Sektio
Usein olen täällä lukenut, että synnyttää ei kannata alateitse: tulee isoja repeämiä, pidätysvaivoja, paikat löystyy ym ym. Moni myös menee jopa ulkomaille suunniteltuun sektioon, koska alatiesynnytys ei vaan tule kyseeseen ja Suomessa sektioon pääse vain hyvin painavin syin.
Itse olen synnyttänyt neljä kertaa. Ekalla kerralla leikattiin vähän ja toipuminen kesti jonkin aikaa, kun haavaa aristi. Muilla kerroilla kaikki meni hyvin. Olin jalkeilla jo pian synnytyksen jälkeen ja toivuin nopeasti. Lantionpohjalihasten vahvistumisen myötä myös löysyys hävisi. Mitään pidätysvaivoja tai rumia arpia ei jäänyt edes siitä ekasta synnytyksestä, jossa välilihaa leikattiin.
Sen sijaan lähipiirissäni on kaksi, jolle on tehty sektio. Toisella kyseessä oli hätäsektio ja valtava pystysuuntainen arpi mahan poikki. Hänen mukaansa toipuminen oli hidasta ja itsetunto todella huono, kun esim uimahallissa ihmiset jää tuijottamaan isoa arpea. Synnytyksestä jo vuosikymmeniä ja arpi on edelleen huomattava. Jakaa vatsan keskeltä kahtia.
Toisella taas normaali suunniteltu sektio diabeteksen vuoksi. Haava tulehtui ja toipuminen pitkittyi. Arvesta jäi tosi iso ja maha roikkuu ikävästi sekä vatsan lihaksiin tuli jotain vaurioita. Vatsa on myös osittain tunnoton.
Kun hän tuli raskaaksi toisen kerran, niin odotusaikana oli jotain hämminkiä, kun arpeutunut kohtu ei joustanutkaan uutta raskautta tarpeeksi. Lopulta sekin vauva tuli sektiolla etuajassa. Enää ei kuulemma saa lapsia tehdä sillä riskit on liian isot.
Silti kuulin, kun eräs tuttava valitti sitä, että ei ensisynnyttäjänä pääse suunniteltuun sektioon vaikka synnytys pelottaa tosi paljon ja haluaisi ennemmin sektion, kun se on niin helppo ja riskitön. Kun muistelen omia synnytyksiäni, niin kestäisin mieluusti sen muutaman tunnin kipua, kun kuitenkin sen jälkeen voi rauhassa toipua: ei tarvi varoa mahan arpea, vauvan nostelua jne.
Millainen sinun sektiosi oli ja kuinka toivuit siitä? Koetko, että sektio on helppo ja riskitön tapa synnyttää?
Kommentit (28)
Ensimmäinen päätyi kiireelliseen sektioon josta mukana tuli verenmyrkytys sekä nestehukka. Silloin päätin että yksi lapsi riittää kun hädin tuskin selvittiin hengissä. Nyt kuitenkin jokin mielenhäiriö tuli ja laskettu aika kolmen viikon päästä. Synnytystapa-arvio on reilun viikon päästä. En todella tiedä millä tapaa uskallan yrittää synnytystä. Paras olisi että lähtisi itsellään tulemaan ilman että tarvitsisi käynnistää. Viimeksi en auennut 3 senttiä enempää, vaikka käynnistettiin.
En minäkään olisi sektiota valinnut, mutta siihen jouduin. Ei ollut kivuton toimenpide, mutta toivuin siitä onneksi hyvin. Puudutuksen loputtua olin jalkeilla enkä ollut erityisen kipeä. Siisti arpi jäi, mutta mielellään toki olisin ilman sitäkin. Meidän tapauksessa sektio oli vain ainoa oikea vaihtoehto, muuten olisi ollut molempien henki vaarassa. Kokonaisuudessaan arvelen, että selvisin sektiosta huomattavasti helpommalla kuin alatiesynnytyksestä.
Hätäsektio, josta nyt jo vaalennut arpi. Kukaan ei ole koskaan tuijotellut saatika kysynyt mitään arvesta. Toivuin nopeasti ja ongelmattomasti, lähinnä koin helpotusta että selvisimme. Mulla ei jostain syystä tuohon mahanahkaan liity kehonkuvaongelmia vaikka muuten usein sätinkin ulkonäköäni. Jee.
Kolme sektiota takana, joista ensimmäinen kiireellinen. Kaikista olen toipunut erittäin hyvin ja nopeasti, kivut eivät ole olleet kovia. Arp on todella huomaamaton, bikinirajassa. Neljäs sektio on sovittu parin viikon päähän 😊
Kolme synnytystä takana. Kaksi alatiesynntystä ja yksi hätäsektio. Alatiesynnytyksistä toivuin nopeasti ja hyvin. Hätäsektiosta aikaa nyt kohta viisi vuotta. Vatsa ei ole palautunut samalla tavalla kuin aikaisemmin, vaikka elintavat ovat täysin samanlaiset. Arven molemmin puolin tuntuu vatsan sisällä "möykkyjä", jotka ilmeisesti ovat kiinnikkeitä. Itse arpi ei minua haittaa, mutta kaikki muu siihen liittyvä. Vatsan pömpötys (ei ole erkaumaa, eikä mitään mikä periaatteessa selittäisi asian, tutkittu on), vatsa aristaa painettaessa ja lantion ja selän ajoittaiset säryt. En usko, että tälle tehtäisiin yhtään mitään julkisella puolella, koska vaivat eivät ole sinänsä fyysisiä tai elämää haittaavia. Tunnen vain itse kuinka oma kroppa ei edelleenkään tunnu omalta.
Johtuneeko hätäsektioitten rumat arvet siitä, että on ollut kiire selvitä tilanteesta eikä päivystävä kirurgi ole ollut etevin ompelija.
Kaikki lapseni ovat syntyneet sektiolla, koska muuten eivät suostuneet syntymään millään käytettävissä olevalla käynnistyskeinolla. Synnyttäneitten osastolla sektioäidit erottuvat sillä, että me kävelimme kovin vaivallisesti mahaa pidellen.
On itsetunto todella heikoissa kantimissa, jos mikään arpi pääsee siihen vaikuttamaan. No okei, naamassa tai päässä iso arpi voi olla identiteettikriisi, mutta mistään synnytysarvesta ahdistuminen on, anteeksi vain, naurettavaa.
Minulle on tehty yksi sektio, yksi hätäsektio ja lisäksi kaksi muuta leikkausta vatsan alueelle. Arpia saa katsoa, jos ne näyttävät kiinnostavilta (kuten lapsista usein). Jos ne ällöttävät, kannattaa suojella itseään katsomalla muualle.
Toinen sektio (suunniteltu) oli hyvä kokemus, toipuminen nopeaa ja melko kivutonta. Leikkauspäivän illalla lähdin liikenteeseen, kun vihdoin sain luvan. Särkylääkkeitä söin sairaalassa kätilöiden mieliksi. Yritin kieltäytyä mutta kuulema särky olisi liian kova ilman lääkkeitä. Kotona unohdin ottaa lääkkeet, vaikka niitä oli suositeltu. Mahassa on vain siisti pieni alushousujen alle piiloon jäävä arpi.
Ensimmäinen (kiireellinen) sektio oli pelastus, mutta toipuminen hidasta ja kivuliasta. Kätilöt pitivät minua lähinnä valittavana häirikkönä. Useita vuorokausia kestänyt alatieyritys sai minut ymmärtämään, että pahinta elämässä ei ole kuolemanpelko, vaan se pakokauhun tunne, kun kuolemanpelko on vaihtunut toiveeksi kuolemasta, mutta asiaa ei pysty itse mitenkään edesauttamaan. Tästä tilanteesta sektio minut ja lapseni pelasti, aivan viime hetkellä.
Minulle sektio on siis paras ratkaisu, vaikka toki mieluiten olisin valinnut lyhyehkön (alle vuorokauden) alatiesynnytyksen.