Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaatekoot isontuneet? XS usein liian iso??

Vierailija
23.05.2019 |

Oletteko muut huomanneet, että vaatekoot olisivat viime vuosien aikana isontuneet? Harmillisesti jää moni vaate ostamatta, sillä pienin koko roikkuu päällä. Enkä ole edes sieltä ihan siroimmasta päästä, vaikka hoikka olenkin. Jos olisi vähänkin pienempi ei varmaan löytyisi enää mistään vaatteita.

Puhun lähinnä näistä perus H&M, Zara jne. merkkisistä vaatteista.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokoa M ollut tähän asti. Enkä ole laihtunut. Ja silti ostin juuri mekon kokoa S. Ehkä ap on oikeassa.

Juuri noin, ap on oikeassa. Minäkin olen kokoa M ja nyt uusin kesäpuseroni S piti riipiä mallinuken päältä koska oli viimeinen.

Sekin vähän reilu mutta menettelee.

Syyksi epäilen kauppiaitten kikkaa miellyttää naisia, että muka olisivat pienempiä mitä oikeasti ovat.

Ei varsinaisesti vaan medium on medium. Ihmiset ovat lihonneet. Jos keskiverto ihminen on nykyään sama kuin 20 vuotta sitten läski niin minkäs teet.

Vierailija
42/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee todella paljon ihan samankin ketjun sisällä. Välillä on pienempiä, välillä suurempia kuin ennen. Ostin Menkkahaukasta (joustamattomia) kesähousuja, about saman malliset housut eri kuosilla - toiset ostin koossa 44 ja toiset 38. Kotona mallasin niitä vanhoihin Menkkahaukan koon 38 housuihin, ja olivat molemmat hieman pienempiä vyötäröltä kuin nuo vanhat. :p

Myös täysin sama vaate, mutta eri värisenä, voi olla eri kokoinen. Ostin saman paidan parissa eri värissä, ja toinen on n. 3 cm leveämpi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienentyneet ne on. Nykyään joudun ostamaan koon L jos haluan, että vaate on sopiva, eikä piukka. Painan vain 55kg ja olen käyttänyt kokoa M iät ja ajat. Poikkeuksena joku Nanso missä ne yöpaidat on niin isoja, että otan aina S koon jos niitä satun ostamaan.

Vierailija
44/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti vaatekoot vaihtuvat. M on medium ja nykyään medium on sellainen mikä oli joku 10 vuotta sitten L tai XL

Tämä ei ole totta.

Tarkistaa voi menemällä uffiin sovittamaan noin 5-10 v vanhoja vaatteita joita siellä on paljon.

Järjestäen mahtuu päälle 36, 38 kun taas nykyään kaupassa voi joutua ottamaan 40-42.

Vierailija
45/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut hakemaan vaatteet lastenostastolta tai sitten teet itse tai tilaat käsintehtyjä vaatteita. Harrastus ei toki halpa ole.

Vierailija
46/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tykännyt vähän väljemmistä vaatteista. Olen 176 cm ja 52 kg, usein ostan kokoa 36/38, vaikka se on mulle aika väljä.

Vierailija
47/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

koot nimenomaan ovat kasvaneet länkkäreiden läskistymisen myötä. Vanha L on nykyään M jne. Joten jos ei ole satakiloinen keijukainen niin voi olla ongelmia löytää vaatteita kun kaikki on tehty nykyään normaaleille eli maavalaille

Vierailija
48/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin juuri Adidaksen hupparin koossa xs, en ole koskaan olut kokoa xs, mutta s ei istunut hyvin... olen mitoiltani normaalipainoinen, 172/58, vyötärö n.65cm ja rinnsnympärys ehkä 90cm. Eli näillä mitoilla helposti aiemmin S-M kokoa. Ihmettelen kyllä, että mitä sellaiset 150cm ja 45kg naiset pukevat päälleen, jos tällaiselle isollekin naiselle menee xs...

Mukavaa, että joku välillä kertoo mittojaan, koska mitat kertovat melko lahjomattomasti, mitä kokoa ihminen on.

Yleinen kokotaulukko kertoo, että XS-koko on tarkoitettu naisille, joiden rinnanympärys on 80 cm ja vyötärö 64 cm. Vyötäisiltä olet siis lähes kokoa XS, mutta rinnasta pikemminkin kokoa S/M.

Nykyään vaatteet sisältävät paljon elastaania ja ovat myös malliltaan löysiä, joten M-kokoiselle voi hyvinkin ”mennä” XS, mutta lopputulos ei kuitenkaan ole väljyydeltään sellainen kuin suunnittelija on tarkoittanut. Toisaalta pääasia, että ihminen itse viihtyy vaatteissaan.

Vierailija
49/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koot nimenomaan ovat kasvaneet länkkäreiden läskistymisen myötä. Vanha L on nykyään M jne. Joten jos ei ole satakiloinen keijukainen niin voi olla ongelmia löytää vaatteita kun kaikki on tehty nykyään normaaleille eli maavalaille

Olitko koulukiusaaja?

Vierailija
50/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas iloitsen, että koot ovat normalisoitumassa.

Iloitset siitä, että osalle ihmisistä ei ole sopivia vaatteita tarjolla ketjuliikkeissä? Älytön kommentti.

Vierailija
51/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko ostaa vähän laadukkaampia vaatteita?

Vierailija
52/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Itse olen kyllä laihtunut (ja ennen kuin kukaan väittää vastaan, niin olen huomannut jo omistamieni ennen istuvien vaatteiden alkaneen riippua ryhdittömästi ja valuvan pois päältä, vyötä saa kiristää jne). Joskus menee näinkin päin.

Vierailija
53/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo sitten huomannut muodin vaihtelua. Ne makkarankuoripaidat ei ole muotia, vaan ne vähän löysemmin istuvat. Vaatekoot eivät ole suurentuneet vaan muoti suosii löysempää leikkausta. Osta pienempää, jos makkarankuorta haluat.

Tai sitten olet syömishäiriöstä kärsivä, etkä ole huomannut "laihtuneesi". Outoa kyllä, syömishäiröiset pro-anat yleensä vahtaavat tarkkaan muodin vaihtelua.

Seitsemän vuotta vanha h&m perus toppi kokoa 36. Nyt koko 32 sama. Ei ole malli erillainen ja painoa tullut lisää siltä ajalta.

Vierailija
54/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap on oikeassa. Naisia imartelee kun saa sanoa käyttävänsä XS, S vaatteita vaikka oikeasti on kokoa M, L. Itse en viitsi valehdella vaan kerron oikean kokoni, sillä näkyyhän se päällepäin minkä kokoinen ihminen kulloinkin on kyseessä. Miksi hävetä kilojaan?!

Vierailija
55/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ihan jutun siitä, että kokomitoitus on suurentunut, koska nykyään ihmiset ovat suuremman kokoisia. Eikö se ole ihan loogista. Paremmin ravintoa saatavilla, joten ihmiset eivät ole kitukasvuisia tai nälän laihduttamia. Lisäksi treenaaminen jäntevöittää vartaloa. Suomen xs olisi varmaan jossain Aasiassa m-l.

Vierailija
56/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa täällä. Ajattelinkin, että varmasti muutkin huomanneet saman! Vaikka on kyllä taivaan tosi, että muoti on tällä hetkellä väljempää, mutta ei kai vaatteiden kuulu sentään roikkua päällä. Itselle hieman rintavana ihmisenä roikkuvat vaatteet kadottavat vyötärön kokonaan ja kokonaisuus ei näytä enää yhtään hyvältä.

Pahimmaksi ongelmaksi olen kokenut kuitenkin bleisereiden löytämisen. Zarassa ollut aina aivan ihania jakkuja, mutta nyt ne ovat kuin telttoja päällä. Onneksi H&M:stä löytyi muutama 32-kokoinen jakku, jotka istuivat hyvin. En kyllä olisi viisi vuotta sitten uskonut sen kokoisia vaatteita ostavani :D

Zarassa tämän ainakin huomaa. Ennen ostin sieltä jakku ja takkeja. Nyt samat koot ovat hihoistakin todella väljät. Ei, ei liity väljään muotiin vaan näiden takkien kuuluisi olla istuvia.

Vierailija
57/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman.

Olen 171cm/55kg ja olin viime viikonloppuna ostamassa Adidaksen juoksutrikoita, koko S oli vyötäröltä löysä ja koko XS jumittui nilkkoihin, olen kuitenkin vähän pidempi niin jalat eivät meinanneet mennä XS koon lahkeesta läpi.

Tämä on vain yksi esimerkki, vuosi pari sitten olin selkeästi kokoa S, mutta nyt se on usein iso.

Muuten voi ottaa kaapistani 10 vuottakin vanhoja vaatteita ja käyttää niitä.

Välillä harmittaa.

Vierailija
58/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten ennen on ollut, mutta mä olen kokoa 155/48 enkä löydä kaupoista mitään päälle pantavaa. Kuljenkin vanhoissa rytkyissä ja muutamissa ompelijalla teetetyissä vaatteissa. Teinifarkkuja löytyy toki, mutta lahkeet täytyy aina lyhennyttää. Mistään juhlaleningeistä valmiina en voi haaveilla, XS-kokoiset pussittaa joka puolelta ja pyörii päällä. Onpa vaatekoot suurentuneet tai pienentyneet niin fakta on se, että Suomen markkinoilla ei pienikokoisille naisille tyylikkäitä aikuisten vaatteita ole.

Vierailija
59/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitää, itsestä taas tuntuu että pitää nykyään ottaa jopa M-kokoinen. Ehkä oon sit vaan lihonut. Tykkään tosin myös reilusti väljemmästä kuin ennen.

Vierailija
60/73 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas iloitsen, että koot ovat normalisoitumassa.

Iloitset siitä, että osalle ihmisistä ei ole sopivia vaatteita tarjolla ketjuliikkeissä? Älytön kommentti.

Jos sä haluat sen noin tulkita, ni tulkitse toki. Älytön olet itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi