Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä neuvola reagoi kun käy ilmi ettei ole minkäänlaista tukiverkkoa? (Kysymys siis tukiverkottomille)

Vierailija
27.05.2019 |

Olen syvästi pettynyt neuvolan ”asenteeseen”. Olemme tukiverkottomia huonoista suvuista, mulla väkivaltaiset vanhemmat ja pahasti mt-häiriöinen aggressiivinen isä. Emme voi olla väleissä.
Miehen vanhemmat kieltää koko poikansa, uskonnollinen ”lahko” josta poika on lähtenyt.

Neuvolan th on aika nuori ja kokematon ja nyt vauvan kanssa (toinen lapsi) useammalla käntikerralla alkanut tivamaan että ”onko riidat jo sovittu” ja ”joko soititte isovanhemmille”. Perään tullut saarna miten tärkeää isovanhemmat on olla elämässä mukana.

En odota mitään palvelua tai hoitoavun tarjoamista mutta odottaisin vähän.. no, kunnioittavampa suhtautumista. Se että välit on poikki mun vanhempiin on oikeasti trvallisuuskysymys, isäni on käynyt käsiksi/päälle hyökäten aikuisiälläkin monesti. En halua tutustuttaa häntä lapsiini.
Miehen vanhemmat ovat tervetulleita elämäämme mutta heidän yhteisö kieltää sen. Neuvola ei tajua että oikeasti on pinava syy ja harkittu päätös suojella perhettään vaarallisilta isovanhenmilta.

Tilanteessamme ei siis ole mitään ”riitaa” mikä pitäisi sopia tai tilannetta joka ratkeaisi jos vain ”soittelisi isovanhemmille”.

Tää on alknut ärsyttää nyt paljon, ja suunnilleen pelkään jo seuraavaa kertaa kun taas varmaan jankuttaa asiasta. Olenko oikeassa jos epäilen että tätä ilmiötä ei neuvola oikein tunnista eikä osaa reagoida oikein? Onko muilla ollut outoa suhtautumista? Mitä muille on sanottu jos tilanteesta on kerrottu?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan silloin 80-luvulla tainnut olla mitään puhettakaan neuvolassa.

Tuosta kysymyksestäsi kuitenkin tuli mieleen päiväkodista tehty tiedustelu, että kuka hakee lapsen jos minä en pysty. Kerroin, ettei minulla ole ketään, joka hakisi. Olin muuttanut muutama vuosi aikaisemmin pois kotikaupungista, sukulaiset siellä, eivätkä he olisi päässeet millään jossain hätätapauksessa nopeasti hakemaan. Työkavereilta en vaan kehdannut kysyä. Kai se lapsi olisi jouduttu viemään sitten lastenkotiin. Onneksi koskaan ei tullut sellaista tilannetta, olin aika tervekin vielä tuolloin.

Mulla aina sama vääntö tarhan kanssa tukiverkottomana. Varahakija on sit sisareni 240km päästä eri kaupungista. Joku on pakko olla hakijana ja ketään muuta ei vaan ole.

Eikö varahakijana voi olla naapuri tai lähistöllä asuva ystävä, jonka lapset ovat samassa päiväkodissa ja vanhempi hakee sitten heidän kotoa.

Näin meillä toimi 2000-luvun alussa, sama hakija saattoi ottaa myös naapurin lapset kotiinsa ja vanhemmat kävi sieltä. Monta kertaa soitettiin, otatko myös meidän lapset päiväkodista, kun töistä suoraan mentiin kauppaaan. Meitä oli kolme perhettä, jotka kuskasi päiväkodista kaikki lapset vuorollaan. Tosin päiväkoti oli lähellä eli n.1km päässä.

Miksi tämä on nykyään niin vaikeaa, harvoinhan isovanhemmat ja sukulaiset asuvat lähellä, ainakaan pk-seudulla. Meilläkin isovanhemmat asuvat 400km ja toiset 500km päässä.

Nykyään ei naapurit tollaseen suostu eikä ylipäätään kukaan halua sitoutua mihinkään mikä veisi vaivaa/aikaa.

Niin tuo itsekkyys ja yksin pärjääminen kuuluu nykypäivään. Samahan se näkyy tässä ketjussa, minä p**kele pärjään ja osaan, minulta ei saa kysyä mitään ja minua ei mikään p**keleen nössö terkkari kyllä neuvo. Teen siitä valituksen, jos vielä puuttuu minun asioihin. Tätäpä se nykyaika on.

No eikö se ole hyvä että osa porukasta on asianmukaista. Jää sitten teille luusereille enemmän hyysääjiä.

Et ole missään neuvolassa käynytkään, trolli.

Vierailija
62/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tukiverkkoja välimatkan ja isovahempien huonokuntoisuuden vuoksi. Ei se ole ollut puheenaiheena muuten kuin jos on tullut sanotuksi, että on huolta omien vanhempien jaksamisesta mikä vaikuttaa siihen omaan jaksamiseen. En tietenkään ole olettanutkaan, että nla järjestää kummit ja kaverit minulle, tukea on saatu sopivasti. Olisin aika tyrmistynyt jos sieltä yrittäisikin puuttua meidän vanhempien ihmissuhteisiin ja väleihimme painostaen. Tsemppiä teille, sano ens kerralla, että teidän sukulaissuhteenne ei ole neuvolan asia varsinkaan kun aaltopituudet ei neuvolan puolelta kohtaa. Mies mukaan jos olet jännittäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan näille tuputtajille ja utelijoille, että saadakseen lapsiperheiden tukipalveluja, ei siihen välikädeksi mitään neuvolaa tarvita.

Ihan itse voi asian hoitaa. Täysin ilman neuvolaa.

Mutta se info voisi tulla myös neuvolasta, jos verkostoa ei ole. Tai ihan muuten vain, jos perhe tarvitsee apua.

Ja infoa ei sinusta voi auttaa ilman että kymmeniä tuhansia perheitä kuulustellaan?

Miksei sitä infoa voi vain antaa. Tehdä esim a-nelosen johon kaikki on listattuna. Ja tällätä sen lisäksi ilmoitustaululle. Siinä se.

Miksi yleensä menet neuvolaan, jos sinulta ei saa mitään kysyä. Olet ilmeisen "hankala asiakas" tai sinulla on jotain salattavaa. mikset mene sitten privaattiin pätemään?

Niin. Sinustako neuvola on valtiollinen poliisi? Jossa pitää voida penkoa ja udella ja neuvoa vasten tahtoa? Ja olla asiaton kuten esim ap:llä?

Vierailija
64/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aika huvittavia henkilöitä neuvolassa. Mullekin aikanaan kerran eräs nuori ja kokematon (ja lihava) neuvolatäti ihmetteli, kuinka en liho raskausaikana :D

Kai olisi pitänyt... ei ois hänellä niin hankalaa olla itsensä kanssa :D

Äiti 41 v., 50 kg. :)

Ap, vaihda neuvolaa.

Vierailija
65/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ole ikinä kysytty neuvolassa mitään sukulaisista yms.

Vierailija
66/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ei kannata kertoa yhtään enempää kuin on pakko. Sanoo vain, että kaikki on innoissaan. Ethän edes valehtele, sillä se sun pieni ja oma perhe on innoissaan :)

Mä olen yleisesti ottaen saanut aina surkeaa ”palvelua” neuvolassa. Varmaan ihan tuurista kiinni, kun kohdalle ei ole sattunut ymmärtäväisiä elämänkokemuksella varustettuja tätejä. Koulussa moitittiin liiasta karkin ja pullan syömisestä, kun rauta-arvot olivat anemian puolella. Ei tullut (reilusti ylipainoiselle) terkkarille mieleen, että alipainoisella ja liikunnallisella lapsella oli ongelma raudan imeytymisessä. Namit ja pullat eivät ruokavalioon kuuluneet.

Sikainfluenssa piikkiä ei lapsille otettu, kun jateltiin että olivat jo sirastaneet. Neuvolantäti kävi kuumana.

Ja tietysti se kerta, kun täti etsi verisuonta kyynärtaipeesta vartin. Kivusta välittämättä.

Näitä on paljon lisääkin. Mun tielle sattuneet th:t ovat vain toistaneet ulkoaopeteltuja suosituksia ja mantroja. Oma ajattelu tuntuisi täysin puuttuvan.

Vierailija
67/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa ei kannata kertoa yhtään enempää kuin on pakko. Sanoo vain, että kaikki on innoissaan. Ethän edes valehtele, sillä se sun pieni ja oma perhe on innoissaan :)

Mä olen yleisesti ottaen saanut aina surkeaa ”palvelua” neuvolassa. Varmaan ihan tuurista kiinni, kun kohdalle ei ole sattunut ymmärtäväisiä elämänkokemuksella varustettuja tätejä. Koulussa moitittiin liiasta karkin ja pullan syömisestä, kun rauta-arvot olivat anemian puolella. Ei tullut (reilusti ylipainoiselle) terkkarille mieleen, että alipainoisella ja liikunnallisella lapsella oli ongelma raudan imeytymisessä. Namit ja pullat eivät ruokavalioon kuuluneet.

Sikainfluenssa piikkiä ei lapsille otettu, kun jateltiin että olivat jo sirastaneet. Neuvolantäti kävi kuumana.

Ja tietysti se kerta, kun täti etsi verisuonta kyynärtaipeesta vartin. Kivusta välittämättä.

Näitä on paljon lisääkin. Mun tielle sattuneet th:t ovat vain toistaneet ulkoaopeteltuja suosituksia ja mantroja. Oma ajattelu tuntuisi täysin puuttuvan.

Minulta tai lapsiltani ei ole neuvolassa otettu verinäytteitä, suonet on aina etsitty laboratoriossa.

Vierailija
68/74 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan näille tuputtajille ja utelijoille, että saadakseen lapsiperheiden tukipalveluja, ei siihen välikädeksi mitään neuvolaa tarvita.

Mutta se info voisi tulla myös neuvolasta, jos verkostoa ei ole. Tai ihan muuten vain, jos perhe tarvitsee apua.

Ja infoa ei sinusta voi auttaa ilman että kymmeniä tuhansia perheitä kuulustellaan?

Miksei sitä infoa voi vain antaa. Tehdä esim a-nelosen johon kaikki on listattuna. Ja tällätä sen lisäksi ilmoitustaululle. Siinä se.

Miksi yleensä menet neuvolaan, jos sinulta ei saa mitään kysyä. Olet ilmeisen "hankala asiakas" tai sinulla on jotain salattavaa. mikset mene sitten privaattiin pätemään?

Niin. Sinustako neuvola on valtiollinen poliisi? Jossa pitää voida penkoa ja udella ja neuvoa vasten tahtoa? Ja olla asiaton kuten esim ap:llä?

Ei vaan on aivan tavallista kartoittaa lapsiperheen turvaverkosto. Onko perhe yksin vai onko tukea tarjolla. Perheeseen yritetään tutustua, osallistuuko kumpikin perheen arkeen jne. Näillä kysymyksillä (esim  alkoholi ja huumeet ) pyritään löytämään myös riskiperheet, että tukea osataan suunnata niille perheille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Vierailija
69/74 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän, että kaikki mitä keskustelette neuvolassa kirjataan ylös, ja on luettavissa sairaanhoitopiirissänne teitä hoitaville henkilöille. Kaikille. Siis lääkärit, terveydenhoitajat, hammashoito, fysioterapia jne. Yksityisyyttä ei näissä ole. Omakannasta voi lukea osan siitä mitä on kirjoitettu, yleensä siellä ei ole ihan kaikki. 

Perheasiat leviää nykyään laajalle. Sitä sanotaan "kokonaisvaltaiseksi hoidoksi." Mutta jos sattuisi haluamaan pitää jotain ihmissuhteistaan tai lapsistaan tai ongelmistaan niihin liittyen sellaisena asiana, joka on tarkoitettu keskustelussa vain sille neuvolan terkkarille, se ei välttämättä onnistu. 

Vierailija
70/74 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan on aivan tavallista kartoittaa lapsiperheen turvaverkosto. Onko perhe yksin vai onko tukea tarjolla. Perheeseen yritetään tutustua, osallistuuko kumpikin perheen arkeen jne. Näillä kysymyksillä (esim  alkoholi ja huumeet ) pyritään löytämään myös riskiperheet, että tukea osataan suunnata niille perheille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Eli toimitaan kuin valtiollinen poliisi. Ahdistellaan kymmeniä tuhansia summa mutikassa, jotta löydetään yksi uhri.

Vierailija
71/74 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun puhut terkkarille, puhut samalla jopa kymmenille muille ihmisille hoito-organisaatiossa. Tulevaisuuteen astí. Ne merkinnät eivät koskaan häviä. Kannattaa ainakin tarkistaa, mitä terkkari on kirjoittanut. Kyse on paitsi omista myös läheisten asioista. Omasta lapsesta, ja kuten tässä keskustelussa on tullut esiin, paljon myös isovanhempien ja muiden asioista. 

Vierailija
72/74 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola oli varmasti tehnyt merkinnän tukiverkkottomuudesta jo toisen lapsen kohdalla, koska kolmatta odottaessani nosti asian esiin. Lopulta neuvolantäti meni vaihtoon, kun hän tajusi itsekin puhuvansa sopimattomia.  Kuten, "kannattaa jo alkaa lopetella imetystä, et kuitenkaan jaksaisi, kun sinulla on monta lasta ja ei ole tukiverkkoakaan. Onhan ehkäisy kunnossa?" Mitään huomautettavaa ei löytynyt. Hoidin kolme pienillä ikäeroilla syntynyttä lasta kotona ja jaksoin viedä vanhinta kerhoon ja kutsua kavereita kotiin.  Neuvolassakin kaikki muu sujui, paitsi keskustelu nyrpeän jo keskiiän ylittäneet tädin kanssa. Uusi nuorempi täti oli mukava ja tuki mm imetyssuosituksia.

Vierailija
73/74 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh vaiha th mutta tuohon en alkaisi että jättäisin kertomatta asioita. Tukiverkottomana pysytte jos ettei kerro totuutta

Vierailija
74/74 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh vaiha th mutta tuohon en alkaisi että jättäisin kertomatta asioita. Tukiverkottomana pysytte jos ettei kerro totuutta

No ei se totuudenkertominenxtukiverkko tuo, ihan yhtä tukiverlottomia ollaan kuin ennenkin vaikka totta puhuttiin. Mitään apu ei olla saatu mistään ja kyllä pärjätään tälleenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän