Ompelijalla vaatteiden muokkaus. Kannattaako?
Olen laihtunut (vihdoin) ja vaatteet jääneet isoiksi.
Ihan perusvaatetta, ei mitään desingia.
Toki en kaikkia ole pienennyttämässä ja uusia ostan mielelläni mutta minulla on pari kivaa hametta jotka haluaisin pitää. Toista täytyy lähinnä lyhentää ja vähän sivusaumoja sisään. On paksua trikoota eikä vyötäröllä vetoketjua eli tuo on helppo varmaan mutta entä keinonahkahame? Onko tuon muokkauksessa järkeä? Siinä on muotolaskokset ja vetoketju edessä koko matkalta. Tuo hame on vaan minun lemppari!
Neuletakkejakin olisi kiva vähän lyhentää ja kaventaa ja yksi sifonkipusero.
Pystyykö/kannattaako tuollaisia materiaaleja edes muokata?
Kommentit (13)
Myy pois ja osta jotain uutta. Ei tuu hyvää ja maksaa ihan liikaa
Voi kaikki tehdä, mutta neuletakki luultavasti ei näytä samalta kuin ennen. Hameen muokkaus ei ole ongelma. Muokkaamalla saa paremmin istuvia, kuin suoraa kaupasta. Siinä mielessä se kannattaa. Mutta ompelija ottaa palkan siitä. Ei ne ilmaiseksi tai langan hinnalla suju. Jos ajattelet aikaa, mikä menee pelkästään mittaamiseen ja vaikka minimituntipalkkaa, niin älä odota ihan ilmaista palvelua.
Itse muokkausta ja teetä vaatteita, koska ne todella on istuvampia ja kaikin puolin parempia.
Totta kai kannattaa! Samalla työllistät ammattilaista ja saat vaatteillesi jatkoaikaa. Kyllä hän osaa sanoa
onnistuuko homma.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä itse.
Voin kertoa ettei ainakaan minun kannata 😂
Tai on minulla joku vanha ja ilmeisesti toimiva ompelukone eli tuon trikoohameen varmaan onnistun lyhentämään. Siinä on helmassa vetoketju eli se lähtee pois jos itse teen tuon työn kun en osaa ommella paksua vyötärökuminahaa paikoilleen.
Eli on niin kallista ettei kannata?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kaikki tehdä, mutta neuletakki luultavasti ei näytä samalta kuin ennen. Hameen muokkaus ei ole ongelma. Muokkaamalla saa paremmin istuvia, kuin suoraa kaupasta. Siinä mielessä se kannattaa. Mutta ompelija ottaa palkan siitä. Ei ne ilmaiseksi tai langan hinnalla suju. Jos ajattelet aikaa, mikä menee pelkästään mittaamiseen ja vaikka minimituntipalkkaa, niin älä odota ihan ilmaista palvelua.
Itse muokkausta ja teetä vaatteita, koska ne todella on istuvampia ja kaikin puolin parempia.
Siis itse olen muokkauttanut ja teettänyt ja itsekin ommellut. Ompelija tekee vain paljon paremmin kuin itse teen , tai mitä saan kaupasta.
Itse olen muokkauttanut vaatteita ompelijalla. Voithan kysyä häneltä, minkä hintainen työ olisi.
Kannattaa, edullisesti voisi saada vaikka somen kautta etsien joku harrasteompelija.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaista tuo suunnilleen on?
Ajattelin myös tuota että hame sitten ainakin istuisi kunnolla ja tounen olisi juuri täydellisen pituinen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, edullisesti voisi saada vaikka somen kautta etsien joku harrasteompelija.
Tai opiskelija, alan oppilaitoksesta voi myös kysyä tehdäänkö siellä asiakastöitä.
Kysymykseen kannattaako, mielestäni ehdottomasti kun kuitenkin ovat sinulle tärkeitä vaatteita. Ja jos laatu on hyvä, muokkauta itsellesi tai vaikka lahjoita jollekin diy-ihmiselle joka ompelee niistä uutta tuotetta, antaa niille uuden elämän. Kierrättäminen kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä itse.
Voin kertoa ettei ainakaan minun kannata 😂
Tai on minulla joku vanha ja ilmeisesti toimiva ompelukone eli tuon trikoohameen varmaan onnistun lyhentämään. Siinä on helmassa vetoketju eli se lähtee pois jos itse teen tuon työn kun en osaa ommella paksua vyötärökuminahaa paikoilleen.Eli on niin kallista ettei kannata?
Ap
Joskus tein näin, laitoin kuminauhan vain vyötärön sisäpuolelle, muutama pystytikkaus, en pujottanut. Ei näy päälle.
Jos vetoketju on alhaalta kiinni (eikä avattava, kuten esim. takeissa), sen lyhentäminen alhaalta on maailman yksinkertaisin homma. Myös helman lyhentäminen on nopeaa.
Sen sijaan sivusaumojen ja muotolaskosten sisäänotto vyötäröltä vaatii selvästi enemmän työtä, jos hameessa on vyötärökaitale. Se kun pitää irrottaa hameosasta ja ommella takaisin, jos hameen ympärysmitta heti vyötärökaitaleen alapuolella muuttuu. Jis vyötärökaitaletta ei ole, voi sisäänotto sujua helpostikin.
Vyötärökuminauhan lyhentäminen on helppoa, jos kuminauha on vyötäröllä tavallaan irrallaan jonkin kujan sisällä. Mutta jos kuminauha on tikattu kiinni vyötäröön koko matkalta, ei sitä saa vaihdettu ilman suurta työtä ja jälkiä jättämättä.
Sifonkipuseron kaventaminen on todella nopea homma, jos puseron malli ei ole jotenkin poikkeuksellinen.
Vie vaatteet ammattiompelijalle ja kysy arviota työn hinnasta.
Jos ei ole rahasta kiinni niin siitä vaan. Mutta yleensä tuollaiset saattavat maksaa enemmän kuin uusi vaate.