Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmallinen äitisuhde aikuisena

Vierailija
27.05.2019 |

Heippa!

Mietin että täällä on varmaan kohtalotovereita ja olisi kiva kuulla erilaisia näkemyksiä asiaan. Minulla on siis etäiset välit äitiini, ja haluasin pitääkin ne sopivan viileän ystävällisinä, lähinnä johtuen siitä etten pysty luottamaan äitiini enkä koe että meillä on kummallakaan mitään hyvää annettavaa toisillemme. Äitini kuitenkin on nyt alkanut syyllistämään minua asiasta ja on ilmaissut miten häntä valvottaa öisin (no hänet tuntien valvottaa kyllä aika moni muukin asia) kun en pahemmin soittele hänelle ja täytyy myöntää että aika harvoin jaksan edes hänelle vastata. Itsekin toivoisin totta kai että minulla olisi läheiset välit äitiini ja harmittaa ettei ole , mutta en vain hänen kaltaiseensa ihmiseen pysty sellaista muodostamaan. Koen että minulla oli melko onneton lapsuus ja nuoruus, ja esimerkiksi näen yhä välillä painajaisia hänen raivareistaan. Onneksi oli äidin sisko jonka luona nautin kyläilystä (äiti ei ole enää hänen kanssaan väleissä yllätys yllätys kun on niin vaikea ihminen). Ei minua siis mitenkään maailman huonoiten kohdeltu, ei hakattu eikä meillä perheessä käytetty alkoholia tms. Ehkä se suurin syy miksi tunnen näin oli että minua kohdeltiin todella eriarvoisesti kun nuorempia veljiäni ja äitini oli minulle usein todella ilkeä. Jos hänelle erehdyinkin joskus jotain uskoutumaan niin hän otti sen riitatilanteessa esille ja käytti minua vastaan. Olin myös perheen syntipukki aina ja kaikki pikkuveljieni törttöilytkin olivat jollain tavalla vikani. En esimerkiksi saanut nuorena koskaan viikkorahaa vaikka veljeni saivat jne. Kaikenkaikkiaan inhosin olla kotona ja oireilinkin aika rankasti murrosiässä sen vuoksi joka entisestään pahensi tilannetta. Ja tosiaan äitini sai ihan hillittömiä raivareita kun oli varmaan ihan ymmärrettävästi väsynyt, mutta valitettavasti nämä asiat ovat vain päällimäisenä mielessäni kun lapsuuttani ja nuoruuttan muistelen. Minulla ei ole mitään hyviä yhteisiä muistoja noilta ajoilta, teimme harvoin mitään yhdessä ja niitä harvojakin kertoja varjostaa se kun äitini töksäytti jotain ilkeää minulle. Muistan myös esimerkiksi miten ollessani kipeänä äiti oli aina todella ilkeä ja vähätteli sairauksiani ja myöhemmin esim kuukautiskipuja, toisinaan opettaja lähetti minut koulusta kotiin kun yskin niin pahasti ja minut oli silti pakotettu kouluun ja äitini väitti sitä tekoyskäksi. Isäni taas on erittäin syrjäänvetäytyvä, joten mitkään lämpimät välit ei meilläkään ole, joskaan en hänestä ajattele niin negatiivisesti. Nykyään äitini kyllä yrittää kaikkensa olla minulle mukava kun olen aikuinen ja asun kaukana, mutta valitettavasti minulle tulee hänen yrityksistään niin teennäinen olo kaiken koetun jälkeen, vaikka varmasti hänkin on kasvanut ihmisenä jonkin verran. Olimme vasta esimerkiksi yhdessä reissussa (jonne lähtemistä pohdin erittäin pitkään) ja kaikki meni hyvin ja kivasti mutta silti välillämme tuntuu olevan niin syvä kuilu ettei sitä voi korjata. Miten te muut joilla on ollut kylmä äiti olette nyt aikuisiässä hänen kanssaan tulleet toimeen? Tunnen syyllisyyttä siitä, etten pysty vastmaan nyt myöhemmin hänen haluunsa lähentyä kun tuntuu että suhde on mennyt niin päin prinkkalaa alun alkaen. Inhoan kuitenkin tuntea katkeruutta häntä kohtaan.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isät pääsevät kuin koira veräjästä näistä syytöksistä? Äiti aina se ikuinen kerberos helvetistä ja kaiken alku ja juuri. Kaikki vaikuttaa kaikkeen perheessä, usein se kasvatusvastuu sitten mokineen jää äidille, isät luistelee liukkaasti siitä ja voivat kiillottaa hyvä-isä klooriaansa. Äidin vittumaisuus voi johtua puolisoiden keskenäisistä väleistä, joka purkautuu ikävä kyllä sitten lapsiin ja kukas se onkaan syyllinen? No äitihän se on, vaikka usein voimavarojensa rajoilla yrittää vetää tätä kivirekeä, jota perheeksi kutsutaan.

Mulla on vaikea isäsuhde ja äitisuhde, pystyn peilaamaan silti myös isäsuhdettani tähän ketjuun. Ap:lla nyt sattuu olemaan vaikeaa juuri äitinsä kanssa.

Mun äitini muuten tykkää käyttää juuri tuota marttyyrikorttia... Miten juuri hän voimavarojensa rajoilla veti koko perhettä (ja miten me lapset ja isämme olimme se kivireki). Mä sitten muistutan häntä rauhallisesti siitä, miten hän ja isäni olivat se yksikkö, jotka olivat aikuisia. Ja että turha on puhua isästämme ja lapsista ikään kuin meidän vastuullamme olisi hänen elämänsä rankkuus. Mutta edelleen iäkkäänkin ihmisen on tätä omaa vastuutaan vaikea hahmottaa.

Vierailija
62/63 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raastava tilanne, hengessä mukana ja otan osaa. Se, että vanhempiin, äitiin tai isään tai jopa molempiin on jäätävät välit ja välejä pitää yllä oikeastaan kohteliaisuus-syistä on kauheinta mitä tiedän. Omakohtaista on pelissä, joten tiedän tilanteet. Ei voi kokonaan unohtaa, mutta haluaisi. Jos lainkaan lohduttaa, on nämä tunnepitoisia ja tunneladattuja juttuja, joille ei voi mitään. Se, että tunnet kuten tunnet, niin siihen lienee täysin pätevät ja ymmärrettävät syyt, ei ihminen tunne tai osaa keksiä tunteitaan, ne joko ovat olemassa hyvinä tai huonoina. Neuvon, mikäli koet äitisuhteesi hyvin vaivalloiseksi, rasittavaksi ja olet mieltä, että sen suhteen ylläpitäminen vain ottaa, ei anna mitään, niin katkaise välit, mutta se on sinun itsesi päätettävä, sinä olet se, joka olet tunnevankina, kokemuksesta tiedän, että ennemmin tai myöhemmin se aiheuttaa isoa vahinkoa itsellesi. Parhain terveisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän