihdot hoituisivat sisällä, mutta jonkinlainen terassi ja pieni pukuhuone pitäisi löytyä. Budjettia mietin myös, koska olen huomannut, että hinnat liikkuvat parista tuhannesta lähemmäs kymppitonniin, eli kuinka paljon realistisesti ajatellen hyvä tynnyrisauna oikeasti maksaa, koska tässäkään tapauksessa halvalla ei taida välttämättä saada hyvää?
Yritän jonkinlaista hinta-arviota tehdä valmiiden tynnyrisaunojen osalta myös siksi, koska me pystyisimme myös tekemään sellaisen itse, mutta minkähänlainen työ siinä oikeasti on? Mieheni on kyllä kätevä käsistään, mutta pelkään vähän, että hän on hiukan liian optimistinen. Enoni on puuseppä, ja hänellä olisi laitteet puiden sahaamiseksi ponttiinsa, missä on oma hommansa. Puutarpeet lautatarhalta, niiden kuljetus (eli esim. riittääkö peräkärry vai pitääkö vuokrata traileri), katto, kiuas ja piippu, itse työ ja toki sahan käytöstäkin pitää enolle antaa kelvollinen korvaus... ja kaikki muut kulut ja maksut päälle.
Tietysti itse tehtyä saunaa arvostaisi ehkä enemmän, mutta kyllähän se säästäisi kieltämättä aikaa ja hermoja, että saisi vaan valmiin saunan pihaan :D
Kommentit (5)
Meidä tynnyrisauna mökille on ostettu Puutuote Hovilta, Luumäki.
Hyvin on pelittänyt vuodesta 2007. Viimeiset 10 vuotta saunottu myös talvisin. Lämpenee -30:sta + 80:een reilussa puolessa tunnissa.
Hinnoista en sanp mitään, koska ostettu jo yli 10 vuotta sitten.
Sanoisin, että melkein on vielä alkuperäiskunnnossa..on muistettu kuivattaa ja tuulettaa käytän jälkeen. Yksi kiuas on poltettu loppuun eli reikä takaseinään.
Typerän näköinen, kuin jäänne 70-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Typerän näköinen, kuin jäänne 70-luvulta.
No, onneksi ei olla sitä sinulle hankkimassakaan.
En ole ikinä kuullut, että joku olisi tynnyrisaunan itse tehnyt, enkä ole nähnyt, että niitä itse koottavana pakettina myöskään myytäisiin.
Hetken harkitsin sellaista itse pari vuotta sitten, mutta halusin ison katetun terassin ja kunnon pukuhuoneen, joten päädyin toisenlaiseen ratkaisuun.
Nostan. - ap