Automaatti vs manuaali
Eli ajatko automaatti- vai manuaalivaihteistolla ja miksi?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään ajaa, joten luonnollisesti manuaali. Koska avustettavasta ajosta ja ennenkaikkea miksi, on tullut näin suosittua? Kortti ollut 30+ vuotta.
Kun on kunnollinen auto, ajaminen tuntuu ajamiselta ilman kepin vatkaamistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään ajaa, joten luonnollisesti manuaali. Koska avustettavasta ajosta ja ennenkaikkea miksi, on tullut näin suosittua? Kortti ollut 30+ vuotta.
Miten manuaali liittyy siihen, että tykkää ajaa. Meillä molemmat, mutta miehenikin on todennut ettei halua enää manuaalia.
Manuaalilla ajettaessa minä olen se joka päättää koska vaihdetaan. Kuuntelen korvalla. Jos haluan, kierrätän. Tässä kohtaa automaatti olisi vaihtanut. Saatan myös vaihtaa niin, että jää pykälä väliin. Haluan myös alhaalta vääntävän auton. Onhan näitä syitä. Ei taida autoharrastus oikein olla sulla ja muilla automaattivänkäreillä elämäntapa?
Nykyään manuaalit vaan hiukan huonommin toteuttetuja kuin ennen ja niin enään panosteta kun lähinnä enään hinnat alkaen malleissa.
Oma auto on automaatti, joten sillä ajelen enimmäkseen - tosin jos jotain isompaa on kuskattava, otan käyttöön miehen farmarin, joka taas on manuaali. Molemmat on hyviä ajaa, kummankaan hankinnassa ei vaihteisto ollut se pääasiallinen valintakriteeri. Oma on tuotu muttoautona USA:sta, jossa manuaaleja ei ollut ihan hirveästi tarjolla, ja miehen auto taas valittiin tavaratilan koon mukaan.
Manuaali. Niin autossa kuin kamerassa.
Köyhä ajaa manuaalilla nykypäivänä ehkä enemmän, mutta se on myös ehdoton joissakin olosuhteissa. Automaatti voi viedä pulaan esim. äärimmäisenä liukkaissa olosuhteissa. Kytkin on kaveri. Nimim. manuaalilla ohi kun kaverin automaatti jäi sutimaan paikalleen vetiselle luistinradalle jota tieksikin kutsutaan.
Naiset ja muutenkin vähä-älyiset suosivat automaattivaihtestoja.
Suomi on varmaan viimeinen maa, jossa itsepintaisesti halutaan ajaa manuaaleilla. Eurooppa on tunnetusti ollut manuaalivaltaisempi verrattuna vaikka Pohjois-Amerikkaan ja moniin muihinkin maanosiin, mutta esim. Keski-Euroopassakin ollaan siirtymässä jo kovaa vauhtia automaattivaltaiseen autokantaan. Mutta täällä takapajulassa tuskin on vielä edes vuonna 2050 mikään muuttunut. Ja taas muut maat nauravat meille.
Molemmista on kokemusta. Automaatti on kaupunkiajossa kiva kun pääsee siitä jatkuvasta vaihtamisesta, mutta maantiellä manuaali on mukavampi, pystyy paremmin vaikuttamaan auton suorituskykyyn. Toisessa autossa on nykyisin manuaali ja toisessa automaatti.
Jos pitäis vain yksi valita, valitsisin automaatin, koska ajamme mieheni kanssa autoja ristiin ja ollaan hyvin erikokoisia. Automaatilla ei tarvitse aina siirtää penkkiä ja säätää peilejä, kun taas manuaalilla pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaalilla tietenkin, automaatti on invalideja varten tehty apuväline.
Varmaan kuitenkin synkronoitu vaihteisto, joka on tarkoitettu heikkolahjaisille tumpeloille.
Harvemmin autoissa enää synkroimattomia vaihteistoja on. Ainoastaan kuorma-autoilla olen ajanut synkronoimattomalla.
Siis miten peilien ja penkin säätö liittyy sun mielestä vaihteistoon?? :D
Manuaali. Tykkään ajaa itse enkä vaan istua kyydissä. Tarttis jostain löytää joku kiva 70-lukulainen auto alle.
Juu_ kirjoitti:
Ei kannata naureskella, jos itse on niin tyhmä, ettei tajuu...
Vierailija kirjoitti:
Manuaali. Tykkään ajaa itse enkä vaan istua kyydissä. Tarttis jostain löytää joku kiva 70-lukulainen auto alle.
Et sitten ilmeisesti tykkää ajaa ainakaan moottoritietä?
Vierailija kirjoitti:
Automaatti ylivertainen
mies51v
Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on varmaan viimeinen maa, jossa itsepintaisesti halutaan ajaa manuaaleilla. Eurooppa on tunnetusti ollut manuaalivaltaisempi verrattuna vaikka Pohjois-Amerikkaan ja moniin muihinkin maanosiin, mutta esim. Keski-Euroopassakin ollaan siirtymässä jo kovaa vauhtia automaattivaltaiseen autokantaan. Mutta täällä takapajulassa tuskin on vielä edes vuonna 2050 mikään muuttunut. Ja taas muut maat nauravat meille.
Kyllä taas niin hävettää olla suomalainen.
Terveisiä Keski-Euroopasta, laajasta tuttavapiiristäni kahdella taitaa olla automaatti. Eikä ketään hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Juu_ kirjoitti:
Ei kannata naureskella, jos itse on niin tyhmä, ettei tajuu...
Tämä daami kai kuvittelee, että "automaatti" on se, kun esim. istuimen asennon voi "tallentaa".
Juu_ kirjoitti:
Köyhä ajaa manuaalilla nykypäivänä ehkä enemmän, mutta se on myös ehdoton joissakin olosuhteissa. Automaatti voi viedä pulaan esim. äärimmäisenä liukkaissa olosuhteissa. Kytkin on kaveri. Nimim. manuaalilla ohi kun kaverin automaatti jäi sutimaan paikalleen vetiselle luistinradalle jota tieksikin kutsutaan.
Onko oikein kokemustakin automaatista? Empä vaan kiskaan ole joutunu automaatilla sun kuvailemaan tilanteeseen. Tiet ollu toisinaan melkein luistinratoja.
Automaatti on nykyaikaa. Varmaan joutuu hankkimaan manuaalin 4-5 vuoden päästä, kun esikoinen aloittaa opettelun. Sitä pidetään sitten 5 vuotta, jotta toinenkin ehtii opetella. Mutta ehkä silloin voisi olla 2 autoa... Vaikka meillä ei varsinaisesti ole nyt tarvetta kahdelle autolle, kun mies ei tarvitse autoa työpäivinä. Minä taas laskutan työajojakin 200€/kk, lisäksi työmatkat autolla 50 km/päivä.
No koska "bremium auto". Ihan tosi.