Onko vaatekoot isontuneet? XS usein liian iso??
Oletteko muut huomanneet, että vaatekoot olisivat viime vuosien aikana isontuneet? Harmillisesti jää moni vaate ostamatta, sillä pienin koko roikkuu päällä. Enkä ole edes sieltä ihan siroimmasta päästä, vaikka hoikka olenkin. Jos olisi vähänkin pienempi ei varmaan löytyisi enää mistään vaatteita.
Puhun lähinnä näistä perus H&M, Zara jne. merkkisistä vaatteista.
Kommentit (73)
Itse olen huomannut päinvastoin. Sain kaverin vanhoja vaatteita kokoa 46-48. Nykyään kaupoissa tuo koko ei mahdu päälleni, mutta osa kaverin antamista on jopa väljiä.
On ne suurentuneet.
Hassua, mä olin 15-kesäisenä kokoa M mitoissa 162/51. Nykyään suurin osa vaatteista XS tai S mitoissa 162/56.
Vaateketjut tietää, että ihmiset lihoo koko ajan, mutta mielummin L-kokoinenkin vetää päälleen kokoa pienempää kun kokoa isompaa. En mäkään haluaisi ostaa ällää. Mutta musta on silti täysin naurettavaa että päälle 30 vuotias ja normipainoinen olis XS-koossa, alipainoiset mallithan käyttää vain kokoa pienempää!
Onko sama miesten vaatteissa?
Oot sopivan kokoinen, lähdetkö treffeille?
Vierailija kirjoitti:
Humble brag!
Mua ainakin v*t*ttaa. Olen monta kuukautta etsinyt 40-vuotisjuhliini jotain väljähköä valkoista yläosaa silkkisen korkeavyötäröisen hameen kanssa laitettavaksi, mutta ei löydy mistään, koska kaikki ovat niin jätti-isoja. Just eilen tuli kaksi ehdokasta zalandolta, jotka olivat pienimpää kokoa mitä on valmistettu. Mut ei, näyttävät mulle 2-3 kokoa liian isoilta, joten epätoivoinen etsintä jatkuu. Huom. pari vuotta sitten ei ollut tällaista ongelmaa ja paino on samoissa.
Italian S on eri kokoa kuin aasian S tai jenkkien S
Miksi luulette että vaatteissa on kokoluokitus kymmeneen kertaan?
Lisäksi: ne tosiaan muuttuu, vaateteollisuus käy aina välillä läpi ja speksaa uudestaan. Tietenkään jonku H&M-ketjun ei ole mikään pakko omassa tuotannossaan noudattaa niitä ohjeita, mutta on jotain josta lähtee liikkeelle.
Kyllä ovat suurentuneet.
Olen koko aikuisikäni ollut suht saman kokoinen, 166cm/50-52kg. 20 vuotta sitten käytin S-kokoa mutta nykyään usein XS on liian suuri. H&M:n vaatteet ovat ”pahimpia”, itse ostan kokoa 32/XS ja mietin että mitähän ne oikeasti pienikokoiset ihmiset voivat siltä firmalta itselleen ostaa? Lasten vaatteita ehkäpä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paha sanoa kun XS ei mahdu mun korvankaan ympärille.
Loistava kommentti! 😂 kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humble brag!
Mua ainakin v*t*ttaa. Olen monta kuukautta etsinyt 40-vuotisjuhliini jotain väljähköä valkoista yläosaa silkkisen korkeavyötäröisen hameen kanssa laitettavaksi, mutta ei löydy mistään, koska kaikki ovat niin jätti-isoja. Just eilen tuli kaksi ehdokasta zalandolta, jotka olivat pienimpää kokoa mitä on valmistettu. Mut ei, näyttävät mulle 2-3 kokoa liian isoilta, joten epätoivoinen etsintä jatkuu. Huom. pari vuotta sitten ei ollut tällaista ongelmaa ja paino on samoissa.
Ompelijat on keksitty. Siellä saa joko teetettyä sopivan tai pienennettyä liian isoa.
Ap jatkaa täällä. Ajattelinkin, että varmasti muutkin huomanneet saman! Vaikka on kyllä taivaan tosi, että muoti on tällä hetkellä väljempää, mutta ei kai vaatteiden kuulu sentään roikkua päällä. Itselle hieman rintavana ihmisenä roikkuvat vaatteet kadottavat vyötärön kokonaan ja kokonaisuus ei näytä enää yhtään hyvältä.
Pahimmaksi ongelmaksi olen kokenut kuitenkin bleisereiden löytämisen. Zarassa ollut aina aivan ihania jakkuja, mutta nyt ne ovat kuin telttoja päällä. Onneksi H&M:stä löytyi muutama 32-kokoinen jakku, jotka istuivat hyvin. En kyllä olisi viisi vuotta sitten uskonut sen kokoisia vaatteita ostavani :D
Jenkeissä harrastetaan itsepetosta. Eli M=xl ja l= XXL. Siksi niitä kokoja on xlxlxlxlxl eli 5 kertaa xl. Siellä asuva sisareni toi kokoa M jakun minulle. Oli aivan liian iso, vaikka käytän esim. Antavan vaatteita kokoa 42.
Ranskalaisten vaatteiden mitoitus on pientä.
Ihan loistava juttu tämä kokojen normalisoituminen. Pitkään se menikin niin, että M-kokoinen joutui aina ostamaan L-kokoa tai jopa XL-kokoa. Heroin chic -laihuus jätti vaateteollisuuteen todella itsepintaisen jäljen, mutta ehkä tämä alkaa nyt kääntyä voiton puolelle!
Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä nämä liian isoista vaatteista valittavat tarkoittavat "roikkuvilla" vaatteilla. Jotenkin vahva aavistus, että tarkoittavat normaalia väljähköä mallia eivätkä suinkaan mitään ylisuurta säkkiä. Tiukkojen vaatteiden muoti on vain sokaissut luulemaan, että väljä=liian suuri.
Ostin juuri Adidaksen hupparin koossa xs, en ole koskaan olut kokoa xs, mutta s ei istunut hyvin... olen mitoiltani normaalipainoinen, 172/58, vyötärö n.65cm ja rinnsnympärys ehkä 90cm. Eli näillä mitoilla helposti aiemmin S-M kokoa. Ihmettelen kyllä, että mitä sellaiset 150cm ja 45kg naiset pukevat päälleen, jos tällaiselle isollekin naiselle menee xs...
Pikemminkin pienentyneet. XS vaatteet jotka ostin 15 vuotta sitten menee edelleen päälle moitteettomasti, mutta kun ostin takin koossa S, niin kinnaa ja pahasti hartioista. Bikinien yläosan jouduin ostamaan M-koossa, koska S koossa rinnat pursusi yli äyräiden. Ja olen todella pieni rintainen. Housujen kanssa on yhtä tuskaa kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä harrastetaan itsepetosta. Eli M=xl ja l= XXL. Siksi niitä kokoja on xlxlxlxlxl eli 5 kertaa xl. Siellä asuva sisareni toi kokoa M jakun minulle. Oli aivan liian iso, vaikka käytän esim. Antavan vaatteita kokoa 42.
Ranskalaisten vaatteiden mitoitus on pientä.
Olen Suomessa pääosin kokoa S tai XS, sisko tilasi Kiinasta bikinit XL koossa ja ne mahtuu hädin tuskin mulle :D. Olen Kiinassa kokoa extra large :D.
Löysin ikivanhan kokoa M olevan t-paidan. Nykyään olisi XL, joten päinvastoin on käynyt.
Ovat. Olen lihonut parin vuoden takaisesta ja silti kauppojen nykyiset xs-kokoiset on mulle liian isoja. Eikä kyse ole, että haluan tiukkoja vaatteita, pidän väljyydestä mutta en silti halua pukeutua pussilakanaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa M ollut tähän asti. Enkä ole laihtunut. Ja silti ostin juuri mekon kokoa S. Ehkä ap on oikeassa.
Juuri noin, ap on oikeassa. Minäkin olen kokoa M ja nyt uusin kesäpuseroni S piti riipiä mallinuken päältä koska oli viimeinen.
Sekin vähän reilu mutta menettelee.
Syyksi epäilen kauppiaitten kikkaa miellyttää naisia, että muka olisivat pienempiä mitä oikeasti ovat.
Humble brag!