Kun toi haku on onneton niin aloitan uuden: mikä on sopiva rahasumma yo-lahjaksi?
a) kummilapselle
b) ystäväperheen lapselle
c) naapurin lapselle (tervehditään naapuria pihalla/muutama sana silloin tällöin mutta ei muuten tekemisissä)
Kommentit (64)
Kaikille tietysti sama summa esim. 50e
600€ kummilapselle !!!! oikeasti ?
50-1000
20-50
Ei mitään tai 20 tai joku kukka
Vierailija kirjoitti:
a) 100
b) 40-50
c) 20
Tämä on hyvä!
Kummilapselle voi antaa verojen mukaan
Sopivuus tietysti riippuu piireistä. Eihän tuohon mitään yleispätevää ole. Mitä rikkaammat ympyrät sitä enemmän.
Mutta mulle tämä olisi:
a, 200
b, 100
c, 50
Olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Sopivuus tietysti riippuu piireistä. Eihän tuohon mitään yleispätevää ole. Mitä rikkaammat ympyrät sitä enemmän.
Mutta mulle tämä olisi:
a, 200
b, 100
c, 50
Olen keskituloinen.
Sama.
Kaksikymppinen on silkkaa veetuilua.
Mieluummin tuo vain ruusun. Ihan siis oikeasti. Kyllä lähdetään viidestä kympistä ylöspäin näissä oli lakitettu tuttu tai vähemmän tuttu.
Rippilapselle 50€, muille 20€. Jos on rahasta tiukkaa niin pienempikin määrä riittää rippilapselle.
Vierailija kirjoitti:
Rippilapselle 50€, muille 20€. Jos on rahasta tiukkaa niin pienempikin määrä riittää rippilapselle.
Kyse oli ylioppilaasta.
Vierailija kirjoitti:
a) 20-50
b) 20-50
c) 0-20
Mielestäsi on ihan ok mennä naapuriin yo-juhliin ja viedä lahjaksi 0€?
Itse vein aikoinaan ystävän lapselle 20e ja ruusun. Tuo 20 euroakin oli siihen aikaan iso rahareikä sen aikaisilla tuloillani. Olisin antanut ainakin 100e jos olisi ollut varaa.
Nykyään pystynkin tuon 100 e antamaan, vähempi on mielestäni noloa jos on varaa antaa 100e. Ja tuon saman summan siis antaisin mistä tahansa oppilaitoksesta valmistuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin tuo vain ruusun. Ihan siis oikeasti. Kyllä lähdetään viidestä kympistä ylöspäin näissä oli lakitettu tuttu tai vähemmän tuttu.
Ja sitten kitistään kun tuli vain ruusu eikä yhtään rahaa.
Tämä ketju osoittaa sen, ettei vähävaraisella ole mitään asiaa ylioppilasjuhliin, kun ei ole rahaa mukana. Järkyttävää. Yksi ruusu on käypä tuominen, jos on köyhä! Hyvätuloiselle on sama onko 50 vai 100 euroa. Aloitukseen EI ole yleispätevää vastausta. Se riippuu lahjansaajan persoonasta ja läheisyyden suhteesta antajaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppisistä kertyy ihan mukava summa, kun sen saa esim. 50 eri vieraalta. Tämä on ihan tavallista maalla, joissa juhliin tulee usein kaukaisempiakin naapureita ja tuttuja.
Pääkaupunkiseudulla vieraita on yleensä selvästi vähemmän, ja silloin 20 euroa on selvästi normaalilahjaa pienempi summa. Ajattelin itse viedä naapurin pojalle lahjaksi satasen.
a 600 e
b 200 e
c 50 e