Luxemburg soittaa rockia - ymmärtävätkö nykynuoret, mitä tuo tarkoittaa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ymmärrä tälläiset nelikymppisetkään. Mulla tosin alkoi pyörimään heti päässä Pelle Miljoonan biisi Hyvää yötä, maailma.
En tiedä tarkoitatko juuri tuota biisiä kysymyksessäsi mutta noin se menee toisessa säkeessä "Luxemburg soittaa rockia, nuoret salaa kuuntelevat".
Mutta siis etkö ole koskaan kuullut Radio Luxemburgista? Sitä me vanhat kuunneltiin aikanaan, kun ei maailmasta hitteineen muuten tiennyt riittävän paljon ja nopeasti. :)
Ap, vm 1967
Mä tiesin heti että haet Radio Luxemburgia, kuuntelin sitä teininä. Pelle Miljoonan tiedän toki myös mutta yhtään biisiään en, varmaan koska Radio Luxemburg ei niitä soittanut... Oi niitä aikoja ❤️
T: 1970 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Luoja tuota ylimielisyyden määrää, nro 13. Kyllä maalaiskylissä kuuluivat ihan samat radiolähetykset kuin teillä kaupungissakin. Ja samalla tavalla te kaupunkilaisnuoretkin ruuvailitte radiota etsien ulkomaisia radioasema kuin me maalaisetkin. Vai kuvittelitko nro 13, että maalla radiosta kuului vain uutiset ja iltahartaus?
Kyllä, koska oli vain yksi Ylen kanava ennenkuin tuli Ylen rinnakkainen.
eikä ylellä tuohon aikaan paljon soiteltu paheellista nuorisomusiikkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ymmärrä tälläiset nelikymppisetkään. Mulla tosin alkoi pyörimään heti päässä Pelle Miljoonan biisi Hyvää yötä, maailma.
En tiedä tarkoitatko juuri tuota biisiä kysymyksessäsi mutta noin se menee toisessa säkeessä "Luxemburg soittaa rockia, nuoret salaa kuuntelevat".
Mutta siis etkö ole koskaan kuullut Radio Luxemburgista? Sitä me vanhat kuunneltiin aikanaan, kun ei maailmasta hitteineen muuten tiennyt riittävän paljon ja nopeasti. :)
Ap, vm 1967
Mä vm-79 eli nelkyt just nyt. En ole kuunnellut ikinä kanavaa. Kuullut toki nimen, isoilta tytöiltä :) mun tullessa teini-ikään oli Radiomafia iso juttu.
https://www.mixcloud.com/discover/radio-luxembourg/
Tuolta voi kuunnella tallennuksia podcasteina.
Kyllä me nuoret tiedetään jotka on rockhistoriaa lukeneet. Itse törmäsin Radio Luxemburgiin Ritchie Blackmoren elämäkerrassa, hänkin yksi niitä 50-60-lukujen taitteen nuoria jotka kuuntelivat vannhemmilta salaa musaa sieltä.
Radio Luxemburgin juontajatkin olivat vauhdikkaita ja ihan toisesta maailmasta, kuin Suomen radiomonopolin ainoan viikoittaisen rockmusiikkiohjelman Rockradion juontajien Jake Nymanin ja myöhemmin Heikki Harman ja Holle Holopaisen jäyhät musiikkiasiantuntijuutta korostavat juonnot. Nuorten sävellahja oli sitten junttimusiikille ja iskelmille omistettu ohjelma jossa mm. Armi ja Danny raikasi.
Queenin Radio Ga Ga on tuonut minulle aina nostalgisesti Radio Luxemburgin mieleen vaikka en ole k.o. kappaleen sanomaa muuten koskaan tarkemmin miettinyt.
Vierailija kirjoitti:
nostalgiannälkäisille:
Kiitos:)
Luxembourgia en muista, mutta mulla on elävä muistikuva isosiskosta nauhoittamassa rockradiosta hyviä kappaleita ja kiroamassa jos juontaja puhui päälle. 80-luvun alkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Luoja tuota ylimielisyyden määrää, nro 13. Kyllä maalaiskylissä kuuluivat ihan samat radiolähetykset kuin teillä kaupungissakin. Ja samalla tavalla te kaupunkilaisnuoretkin ruuvailitte radiota etsien ulkomaisia radioasema kuin me maalaisetkin. Vai kuvittelitko nro 13, että maalla radiosta kuului vain uutiset ja iltahartaus?
Kyllä, koska oli vain yksi Ylen kanava ennenkuin tuli Ylen rinnakkainen.
On siinä ollut ylipainoisten pukumiesten johtokunnalla mielikuvitusta kun toinen radiokanava nimettiin Ylen rinnakkaiseksi.
Nyt se ois varmaan yle parallel, koska joku konsultin nulkki kuittaisi 30000 nimen keksimisestä ja kuulostaahan se paljon hienommalta englanniksi.
Kyllä muistan tämän kanavan, aina yöllä kuunneltiin. Ja Pelle Miljoonaa kuunneltiin c-kasetilta. Mitään levysoitinta ei edes ollut. Se oli silloin teini-iässä kun punk oli uusi juttu.
Kaikkea oli vähemmän kuin nykyään, mutta sillä oli suurempi merkitys.
M 50
Vierailija kirjoitti:
https://www.mixcloud.com/discover/radio-luxembourg/
Tuolta voi kuunnella tallennuksia podcasteina.
Päihittää vieläkin suomalaiset mainoskanavat.
Löytyykö vastaavaa nykyään nettiradiona?
Olipa kerran aika kun äänitettiin kahdella c-kasettisoittimella lauluja ja levyllä oli a ja b-puoli ja levy piti laittaa soimaan ja vaihtaa levyn puoli. Ihanaa aikaa. Oli ihanaa kelata kasettia ja kaivaa katkennutta tai rypistynyttä nauhaa soittimesta tai liimata katkennutta nauhaa teipillä.
...ja hifistelijät nauhoittivat kelanauhurilla
Onkos kukaan kuunnellut Radio Jerevania?
Vierailija kirjoitti:
Onkos kukaan kuunnellut Radio Jerevania?
En. Nimi on tuttu, mutta mikä se oli?
Minä ymmärrän ja olen 23-vuotias :D Mutta vain tämän Miljoonasateen kappaleen takia osaan päätellä:
On siinä ollut ylipainoisten pukumiesten johtokunnalla mielikuvitusta kun toinen radiokanava nimettiin Ylen rinnakkaiseksi.