Paljon varaisitte kuohuviiniä ylppäreihin, vieraita noin 30
Kommentit (46)
Oletetaan, että kolmasosa vieraista (10) vain käväisee juhlissa, heille siis puoli pulloa per henkilö, yhteensä 5 pulloa.
Lopuista vieraista ehkä 10 jää hieman maistelemaan kuohuvaa, heille pullo per henkilö. Yhteensä 10 pulloa.
Loput kymmenen vierasta jäävät hieman pidemmäksi ajaksi. Oletetaan, että puolet heistä lähtee kuitenkin samana iltana koriin. Varataan siis heille kaksi pulloa per vieras, yhteensä 10 pulloa.
Ne viimeiset viisi voivat sitten jäädä seuraavaankin päivään. Heille kannattaa varata kolme pulloa per henkilö illaksi ja puoli pulloa tasoittavaa aamuksi. Yhteensä 17,5 pulloa. Muista varata myös Buranaa ja B-vitamiinia sekä kunnon mättöruokaa aamupalaksi.
Kaikkiaan tarvitaan siis 42,5 pulloa kuohuvaa.
Meillä kävi juurkin tuo 30 vierasta viime keväänä, kuusi pulloa oli kuohuviiniä varattu alkumaljoiksi ja se riitti. Osa oli tietysti autolla. Tosin ruuan kanssa oli sitten tarjolla viinejä, eli kuohuvaa meni vain se lasillinen per vieras.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tiedän kyllä paljon yhdestä pullosta saa, siitä ri ollutkaan kysr. En ajatellut rajoittaa vieraiden juomista yhteen lasiin. Meillä on kuohuvaa tarjolla vapaasti, siksi kysyin.ap
Olisit kertonut heti että piikki on auki. Ja kun se on auki, niin on mahdotonta tietää paljonko tarvitaan, riippuu kuinka juoppoja vieraaksi ovat. Voi mennä 40 pulloa, kun ryyppäämään ruvetaan. Tollo!
Pölvästi.
Tarkan markan Elli kirjoitti:
Oletetaan, että kolmasosa vieraista (10) vain käväisee juhlissa, heille siis puoli pulloa per henkilö, yhteensä 5 pulloa.
Lopuista vieraista ehkä 10 jää hieman maistelemaan kuohuvaa, heille pullo per henkilö. Yhteensä 10 pulloa.
Loput kymmenen vierasta jäävät hieman pidemmäksi ajaksi. Oletetaan, että puolet heistä lähtee kuitenkin samana iltana koriin. Varataan siis heille kaksi pulloa per vieras, yhteensä 10 pulloa.
Ne viimeiset viisi voivat sitten jäädä seuraavaankin päivään. Heille kannattaa varata kolme pulloa per henkilö illaksi ja puoli pulloa tasoittavaa aamuksi. Yhteensä 17,5 pulloa. Muista varata myös Buranaa ja B-vitamiinia sekä kunnon mättöruokaa aamupalaksi.
Elli on aika lailla oikeilla jäljillä. Ottaisin kuitenkin lisäksi muutaman pullon varalle, jos sattuisi niin, että jokunen aikaiseksi lähtijäksi arvioitu innostuisi juhlimaan vähän pidempään. 50 pulloa on hyvä tasaluku.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Itse olen ollut vaan juhlissa, joissa vapaa tarjoilu, joten en osannut olettaa, että normimitoitus on tuo 1 lasi. Idari Ap
No kerropas minkälaiset oli ylppärit, joissa on vapaat tarjoilu? Sivistyneet eivät juopottele yojuhlissa, vaan nostavat onnittelumaljan, ja, jos onruokailu, joka ei kuulu yojuhliin, juovat lasin viiniä ruoan kanssa.
Yhdestä pullosta tulee 6-7 lasillista. Montako juojaa on? Ja yksi tai kaksi pulloa yli tuon
Mä en kyllä yhäkään tiedä mitä ap yrittää meiltä kysyä. Mistä me voidaan tietää miten paljon ihmiset haluaa juoda, kuinka kauan juhlat kestää, mitä muuta on tarjolla yms? Jos mä ihan istun iltaa ja juon skumppaa, pullollinen menee kevyesti.
Minä tarjoaisin kaikille vain lasillisen ja jos paikalla on ap:n lisäksi muita loppasuita niin tekisin boolia jota voisi särpiä halunsa mukaan.
Ei kai se katastrofi olisi vaikka sitä pari pulloa jäisi yli. Maistuu se juhannuksena sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Itse olen ollut vaan juhlissa, joissa vapaa tarjoilu, joten en osannut olettaa, että normimitoitus on tuo 1 lasi. Idari Ap
No kerropas minkälaiset oli ylppärit, joissa on vapaat tarjoilu? Sivistyneet eivät juopottele yojuhlissa, vaan nostavat onnittelumaljan, ja, jos onruokailu, joka ei kuulu yojuhliin, juovat lasin viiniä ruoan kanssa.
No oikein mukavat ja rennot juhlat ovat olleet. Meidän ystäväpiirissä on ollut tapana, että sankarin vanhempien ystävät jäävät istumaan iltaa ja juhlimaan, kun sankari itse alkuillasta poistuu jatkoille kavereidensa kanssa. Ja näin varmaan käy meidänkin juhlissa. Ap
Pullo per kärsä.
Ei niitä kaikkia tartte heti juoda, ei siihen lasinmakua tule.
30 henkeä, lasi 1,5dl eli: 1,5x30= 45dl. Normalikokoisessa skumppapullossa on 7,5dl juomaa joten 45/7,5= 6. Eli 6 pulloa. Jos kyseessä on vain siis onnittelumalja ja päivänsankari juo samaa lasillista koko päivän. Taitaa olla teidän perheen eka ylioppilas, kun normi kerto- ja jakolaskut on näin vaikeita teille?
Lasket kaikille aluksi lasillisen tai puolitoista. Sen verran varmaan tunnet kutsuttuja, että a) tiedät, ketkä jäävät pidempään ja b) keille näistä maistuu kuohuviini koko tilaisuuden ajan. Kyllä minä ainakin ystävistäni osaan tarkalleen sanoa, mitä mieluiten nauttivat ns. iltaa istuessa. Lisäät sitten pulloja tämän arvioinnin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Itse olen ollut vaan juhlissa, joissa vapaa tarjoilu, joten en osannut olettaa, että normimitoitus on tuo 1 lasi. Idari Ap[/quote
No miksi sitten kyselet? Tiedät vieraitten määrän ja sen että teillä juhliminen tarkoittaa juomista, aikuinen ihminen osaa kyllä varata jo tuon perudteella niin ettei lopu.
Meiilä yojuhlat olivat pistäytymisjuhlat, onnittelumalja, isoin osa otti alkoholitonta, kahvia/teetä, suolaista ja makeaa. Laaja ystäväpiiri, monta juhlaa, joita tuttavat kiersivät. Vadtaanotto kesti iltamyöhään, eipä siinä jääty enää iltaa istumaan. Sukumme juhlii muutenkin mieluusti ilman alkoholia, vain ruokajuomana viini.
Pieniä on teillä juhlat.
Meillä kävi molempien juhlissa reipas sata vierasta, onnittelumaljatt ja kahvit tarjoiluineen.
Kaikki, jotka olivat laittaneet "ruusuadressiin" muistamisen, pistäytyivät, oli hienot juhlat. Nuoret arvostivat huomioimista ja toki olivat otettuja isosta rahasummasta joka adressista kertyi. Suvun rahalahjojen kanssa "potti" oli huima.
Kuohuviiniä vain 1 lasi/vieras, mutta ota huomioon että vieraat saattavat tulla eri aikaan ja ylioppilas kilistää useammalla lasillisella. 6 pulloa riittää, mutta ostaisin 7 kun kuitenkin joku naapuri piipahtaa yllättäen onnittelemaan. Toki jos 30 sisältää myös lapset niin sitten vähemmän, mutta autoilevat aikuisetkin ottavat yleensä kuitenkin sen yhden lasin kuohuvaa.
Tarkan markan Elli kirjoitti:
Tuon tason pultsariperheistä harvemmin ylioppilaita sikiääkään, että koko määrä lienee tarpeen harvinaisen tapahtuman juhlistamiseksi. Lisäisin varmuuden vuoksi vielä 10 pulloa kirkasta. Eikä sitten mitään 0,5 l. pulloja.
No, jos et ajatellut rajoittaa juomista, niin sitten pullo per osallistuja. Eipähän heti lopu, ja kyllähän ne loput tulee kesän mittaan juotua, jos jotais sattuu jäämään. Mikään ei kyrsi niin kuin juomien loppuminen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Minä en varaisi yhtään, mutta viisi pulloa riittää (ja juhlakalulle Pommacia, koska joutuu kaikkien kanssa kilistelemään, eikä saisi väsyä).
Voi elämä. :D
Kyllä itse aikoinaan ylioppilaajuhlissani kilistin kaikkien kanssa ihan kuohuvalla, ja hyvät juhlat oli.
Yksi pullo jäi yli ja se juotiinkin muutaman myöhemmin paikalle tulleen ystävän kanssa ja siitä lähdettiin jatkamaan juhlia keskenämme.
Jotkut ostavat runsaasti piccolo pulloja, joita avataan sitä mukaa kun vieraita tulee, ja skoolataan. Tämä on voi olla hyvä tapa, jos vieraat käyvät eriaikoina,
avattu kuohuviinipullo menettää hyvän makunsa, jos sitä säilytetään odottamassa vieraita.