Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velat ja ulosotto maksettu, mutta edelleen saan kärsiä luottotiedottomana

Vierailija
24.05.2019 |

Siis aivan käsittämätöntä, tilasin äsken luottotietoni ja edelleen siellä kummittelee merkinnät vaikka olen ne jo ajat sitten maksanut pois. Tyrin luottotietoni äkillisen huonon elämän tilanteen vuoksi (ero, vaikea masennus jne). Nousin nopeasti kyllä jaloilleni ja maksoin kaiken pois, mutta silti merkinnät pysyvät vielä ainakin vuoden. En saa esim matkavakuutusta ja olisin lähdössä lasten kanssa kesällä lomalle, mihin olen myös säästänyt ja raatanut niska limassa töitä. Tämä on niin väärin, että edelleen minua rankaistaan virheestä jonka olen jo korvannut korkojen kera. Minua kohdellaan kuin mitäkin rikollista ja kakkosluokan kansalaista, vaikka olen jo kärsinyt virheestäni ja oppinut läksyni. Yritin avata lapselleni liittymää, mutta tämä olisi kustantanut 300e vakuusmaksua koska minulla ei ole luottotietoja. Onneksi siskoni auttoi ja avasi liittymän omiin nimiinsä niin, että laskut tulevat minulle. En ymmärrä miksi niiden merkintöjen pitää kummitella tiedoissa vielä vuosia sen jälkeen, kun olet velat maksanut? Onko muilla kokemuksia tälläisestä? Oletteko pystyneet nopeuttamaan merkinnän poistumista?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinä oletkin hoitanut asiasi kunnialla, on valitettavasti niin että luottotietomerkinnän saaneet ovat muita suurempi riski yrityksille ja siksi merkintä ei poistu heti kun asiat on hoidettu. Se "karenssi" on ikäänkuin koeaika siitä että osaat hoitaa asiasi eikä uusia merkintöjä tule.

Ymmärrän toki että se aiheuttaa kaikenlaisia vaikeuksia elämässä mutta ymmärrän kyllä myös yritysten kannan. He eivät voi tietää sitä miten hoidat asiasi vastaisuudessa ilman että osoitat sen itse sillä että et saa uusia merkintöjä.

Vierailija
2/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan ollut yhteydessä ulosottomieheen? Luottotietojen palautumista nopeuttaa velkojen omaehtoinen nopeampi maksaminen (niinkuin ymmärtääkseni kohdallasi on kyseessä). Siirtymäaika on kuitenkin aina. Hienoa, että olet saanut tilanteesi korjattua. Valo tunnelin päässä on lähellä vaikka vuosi juuri nyt kuulostaisikin pitkältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalaisesta saat matkavakuutuksen. Luottotietojen palautumista ei voi nopeuttaa, mutta niihin voi saaada merkinnän että velka on maksettu, jonka jälkeen jotkut asiat helpottuvat.

Vierailija
4/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan ollut yhteydessä ulosottomieheen? Luottotietojen palautumista nopeuttaa velkojen omaehtoinen nopeampi maksaminen (niinkuin ymmärtääkseni kohdallasi on kyseessä). Siirtymäaika on kuitenkin aina. Hienoa, että olet saanut tilanteesi korjattua. Valo tunnelin päässä on lähellä vaikka vuosi juuri nyt kuulostaisikin pitkältä.

Olen ollut yhteydessä ja hän laittoi merkinnän näihin maksettuihin velkoihin, että ne on maksettu. Sanoi myös, että niitä ei voi poistaa ja ainoa mitä hän pystyi tekemään oli se, että laittoi merkinnän että olen velkani maksanut.

Otin itse yhteyttä ja omatoimisesti maksoin kaiken pois heti, kun pääsin jaloilleni. Olen ollut jo pitkään velaton ja luulin, että tässä ajassa merkinnät olisivat poistunueet ja voisin alkaa elämään taas "normaalia" elämää. Oli kyllä kova pettymys, kun sain tietää, että minua edelleen rankaistaan tästä yhdestä huonosta ajanjaksosta minun elämässä.

Ap

Vierailija
5/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurooppalaisesta saat matkavakuutuksen. Luottotietojen palautumista ei voi nopeuttaa, mutta niihin voi saaada merkinnän että velka on maksettu, jonka jälkeen jotkut asiat helpottuvat.

Hei, kiitos vinkistä! Pitää yrittää sieltä, jos he myöntäisivät edes lapsille vakuutukset, voin vaikka itse olla ilman. Se maksettu merkintä on laitettu, mutta edelleen olen ns "kakkosluokan kansalainen"

Ap

Vierailija
6/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin vuosikymmeniä ulosotossa niin tuttu tilanne. Sain noin 5 vuotta sitten luottotiedot puhtaaksi. 

Sun pitää ensiksi ottaa selvää, mitä merkintöjä siellä on. Esimerkiksi pitkäaikaisesta ulosotosta merkintä poistuu, kun velat on maksettu, mutta huomio, ne eivät poistu itsestään heti, vaan pyytämällä ulosotosta merkinnän poistoa. Poistuvat kyllä tietyn ajan kuluttua, mutta sen saa nopeutettua. 

Suppeassa ulosotossa merkintä poistuu heti kun laskut on maksettu. Eli ota selvää mitä merkintöjä sulla on ja tarvittaessa pyydä niiden poistoa, noin sain itsekin nopeutettua noin vuodella luottotietojen puhdistumista. 

Vierailija
7/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiitos vinkistä! Pitää yrittää sieltä, jos he myöntäisivät edes lapsille vakuutukset, voin vaikka itse olla ilman. Se maksettu merkintä on laitettu, mutta edelleen olen ns "kakkosluokan kansalainen"

Ap

https://webb.op.fi/MV/mv0101c1.asp

.

Vierailija
8/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://webb.op.fi/MV/mv0100c1.asp

Sori, tässä toimivampi linkki.

Vierailija
9/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin vuosikymmeniä ulosotossa niin tuttu tilanne. Sain noin 5 vuotta sitten luottotiedot puhtaaksi. 

Sun pitää ensiksi ottaa selvää, mitä merkintöjä siellä on. Esimerkiksi pitkäaikaisesta ulosotosta merkintä poistuu, kun velat on maksettu, mutta huomio, ne eivät poistu itsestään heti, vaan pyytämällä ulosotosta merkinnän poistoa. Poistuvat kyllä tietyn ajan kuluttua, mutta sen saa nopeutettua. 

Suppeassa ulosotossa merkintä poistuu heti kun laskut on maksettu. Eli ota selvää mitä merkintöjä sulla on ja tarvittaessa pyydä niiden poistoa, noin sain itsekin nopeutettua noin vuodella luottotietojen puhdistumista. 

Minulla on YVK merkintä eli yksipuolinen velkomustuomio velkomusasiassa ja sitä ei saa kuulemma poistettua, ainoastaan saa merkinnän, että velka on maksettu. Summat ovat yhteensä reilusti alle tuhat euroa. Masennuksen aikaan en vain saanut muutamaa laskua maksettua ja ne menivät sitten perinnän kautta ulosottoon. sain siihen aikaan juuri ja juuri lapset ja kodin hoidettua. Tämä on kyllä, niin naurettavaa, että noin pienestä summasta rankaistaan näin pitkään.

Ap

Vierailija
10/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tuota YKV merkintää ei  saa pois aikaisemmin, mikä on suuri vääryys. Olenkin laittanut usealle poliitikolle viestä tästä vääryydestä, ja toivon, että tulevaisuudessa asiaan saadaan muutos. Tsemppiä kuitenkin! t. 6

Vierailija
11/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärtäisin tämän vuosikausien rangaistuksen, jos velkani olisi ollut luokkaa kymmeniä tuhansia euroja, mutta minua rankaistaan alle tuhannen euron veloista, jotka olen maksanut. Minusta tähän tulisi tulla jokin muutos, että merkinnät poistuisivat heti kun velka on maksettu, etenkin pienet velat.

Ap

Vierailija
12/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinliittymän kyllä saa nykyään myös luottotiedoton. Siinä on vain rajoitus, että maksullisiin numeroihin ei voi soittaa, esim. taksi ja ulkomailla se ei toimi. Jos nämä haluaa, sitten vaativat vakuuden, mutta tuskin lapsi noita tarvitsee. 

Vierailija
13/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Vaikka sinä oletkin hoitanut asiasi kunnialla, on valitettavasti niin että luottotietomerkinnän saaneet ovat muita suurempi riski yrityksille ja siksi merkintä ei poistu heti kun asiat on hoidettu. Se "karenssi" on ikäänkuin koeaika siitä että osaat hoitaa asiasi eikä uusia merkintöjä tule.

Ymmärrän toki että se aiheuttaa kaikenlaisia vaikeuksia elämässä mutta ymmärrän kyllä myös yritysten kannan. He eivät voi tietää sitä miten hoidat asiasi vastaisuudessa ilman että osoitat sen itse sillä että et saa uusia merkintöjä.

Eiköhän jokainen täysijärkinen ymmärrä, mitä luottotietojen menetys tarkoittaa ja miksi yritys ei tarjoa esim. osamaksua, laskulla maksamista luottotiedottomalle tai juuri ne takaisin saaneelle. En kuitenkaan ymmärrä, että jotkut yritykset eivät myy palvelua, joka maksetaan etukäteen. Esim. juurikin tuo matkavakuutus. Puhelinliittymän vakuusmaksun voi kyllä välttää hankkimalla prepaidin.

Huvittavinta oli, että ulkomainen nettipankki ei suostunut avaamaan minulle luototonta tiliä, kun minulla ei ollut luottohistoriaa ko. maassa.

Vierailija
14/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne merkinnät lähtisi sieltä heti kun velka on maksettu, ja luottotiedot puhdistuisivat, niin eihän kukaan maksaisi laskuja jne. ajoissa vaan aina ulosoton ja perinnän kautta! Kun ei siitä kerran olisi mitään seuraamuksia edes.

Niiden merkintöjen on tarkoitus osoittaa mahdollisille sopimuskumppaneille, niinkuin tuolle puhelinfirmalle, että olet aiemmin ollut epäluotettava sopimuskumppani.

Vierailija
15/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Eiköhän jokainen täysijärkinen ymmärrä, mitä luottotietojen menetys tarkoittaa ja miksi yritys ei tarjoa esim. osamaksua, laskulla maksamista luottotiedottomalle tai juuri ne takaisin saaneelle. En kuitenkaan ymmärrä, että jotkut yritykset eivät myy palvelua, joka maksetaan etukäteen. Esim. juurikin tuo matkavakuutus. Puhelinliittymän vakuusmaksun voi kyllä välttää hankkimalla prepaidin.

Huvittavinta oli, että ulkomainen nettipankki ei suostunut avaamaan minulle luototonta tiliä, kun minulla ei ollut luottohistoriaa ko. maassa.

Vakuutusyhtiössä tiedetään, että luottotiedottomuuteen liittyy usein kaikenlaista maksuvälinepetoksesta lähtien, joten vakuutuspetoskaan ei ole poissuljettu. Siksi edes maksu etukäteen ei auta, siitä kun voi seurata seuraavalla viikolla 3000 euron korvausvaade.

Vierailija
16/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että tämä valtio pyörii ainoastaan rahan ympärillä. Esim. Petos tuomioista saat melkeempa aina ehdottoman vankeusrangaistuksen, mutta kun esim. R aiskaat jonkun niin saat hädin tuskin ehdollista. Sama pätee kun menetät luottotiedot, olet vuosien luottitiedottomuus vankeudessa, vaikka olisit velkasi maksanut. Tähän tulisi tulla muutos, ensimmäisellä kerralla pitäisi saada vähän armoa, etenkin jos velat eivät ole suuret tai sijoittuvat tiettyyn ajanjaksoon ja pystyt perustelemaan hyvin miksi olet velkaantunut esim äkillinen työttömyys mihin et ole voinut itse vaikuttaa. Seuraavalla kerralla, jos tyrisi luottotietonsa uudestaan niin silloin voisi rangaista jo tälläisellä monen vuoden luottotiedottomuudella

Ap

Vierailija
17/17 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne merkinnät lähtisi sieltä heti kun velka on maksettu, ja luottotiedot puhdistuisivat, niin eihän kukaan maksaisi laskuja jne. ajoissa vaan aina ulosoton ja perinnän kautta! Kun ei siitä kerran olisi mitään seuraamuksia edes.

Niiden merkintöjen on tarkoitus osoittaa mahdollisille sopimuskumppaneille, niinkuin tuolle puhelinfirmalle, että olet aiemmin ollut epäluotettava sopimuskumppani.

:D

Meinaat, että ihmiset noin keskimäärin mieluummin maksavat laskut moninkertaisina perintä- ja ulosottokulujen kanssa? Jos sinulla raha noin paljon polttelee taskuja, niin tarjoudun ottamaan ylimääräiset vastaan. Ei tule merkintää mihinkään. :D