Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä työkkäri tuumaa tuosta diagnoosista jos työttömänä =? nakkaako kuntoutukseen tms?
Sen kun näkis. ADHD kuntoutujat. Nepsy ryhmävalmennusta.
Auttaako tuommoiset ryhmät enää aikuisella iällä? lapsilla varmaankin.
Ja missä nuita on edes?
Miten tuollainen ryhmävalmennus voi toimia jos aivojen välittäjäaineet ei toimi?
Luulisi että lääkitys on kuitenkin se tärkein asia.
Itse olen diagnosoituun ADD:hen saanut niin hyvän avun meditaatiosta että olen vuosia sitten jättänyt lääkityksen pois. Ja on myös tutkimustuloksia että moni saa mindfullnessista tai meditaatiosta apua. Eli ei ole ihan niin yksinkertaista että välittäjäaineongelma -> ainoa apu lääke.
onko täällä vanhana diagnoosin saaneita ja oliko itten jotain apua?
its eolen jo 45v ja olen pohtinut jo muutaman vuoden jos kävis jutteleen lekurille asiasta.
Ei ole mitkään maailman pahimmat oireet,mutta tuo levottomuus aivoissa mikä vaan lisääntyy vuosi vuodelta .
Minä sain vain masennus diagnoosin , yksi käynti psykiatrilla. En nyt ole ihan varma , muuta katotaan .
Entäs älykkyys, onko tullu testattua? Kukaan kun ei tunnu enää olevan gaussin käyrän häntäpäässä..
Ei minulta testattu älyä, mutta oli monenlaista muuta juttua psykologin luona.
Onko tuosta älykkyys-adhd jutusta edes tutkimuksia ? Minun tapaamien perusteella sanoisin että ihan tavallisia he ovat .
Vierailija kirjoitti:
Onko tuosta älykkyys-adhd jutusta edes tutkimuksia ? Minun tapaamien perusteella sanoisin että ihan tavallisia he ovat .
add ja äo 135 täällä. äo:ta ei testattu add:n takia tosin.Eivät ne toisiaan sulje pois. luultavasti sama vaihtelu kuin ei-addeilla
tämä nyt ei ole mitään tietoa, mutta tuntuu että moni vähemmän älykäs adhd on linnassa tai muute vaa vaikeuksissa,huumeet yms , ja ne älykkäämmät sitten kompensoi tuolla älyllä levotonta menoa
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta jos joku oikeasti saa yksityisellä diagnoosin yhdellä-kahdella käynnillä, niin tuntuu että jotain jää tutkimatta, paljonkin.
Niin, käytännössä mulla diagnosoitiin 3 kerran perusteella niin että lääkekokeilu aloitettiin heti ja positiivinen vaste lääkityksestä tuki toki diagnoosia. Toisaalta minut tutkinut psykiatri on asiaan erikoistunut ja tavannut satoja ellei tuhansia adhd diagnosoituja elämänsä aikana.
Mutta olen täällä aiemminkin jo kertonut että mulla oli historiana se 15-20vuotta toistuvaa masennusta, toimintakyvyn menetystä, ahdistusta ja sairauslomia. Ei julkisella puolellakaan tapaamisia tuntimääräisesti sitten diagnoosia tekevien tahojen kanssa niin paljon ole, prosessi vaan on pitkä jonojen vuoksi ja siksi että esim täytyy käydä tietty määrä psykologilla tai hoitajalla juttusilla ensin jne.
Mä olin jutellut koko elämäni hoitajille ja psykologeille ja masennuslääkkein hoidettu tuloksitta. Mutta osin oma vika myös- vasta diagnoosin jälkeen tajusin että aina esim kun multa kysytään mitä harrastan, vastasin että lukemista ja piirtämistä jne keskittymistä vaativia harrastuksia , koska niitä HALUSIN harrastaa ja ne kiinnosti mua. Mutta tosiasiassa en pystynyt näitä tekemään. Yhden kirjan lukemiseen saattoi mennä puoli vuotta -vuosi , jos sain sen edes loppuun, yleensä kiinnostus oli jo unohtunut siinä vaiheessa kun pääsin kirjakaupasta tai kirjastosta kotiin asti. Ite olin ehkä antanut myös väärää tietoa tavallaan itsestäni mikä vaikeuttanut diagnoosin saamista. Myös kysymys ;” onko sinulla vaikeuksia keskittyä?” On vähän väärä ja outo.. vastasin aina että ei. Kun en edes tajunnu mitä sillä tarkotetaan 😅 keskityinhän mä, esim pelaa pleikkarilla. Tai suunnittelee jotain uutta jännittävää reissua. Tai elämänmuutosta.
Tutkimuksissa suljetaan myös pois persoonallisuushäiriöt myös yksityisellä puolella. Ja ulkoisesti tarkkaillaan ihmistä jne. Se on monen asian summa. Jos ihmisellä on sairauden tunto ja haluaa apua, paras kun luottaisi tutkivan psykiatrin sanomisiin vaikka tutkimukset julkisella nopeammat olisikin. Palikkatesteissä en oo käynyt vaikka tiedän että siellä esim tulisi esille jotain hahmotusvaikeuksia, koska esim en pysty tekee ihan tavallista netistä löytyvää pikaälykkyystestiä mm. En ehdi ja saan tulokseksi jonkun 70 😅
Itse koitan kannustaa ihmisiä tutkimuksiin ja luottaa lääkäreihin koska mulle diagnoosilla ja lääkityksellä on ollut niin suuri merkitys elämässä.. aivan uusi elämä alkanu.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tohon just että ite jos lähen älykkyystestiä tekemään, olen ihan tampio. Ehkä lääkkeiden kans voisin kokeilla uudestaan kyllä.
Muuten olen älykäs ihminen ja kaksi korkeakoulututkintoa on, mutta en mä älykkyystesteissä pärjää. Ei ole ollut matemaattisessa hahmotuskyvyssä ongelmia mutta avaruudellisessa ehkä on sitten vähän.
Minä siis odottelen että alkaa keväällä nuo tutkimukset, lähete on siis mennyt jo ajat sitte.
Mua ei pelota se mahdollinen adhd dg, vaan see ttä mitä muuta löytyy , sen verran rikkonainen elämä ollut lapsuudesta lähtien.
Oliko niin että vankiloissa paljon tyyppejä joilla ahdh joko diagnoosilla tai ilman.
En jaksa nyt etsiä.
Minun arvaus ois että adhd+ pari pykälää parempi äly niin se jarruttaa eikä tee ihan kaikkein tyhmimpiä juttuja .
MIten ne testaa julkisella puolella tuon asian? psykiatri,hoitsu ,psykologi, ja montako kertaa pitää käydä?
Mikä on erona sitte laiskuuteen ja saamattomuuteen ?
MInä sain lähetteen , 5 käyntiä meni yhteensä ja aikaa melkein 7 kk,koska joutu odotteleen aina.
Nyt sitten ollaan jonossa kuulemma ainakin 6kk taas.
Veikkaisin että saan tai olen saamatta diagnoosin joskus siinä 2030-2035 vuoden paikkeilla.
Onko kellekkään käyny niin että yksityiseltä saadun diagnoosin jälkeen julkisen puolen lekuri vaihtaa sen johonkin toiseen ?
Ei se diagnoosi autuaaksi tee,mutta minulla auttoi ihan jo tajuaan miksi menny elämä hieman erilain ja hyväksymään sen.
Mennyttä paha muuttaa ja turha vatvoa että mitä jos oiski menny aikasemmin tutkimuksiin. ( aikasemmin tuskin oisivat tienneet edes että mitä tutkia aikuisilla )
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin että vankiloissa paljon tyyppejä joilla ahdh joko diagnoosilla tai ilman.
En jaksa nyt etsiä.
Minun arvaus ois että adhd+ pari pykälää parempi äly niin se jarruttaa eikä tee ihan kaikkein tyhmimpiä juttuja .
Olisiko tuo vankilaan päätyminen yhteydessä ADHD:n impulsiivisuuspiirteisiin, jotka voi johtaa harkitsemattomiin tekoihin.
takuulla on yhteyksissä jännityksen hakemiseen yms. Mutta jos aivot pelaa hyvin niin varmasti se vaikuttaa ettei mene ekana autoja pölliin ja tykittään kamaa suoneen yms.
No mikä sitten paras hoito ?