(Entinen) ystävä välttelee
Olin eilen illanistujaisissa, mihin oli kutsuttu eräs Anna*, jonka olen tuntenut vuosikaudet, teini-iästä saakka. Olemme Annan kanssa asuneet yhdessä, työskennelleet yhdessä, opiskelleet yhdessä. Hän oli pitkään yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni. Vuosien ajan näimme viikottain toisiamme.
Anna oli vannoutunut sinkku, mutta lopulta hänkin pariutui. Pariutumisen jälkeen hän katosi elämästäni. Yritin jonkun aikaa pitää yhteyttä ilman vastakaikua. Elämäntilanteet muuttuvat. Tämä oli harmillista, mutta ajattelin että näin se joskus menee. Ihmiset kasvavat erilleen ja elämä jatkuu. (Erityisen ikävää tämä oli siksi, että olin aina tukenut Annaa vaikeina aikoinaan, mutta juuri tuolloin olisin itse tarvinnut häneltä tukea.)
Eilen illanistujaisissa Anna käyttäytyi todella kummallisesti. Ajattelin, että hauska moikata vanhaa ystävää huomatessani hänet. Hymyilin hänelle ja olin moikkaamassa, mutta nähdessään minut hän kääntyi juttelemaan vieressäni olevalle ihmiselle. Olin hänelle kuin ilmaa. Loppuillan hän käyttäytyi oudosti, vältteli minua ja ei selvästikkään halunnut edes moikata. Tuo vieressäni ollut ihminenkin ihmetteli, oliko meillä joku riita menossa. :(
Meillä ei siis ole ollut minkäänlaista riitaa liittyen etääntymiseen. Mistä ihmeestä tuollainen outo käytös voisi johtua?
Kommentit (63)
Hän on luultavasti tulkinnut etääntymisenne toisin. Ehkä hän ajattelee, että sinun olisi vain pitänyt sinnikkäästi pitää yhteyttä ja tyytyä ihan toisenlaiseen ystävyyteen kuin mitä oli ennen Annan pariutumista. Ihmisillä on niin outo tapa tulkita asiat aina omaksi edukseen. Hän on luultavasti ollut uuden miehensä pauloissa eikä nähnyt mitään muuta. Ja kun pahimmat huurut olivat haihtuneet hän havaitsikin sinun jatkaneen omaa elämääsi ilman häntä.
Ja sivuhuomio. Minulla on myös muutama ystävä, jotka seurassa käyttäytyvät välttelevästi, mutta kahden kesken oikein miellyttävästi. Vähän tulee outo hytinä näistä tyypeistä.
Onko hän luonteeltaan ujo ja jotenkin vain jäätyi yllättävästä tilanteesta. Jos on vaikka vähän syyllinen olo ollut, että on "unohtanut" sinut.
Vierailija kirjoitti:
Joku on puhunut sinusta hänelle pahaa?
Jos Anna on tuntenut ap:n vuosikaudet, luulisi hänen osaavan laittaa omaan arvoonsa toisen pahanpuhumiset.
Vierailija kirjoitti:
Hän on luultavasti tulkinnut etääntymisenne toisin. Ehkä hän ajattelee, että sinun olisi vain pitänyt sinnikkäästi pitää yhteyttä ja tyytyä ihan toisenlaiseen ystävyyteen kuin mitä oli ennen Annan pariutumista. Ihmisillä on niin outo tapa tulkita asiat aina omaksi edukseen. Hän on luultavasti ollut uuden miehensä pauloissa eikä nähnyt mitään muuta. Ja kun pahimmat huurut olivat haihtuneet hän havaitsikin sinun jatkaneen omaa elämääsi ilman häntä.
Ja sivuhuomio. Minulla on myös muutama ystävä, jotka seurassa käyttäytyvät välttelevästi, mutta kahden kesken oikein miellyttävästi. Vähän tulee outo hytinä näistä tyypeistä.
Ymmärrän pariutumisen ja olisin toki tyytynyt paljon vähempäänkin, mutta en siihen että yhteydenpito on täysi nolla hänen puoleltaan. Näimme pariutumisen jälkeen kerran minun aloitteestani. Sen jälkeen emme kertaakaan ennen eilistä. On nähnyt muita ystäviään. Voihan silti olla, että hän ajattelee niin kuin sanot.
Ystäväsi kuulostavat kyllä hieman erikoisille, ei ihme jos on outo hytinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ystäväsi mies kontrolloiva?
En oikeastaan tunne häntä kovin hyvin, muutaman kerran juttelin joissain tilanteissa ennen kuin heistä tuli pari. Sain aika ujon ja kiltin vaikutelman. Anna on enemmän kontrolloimiseen taipuvainen persoona, eikä ole ujo luonteeltaan.
Ap
Olen hieman kyyninen, mutta kuulostaa siltä että tämä Anna ei vaan tarvinnut sinua enää mihinkään kun hänellä on mies
Vierailija kirjoitti:
Onko hän luonteeltaan ujo ja jotenkin vain jäätyi yllättävästä tilanteesta. Jos on vaikka vähän syyllinen olo ollut, että on "unohtanut" sinut.
Ei ole ujo. On enemmänkin rohkea luonne
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pariutumisen ja olisin toki tyytynyt paljon vähempäänkin, mutta en siihen että yhteydenpito on täysi nolla hänen puoleltaan. Näimme pariutumisen jälkeen kerran minun aloitteestani. Sen jälkeen emme kertaakaan ennen eilistä. On nähnyt muita ystäviään. Voihan silti olla, että hän ajattelee niin kuin sanot.
Ystäväsi kuulostavat kyllä hieman erikoisille, ei ihme jos on outo hytinä.
Ap
Luettuani tuon nro 3:n kommentin, alan kallistua siihen, että hän on lähempänä totuutta kuin minä. Yllättävä reaktio, mutta olen nähnyt tapahtuvan. Jos haluat vielä Annan jonkunlaiseksi ystäväksi, laita ihmeessä hänelle viesti tyyliin ’harmi kun ei ehditty jutella siellä juhlissa, mutta mentäiskö torstaina lasilliselle?’. Jos hän ei vastaa tai kieltäytyy eikä ehdota toista päivää, niin se tais olla sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
muutaman kerran juttelin joissain tilanteissa
Kaukaa haettua, mutta voisiko olla mustasukkainen miehestään? Voisiko luulla että sinäkin olit kiinnostunut tästä miehestä tai pelätä että mies katselee sinua? :D Oliko mies mukana illanistujaisissa?
Anna ainakin kokee, että sä olet se, joka teidän ystävyyden on poikkassut. Ja on ihmeissään, kun ei tiedä syytä. Siksi ei halua sua enää nähdäkään.
Saattaa olla, että häntä hävetti, kun kohtasi sinut kasvokkain tilanteessa. Että hän ei kehtaisi/pystyis esim. selittelemään/kertomaan syitä, jos nyt keskustelun lomassa kysyisitkin, miksi ystävyytenne niin yht'äkkiä lopahti.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani tuon nro 3:n kommentin, alan kallistua siihen, että hän on lähempänä totuutta kuin minä. Yllättävä reaktio, mutta olen nähnyt tapahtuvan. Jos haluat vielä Annan jonkunlaiseksi ystäväksi, laita ihmeessä hänelle viesti tyyliin ’harmi kun ei ehditty jutella siellä juhlissa, mutta mentäiskö torstaina lasilliselle?’. Jos hän ei vastaa tai kieltäytyy eikä ehdota toista päivää, niin se tais olla sitten siinä.
Pitää harkita tälläisen viestin laittamista. Tällä hetkellä olen niin harmistunut kaikesta ignooraamisesta ja yksipuolisuudesta, etten oikeastaan halua enää yrittää. Oishan se silti hyvä idea, katsotaan jos tästä lauhdun. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muutaman kerran juttelin joissain tilanteissa
Kaukaa haettua, mutta voisiko olla mustasukkainen miehestään? Voisiko luulla että sinäkin olit kiinnostunut tästä miehestä tai pelätä että mies katselee sinua? :D Oliko mies mukana illanistujaisissa?
En oikein usko, vaikea kuvitella häntä niin mustasukkaiseksi. :) Oli mukana
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna ainakin kokee, että sä olet se, joka teidän ystävyyden on poikkassut. Ja on ihmeissään, kun ei tiedä syytä. Siksi ei halua sua enää nähdäkään.
Voihan se olla että näin kokee. :(
Ap
Oletkohan sanonut jotain typerää, josta hän olisi voinut suuttua verisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää harkita tälläisen viestin laittamista. Tällä hetkellä olen niin harmistunut kaikesta ignooraamisesta ja yksipuolisuudesta, etten oikeastaan halua enää yrittää. Oishan se silti hyvä idea, katsotaan jos tästä lauhdun. :)
Ap
Ymmärrän :-D. Sillä tavalla vain saisit selville, että onko jotain ystävyyttä jäljellä vai ei, sinun ei tarvitsisi arvuutella eikä tuhlata energiaasi. Mutta tosiaan, eri asia on, viitsiikö edes yrittää, jos toinen käyttäytyy noin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrän :-D. Sillä tavalla vain saisit selville, että onko jotain ystävyyttä jäljellä vai ei, sinun ei tarvitsisi arvuutella eikä tuhlata energiaasi. Mutta tosiaan, eri asia on, viitsiikö edes yrittää, jos toinen käyttäytyy noin huonosti.
Ennenkuin mollaat Annaa lisää, niin muista, että olemme vasta aloittajan stooria kuulleet...
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan sanonut jotain typerää, josta hän olisi voinut suuttua verisesti?
Ei tule mieleen mitään. Olen aika ujo ja välttelen konflikteja. Ainahan se on mahdollista että on vahingossa sanonut jotain typerää.
Ap
Joku on puhunut sinusta hänelle pahaa?