Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavien lasten vanhemmat, ettekö ymmärrä lapsenne olevan ylipainoinen, vai ettekö välitä?

Vierailija
23.05.2019 |

Miksi annatte lapsenne syödä itsensä ylipainoiseksi? Vanhemmat ovat vastuussa loppupeleissä lapsensa ruokavaliosta ja terveydestä?

Ettekö välitä, vai ettekö itse tajua lapsenne olevan lihava?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sille voi jos lapsi syö kaiken, mitä saa käsiinsä? Eihän sitä voi lukkojakaan laittaa kaappeihin.

Vierailija
2/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä sille voi jos lapsi syö kaiken, mitä saa käsiinsä? Eihän sitä voi lukkojakaan laittaa kaappeihin.

Kyllä voi, vaikka se radikaalilta tuntuu ja ihan viimeisiä ratkaisuja onkin, jos ei muu auta. Se on oikeasti vanhemman vastuulla, mitä ja miten paljon se lapsi syö ja se opettelu pitää aloittaa jo pienenä, sillä teinin kanssa on jo auttamatta myöhäistä, kun on omat käyttörahat ja omat menot.  Eli jos ei muu auta, niin sitten lukot kaappeihin. Ensin toki kannattaa aloittaa siitä, ettei sinne kotiin osteta mitään turhaa "pahan päivän varalle" tai "vierasvaraksi", syödään ravitsevaa ruokaa riittävästi ruoka-aikoina ja opetetaan lapselle, ettei ruoka-aikojen välillä napostella, vaan jos on nälkä, pyydetään vanhemmilta jotain kunnollista syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun toivon, että musta olisi silloin 10v sitten tehty lastensuojeluilmotus kun olin vasta 9v ja silloin jo tosi ylipainonen. Terveydenhoitaja tietysti pisti sen mun vastuuksi, vaikka mitä minä 9v oisin voinut tietää laihduttamisesta tai terveellisistä elämäntavoista? Vanhempien ne olisi pitänyt mulle opettaa. Kärsin ylipainosta edelleen ja totta kai suurimmaksi osin syytän itseäni, mutta osittain kyllä myös surkeeta kasvatusta.

Vierailija
4/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona omassa lapsuudessani oli arkisin kotona "herkuksi" vain hedelmiä. Ja jääkaapissa oli kyllä esimerkiksi salaatti tarpeet aina. Ei tullut lihottua kun karkin himoon söi hedelmiä. En ainakaan antais omille vanhemmille ikinä anteeks jos ois antanu mun nuorena lihota ylipainoiseksi. Kaikkihan sen tietää, että yleensä ylipainoisia lapsia kiusataan koulussa, eikä heillä teininä kauhean todennäköisesti ole suosiota saati potenttiaalisia poikaystäviä paitsi jotai ES/mikropitsa-rohmuja.

T. nykyäänkin hoikka N26

Vierailija
5/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona lapsi syö sen minkä minä hänelle lautaselle laitan. Yksi annos/ateria. Lomilla hänellä alkaa tulla paino alas eikä valita nälkää. Koulussa annetaan mättää ihan loputtoman paljon ilman rajoituksia. Lapsi on saanut useamman kerran ahmia kunnes oksentaa ja sitten minut soitetaan hakemaan ”oksennustaudissa” olevaa lasta. Olen yrittänyt puhua koulun henkilökunnan ja keittiön henkilökunnan kanssa mutta homma vaan jatkuu

Vierailija
6/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ylipainoisten lapsien vanhemmat ovat itsekkin ylipainoisia. Miten voit arvostaa toisen ihmisen terveyttä, jos et arvosta edes omaasi? Eivät he nää tätä ongelmana, tai vaikka näkisivätkin, eivät välitä.

Vierailija
7/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotona on pakko säilyttää herkkuja?

Ei siitä kukaan liho, jos vetää kaapista pakastevihanneksia, jauhoja ja riisiä. Ne herkut on jätettävä kauppaan.

Vierailija
8/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona lapsi syö sen minkä minä hänelle lautaselle laitan. Yksi annos/ateria. Lomilla hänellä alkaa tulla paino alas eikä valita nälkää. Koulussa annetaan mättää ihan loputtoman paljon ilman rajoituksia. Lapsi on saanut useamman kerran ahmia kunnes oksentaa ja sitten minut soitetaan hakemaan ”oksennustaudissa” olevaa lasta. Olen yrittänyt puhua koulun henkilökunnan ja keittiön henkilökunnan kanssa mutta homma vaan jatkuu

Yritäpä puhua sen lapsen kanssa ja selvitää, mikä tuossa käytöksessä on taustalla. Ei nimittäin ole missään mielessä normaalia lapselle tuollainen. Ymmärrän hyvin, että kouluruokailussa, jossa lapset saavat vapaasti ottaa ruokaa ja jossa meno on usein melkoista ja lapsia useita kymmeniä tai satoja samassa tilassa, kukaan ei pysty, eikä kenenkään voi olettaa vahtivan yksittäisen lapsen syömismääriä, vaikka sinusta tuntuisikin, että jonkun pitäisi juuri sinun lapsesi tekemisiä seurata. Jos ei lapsi osaa itse selittää sinulle käytöstään, kannattaa harkita, että käytte yhdessä psykologin luona jutustelemassa ja selvittelette tuon oksentamiseen asti ahmimisen taustalla olevia tekijöitä, joita sitten lähdette ratkomaan.

Vierailija
9/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ylipainoinen lapsi ja kiinnitän kotona huomiota syömiseen, syö kanssani samoja terveellisiä ruokia ja vahdin annoskokoja.

Sitten kun menee joka toinen viikko isälleen, syö mitä sattuu. Kyläilevät paljon isovanhemmilla, missä joka kerta leivotaan yhdessä jotain. Aina on karkkia yms tarjolla. Pizzaa joka vkl isän kanssa. Olen yrittänyt puhua asiasta, ei näytä kiinnostavan...

Päiväkodeissakin tuntuu olevan vähän väliä pannaris, vanukasta yms tarjolla? Mitä hittoa oikeesti...

Lapsella kaksi liikuntaharrastusta, joten 3x viikossa harrastaa hikiliikuntaa. Muuten ulkoillaan ahkerasti.

Joten kyllä, todellakin välitän.

Vierailija
10/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli surullista katsottavaa eräässäkin sisäleikkipaikassa, kun kaksi hyvin ylipainoista, alakouluikäistä lasta, sisarukset, yrittivät pysyä muiden mukana mutta eivät jaksaneet. Aivan hikipäässä löntystelivät .

Vähän väliä kävivät ylipainoisten vanhempiensa luona kahvion puolella napsimassa jotain ja juomassa colaa.

Olisi suoraan sanottuna tehnyt mieli käydä sanomassa että pilaatte lastenne tulevaisuuden ja terveyden.

Vanhempien aika kului hampurilaisaterioita syödessä ja kännykkää selaten kun muut vanhemmat olivat pääosin valvomassa omiansa.

Tuo on lapsen pahoinpitelyä. Jos ei lapsena opeteta syömään terveellisesti, niin ei sitä monikaan enää aikuisena itse opettele.

Tuloksena sairas,väsyttävä ja masentava elämä. Surullista.

Vierailija
11/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuules minun lapsen tapauksessa ainut tapa jolla lapsen saa hiljenemään on antaa sille nami pala,,, jos tietäisit tätä arkea et ihmettelisi! Kovasti on yritetty mutta jackyt yms pitää olla aina valmiina varmuudenvuoksi. Näin minutkin kasvatettiin joten ehkä jotain perinnöllistä...

Vierailija
12/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä puhua sen lapsen kanssa ja selvitää, mikä tuossa käytöksessä on taustalla. Ei nimittäin ole missään mielessä normaalia lapselle tuollainen. Ymmärrän hyvin, että kouluruokailussa, jossa lapset saavat vapaasti ottaa ruokaa ja jossa meno on usein melkoista ja lapsia useita kymmeniä tai satoja samassa tilassa, kukaan ei pysty, eikä kenenkään voi olettaa vahtivan yksittäisen lapsen syömismääriä, vaikka sinusta tuntuisikin, että jonkun pitäisi juuri sinun lapsesi tekemisiä seurata. Jos ei lapsi osaa itse selittää sinulle käytöstään, kannattaa harkita, että käytte yhdessä psykologin luona jutustelemassa ja selvittelette tuon oksentamiseen asti ahmimisen taustalla olevia tekijöitä, joita sitten lähdette ratkomaan.

Lapsella on diagnoosit kyllä kunnossa ja koulussa hänellä on oma avustaja. Silti häntä ei auteta ruokailuasiassa. Hymistellään vain että on niin hienoa niin hienoa kun on hyvä ruokahalu. Minua raivostuttaa koska ei ole hienoa että lapselle kertyy huomattava ylipaino koska häntä ei auteta annostelussa. Ei ole auttanut myöskään että kouluterveydenhoitajan kautta annettiin koululle palautetta että lasta ei saa antaa ahmia.

Vierailija
13/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta katsoa kun kaveri (ylipainoinen XXL) kokoa antaa tytön 10 v. syödä mitä vaan, milloin vaan, missä vaan. Kaupassa käydessä, jos lapsi haluaa irtokarkkia se ei tarkoita 100 g niin kuin meillä vaan täysi pussillinen. Aivan kamalaa katsoa, kun lapsi sokerihumalassa pyörii sitten päivän. Kutsuin meille yökylään ja lapsi söi samat ruoat kuin meidän lapset mutta illalla oli levoton ja nälkäinen, ei riittänyt mikään antamani ruoka, kyseli limua, karkkia ja jätskiä ja ns. roskaruokaa (pizza, nugetit, hampurilaiset, nakit) mitä meillä ei syödä lainkaan. Oma tyttö sanoi, että tällä oli kassissa erilaisia suklaapatukoita mitä oli yksin syönyt, roskista löysin 7 erilaista patukkakäärettä Pätkis, Da-Capo, Suffeli, Taika-Jim. Oma lapsi ei lähde kyllä heille yökylään.

Vierailija
14/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ylipainoinen lapsi ja kiinnitän kotona huomiota syömiseen, syö kanssani samoja terveellisiä ruokia ja vahdin annoskokoja.

Sitten kun menee joka toinen viikko isälleen, syö mitä sattuu. Kyläilevät paljon isovanhemmilla, missä joka kerta leivotaan yhdessä jotain. Aina on karkkia yms tarjolla. Pizzaa joka vkl isän kanssa. Olen yrittänyt puhua asiasta, ei näytä kiinnostavan...

Päiväkodeissakin tuntuu olevan vähän väliä pannaris, vanukasta yms tarjolla? Mitä hittoa oikeesti...

Lapsella kaksi liikuntaharrastusta, joten 3x viikossa harrastaa hikiliikuntaa. Muuten ulkoillaan ahkerasti.

Menee isälleen? Miksi ette kasvata lastanne yhdessä samassa tasapainoisessa kodissa?

Vierailija
15/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuules minun lapsen tapauksessa ainut tapa jolla lapsen saa hiljenemään on antaa sille nami pala,,, jos tietäisit tätä arkea et ihmettelisi! Kovasti on yritetty mutta jackyt yms pitää olla aina valmiina varmuudenvuoksi. Näin minutkin kasvatettiin joten ehkä jotain perinnöllistä...

Joko oot surkee trolli tai onneton kasvattamaan lasta.

Vierailija
16/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotona on pakko säilyttää herkkuja?

Ei siitä kukaan liho, jos vetää kaapista pakastevihanneksia, jauhoja ja riisiä. Ne herkut on jätettävä kauppaan.

Ei kaikilla ole edes varaa pitää kotona kaapeissa herkkuja. Syömään taipuvainen lihoo vaikka näkkileipää syömällä.

Onko teillä ihan oikeasti olemassa samanlaiset herkkukaapit kuin TV-ohjelmissa? Meillä ei ole ja herkkuja syödään vain jos on aihetta juhlaan. Muulloin terveellistä ja vähärasvaista kotiruokaa.

Vierailija
17/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että isä ei välitä, tai isovanhemmat.

Meilläkin anoppi ja appiukko ihan rajattomia syömisten suhteen, monen riidan olen saanut aikaiseksi kun olen rajoittanut lasten herkkujen syömistä mummilassa, esim. Jos ruokaa ei syödä niin ei sitä korvata pullallakaan.

Kannattaa puuttua tilanteeseen nopeasti ennenkuin painoa on aivan liikaa ja ruokatottumukset vakiintuneet huonoiksi lopullisesti isän ansiosta.

Vierailija
18/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee isälleen? Miksi ette kasvata lastanne yhdessä samassa tasapainoisessa kodissa?

No jaa'a, harvoinpa eronneet asuu yhdessä. Pitääpä pyytää isäkin meille asumaan, tosin mitä se auttaa kun hänen mielestä ei yhdessäolon aikanakaan tarvinnut katsoa lapsen syömisiä niin tarkkaan.

Vierailija
19/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko oot surkee trolli tai onneton kasvattamaan lasta.

älä arvostele! minun lapsi minun lapsi!

Vierailija
20/52 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa'a, harvoinpa eronneet asuu yhdessä. Pitääpä pyytää isäkin meille asumaan, tosin mitä se auttaa kun hänen mielestä ei yhdessäolon aikanakaan tarvinnut katsoa lapsen syömisiä niin tarkkaan.

Eronneesta perheestä tulevat lapset traumatisoituvat. Sillä voi hyvinkin olla jotain tekemistä syömisongelman ja aineenvaihdunnan kanssa (stressireaktio).