Sain budjetin vihdoin valmiiksi, saa arvostella
Meillä asuu minä, lapset 5v ja 7v, koira. Tulot ilman asumistukea on 1800e/kk nettona. Pakolliset, "kuukausittaiset" menot alla. Päälle tulee tietysti vaatemenoja, hammaslääkärimaksuja, silmälääkärit/silmälasikulut, lasten harrastuskulut (joita en kaikkea joudu maksamaan yksin) yms sekalaista.
Onko meidän budjetti mielestäsi kohtuullinen/järkevä, vai kuulostaako joku kohta törsäämiseltä? Auton kulut ja vakuutusmaksut on ne mitkä hirvittää itseä välillä, toisaalta en tiedä uskaltaako esim. vakuutuksistakaan tinkiä... säästöä tulisi PALJON, mutta yksin kun lastenkin kanssa elelee niin tuo ne taloudellista turvaa myös. Eli menot tässä:
Vuokra asumistuen jälkeen 369e
vedet 63e
sähkö 20e
ruoka+ päivittäistavarat 400e
puhelin 23e
kotivakuutus 16e
oma sairaskuluvakuutus 30e
lapsen sairaskuluvak. 33e
koiran vakuutus 20e
työttömyyskassanmaksu 8e
autovakuutus kaskolla 68e
autovero 22e
autopaikka 30e
bensa 80e
autolaina 130e
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Seurailen mielenkiinnolla tätä ketjua, koska olen yrittänyt itse saada budjetoinnin sujumaan ja kaikki menot arvioitua, mutta se on todella vaikeaa, ja aina tuntuu ettei rahat riitä. Minäkin olen yh, lapset jo vähän isompia eli 10 ja 14 - ja se muuten tuntuu kulurakenteessa todella merkittävästi, että lapset alkavat olla teinejä.
Mulla on aina ollut budjetoinnissa sama harha, että kun listaan pakolliset menot (joita on lopulta määrällisesti aika vähän) ja varaan määrän X kaikkeen "muuhun", niin hyvin menee. Se X on todella vaikea ennustaa tai arvioida, ainakin minun. Arvioin sen aina todella paljon alakanttiin, ja epäilenpä, että ap sortuu tässä samaan harhaan. En tajua, miten jotkut osaavat laskea, paljonko se mystinen, epämäärinen "muu" on.
Olen käyttänyt viime aikoina netistä löytyvää Penno-palvelua, johon syötetään kaikki menot ja tulot. Se ei oikein sovellu budjetointiin, mutta siitä näkee jälkeenpäin, mihin rahat todellisuudessa menivät.
Esimerkkejä omista Muut-kategoriaan menevistä menoistani viime kuukausilta:
lapsen pyörä, käytettynä 100 e, tiskikone (vanha hajosi) 400 e, kalusteita ja tarvikkeita terassille 100 e, puhelin lapselle (vanha katosi) 200 e, vaatteita lapsille 50 e, apteekki 30 e, kesälomatapahtuman liput 70 e, äitienpäivälounas 50 e, junaliput Hki-Tre 60 e...
Eli ihan hirveän suuria summia menee kaikkeen, mitä en itse ainakaan oikein osaa ottaa huomioon missään laskelmissani. En ole yhtä pienituloinen kuin sinä, mutta menojakin on enemmän.
No niihin "muihin" saa toki menemään rahaa ihan niin paljon kuin ikinä tahtoo. Itsellä on tosiaan se puskuri esim. sitä varten että tiskikone hajoaa, niin talous ei siihen kaadu. Minulla on myös sellainen systeemi että käyttötilillä (ruokarahat on erillään) pidän aina väh. 200e, eli jos nyt tulee vaikka se yllättävä apteekkireissu niin on rahaa sitäkin varten. Sit jos mietitään äitienpäivälounaita, terassitarvikkeita tai junalippuja, niin niiden kohdalla on vaan aina mietittävä erikseen että onko meillä tähän varaa just nyt vai ei. Lapsellekkaan en varmaan ostaisi uutta 200 euron puhelinta siitä hyvästä että hävittää vanhan.
Teinit kuluttaa tottakai enemmän, mutta minähän en sille mitään mahda, joten turha minun on sitä näin 10 vuotta etukäteen hirveästi murehtia. Niinkuin sanoin, teinien kanssa toisaalta pystyisin luopumaan taas autosta, mikä tarkoittaa useamman satasen pudotusta menoissa kuukausittain.
Mutta ihan mielenkiintoista keskustelua ja mielenkiintoista kuulla myös miten muut talouttaan hallitsee. :) -ap
Peukut ap:lle säästämisestä.
Tuohon "muut menot"-kategoriaan kannattaa vuoden mittaan ja vaikkapa kuukausittain listata mihin kaikkeen sitä käytetään.
Pitäisikin taas ottaa talous tiukempaan seurantaan, nyt menee ruokakauppaan vähän turhan paljon koska suunnitelmallisuus puuttuu, heräteostoksia tulee tehtyä. Säästöjä menee kuukausittain tuloista riippuen, muutamista kympeistä satasiin, rahastoihin, osakepotiin jolla ostan n. kerran vuodessa sopivaksi arvioimiani osakkeita, sekä puskurirahastoon.
Ja kyllä- vuositasolla jään alle keskituloisen.