Ekan kerran pakettimatkarantalomalle, YKSIN! Mitä huomioin varaamisessa?
Äärimmäisen rankka kevät takana. Loma alkaa ensi viikolla ja päätin juuri lähteä viikoksi löhöämään aurinkolomalle ihan yksin. En halua järjestää mitään vaan mennä pakettimatkalle. 4-5 tähden hotelli hyvillä palveluilla. Saa maksaa vaikka 1500€, ei mitään väliä. Mieluiten menisin Kreikkaan, Italiaan tai Mallorcalle/Menorcalle.
Ongelma on se, etten osaa varata pakettimatkoja :) Tai siis tietenkin osaan, mutten tiedä mitä pitäisi ottaa huomioon varaamisessa, että tekisin hinta-laatusuhteelta hyvän valinnan. Olen kiertänyt yli 50 maata omatoimilomilla, mutten ole ikinä ollut valmismatkalla. Vinkit ensikertalaiselle?
Kommentit (58)
Olin itse viime vuodenvaihteessa pakettimatkalla Las Palmasissa 20 vuoden omatoimimatkailun jälkeen. Otin huomioon tismalleen samat asiat kuin itse varatuissa omatoimimatkoissakin. Sattumoisin vain huomasin, että Aurinkomatkojen pakettimatka oli halvempi kuin erikseen löytämäni lennot ja hotelli.
Tosin kävi tuuri ja matkan varmaamisen jälkeen yksi kaverini innostui asiasta niin paljon, että lähti mukaan. Varasi oman matkan ja jaoimme huoneen, jolloin säästin vielä 300€. Vaimo kun halusi välttämättä katsomaan äitiään.
Tulin mielenkiinnosta katsomaan kun itsekin menen seuraavaksi yksin etelänlomalle. Te jotka olette olleet esim. Kreikassa, kertokaa kokemuksia. Kiitos.
En ymmärrä, mikä siitä pakettilomailusta tekee sen helpompaa kuin omatoimilomailusta nykyisin. Paljon enemmän majoitusvaihtoehtojakin, kun varaa itse.
Varaa hotelli hyvältä paikalta ja kävelymatkan päästä keskustasta. Tietysti läheltä rantaa. Mielestäni aamiaisen voisi syödä hotellissa. Ruokapaikkoja löytyy keskustan alueelta.
Ihan ne pesushommat mitä muutenkin. Sijainti varmaan ekana, maan jälkeen. Haluatko rauhalliselle seudulle jossa ei välttämättä hotellikompleksien lisäksi ole juuri muuta nähtävää vai johonkin pikkukylän pienempään hotelliin jossa voit fiilistellä paikallista menoa , vai vähän isompaan kaupunkiin/kylään. Matkatoimiston kautta varatessa auttavat varmaan jos kerrot haluamasi speksit, ajankohta ja vähän millaista lomaa kaipaat. Huonetyypistä voi esittää myös toiveen, parvekkeen suunta jne.
Se tulee kyllä halvemmaksi ottaa se pakettimatka silloin, kun lentää ns. "lomakyliin" Mihin käytänössä vaan lennetään näitä lomalentoja. Tietty jos jonnekin Haniaan lennät sitten voi jo säästää muutaman euron itse räätälöimällä.
Yleensä yksin matkustattaessa paketilla mentäessä olet kahden hengen huoneessa ja maksat muutaman satasen siitä extraa. Monilla toimistoilla saat lisämaksua vastaan valita paremman huoneen.
Kreikkan ehdottamasti ja jonekin (pienelle saarelle.) Leros, Kalymos, Thasos.... Ei bilettäjiä, eikä edes lapsiakaan välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee kyllä halvemmaksi ottaa se pakettimatka silloin, kun lentää ns. "lomakyliin" Mihin käytänössä vaan lennetään näitä lomalentoja. Tietty jos jonnekin Haniaan lennät sitten voi jo säästää muutaman euron itse räätälöimällä.
Yleensä yksin matkustattaessa paketilla mentäessä olet kahden hengen huoneessa ja maksat muutaman satasen siitä extraa. Monilla toimistoilla saat lisämaksua vastaan valita paremman huoneen.
Kreikkan ehdottamasti ja jonekin (pienelle saarelle.) Leros, Kalymos, Thasos.... Ei bilettäjiä, eikä edes lapsiakaan välttämättä.
Plataniaksen suunnalle on ollut viime viikkoina kahdelle hengelle matkoja 4 tähden hotelleihin alle 400 euroa yhteensä, jota pidän ihan edullisena. Katso vaikka Tuin äkkilähdöt. Jos ehdit lähteä ennen koulujen loppua, halvalla pääset reissuun.
Katsele pakettimatkan hotelleista ja huoneista tietoja hotellien omilta saiteilta ja lue arvosteluita. Google mapsista on hyvä tarkastella sijaintia ja etäisyyksiä, ihan kuten omatoimitrippiäkin varatessa. Kuljetukset on usein edullisia pakettimatkoilla vaikka kenttä olisi kauempanakin. Ja melko takuulla ehdit koneeseen :) Isommat harmit hoitaa matkatoimiston edustaja, itse ei tarvitse vaivautua. Toiveita huoneesta kannattaa esittää, itsellä ihan hyviä kokemuksia. Lentoyhtiön perusteella voi myös harkita matkanjärjestäjää, itsellä hyvät kokemukset näistäkin valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plataniaksen suunnalle on ollut viime viikkoina kahdelle hengelle matkoja 4 tähden hotelleihin alle 400 euroa yhteensä, jota pidän ihan edullisena. Katso vaikka Tuin äkkilähdöt. Jos ehdit lähteä ennen koulujen loppua, halvalla pääset reissuun.
400 euroa kahdelta on käytännössä ilmaista. Tosin Ap:ta se ei paljon lohduta. Yksin matkustattessa yleensä maksat aina extraa. Eli 400 euroa kahdelta vaihtuu helposti 450 euroa yhdeltä.
Useimmissa valmismatkapaketeissa ei ole yhden hengen huoneita ollenkaan. Käytännössä varaat kahden hengen huoneen vain itsellesi. Ei siinä mitään sen kummempaa pähkäilyä ole kuin muussakaan varaamisessa. Mietit mitä haluat, tutkit valikoimaa, valitset ja varaat.
iso hotellihuone, johon käynti sujuu huomaamatta kun löydät rannalta tosirakkauden tai useamman. ei respassa kukaan sitte ihmettele kun karvakädet ramppaa öisin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä siitä pakettilomailusta tekee sen helpompaa kuin omatoimilomailusta nykyisin. Paljon enemmän majoitusvaihtoehtojakin, kun varaa itse.
Suosittelen pakettimatkaa Kreikan Pargaan. Se on vehreämpää kuin Kreikan saarilla, nätti pieni paikka. Useita ihania rantoja, joko heti kävelymatkan päässä tai veneellä saavutettavissa. Ei mikään biletyspaikka, jossa rynnii brittituristeja, kuten Korfu.
Aurinkomatkoilla on ehkä parhaat hotellit. Paikallinen hotelli Magda keskustan lähellä on kovin suosittu, tiedän ihmisiä, jotka menevät sinne joka vuosi. Tykkään itse asua keskustan tuntumassa. Jos valitsee isomman hotellin kauempaa, parhaat ovat aivan rannan tuntumassa.
Lentokentältä on pitkähkö matka Pargaan, joten pakettimatkan hyvä puoli on että kuljetus on järjestetty. Niin, ja merelle tai kauemmas Pargasta tehtävät retket on kiva olla valmiina järjestettyinä. Kävin itse laivaretkellä, jossa pääsi uimaan sellaiseen luolaan, jossa lenteli pääskysiä.
Sopivan pieni paikka, sopii just viikon matkalle.
Vierailija kirjoitti:
iso hotellihuone, johon käynti sujuu huomaamatta kun löydät rannalta tosirakkauden tai useamman. ei respassa kukaan sitte ihmettele kun karvakädet ramppaa öisin.
Tosiaan. Miten muuten on mahdollista, että respassa ei sanota mitään kun menet paikallisen playboyn kanssa yöllä hotelliin? Itse ihmettelin kun näin tein ja respan äijä katsoi vaan eikä sanonut mitään ja vielä 4 tähden hotelli.
Tärkeintä on pystyä nauttimaan olemisestaan, joten ohjelmaa pitää suunnitella etukäteen, se on paljon tärkeämpi kuin hotellin taso. Rohkeutta, oma-aloitteellisuutta ja riskien ennakoitia tarvitaan, pitää myös varautua henkisesti pettymyksiin.
Naispuolisena kannattaa valita matkakohde kriittisesti ja käyttäytyä perillä tavallista nuhteettomammin, siis aikaisin nukuumaan ja sitä rataa, koska sillä tavoin välttää monet ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on pystyä nauttimaan olemisestaan, joten ohjelmaa pitää suunnitella etukäteen, se on paljon tärkeämpi kuin hotellin taso. Rohkeutta, oma-aloitteellisuutta ja riskien ennakoitia tarvitaan, pitää myös varautua henkisesti pettymyksiin.
Naispuolisena kannattaa valita matkakohde kriittisesti ja käyttäytyä perillä tavallista nuhteettomammin, siis aikaisin nukuumaan ja sitä rataa, koska sillä tavoin välttää monet ongelmat.
Välttää mitkä ongelmat? Kai nainenkin voi lomalla haluta seksiä ja pitää hauskaa? Tietysti huolehtia omasta turvallisuudesta, mutta ei tuo nyt ongelma turistipaikoissa ole. Vai aikaisin nukkumaan...
Vierailija kirjoitti:
Ton komentin perusteella naisten kannattaa jäädä kotiin. Hitto mitä urpoilua.
Musta matkatoimistoissa voi olla kivoja retkiä, joilla on kiva käydä, jos on viikon jossain. Niitä retkiä voi buukata jo kun varaa matkan. Viikko on pitkä aika pelkästään lököillä, siksi itse olen tykännyt.
Itse aloitin yksin matkustamisen paikoista,joissa olen käynyt aiemmin.
Hotelleja yhden hengen huoneella on vähän tarjolla,joten kun katsot Aurinkomatkojen ja Tuin ym. vaihtoehdot,ei niitä niin hirveästi ole.
Tärkeintä hotellin valinnassa on mun mielestä sijainti.Illalla on kiva palata kävelemällä mahdollisimman lyhyt matka hotellille.
Kohteena suosittelen Sisilian Taorminaa.Illalla kaupunki on rento ja turvallinen ja päivisin voit suunnata ei rannoille Taormina Mareen,Mazarroon ja Naxokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton komentin perusteella naisten kannattaa jäädä kotiin. Hitto mitä urpoilua.
Ei ole urpoilua vaan realismia. Sen tietää jokainen vähän enemmän maailmalla matkaillut. Ja kyllä ne miehetkin joutuvat vaikeuksiin.
Useimmissa hotelleissa yhden hengen huoneet ovat niitä surkeimpia. Kannattaa yrittää esim. matkatoimistosta kysymällä selvittää, missä hotelleissa on oikeasti mukavat yhden hengen huoneet. Ainakin Aurinkomatkoilla toimistolla on oppaiden kertomaa lisätietoa huoneiden varustuksesta.