Miten teillä neuvola reagoi kun käy ilmi ettei ole minkäänlaista tukiverkkoa? (Kysymys siis tukiverkottomille)
Olen syvästi pettynyt neuvolan ”asenteeseen”. Olemme tukiverkottomia huonoista suvuista, mulla väkivaltaiset vanhemmat ja pahasti mt-häiriöinen aggressiivinen isä. Emme voi olla väleissä.
Miehen vanhemmat kieltää koko poikansa, uskonnollinen ”lahko” josta poika on lähtenyt.
Neuvolan th on aika nuori ja kokematon ja nyt vauvan kanssa (toinen lapsi) useammalla käntikerralla alkanut tivamaan että ”onko riidat jo sovittu” ja ”joko soititte isovanhemmille”. Perään tullut saarna miten tärkeää isovanhemmat on olla elämässä mukana.
En odota mitään palvelua tai hoitoavun tarjoamista mutta odottaisin vähän.. no, kunnioittavampa suhtautumista. Se että välit on poikki mun vanhempiin on oikeasti trvallisuuskysymys, isäni on käynyt käsiksi/päälle hyökäten aikuisiälläkin monesti. En halua tutustuttaa häntä lapsiini.
Miehen vanhemmat ovat tervetulleita elämäämme mutta heidän yhteisö kieltää sen. Neuvola ei tajua että oikeasti on pinava syy ja harkittu päätös suojella perhettään vaarallisilta isovanhenmilta.
Tilanteessamme ei siis ole mitään ”riitaa” mikä pitäisi sopia tai tilannetta joka ratkeaisi jos vain ”soittelisi isovanhemmille”.
Tää on alknut ärsyttää nyt paljon, ja suunnilleen pelkään jo seuraavaa kertaa kun taas varmaan jankuttaa asiasta. Olenko oikeassa jos epäilen että tätä ilmiötä ei neuvola oikein tunnista eikä osaa reagoida oikein? Onko muilla ollut outoa suhtautumista? Mitä muille on sanottu jos tilanteesta on kerrottu?
Kommentit (74)
Ei varmaan silloin 80-luvulla tainnut olla mitään puhettakaan neuvolassa.
Tuosta kysymyksestäsi kuitenkin tuli mieleen päiväkodista tehty tiedustelu, että kuka hakee lapsen jos minä en pysty. Kerroin, ettei minulla ole ketään, joka hakisi. Olin muuttanut muutama vuosi aikaisemmin pois kotikaupungista, sukulaiset siellä, eivätkä he olisi päässeet millään jossain hätätapauksessa nopeasti hakemaan. Työkavereilta en vaan kehdannut kysyä. Kai se lapsi olisi jouduttu viemään sitten lastenkotiin. Onneksi koskaan ei tullut sellaista tilannetta, olin aika tervekin vielä tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu hänelle pätkän vertaa.
Ja minä muuten en kertonut yhtikäs mitään asioistani siellä neuvolassa. Kaikkeen kannattaa vastata se vastaus, jonka he haluaa kuulla. Eikä alkaa selostaa jostain sukuriidoista.
Th:n kuuluu tehdä tuo verkostokartoitus, mutta tietysti pitäisi osata myös käyttäytyä ko tilanteissa, kun saa tuollaisen tiedon perheeltä. Hän olisi voinut esitellä tukimuotoja, mitä on tarjolla, esim lapsiperheiden kotipalvelu tai erilaiset kunnan ja seurakunnan ryhmät tai MLL:n toiminta, mistä voi saada pientä maksua vastaan hoitoapua.
Ohis, ei liity nyt ehkä ketjuun mutta MIKSI tuo kartoitus tehdään? Mitä siitä seuraa? Muistan itse joskus muutama vuosi sitten (lapseni jo nyt koululaisia) kun tuo tehtiin ja saatiin surkeat pisteet kun pieni ja etäinen suku, niin terkka sanoi että nyt joutuu SEURANTAAN. Mitähän se seuranta tarkoitti :) mallikkaasti ollaan lapset hoidettu ilman tukiverkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei mitään järkeä alkaa tilittämään mistään henk.kohtaisista asioista. Vain vauva ja vauvan hoito ja hyvinvointi. Liikaa jos avautuu ja th ei ymmäräkään tai ole samaa mieltä niin paska jää käteen.
itselläni oli todella ihana neuvolan th ja juteltiin vaikka mistä mutta kaverilla oli ihan mulkku tantta joka oli suorastaan ilkeä.
Joo mutta eikö neuovola ole velvoitettu kertomaan eri tukimuodoista, esim lapsiperheen kotipalvelusta? Sitä ei voi tarjota jos ei tiedä tukiverkottomuudesta.
Voi jösses. Ihan niin kuin ihminen ei itse osaisi niistä ottaa selvää. Jos niitä nyt joku oikeasti haluaa.
Voi jösses, ei kaikki osaa tai huomaa. Itsekin kuulin tuosta lapsiperheiden kotipalvelusta aivan sattumalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kysymyksestäsi kuitenkin tuli mieleen päiväkodista tehty tiedustelu, että kuka hakee lapsen jos minä en pysty. Kerroin, ettei minulla ole ketään, joka hakisi. Olin muuttanut muutama vuosi aikaisemmin pois kotikaupungista, sukulaiset siellä, eivätkä he olisi päässeet millään jossain hätätapauksessa nopeasti hakemaan. Työkavereilta en vaan kehdannut kysyä. Kai se lapsi olisi jouduttu viemään sitten lastenkotiin. Onneksi koskaan ei tullut sellaista tilannetta, olin aika tervekin vielä tuolloin.
Mulla aina sama vääntö tarhan kanssa tukiverkottomana. Varahakija on sit sisareni 240km päästä eri kaupungista. Joku on pakko olla hakijana ja ketään muuta ei vaan ole.
Tässä on juttu Hyvä Terveys-lehdestä. Siitä, mm. pitääkö vanhemmille antaa kaikki anteeksi (ei pidä) ja täytyykö heihin pitää yhteyttä vaikka siitä tuntuu olevan itselle vahinkoa (ei täydy).
Miksi vanhemmat ovat monille aikuisille lapsille taakka, joka vie kaikki voimat?
Psykoterapeutti ja kirjailija Katriina Järvinen avaa kysymystä kirjassaan Kaikella kunnioituksella – Irtiottoja vanhempien vallasta.
Järvinen haluaa pudottaa vanhemmat jalustalta. Hän kysyy, eikö pikemminkin vanhempien tulisi kunnioittaa lapsiaan, jotta heistä kasvaisi omaan itsenäiseen elämään kykeneviä yksilöitä.
– Piiloon jää valtava määrä lapsiin kohdistuvaa henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa, josta ei puhuta, jota ei nähdä ja johon ei puututa. Lapsilla on taipumus syyttää itseään, jos he jäävät rakkautta vaille ja jos heitä kohdellaan kaltoin, Katriina Järvinen sanoo.
jatkuu linkissä
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/katriina-jarvinen-eroon-vanhemmist…
Aloittajalle vielä, että neuvola kontrolloi elämääsi ja se on ihan väärin. Älä missään nimessä kuuntele tuollaista siltä terkkarilta! Heidän tehtävänsä on tukea sinua, omilla ehdoillasi. Olet aikuinen ja Suomen kansalainen. Sitä voi olla joskus vaikea muistaa tuollaisissa tilanteissa kun on jotenkin riippuvainen avusta, ja tekemisissä viranomaisten kanssa.
Ei kaikilla ole tukiverkkoja, minulla ainakaan. Omassa tilanteessani ei ole kyse lapsista, mutta muuten on tullut tilanteita vastaan jolloin olen joutunut selittelemään. Minulla on lapsuus ja nuoruus täynnä kärsimystä, ja olen toipunut lähinnä jätettyäni taakse ne "tukijoukot". Vanhempien henkisen ja fyysisen väkivallan, siis. On ollut vaikea löytää ihmisiä jotka ymmärtäisivät sen, mutta olen kyllä löytänyt ja saanut tilaisuuden antaa ja vastaanottaa tukea. Tsemppiä vaan sinulle ja lapsellesi :)
Ei meiltä ikinä edes kysytty tukiverkoista. Kerran yritin alkaa puhumaan siitä, kun en ole nukkunut vauvan itkuilta moneen kuukauteen. Se kuitattiin sillä, että silmäni ei olleet kuulemma kovin punaiset vielä ja naureskeltiin päälle hyväntahtoisesti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei mitään järkeä alkaa tilittämään mistään henk.kohtaisista asioista. Vain vauva ja vauvan hoito ja hyvinvointi. Liikaa jos avautuu ja th ei ymmäräkään tai ole samaa mieltä niin paska jää käteen.
itselläni oli todella ihana neuvolan th ja juteltiin vaikka mistä mutta kaverilla oli ihan mulkku tantta joka oli suorastaan ilkeä.
Joo mutta eikö neuovola ole velvoitettu kertomaan eri tukimuodoista, esim lapsiperheen kotipalvelusta? Sitä ei voi tarjota jos ei tiedä tukiverkottomuudesta.
Voi jösses. Ihan niin kuin ihminen ei itse osaisi niistä ottaa selvää. Jos niitä nyt joku oikeasti haluaa.
Voi jösses, ei kaikki osaa tai huomaa. Itsekin kuulin tuosta lapsiperheiden kotipalvelusta aivan sattumalta. [/
Ei ne siellä mainosta tätä palvelua. Tuskin sitä edes saisi kovin kevyin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jösses, ei kaikki osaa tai huomaa. Itsekin kuulin tuosta lapsiperheiden kotipalvelusta aivan sattumalta.
Kaikissa kunnissa tuota ei edes ole. Joo, tiedän, on lakisääteinen, mutta siltikään ei ole. Omassa kunnassa asia on kierretty siten että se on paperilla olemassa. Oikeasti se on siten organisoitu, että siihen annetaan vanhusten kotihoidosta hoitajia jos heitä on ylimääräisiä. Arvatkaa onko - ei koskaan. Siksi tuota lapsiperheen kotiapua ei kunnassamme saa kukaan. Silti se on kätevästi ”olemassa”... noin niinkuin teoriassa.
Tee palvelus sen teekkarin kaikille tuleville asiakkaille: ole rehellinen.
Nuo idealisti-kirkasotsat eivät muuten koskaan opi, ja saattavat sekä tehdä turhia lasuja että jättää tarpeelliset tekemättä.
Tämän kunniaksi: taidanpa seuraavassa terkkari-istunnossa itsekin olla hiukan jämäkämpi kun saan luennon parikymppiseltä lapsettomalta esimerkiksi sopivista ruokaväleistä.
Jos tarvitsette turvaverkkoja niin tukiperhe voisi toimia teille. Apua ei kuitenkaan kannata mennä pyytämään ilman selvää kuvaa siitä mitä on pyytämässä: muutenkin raskaassa arjessa on rasittavaa päätyä vaikka perhetyöntekijöiden tarkkailtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jösses, ei kaikki osaa tai huomaa. Itsekin kuulin tuosta lapsiperheiden kotipalvelusta aivan sattumalta. [/
Ei ne siellä mainosta tätä palvelua. Tuskin sitä edes saisi kovin kevyin perustein.Joo, eivät mainosta, tästä ei ole minulle sanottu kertaakaan. Joskin en tätä kyllä saa, tarkistin kriteerit ja olivat tiukat, piti olla sairaus tai diagnosoitu mt-uupumus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä muuten en kertonut yhtikäs mitään asioistani siellä neuvolassa. Kaikkeen kannattaa vastata se vastaus, jonka he haluaa kuulla. Eikä alkaa selostaa jostain sukuriidoista.
Th:n kuuluu tehdä tuo verkostokartoitus, mutta tietysti pitäisi osata myös käyttäytyä ko tilanteissa, kun saa tuollaisen tiedon perheeltä. Hän olisi voinut esitellä tukimuotoja, mitä on tarjolla, esim lapsiperheiden kotipalvelu tai erilaiset kunnan ja seurakunnan ryhmät tai MLL:n toiminta, mistä voi saada pientä maksua vastaan hoitoapua.
Mitä helvetin tukimuotoja? Miksi?
Kyllä ihmiset itse osaa järjestää asiansa ihan ilman sössöjäkin.
Ja toistan: sinne kannattaa vastata vastaukset joita he haluavat. Kaikkein yksinkertaisinta.
Voi kuule, kun meissä äideissä on moneen lähtöön. Ei kaikki ole ottaneet joka nipsauksesta selvää, miten asiat sujuu. Nuori äiti ilman tukiverkkoa voi kokea itsensä aika ahdistuneeksi pienen vauvan kanssa. Jotkut äidit arvostavat vielä neuvolan toimintaa ja sen antamaa neuvontaa ja ilmaista palvelua.
terveisin neuvolaan tyytyväinen kolmen lapsen äiti.
Eikö jonkinlainen tukiverkosto pitäisi olla kaikilla, eikä vain lapsiperheellä?
Tuskin neuvola tai yhteiskunta siinä pystyy auttamaan, vaan itse on luotava ystävyys- ja naapurisuhteet, jotka tiukan paikan tullen antavat apua. Meillä tämä on toiminut loistavasti ja lapsia hoidetaan ja katsotaan vuoron perään, vaikka akuutti tarvetta ei olisi. Nytkin naapurin lapset oli lauantaina, kun vanhemmat oli ostoksilla.
Meillä tukiverkosto on aina toiminut ystävien ja naapurien avulla. Toiset isovanhemmat ovat jo kuolleet ja toiset niin heikkokuntoisia jo esikoisen synnyttyä, että heille on annettu apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toistan: sinne kannattaa vastata vastaukset joita he haluavat. Kaikkein yksinkertaisinta.
Voi kuule, kun meissä äideissä on moneen lähtöön. Ei kaikki ole ottaneet joka nipsauksesta selvää, miten asiat sujuu. Nuori äiti ilman tukiverkkoa voi kokea itsensä aika ahdistuneeksi pienen vauvan kanssa. Jotkut äidit arvostavat vielä neuvolan toimintaa ja sen antamaa neuvontaa ja ilmaista palvelua.
terveisin neuvolaan tyytyväinen kolmen lapsen äiti.
Ja siinä tapauksessa hän osaa sen ottaa esille. Ei siihen tarvita tuota sössötystä tuhannsn muun äidin kanssa.
Jotkut on vain ääliöitä.
T itsenäinen ja tervepäinen äiti, jolla on itsetunto
Vierailija kirjoitti:
Tee palvelus sen teekkarin kaikille tuleville asiakkaille: ole rehellinen.
Nuo idealisti-kirkasotsat eivät muuten koskaan opi, ja saattavat sekä tehdä turhia lasuja että jättää tarpeelliset tekemättä.
Tämän kunniaksi: taidanpa seuraavassa terkkari-istunnossa itsekin olla hiukan jämäkämpi kun saan luennon parikymppiseltä lapsettomalta esimerkiksi sopivista ruokaväleistä.
Jos tarvitsette turvaverkkoja niin tukiperhe voisi toimia teille. Apua ei kuitenkaan kannata mennä pyytämään ilman selvää kuvaa siitä mitä on pyytämässä: muutenkin raskaassa arjessa on rasittavaa päätyä vaikka perhetyöntekijöiden tarkkailtavaksi.
En tarvitse tukiperhettä enkä koe sitä luontevaksi (olisi jotenkin kiusallista!), joskus kun lapset isompia voin sitten ostaa lastenhoitoa. Neuvolan th:lle tää on suurempi issukka :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä mainosta tätä palvelua. Tuskin sitä edes saisi kovin kevyin perustein.Joo, eivät mainosta, tästä ei ole minulle sanottu kertaakaan. Joskin en tätä kyllä saa, tarkistin kriteerit ja olivat tiukat, piti olla sairaus tai diagnosoitu mt-uupumus.
ApEn tiedä mistä otit tuon mt-upumus? Pelkkä uupumushan siellä lukee ja kukapa pieneten lasten vanhempi ei olisi uupunut. Todellisuudessa tuota palvelua haetaan vähän ja hakemattahan sitä ei saa. Tuo tukiverkon puuttuminen voisi hyvin olla peruste. Tiedän ainakin kaksi aivan normaalia perhettä, jotka hakivat ja saivat ko palvelua. Se on kunnissa lakisääteinen toimintamuoto.
Tiedoksi vaan näille tuputtajille ja utelijoille, että saadakseen lapsiperheiden tukipalveluja, ei siihen välikädeksi mitään neuvolaa tarvita.
Ihan itse voi asian hoitaa. Täysin ilman neuvolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla aina sama vääntö tarhan kanssa tukiverkottomana. Varahakija on sit sisareni 240km päästä eri kaupungista. Joku on pakko olla hakijana ja ketään muuta ei vaan ole.
Eikö varahakijana voi olla naapuri tai lähistöllä asuva ystävä, jonka lapset ovat samassa päiväkodissa ja vanhempi hakee sitten heidän kotoa.
Näin meillä toimi 2000-luvun alussa, sama hakija saattoi ottaa myös naapurin lapset kotiinsa ja vanhemmat kävi sieltä. Monta kertaa soitettiin, otatko myös meidän lapset päiväkodista, kun töistä suoraan mentiin kauppaaan. Meitä oli kolme perhettä, jotka kuskasi päiväkodista kaikki lapset vuorollaan. Tosin päiväkoti oli lähellä eli n.1km päässä.
Miksi tämä on nykyään niin vaikeaa, harvoinhan isovanhemmat ja sukulaiset asuvat lähellä, ainakaan pk-seudulla. Meilläkin isovanhemmat asuvat 400km ja toiset 500km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn tiedä mistä otit tuon mt-upumus? Pelkkä uupumushan siellä lukee ja kukapa pieneten lasten vanhempi ei olisi uupunut. Todellisuudessa tuota palvelua haetaan vähän ja hakemattahan sitä ei saa. Tuo tukiverkon puuttuminen voisi hyvin olla peruste. Tiedän ainakin kaksi aivan normaalia perhettä, jotka hakivat ja saivat ko palvelua. Se on kunnissa lakisääteinen toimintamuoto.
Oman kuntani websivuilla oli kriteerinä sairaus, äkillinen elämäntilannemuutos (kuolem) ja vanhemman uupumus (lääkärin toteama). Siis suluissa oli perässä tuo vaatimus lääkärin lausunnosta uupumuksen osalta.
Isoissa kunnissa tätä apua jaetaan mutta pienissä pihdataan ja pantataan. En nyt ole hakemassa tätä edes mutta huomasin että täällä jo etukäteen asiaa piilotellaan ja kiristetty ehtoja jne. Ap