Hitto että harmittaa lapsen puolesta, kun firmat ei ilmoita edes nuorille työnhaun tuloksista!
Teini on hakenut vuodenvaihteesta asti kaikkea mahdollista, viimeiset hakemukset lähti vajaa kuukausi sitten. Vain parista hassusta paikasta on tullut tieto, ettei päässyt. Isot ja hyvämaineiset firmat sanovat tarjoavansa hyvää hyvyyttään työkokemusta alle 18-vuotiaille, mutta hyväntahtoisuus loppuu siihen, että ilmoitettaisiin niillekin, jotka ei saaneet paikkaa. >:(
Kaikista ärsyttävintä on se, että lomasuunnitelmat on tietysti kiinni työnsaannista ja työajankohdista. Nyt meni monta kivaa juttua sivu suun kun odoteltiin turhaan tietoa töistä. Nyt ei ole lomakivaa, mutta ei ole töitäkään!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Harmi työnsaannin puolesta, mutta eiköhän kaikenlaista lomakivaa sentäs pysty vielä järjestämään.
Pystyy toki. Tällä viikolla vaan valkeni viimeisistäkin, että ei saanut paikkaa, ja nyt on v-käyrä korkeimmillaan. Jotain käytöstapoja olettaisi firmoilla olevan EDES lapsia kohtaan!
ap
Omalta osaltaan kokemusta työelämästä tuokin. Ihan sama tilanne on vastassa aikuisena. Kannattaa kysyä aina haastattelussa, milloin ilmoittavat valituille ja infoavatko myös muita. Sokkona on turhauttavaa odotella, mutta oppirahat siltä oain maksettu nyt, jos lapsesi jatkossa muistaa kysyä asiaa haastattelijalta.
Ikävää. Ei ne ilmoita aikuisillekaan, että teinillesi tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi työnsaannin puolesta, mutta eiköhän kaikenlaista lomakivaa sentäs pysty vielä järjestämään.
Pystyy toki. Tällä viikolla vaan valkeni viimeisistäkin, että ei saanut paikkaa, ja nyt on v-käyrä korkeimmillaan. Jotain käytöstapoja olettaisi firmoilla olevan EDES lapsia kohtaan!
ap
Jos itsenäisyyden ja aikuisen kynnyksellä oleva lapsi ei pysty käsittelemään pettymyksiä olisiko syytä nostaa katse peiliin? Aikuisten maailma, jota työelämä ei pyöri EDES lapsen navan ympärillä.
Meillä sai tyttö rekrypalvelusta "valitettavasti et tullut valituksi" -tiedon sen jälkeen, kun oli käynyt allekirjoittamassa samaan paikkaan kesätyösopimuksen. Tässä tapauksessa siis kuitenkin se työpaikan mahdollistanut hakemus oli tehty suoralla yhteydenotolla, kun ei rekrypalvelun kautta asia edennyt.
Toivota lapsi tervetulleeksi aikuisuuteen. En tiedä minkä ikäisestä lapsesta on kyse, mutta jatko-opintoihin haettaessa osa saa paikan ja osa ei. Työpaikan saa yksi ja muut jää ilman. Sitä kutsutaan elämäksi.
Tää on kyllä jännä. Työnhakijaa kepitetään ja syyllistetään ja vähätellään vaikka hakisi sataan työpaikkaan. Ja jos ei nappaa niin aletaan etsiä jotain "syytä" kuten että hakija oli 15-vuotiaana mainostenjakajana eikä jäätelönmyyjänä, kyllä olisi kannattanut olla jäätelönmyyjä. Hakijalla on kaikki vastuu hakuprosessissa. Työnantajilla ei ole mitään vastuuta, ei edes ilmoittaa "kiitos, mutta ei kiitos" vaikka olisivat niin luvanneetkin. Ei se mitään, se olisi han ok jos samaan aikaan ei hakijoita syyllistettäisi ja heille kettuiltaisi mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Hakija kun ei tee rekrytointipäätöstä. Työn tarjoaja sen tekee.
Voi pientä, kun kaikki kiva menee ohi suun kun joutuu oppimaan jotain todellisesta elämästä. :-(
Töihin hakijoita on niin valtava määrä, että firmoilla tuskin hlöä ja aikaa ilmoittaa kaikille hakijoille, et sinä et päässyt tällä kertaa töihin. Se on aikamoinen homma soitella vaikkapa 100: lle hakijalle.
Nuoren kannattaa olla itse aktiivinen, ja kysyä, että milloin valinta tehdään. Kun valinta päivän jälkeen ei kuulu mitään, tietää ettei ole töihin päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Töihin hakijoita on niin valtava määrä, että firmoilla tuskin hlöä ja aikaa ilmoittaa kaikille hakijoille, et sinä et päässyt tällä kertaa töihin. Se on aikamoinen homma soitella vaikkapa 100: lle hakijalle.
Nuoren kannattaa olla itse aktiivinen, ja kysyä, että milloin valinta tehdään. Kun valinta päivän jälkeen ei kuulu mitään, tietää ettei ole töihin päässyt.
Mutku on sähköpostit ja tekstiviestit.
Nykymaailma on tuollainen. Pitää varautua myös ghostaukseen sekä työntekijän että -antajan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että tämä itsekässukupolvi sen tajuaa? Työnantajat vaan silkkaan pahuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraa työnhakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä soitella tarvitse, sähköpostilla voi lähettää vakioviestin ”Kiitos mielenkiinnosta kesätyöpaikkojamme kohtaan, valitettavasti valintamme ei kohdistunut tällä kertaa ....”.
Voi vaikka laittaa massspostituksena vastaanottajat piilotettuna niille 99:lle, joita ei valittu. Ei luulisi olevan paljon.
Ei ap.
Kun ne haut nettilomakkeina on nykyään kuitenkin niin luulisi, ettei olis vaikea lisätä sinne vastaanottajan päähän sellaista linkkiä, että ilmoita hylätyille, etteivät tulleet valituiksi. Näköjään alapeukuista päätellen alan olla sen verran vanha, ettei nykynuoriso muista enää kuinka kaikille aiemmin kohteliaasti ilmoitettiin.
Kerran sain kesätyön voimalaitokselle josta kuulin vain sattumalta äiteen työkavereilta.
Ihme kyllä minä olen saanut lähes jokaisesta hakemastani paikasta ilmoituksen että valintmme ei osunut teihin ym. Olen siis työtön 60v joka hakee omaan alan töitä ettei siitä päästä sanomaan. Olen ollut pari vuotta työtön ja lähinnä odottelen eläkepäiviä. Tässä iässä ei palkkatöitä saa kuin suhteilla. Olisi kuitenkin korrektia jos etenkin nuorille ilmoitettaisiin työpaikkojen tilanteesta etteivät hrti saa negatiivista käsitystä.
Miksi nuori olisi jossakin erikoisasemassa ja heille tulisi antaa valhellinen kuva, että työnhaku ja työelämä on jotain ikuista sunnuntaita, joka on koko ajan kivaa? Yläkouluikäisen lapsen pitäisi jo jotain tietää realiteetista.
Kannattaa olla itse aktiivinen ja laittaa esim. alueen töitä tarjotaan -palstalle ilmoitus, että aktiivinen nuori etsii kesähommia. Puutarhatyöt, kukkien kastelut, lasten hoidot ja juhla-apu on todella monella tarpeen näin kesän kynnyksellä.