Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko lapsellasi oli säästöjä/omaisuutta 18v täyttäessään?

Vierailija
29.05.2019 |

Mun lapsella 10000e. Itse säästetty 20e/kk rahastoon + kaikki lahjarahat n. 15v asti ( sen jälkeen otti lahjarahat käyttöön). Lisäksi meidän vanha puhelinosake joka annettiin ristiäislahjaksi. 20v täyttäessään saa lapsivakuutuksen säästösumman, 1800e.
Kivempi lähteä maailmalle vähän rahaa taskussa, mulle ei aikoinaan säästetty yhtään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran, että olimme useita vuosia velvollisia antamaan tilin maistraatille. Eli ei puhuta kymppitoineista vaan sadoista. Säätetty ja sijoitettu jo hänen syntymästä. 

Vierailija
2/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saava yh, joten säästää ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 euroa, mutta ne oli lapsi ansainnut itse.

Vierailija
4/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapsilisät.

Vierailija
5/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 15 000€

Vierailija
6/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta itselläni oli 18 vuotta täyttäessäni jotain 3000e varatilillä.

Vierailija
7/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun vanhempani tienneet paljon minulla oli säästöjä sen jälkeen kun täytiin 15 vuotta. Sain lapsilisät käyttööni sekä menin eka kerran kesätöihin. 

Vierailija
8/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Lapsi on vastannut itse omaisuudestaan 12v iästä lähtien. Vuosittain tarkistin, onko summa niin suuri, että pitää kertoa maistraattiin ja luotin lapsen sanaan eli alle 20 000 e pysytään. Kun lapsi oli 16v, tehtiin ilmoitus maistraattiin, mutta siellähän ei puututa osakkeiden ostoihin ja myynteihin, niitä sai tehdä. Oletan, että lapsella oli kohtalainen omaisuus, koska osti sijoituskämpän isänsä kanssa (isä 51 %, lapsi 49%, jotta ei mene ensiasuntoon kohdistuvat tuet).

Vierailija
9/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakuinkin 1,3 miljoonaa. Aloitimme lapsemme sijoitussalkun kokoamisen jo ennen syntymää. Lahjoitimme molemmat pääomaa vuosittain sen verran, mitä pystyi ilman lahjaveron maksamista suoraan lapsemme sijoutussalkkuun. Hoidimme sijoitussalkkua aktiivisesti, kunnes lapsemme täytti 18, jolloin luovutimme sijoitussalkun hänen haltuunsa. 18-vuodessa erittäin aktiivisella omaisuudenhoidolla, verojen jälkeenkin lapsellemme siunaantui mukava miljoonapotti. Hän pystyy nyt käyttämään sieltä vuosittain varoja n. 30000-40000 euroa, niin että salkun arvo pysyy samana hänen kuolemaansa saakka.

Vierailija
10/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakuinkin 1,3 miljoonaa. Aloitimme lapsemme sijoitussalkun kokoamisen jo ennen syntymää. Lahjoitimme molemmat pääomaa vuosittain sen verran, mitä pystyi ilman lahjaveron maksamista suoraan lapsemme sijoutussalkkuun. Hoidimme sijoitussalkkua aktiivisesti, kunnes lapsemme täytti 18, jolloin luovutimme sijoitussalkun hänen haltuunsa. 18-vuodessa erittäin aktiivisella omaisuudenhoidolla, verojen jälkeenkin lapsellemme siunaantui mukava miljoonapotti. Hän pystyy nyt käyttämään sieltä vuosittain varoja n. 30000-40000 euroa, niin että salkun arvo pysyy samana hänen kuolemaansa saakka.

Miten lapsenne elää? Käykö töissä, luo uraa vai hengaileeko toimettomana rahojen turvin?

Vierailija
11/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 600k€ / lapsi.

Rahaa, osakkeita, kiinteistöomaisuutta jne.

Vierailija
12/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitonni, ja olen tosi ylpeä että pystyin sen hänelle säästämään. Olen pienillä tuloilla sitkutteleva yh, ja otin elämäntehtäväkseni, että lapseni ei tarvitse elää näin kitsaasti.

Vierailija
13/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli noin 100 000mk joskus parikymppisenä. Kävin osa-aikaisesti töissä jo aika nuorena. Olen kiitollinen vanhemmilleni, että opettivat säästämään jo pienestä pitäen.

Ehdotin säästämisen opettamista kumppanin lapselle myös. Toivottavasti saavat exänsä kanssa tilin avattua

Vierailija
14/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen rahat, joita lapset saa sukulaisiltaan ja kummeiltaan, ole sinun rahoja. Lapsi saa säästää, mutta sinä et saa käyttää lapsen rahoja.

Vierailija
15/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tuttavan lapsella oli vanhempien ja isovanhempien säästämänä ja sijoittamana noin 50.000€. Fiksuksi rahankäyttäjäksi kehutulla pojalla alkoi raha polttaa taskussa ja opintoihin ja asunnon pesämunaksi tarkoitetut rahat hävisivät puolessa vuodessa päihteisiin, matkoihin ja uhkapeleihin.

Isovanhemmille ei ole edes uskallettu kertoa.

Vierailija
16/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen rahat, joita lapset saa sukulaisiltaan ja kummeiltaan, ole sinun rahoja. Lapsi saa säästää, mutta sinä et saa käyttää lapsen rahoja.

En ole missään väittänyt kummilahjoja omiksi rahoikseni. Tarkoitin, etten minä saa säästää lapselle, ainakaan tietääkseni, ainakaan millekään tilille tai rahastoon tms., koska käsittääkseni lapsenkin rahat huomioidaan perheen käytettävissä olevina varoina.

Vierailija
17/17 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e