Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon te omakotitaloasujat maksatte sähköstä?

Vierailija
28.05.2019 |

Minulla on v.1966 valmistunut omakotitalo, jossa suorasähkölämmitys. Minulla on Vattenfall Oy:n kanssa kaksivuotinen määräaikainen sähkönmyyntisopimus, joka päättyy elokuun alussa:
2,6 e / perusmaksu kuukaudessa
4,67 senttiä kWh päiväsähkö
3,67 senttiä kWh yösähkö

Tänään tuli Vattenfallilta uusi määräaikaissopimustarjous kahdelle vuodella ja olen ihan äimänkäkenä miten hirveän paljon sähkön hinta on noussut. En ole vielä hyväksynyt tarjousta, mutta tällaista olisi ehdolla:
3,8 euroa/kuukausimaksu
6,3 senttiä kwh päiväsähköstä
5,3 senttiä kwh yösähköstä

Nyt kiinnostaisi tietää miten paljon te muut maksatte sähköstä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta on noussut.

Vierailija
2/28 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on useampia vertailulaskureita, googleen hakusanaksi sähkön vertailu tms.

Mulla on tällähetkellä 1-aikalaskutus vaikka talossa on 2-aikamittaus (ns. yösähkö), tuli halvemmaksi niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikahinta sähköstä tuo vattenfallin uusi tarjous. Ainakin minun mielestäni. Ei kannata jatkaa.

Vierailija
4/28 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siirron hinta?

Vierailija
5/28 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siirron hinta?

Ihan se ja sama, sitä ei saa alas vaikka päällään seisoisi. Pelkkä siirron kk-maksu on jo yli 30€.

Vierailija
6/28 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole sähkölämmitystä, eli sähkön kulutus on vain valot, kodinkoneet, kylppärin lattialämmitys, läminvesivaraaja ja mitä näitä nyt on. Sähkö on Vattenfalin täystuulisähköä, 2,5e/kk ja 4-5snt /kWh (en muista tarkkaan). Yleensä 30-40e/kk. Mutta sähkön siirto täällä perämettässä on aivan helevetin kallista, ja sähkökatkoja on joka jumalanvtun lumipyryn aikaan/jälkeen. Sähkönsiirto jopa 70e/kk, jo perusmaksu on sen 30e..

Vierailija
7/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 5 senttiä kilowattitunnilta on aikamoinrn kiskurihinta. Kehoitan vaihtamaan yhtiötä.

Vierailija
8/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk sähkölasku 250-450e.

Vierailija
9/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joku 3,92 c kilovattitunnilta. Kahden vuoden sopimus loppuu lokakuussa. Tulee roima nousu sähkön hintaan:(

Alle 5c kwh pitää päästä kuitenkin.

Pitäisikin alkaa katselemaan hintoja.

Vierailija
10/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkopaneeleita katto täyteen (niinkuin minulla). Sillä saat sähkönhinnassa säästöä ja jätät siirtohinnat ja sähköverot muitten maksettavaksi.

Vierailija
11/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noita tarkkoja hintoja tiedä, mutta meillä on talo noin 160m3 ja lisäksi erillinen yksiörakennus (tällä hetkellä käyttötarkoitus on ns. mancave pelikoneineen ja jääkaappeineen). Yksiörakennus lämpenee ilmalämpöpumpulla. Talo ja käyttövesi lämpenevät maalämmöllä. Lisäksi varaava takka kovimpia pakkasia varten.

Sähkölaskumme on noin 50-200e, riippuen pakkasista ja siitä että paljonko saunaa käytetään (sähkösauna).

Vierailija
12/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkopaneeleita katto täyteen (niinkuin minulla). Sillä saat sähkönhinnassa säästöä ja jätät siirtohinnat ja sähköverot muitten maksettavaksi.

Ajattelin tehdä itse aurinkopanelin. Homma tyssäsi nyt siihen että vaikka näitä varsinasia pikkukomponentteja (piitä?) saakin edullisesti niin kaksi kolmasosaa hinnasta tulee kaikesta muusta, kuten hartsikerroksesta, lasista tai pleksistä, joiden väliin tämä systeemi on rakennettu.

Pitäisi olla jotain kierrätyslasia.

Vierailija
13/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n.1200 euroa vuodessa.

100 neliötä, 8 vuotta vanha talo. Varaava takka on, sitä käytetään paljon talvella, koska puut ovat omia.

Vierailija
14/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Myyn sähköä vuosittain noin 1500e:n edestä. Katolla aurinkopaneelit ja tuuliturbiini. Lämmityksenä maalämpö jäähdytyksellä.

Vierailija
15/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0e. Myyn sähköä vuosittain noin 1500e:n edestä. Katolla aurinkopaneelit ja tuuliturbiini. Lämmityksenä maalämpö jäähdytyksellä.

Mitä ne maksoivat?

Vierailija
16/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Vierailija
17/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusmaksu 4,02 €/kk

Yksikköhinta 6,25 c/kWh

Yleissiirto 4,34 c/kWh

Siirron perusmaksu 24,55 €/kk

Sähkövero 2,79372 c/kWh

Kahdessa kuukaudessa lasku on 293 euroa.

Vierailija
18/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paneelit olivat n. 13000e kiinasta tilattuna toimituksineen tulleineen yms. ja itse asennettuina. Kokonaisteho 7500W, johon päästään aurinkoisina kesäpäivinä. Tuuliturbiinit olivat n. 50000e asennettuina.

Vierailija
19/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole sähkölämmitystä, eli sähkön kulutus on vain valot, kodinkoneet, kylppärin lattialämmitys, läminvesivaraaja ja mitä näitä nyt on. ..

Hieman ristiriitaista tietoa.

Vierailija
20/28 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa aika turhia, ellei ole jotain jumalattomia akkurivistöjä talon alla. Ongelmanahan on, että silloin kun sitä sähköä tarvitaan, sitä ei paneeleilla saa. Olen laskeskellut erilaisia tarjouksia ja niiden lupaamia tuottoja, niin takaisinmaksuajaksi tulee noin 20 vuotta ja silloin laitteisto alkaa olla jo tiensä päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä