Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain budjetin vihdoin valmiiksi, saa arvostella

elämä kuntoon
25.05.2019 |

Meillä asuu minä, lapset 5v ja 7v, koira. Tulot ilman asumistukea on 1800e/kk nettona. Pakolliset, "kuukausittaiset" menot alla. Päälle tulee tietysti vaatemenoja, hammaslääkärimaksuja, silmälääkärit/silmälasikulut, lasten harrastuskulut (joita en kaikkea joudu maksamaan yksin) yms sekalaista.
Onko meidän budjetti mielestäsi kohtuullinen/järkevä, vai kuulostaako joku kohta törsäämiseltä? Auton kulut ja vakuutusmaksut on ne mitkä hirvittää itseä välillä, toisaalta en tiedä uskaltaako esim. vakuutuksistakaan tinkiä... säästöä tulisi PALJON, mutta yksin kun lastenkin kanssa elelee niin tuo ne taloudellista turvaa myös. Eli menot tässä:

Vuokra asumistuen jälkeen 369e
vedet 63e
sähkö 20e
ruoka+ päivittäistavarat 400e
puhelin 23e

kotivakuutus 16e
oma sairaskuluvakuutus 30e
lapsen sairaskuluvak. 33e
koiran vakuutus 20e
työttömyyskassanmaksu 8e

autovakuutus kaskolla 68e
autovero 22e
autopaikka 30e
bensa 80e
autolaina 130e

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tosiaan jäi pois erittelystä katsastus, huolto ja rengaskulut. Oikeassa olette :)

Ja sähkölasku siirtoineen on n. 35e/kk, tullut kirjoitusvirhe tuohon. 

Autolainaa on jäljellä 2800e. Autopaikka on katospaikka, pelkkä tolppapaikka olisi 15e, eli siitä saisi halutessaan säästöä. Katospaikka kuitenkin säästää talvella niin paljon aikaa ja hermoja, kun on aamut muutenkin kiireisiä lasten kanssa... Autosta en tällä hetkellä pysty luopumaan, sitten kun lapset on isompia ja kulkevat itsenäisesti kouluun ja harrastuksiin niin ehkä sitten. 

Menot yhteenlaskettuna on 1324e/kk, ellen väärin laskenut. Mutta reilu 1300e tosiaan ovat. Eli laskennallisesti n. 500e/kk jää plussalle, toki tästä menee helposti 200-300e noihin erinäisiin kuluihin (vaatteet, hammaslääkärit, autohuollot tms ei säännölliset menot). 200e/kk pyrin saamaan säästöön. 

Lapsen vakuutuksesta en luovu, koska käytetään sitä useamman kerran vuodessa... omasta luopumista olen harkinnut koska en sitä juuri nyt tarvitse juurikaan. Toisaalta se kannattaisi pitää, nyt siinä ei ole rajoituksia kun olen sen terveenä ottanut, ja kun itselle ikää tulee lisää, alkaa sitä tarvettakin ehkä tuolle tulla. Ja pienituloisena naisena ne menot voi olla ihan merkittäviä, jos pitkäaikaisemmin/ vakavammin sairastuu... Nuo vakuutukset sisältää myös turvan työkyvyttömyyden varalle. 

hmm, toivottavasti tuli kaikkeen vastattua. Kiitos palautteesta! - ap

Vierailija
22/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo auto kallis suhteessa tuloihin. Ja kun siitä on lainaa, tarvii sen kaskonkin....

Vaihtaisin johonkin lainattomaan muutaman tonnin autoon ilman kaskoa ja vakuutukseksi tonni rahaa puskuritilille (jos mälläät, ostat jonkun kauppakassin tilalle pahimpaan hätään).

Paljonko laitat säästötilille kuukausittain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vähän menee ruokaan rahaa. Että siinä mielessä oikein hyvä olla sairasvakuutukset kunnossa 😁. No jaa, leikki sikseen. Syödäänhän teilläkin monipuolisesti kasviksia, tuoreena ja korjattuna, ja hedelmiä päivittäin?

Autossa riittää kuluja noiden lisäksi...eli priorisoit auton yhtä tärkeäksi kuin perheenne ravinnon.

Kohta lapset tarvitsevat myös puhelimet ja läppärit, puheajat yms. Ehkä harrastuksia tms..

Sitten teillä tulee olemaan vähän tiukempaa, mutta pärjäätte kyllä.

Lopputulema: joistain asioista olen eri mieltä, mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvä budjetti.

Tuoreena ja korjattuna? :D Kyllä meillä syödään paljon kasviksia ja juureksia, hedelmiä... mutta kyllä niitä myös pakasteesta ostan. Toinen lapsi saa päiväkodissa 3 ateriaa ja toinen saa koulussa/iltiksessä 2 ateriaa. Ollaan kyllä pieniruokaisia/ pienikokoisia. 

En priorisoi autoa yhtä tärkeäksi kuin perheen ravintoa, mutta jos auton omistaa ja sitä tarvitsee, niin se nyt vaan maksaa tässä maassa sen minkä se maksaa. Siinäkin olen koittanut kuitenkin päästä vähällä, ettei olisi paljoa lainaa tai ihan hirveetä bensasyöppöä. - ap

Vierailija
24/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo auto kallis suhteessa tuloihin. Ja kun siitä on lainaa, tarvii sen kaskonkin....

Vaihtaisin johonkin lainattomaan muutaman tonnin autoon ilman kaskoa ja vakuutukseksi tonni rahaa puskuritilille (jos mälläät, ostat jonkun kauppakassin tilalle pahimpaan hätään).

Paljonko laitat säästötilille kuukausittain?

Minulla on 1500e puskurilla ja 200e/kk pyrin sinne lisää laittamaan. Autoa ei varmaan kannata tässä kohtaa lähteä vaihtamaan huonompaan.. mutta toki, onhan se kallis pidettävä kun on pienituloinen :) Story of my life. -ap

Vierailija
25/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin väärin, että joku tienaa monta tonnia käteen kuussa ja silti saa kaikenlaisia sossun tukia..

Vierailija
26/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi budjetissasi ei ole huvituksia, silmälaseja (jos niitä tarvitaan), vaatteita, harrastuksia, nettiä (oletan, että se on tuossa osiossa puhelin, mutta kai sinä joskus vaihdat laitteen uuteen, sekin pitää budjetoida), harrastusvälineitä kuten polkupyörä, sisustus (et ikinä osta uusia pyyhkeitä?), meikit, kesälomamatka...

Olet nyt budjetoinut pakolliset menot, mutta lisäksi pitäisi budjetoida ne vähän vapaaehtoisemmat, jos siis aiot pitää talouden tasapainossa. Se on paljon hankalampaa kuin luetella verkkolaskuja.

Vierailija
27/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi budjetissasi ei ole huvituksia, silmälaseja (jos niitä tarvitaan), vaatteita, harrastuksia, nettiä (oletan, että se on tuossa osiossa puhelin, mutta kai sinä joskus vaihdat laitteen uuteen, sekin pitää budjetoida), harrastusvälineitä kuten polkupyörä, sisustus (et ikinä osta uusia pyyhkeitä?), meikit, kesälomamatka...

Olet nyt budjetoinut pakolliset menot, mutta lisäksi pitäisi budjetoida ne vähän vapaaehtoisemmat, jos siis aiot pitää talouden tasapainossa. Se on paljon hankalampaa kuin luetella verkkolaskuja.

Koska niille varataan se mitä noiden pakollisten jälkeen jää, ja sillä on pärjättävä. Luettelit kuitenkin liudan menoja jotka ei ole pakollisia. Pyörä ostetaan jos siihen on rahaa, uusia pyyhkeitä ostetaan jos niihin on varaa. Budjetoin kaikki ne menot, joiden kanssa EN halua joutua tilanteeseen, missä katson tiliä nollilla ja ihmettelen että jaahas, mistä tää vuokra maksetaan?!

Netti kuuluu minulla vuokraan. 

Enkä tienaa lähemmäs kahta tonnia, tienaan tosi vähän, tuohon summaan sisältyy lapsilisät ja elatusmaksut. Muita tukia asumistuen lisäksi en saa. -ap

Vierailija
28/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ruokakuluja ei ole eritelty. 

Eikä eläinlääkärimaksuja.

Anna koira pois tai vie se piikille.

Vierailija
29/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muut kulut on se vaikea. En mä ainakaan osta silmälaseja tai autonrenkaita joka vuosi. Silti niihin pitäis periaatteessa säästää koko ajan, koska ei mulla yhtäkkiä oo laittaa montaa sataa tollaseen. Se säästäminen onki se vaikee ku on pienet tulot jne

Vierailija
30/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole budjetoitu kuin pakolliset menot ja ruoka. Mitä olet budjetoinut kaikkeen muuhun?

Vierailija
31/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet aina tosi typerästi sanoo, että lopeta koira. Ette varmaan tajua, kuinka tärkeä koira/kissa on lapsille ja koko perheelle. Joo, meneehän siihen rahaa. Mutta mä aina ihmettelen kaveriani, kun se rutisee, että ei oo rahaa, mutta röökiin on varaa aski/päivä.

Vierailija
32/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Surkea budjetti. Eihän tuo ole kuin summittainen menoerittely. Ne pakolliset, mutta vaihtelevat menot (silmälasit, kausivaatteet) on ehdoton edes jollain tapaa laskea budjettiin. Esimerkiksi arvio kuinka paljon niihin menee rahaa ja laskea kuukausisumma ja laittaa summa sivuun riippumatta onko sinä kuuna menoa sen osalta vai ei. Nythän toi kusee heti ”yllättävän” (ei ne todellakaan tosin ole mitään yllättäviä) menon osalta. Ei tuo ole budjetointia nähnytkään.

Vierailija
33/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoon menee kyllä kovasti rahaa, mutta toisaalta ymmärrän että lapsiperheessä se on tärkeä, varsinkin jos ei asu ihan keskustassa. Löytäisitkö jostain edullisemman autovakuutuksen? Entä netti, tuleeko se puhelimen kautta?

Vierailija
34/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskiko joku nuo kulut yhteen?

Juu minä laskin.

Eri osioista tuli:

506 €

107 €

330 €

Yht. 943 €

Pikaisesti laskin, noin 1300e.

Eli viidelläsadalla kuussa saa ostella niitä vaatteita, renkaita ja remontteja, silmälaseja ja huvituksia. Autoon kun varaa neljä "kuukautta", vaatteisiin kaksi, silmälaseille yhden ja lääkäreille toisen, joululahjoille yhden, kesälomareissulle yhden, voi loput kaksi kuukautta (tonnin) jakaa huvituksille. Eli pizzat kerran kuussa, leffa/hoplop samoin.

mites säästäminen?

Vierailija
35/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Surkea budjetti. Eihän tuo ole kuin summittainen menoerittely. Ne pakolliset, mutta vaihtelevat menot (silmälasit, kausivaatteet) on ehdoton edes jollain tapaa laskea budjettiin. Esimerkiksi arvio kuinka paljon niihin menee rahaa ja laskea kuukausisumma ja laittaa summa sivuun riippumatta onko sinä kuuna menoa sen osalta vai ei. Nythän toi kusee heti ”yllättävän” (ei ne todellakaan tosin ole mitään yllättäviä) menon osalta. Ei tuo ole budjetointia nähnytkään.

Summittainen? Nuo luvut on kyllä ihan tarkkoja. N. 500e jää viivan päälle noita muita kuluja varten, ja siitä väh. 200e siirrän säästöön. Joten ei mielestäni voi ihan käyttää termiä "kusee". Budjetti kusee jos se menee miinukselle.

Toki voin karkeasti heittää tästä että vaatteisiin menee 50-100e/kk (riippuen ihan siitä kuinka paljon löydän kirppikseltä ja kuinka paljon joudun ostamaan uutena, kuinka paljon lapset rikkoo vaatteitaan, kuinka paljon saan myytyä eteenpäin, milloin tulee kasvupyrähdyksiä jne), silmälasit n. 10e/kk jos hankin sellaiset parin vuoden välein (en kyllä edes hanki noin usein, eli on yläkanttiin). Pyöristä en ole koskaan maksanut mitään koska ne on saatu isovanhemmilta. Samoin suurin osa harrastusjutuista. Mutta tiedän kyllä mitä ne maksaa ja voin ne halutessani sinne exceliin iskeä. Lasten kampaajat 20e/kk (käyvät joka toinen kuukausi ja maksaa 20e/nuppi). Oma kampaaja 2x vuodessa ja maksaa 30e, eli se tekee 5e/kk. Jne. Olen kyllä aika selvillä noista satunnaisistakin kuluista, vaikka en niitä tähän eritellyt. 

Ainoa kulu mistä en ihan kartalla ole on auton kaikki kulut, etenkin yllättävät korjauskulut, koska ne on melko vaikeaa ennakoida. Ja ekaa kertaa elämässäni hoidan auton asiat yksin. Mutta enköhän ne tässä pikkuhiljaa opi budjetoimaan myös.. -ap

Vierailija
36/42 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran ruokakuluja ei ole eritelty. 

Eikä eläinlääkärimaksuja.

Anna koira pois tai vie se piikille.

Piikki maksaa. Isolla jakarilla tärsky niskaan.

Vierailija
37/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koiraa ei olla lopettamassa taikka myymässä :D Pieni koira josta juurikaan ei ole edes ollut kuluja ikinä, koska ollaan oltu onnekkaita eikä se ole sairastanut. Eikä tämä nyt ollut mikään "kulujen maksimaalinen minimointi"-ideaketju kuitenkaan... -ap

Vierailija
38/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsen päivähoito ja isomman ip-kerho maksa mitään?

Vierailija
39/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsen päivähoito ja isomman ip-kerho maksa mitään?

En maksa niistä mitään koska tulot on pienet ja olen perheen ainoa tulonsaaja. -ap

Vierailija
40/42 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurailen mielenkiinnolla tätä ketjua, koska olen yrittänyt itse saada budjetoinnin sujumaan ja kaikki menot arvioitua, mutta se on todella vaikeaa, ja aina tuntuu ettei rahat riitä. Minäkin olen yh, lapset jo vähän isompia eli 10 ja 14 - ja se muuten tuntuu kulurakenteessa todella merkittävästi, että lapset alkavat olla teinejä.

Mulla on aina ollut budjetoinnissa sama harha, että kun listaan pakolliset menot (joita on lopulta määrällisesti aika vähän) ja varaan määrän X kaikkeen "muuhun", niin hyvin menee. Se X on todella vaikea ennustaa tai arvioida, ainakin minun. Arvioin sen aina todella paljon alakanttiin, ja epäilenpä, että ap sortuu tässä samaan harhaan. En tajua, miten jotkut osaavat laskea, paljonko se mystinen, epämäärinen "muu" on.

Olen käyttänyt viime aikoina netistä löytyvää Penno-palvelua, johon syötetään kaikki menot ja tulot. Se ei oikein sovellu budjetointiin, mutta siitä näkee jälkeenpäin, mihin rahat todellisuudessa menivät.

Esimerkkejä omista Muut-kategoriaan menevistä menoistani viime kuukausilta:

lapsen pyörä, käytettynä 100 e, tiskikone (vanha hajosi) 400 e, kalusteita ja tarvikkeita terassille 100 e, puhelin lapselle (vanha katosi) 200 e, vaatteita lapsille 50 e, apteekki 30 e, kesälomatapahtuman liput 70 e, äitienpäivälounas 50 e, junaliput Hki-Tre 60 e...

Eli ihan hirveän suuria summia menee kaikkeen, mitä en itse ainakaan oikein osaa ottaa huomioon missään laskelmissani. En ole yhtä pienituloinen kuin sinä, mutta menojakin on enemmän.