(Entinen) ystävä välttelee
Olin eilen illanistujaisissa, mihin oli kutsuttu eräs Anna*, jonka olen tuntenut vuosikaudet, teini-iästä saakka. Olemme Annan kanssa asuneet yhdessä, työskennelleet yhdessä, opiskelleet yhdessä. Hän oli pitkään yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni. Vuosien ajan näimme viikottain toisiamme.
Anna oli vannoutunut sinkku, mutta lopulta hänkin pariutui. Pariutumisen jälkeen hän katosi elämästäni. Yritin jonkun aikaa pitää yhteyttä ilman vastakaikua. Elämäntilanteet muuttuvat. Tämä oli harmillista, mutta ajattelin että näin se joskus menee. Ihmiset kasvavat erilleen ja elämä jatkuu. (Erityisen ikävää tämä oli siksi, että olin aina tukenut Annaa vaikeina aikoinaan, mutta juuri tuolloin olisin itse tarvinnut häneltä tukea.)
Eilen illanistujaisissa Anna käyttäytyi todella kummallisesti. Ajattelin, että hauska moikata vanhaa ystävää huomatessani hänet. Hymyilin hänelle ja olin moikkaamassa, mutta nähdessään minut hän kääntyi juttelemaan vieressäni olevalle ihmiselle. Olin hänelle kuin ilmaa. Loppuillan hän käyttäytyi oudosti, vältteli minua ja ei selvästikkään halunnut edes moikata. Tuo vieressäni ollut ihminenkin ihmetteli, oliko meillä joku riita menossa. :(
Meillä ei siis ole ollut minkäänlaista riitaa liittyen etääntymiseen. Mistä ihmeestä tuollainen outo käytös voisi johtua?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettuani tuon nro 3:n kommentin, alan kallistua siihen, että hän on lähempänä totuutta kuin minä. Yllättävä reaktio, mutta olen nähnyt tapahtuvan. Jos haluat vielä Annan jonkunlaiseksi ystäväksi, laita ihmeessä hänelle viesti tyyliin ’harmi kun ei ehditty jutella siellä juhlissa, mutta mentäiskö torstaina lasilliselle?’. Jos hän ei vastaa tai kieltäytyy eikä ehdota toista päivää, niin se tais olla sitten siinä.
Pitää harkita tälläisen viestin laittamista. Tällä hetkellä olen niin harmistunut kaikesta ignooraamisesta ja yksipuolisuudesta, etten oikeastaan halua enää yrittää. Oishan se silti hyvä idea, katsotaan jos tästä lauhdun. :)
Ap
Ymmärrän :-D. Sillä tavalla vain saisit selville, että onko jotain ystävyyttä jäljellä vai ei, sinun ei tarvitsisi arvuutella eikä tuhlata energiaasi. Mutta tosiaan, eri asia on, viitsiikö edes yrittää, jos toinen käyttäytyy noin huonosti.
Selkeyttäisihän tämä asioita kummasti. :) Ap
Joo mulla oli kans yks tällänen "kaveri", muuttui oudoksi ja vältteleväksi. Ei edes moikannut kun tervehdin. Sanoin hänelle: No haistapa sitten kuule pasca. Eipähän tarvi enää miettiä tuollaista oudokkia.
Mä uskon, että tuon naisen käytös sua kohtaan loukkaa syvästi. Olen ollut saman tyylisiä asetelmassa eikä koskaan selvinnyt, mistä oli kysymys. Jätti minulle typeryyden ja loukkaantuneen olon pitkäksi aikaa.
Toi ehdotus yllä olisi kyllä ainoa tapa, jolla saisi jotain selville. Siis pyytää treffejä kahdestaan.
Aivan kuin tää Anna olisi hävennyt sua jotenkin ... Silloin hänellä on tosiaan itsellään ongelma. Voiko mies olla puhunut susta jotain negatiivista? Ettei siis toivo teidän kahden välisiä yhteyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman kyyninen, mutta kuulostaa siltä että tämä Anna ei vaan tarvinnut sinua enää mihinkään kun hänellä on mies
Onhan tämä mahdollista :( Hänellä on kyllä ollut välillä taipumusta taktikoida aika paljon ja tutustua itseään hyödyttäviin ihmisiin ja muuta tälläistä. Ajattelen kyllä että oli sellaista verkostoitumista eikä pitäisi ystäviä hyödykkeinä. On siis sellaisia harrastuksia, joissa hyvistä verkostoista on hyötyä, että ihan ymmärrettävää
Ap
Mulla oli vähän samanlainen ystävä, mutta tilanne oli niin päin, että mä aloin seurustella. Hän päätti, ettei pidä miehestäni edes tapaamatta tätä. Yritin pyytää kylään jne, hän ei vastannut mitään. Eikä enää itse pyytänyt minua mihinkään. Yllätys oli iso, kun vuosien jälkeen sattumalta tavatessamme hän käyttäytyi niin kuin minä olisin syypää ”välirikkoomme”.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että tuon naisen käytös sua kohtaan loukkaa syvästi. Olen ollut saman tyylisiä asetelmassa eikä koskaan selvinnyt, mistä oli kysymys. Jätti minulle typeryyden ja loukkaantuneen olon pitkäksi aikaa.
Toi ehdotus yllä olisi kyllä ainoa tapa, jolla saisi jotain selville. Siis pyytää treffejä kahdestaan.
Aivan kuin tää Anna olisi hävennyt sua jotenkin ... Silloin hänellä on tosiaan itsellään ongelma. Voiko mies olla puhunut susta jotain negatiivista? Ettei siis toivo teidän kahden välisiä yhteyksiä?
Ikävä kuulla, että sulle on käynyt samantapainen tilanne! :( Se on kyllä ikävintä, jos ei ikinä selviä mistä kiikastaa.
Tuohon ehdotukseen pitäisi kyllä tarttua aika nopeasti, ettei tilanteesta tule outo joten pitää sitä miettiä. Jos häpeää minua, en todellakaan keksi miksi. Olemme tosiaan tunteneet teineistä asti ja silloin teimme joskus myös (melko harmittomia) typeryyksiä, mutta siitä on hyvin pitkä aika. :D Muuta syytä en keksi, miksi mies ei toivoisi meille yhteyksiä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vähän samanlainen ystävä, mutta tilanne oli niin päin, että mä aloin seurustella. Hän päätti, ettei pidä miehestäni edes tapaamatta tätä. Yritin pyytää kylään jne, hän ei vastannut mitään. Eikä enää itse pyytänyt minua mihinkään. Yllätys oli iso, kun vuosien jälkeen sattumalta tavatessamme hän käyttäytyi niin kuin minä olisin syypää ”välirikkoomme”.
Kuulostaa kyllä hyvin ikävältä tilanteelta! :( Ehkä hän oli mustasukkainen miehestäsi, jos noin päätti edes tapaamatta häntä?
Ap
Mun ystävä alkoi käyttäytyä noin kun huomasi että mulla on muutakin elämää. Ennen sitä oli käyttäytynyt niin että saattoi tehdä oharit jos tuli parempaa tekemistä, eli piti mua itsestäänselvyytenä. Ihankun olis suuttunut kun mulla onkin mies ja muuta tekemistä ja kavereita, enkä juokse enää hänen pillinsä mukaan. Joskus ihmisten logiikka on käsittämätöntä. Sun tapauksessahan hän voi vaikka kokea syyllisyyttä dumpatessaan sut. On ehkä kuitenkin pinnallinen verkostoituja? Entä oletko itse sinkku? Entä oliko hän kauan ennen miestä? Monta vaihtoehtoa mitä on tapahtunut
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama juttu! Ei pitänyt eksästäni ja jo etukäteen ilmeisesti päätti ettei pidä uudestakaan, ei voinut olla mun puolesta onnellinen. Ehdotan tapaamisia ja hänellä aina kiire, ei kysy ollenkaan mun kuulumisia. Vaikuttaa suuttuneelta enkä keksi miksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis seurustellut aiemmin, kun olet hänet tuntenut? Toiset muuttuvat parisuhteissa kummalliseksi, vaikka muuten olisivat normaaleja
Oletko kaunis tai muuten vain miesten suosiossa?
Seurusteli hetken aikaa, kun olimme vielä teinejä ja vasta tutustuneet. Silloin poikaystävä oli itseasiassa mun ihastus ja olin vihainen tälle Annalle kun seurustelivat. :D Sen jälkeen ei ole seurustellut ennen nykyistä.
Olen aika epävarma ulkonäöstäni, muilta kuulen kehuja. Kukapa sitä haukkuja antaisikaan. :D Varmaan suurin piirtein yhtä paljon meillä on ollut Annan kanssa "ihailijoita". En usko että on mustasukkainen. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä vuosien jälkeen kaikki muut ovat aina syyllisiä, jos on syyttelyyn taipumusta. Muisti on sellainen. Parempi kun jättää syyttelemättä alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä alkoi käyttäytyä noin kun huomasi että mulla on muutakin elämää. Ennen sitä oli käyttäytynyt niin että saattoi tehdä oharit jos tuli parempaa tekemistä, eli piti mua itsestäänselvyytenä. Ihankun olis suuttunut kun mulla onkin mies ja muuta tekemistä ja kavereita, enkä juokse enää hänen pillinsä mukaan. Joskus ihmisten logiikka on käsittämätöntä. Sun tapauksessahan hän voi vaikka kokea syyllisyyttä dumpatessaan sut. On ehkä kuitenkin pinnallinen verkostoituja? Entä oletko itse sinkku? Entä oliko hän kauan ennen miestä? Monta vaihtoehtoa mitä on tapahtunut
Ikävää että sua on noin dumppailtu ja pidetty itsestäänselvyytenä! Hyvä että et juokse enää toisen pillin mukaan. Ihmiset on toisinaan kummallisia.
Anna oli sinkku pitkän aikaa, teini-iässä tutustuessamme oli poikaystävä. Mulla on miesystävä, mutta kun he alkoivat seurustelemaan, olin vielä sinkku. Tuntemisemme aikana olen aiemmin seurustellut pari kertaa.
Hänessä on pinnallista verkostoitujaa, mutta on myös lapsuudesta asti ystäviä joista ei verkostoitumismielessä "hyödy" mitenkään. Verkostoituminen liittyy harrastuksiin, joihin minusta on vain vähän hyötyä
Outoa. No mutta jos tämä anna joskus eroaa ja lopulta ottaa yhteyttä sinuun kun sinkkuna olisi aikaa kavereille jne niin älä anna vastakaikua.
Voisko olla jotain että parisuhde=uusi alku, haluaa heivata vanhat asiat pois elämästä. Jotka muistaa kaikki sen nolot teinivuodet yms
Vaihtoehdot:
1. Väärinymmärrys
2. Jostain syystä ajatteli, että ystävyytenne ei tee hänelle hyvää
3. Kontrolloiva mies
4. Mustasukkainen nainen
5. Sinusta ei ollut enää hyötyä
6. Jotain muuta
Et voi koskaan tietää, jos hän ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla jotain että parisuhde=uusi alku, haluaa heivata vanhat asiat pois elämästä. Jotka muistaa kaikki sen nolot teinivuodet yms
Voihan se olla että nyt kääntyi uusi sivu elämässä ja kaikki nolot vuodet, tai muu tylsä ja vanha, saa väistyä sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. No mutta jos tämä anna joskus eroaa ja lopulta ottaa yhteyttä sinuun kun sinkkuna olisi aikaa kavereille jne niin älä anna vastakaikua.
No en kyllä. Näin olen itseasiassa toiminut joidenkin muidenkin kavereiden kohdalla, mutta ei ole ollut niin loukkaavaa, koska emme olleet kovin hyviä ystäviä heidän kanssaan. Ymmärrettävää, että seurustellessa etäisemmät kaverit saa joskus jäädä, mutta Annan kanssa olimme hyvin paljon tekemisissä :(
Ap
Minä tulin ehdottamaan, että on jostain hämillään. Ihmiset kokevat törkeänä tai piittaamattomana eleen, joka voikin viestiä ahdistuksesta/jäätymisestä. Ehkä jotenkin jäätyi sinut nähdessään, jos ette ole pitäneet yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin ehdottamaan, että on jostain hämillään. Ihmiset kokevat törkeänä tai piittaamattomana eleen, joka voikin viestiä ahdistuksesta/jäätymisestä. Ehkä jotenkin jäätyi sinut nähdessään, jos ette ole pitäneet yhteyttä?
Tämähän se voisi olla. Ehkä pitäisi tämän vaihtoehdon takia laittaa ystävällinen viesti, mutta juuri nyt tuntuu vaikealta. Ap
Onko hän siis seurustellut aiemmin, kun olet hänet tuntenut? Toiset muuttuvat parisuhteissa kummalliseksi, vaikka muuten olisivat normaaleja
Oletko kaunis tai muuten vain miesten suosiossa?