Ryhdyttekö nyt vegaaneiksi kun Sitra käskee?
Kommentit (61)
Suomalaiset ovat kauhean tottelevaisia. Saa nähdä, tehoaako Sitran harjoittama holhoaminen. Itse syön lihaa hyvin vähän, mutta kaikki valtion taholta tuleva patistaminen on vastenmielistä.
Riista on ekologinen vaihtoehto niille, jotka haluavat vähentää lihansyönnin ilmastokuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
En myöskään loukkaannu siitä, jos asiantuntija kertoo mikä on hyväksi minulle, Suomelle tai maapallolle.
Ongelma että nuo "asiantuntijat" ovat cityhippejä jotka eivät ymmärrä maalla-asumisen realiteettejä. Pakkoasutetaan koko Sitran tiimi vaikka Lappiin ja katsotaan vieläkö jaksavat puhua cityhybrideistä kun auto jää hallan kaivertamaan mutalammikkoon jumiin 200 kilsan päässä lähimmästä kylästä.
Kyllä ne ymmärtää. Käytät tässä väitettä, joka on kyllä ymmärrettävä, mutta ihan väärä.
Jos ihminen tekee jonkun alan tutkimusta työkseen, niin hän on kyllä varmasti ottanut huomioon myös ne asiat, jotka meille taviksille tulee mieleen välittömästi asiasta luetun jutun jälkeen. Eli kärjistettynä tilanne ei mene niin, että lääkäri tutkii vuosikausia jonkun sairauden syytä ja julkaisee siitä jutun. Sen jälkeen tulee maijameikäläinen ja toteaa, että ei se varmaan tupakoinnista johdukaan, vaan siitä että sairastuneet ovat juoneet rasvatonta maitoa.
Eli sillä ei ole mitään merkitystä onko tutkija cityhippi vai lapinpoika, jos hän on tehnyt työnsä oikein, niin tulos on sama. Sillä on väliä, lukeeko jutun cityhippi tai lapinpoika ja tulkitsee sen omien näkemystensä mukaan.
Trust me, tutkijat pystyvät kyllä manipuloimaan dataa ja kirjoittelemaan mitä tahansa haluavat. Ongelma juuri on siinä, että tavikset eivät osaa tulkita tutkimuksia ja arvioida, miten luotettavaa mikäkin data, metodologia ja johtopäätökset ovat.
t. Tutkijatohtori
Onko Ioannidisin tuotanto tuttua?
https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed…
Toivoisin, että ainakin ns "tiedetoimittajat" tutustuisivat...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kauhean tottelevaisia. Saa nähdä, tehoaako Sitran harjoittama holhoaminen. Itse syön lihaa hyvin vähän, mutta kaikki valtion taholta tuleva patistaminen on vastenmielistä.
Riista on ekologinen vaihtoehto niille, jotka haluavat vähentää lihansyönnin ilmastokuormaa.
Itse en ainakaan todellakaan ota käskyjä vastaan sellaisilta, jotka eivät itse elä oppiensa mukaan. Se on yksi valtava ongelma näissä Sitran yms. jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
En myöskään loukkaannu siitä, jos asiantuntija kertoo mikä on hyväksi minulle, Suomelle tai maapallolle.
Ongelma että nuo "asiantuntijat" ovat cityhippejä jotka eivät ymmärrä maalla-asumisen realiteettejä. Pakkoasutetaan koko Sitran tiimi vaikka Lappiin ja katsotaan vieläkö jaksavat puhua cityhybrideistä kun auto jää hallan kaivertamaan mutalammikkoon jumiin 200 kilsan päässä lähimmästä kylästä.
Kyllä ne ymmärtää. Käytät tässä väitettä, joka on kyllä ymmärrettävä, mutta ihan väärä.
Jos ihminen tekee jonkun alan tutkimusta työkseen, niin hän on kyllä varmasti ottanut huomioon myös ne asiat, jotka meille taviksille tulee mieleen välittömästi asiasta luetun jutun jälkeen. Eli kärjistettynä tilanne ei mene niin, että lääkäri tutkii vuosikausia jonkun sairauden syytä ja julkaisee siitä jutun. Sen jälkeen tulee maijameikäläinen ja toteaa, että ei se varmaan tupakoinnista johdukaan, vaan siitä että sairastuneet ovat juoneet rasvatonta maitoa.
Eli sillä ei ole mitään merkitystä onko tutkija cityhippi vai lapinpoika, jos hän on tehnyt työnsä oikein, niin tulos on sama. Sillä on väliä, lukeeko jutun cityhippi tai lapinpoika ja tulkitsee sen omien näkemystensä mukaan.
Trust me, tutkijat pystyvät kyllä manipuloimaan dataa ja kirjoittelemaan mitä tahansa haluavat. Ongelma juuri on siinä, että tavikset eivät osaa tulkita tutkimuksia ja arvioida, miten luotettavaa mikäkin data, metodologia ja johtopäätökset ovat.
t. Tutkijatohtori
Mä en yhtään epäilekään tuota ja sen verran akateemista taustaa itsellänikin, että ihan minkä tahansa datan manipulointi on mahdollista. Mutta sen arviointi ei olekaan tavisten tehtävä, vaan tiedeyhteisön hommaa, kyllä sä sen tiedät. Siksi on aika erikoista, jos tutkija lähtee kritisoimaan toisia tutkijoita lehtijuttujen perusteella, tutustumatta itse varsinaiseen tutkimukseen tai olematta itse edes jollain tavalla alan asiantuntija. Tavikset tekevät niin, mutta se taas on kasvualustaa kaikelle huuhaalle ja populistipolitiikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan todellakaan ota käskyjä vastaan sellaisilta, jotka eivät itse elä oppiensa mukaan. Se on yksi valtava ongelma näissä Sitran yms. jutuissa.
Mikä on sitten se taho, jolta otat oppisi? Lääkäreiltä, poliitikoilta vai bloggaajalta? Vai uskotko vain itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Innokkaimmin kauramaitoa mainosti viimeksi käyttävänsä kampaaja, jolla kävin. Seuraavassa lauseessa kertoi lämmittävänsä sähkösaunansa itselleen joka ilta. Että näin.
Että mitä sitten?
En, koska veganismi on epäterveellisempää kuin tasapainoinen sekasyöminen.
eentodellakaan kirjoitti:
Ns ilmastovoutotuksen tähden en tee mitään muutoksia elintapoihini. Ovat mielestäni täyttä höpöhöpö juttuja.
Siis höpöjuttuja ovat ne tutkimustulokset, jotka kertovat maapallon lämpötilan nousevan vaarallisen paljon ihmisen toiminnan tuloksena vai se, että joku haluaa puuttua tähän todistettuun tapahtumaan?
Sulla on varmaan tästä höpöstä jotain suurempaa tietoa tai sitten vaan haluat kieltää asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innokkaimmin kauramaitoa mainosti viimeksi käyttävänsä kampaaja, jolla kävin. Seuraavassa lauseessa kertoi lämmittävänsä sähkösaunansa itselleen joka ilta. Että näin.
Että mitä sitten?
Eikö tosiaan mitkään kellot soi?
Vierailija kirjoitti:
Olin 2,5 vuotta vegaanisella ruokavaliolla. Kaksi vuotta meni oikein hyvin, ja olin tyytyväinen ratkaisuuni. Sitten aloin ihmettelemään, kun mistään keskittymistä vaativasta tekemisestä ei tullut yhtään mitään. Ihmettelin, missä on vika. Kuukautiseni alkoivat jäämään pois, ahdistuin, menetin yöuneni. Jätin vastikään aloittamani mielialalääkkeen pois, koska oletin sen sekoittaneen pääni. Ei vaikutusta. Kokeilin vaihdevuosiin tarkoitettua hormonikorvaushoitoa (ikää melkein 50v), tuloksetta.
Eräänä päivänä muu perhe söi broileria, ja minulle tuli vastustamaton halu syödä sitä. Otin pienen palan sitä lihaa ja söin sen. 10 minuutin kuluttua sekamelska pääni sisällä alkoi helpottaa. Aloin syömään lihaa päivittäin. 1 kk kuluttua keskittymiskykyni oli palautunut lähes normaaliksi. Nyt 6 kk kuluttua kuukautiseni ovat palanneet säännöllisiksi ja ahdistus on helpottanut. Yöunissa on vielä toivomisen varaa, mutta melatoniinin avulla nukun ihan kohtalaisesti.
Eli omalla tarinallani haluan kertoa, että vegaaniruokavalio ei todellakaan sovi jokaiselle. Ja vaikka ensimmäinen kuukausi tai vuosikin menisi hyvin, voi pidemmällä aikavälillä tulla ongelmia.
Just joo. Aika nopeasti tuo monen vuoden oletettu "aliravitsemus" alkoi laantua jos se 10 minuuttia broilerin syömisestä alkoi helpottaa.
Syön noin 36 kg lihaa vuodessa, ja aion syödä myös jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 2,5 vuotta vegaanisella ruokavaliolla. Kaksi vuotta meni oikein hyvin, ja olin tyytyväinen ratkaisuuni. Sitten aloin ihmettelemään, kun mistään keskittymistä vaativasta tekemisestä ei tullut yhtään mitään. Ihmettelin, missä on vika. Kuukautiseni alkoivat jäämään pois, ahdistuin, menetin yöuneni. Jätin vastikään aloittamani mielialalääkkeen pois, koska oletin sen sekoittaneen pääni. Ei vaikutusta. Kokeilin vaihdevuosiin tarkoitettua hormonikorvaushoitoa (ikää melkein 50v), tuloksetta.
Eräänä päivänä muu perhe söi broileria, ja minulle tuli vastustamaton halu syödä sitä. Otin pienen palan sitä lihaa ja söin sen. 10 minuutin kuluttua sekamelska pääni sisällä alkoi helpottaa. Aloin syömään lihaa päivittäin. 1 kk kuluttua keskittymiskykyni oli palautunut lähes normaaliksi. Nyt 6 kk kuluttua kuukautiseni ovat palanneet säännöllisiksi ja ahdistus on helpottanut. Yöunissa on vielä toivomisen varaa, mutta melatoniinin avulla nukun ihan kohtalaisesti.
Eli omalla tarinallani haluan kertoa, että vegaaniruokavalio ei todellakaan sovi jokaiselle. Ja vaikka ensimmäinen kuukausi tai vuosikin menisi hyvin, voi pidemmällä aikavälillä tulla ongelmia.
Just joo. Aika nopeasti tuo monen vuoden oletettu "aliravitsemus" alkoi laantua jos se 10 minuuttia broilerin syömisestä alkoi helpottaa.
Ei ole pakko uskoa. Minä kerron vain omasta kokemuksestani. Kuitenkin meni kuukausi ennen kuin aivotoimintani palautui edes lähelle normaalia (siis minun normaaliani).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitä sitten?
Eikö tosiaan mitkään kellot soi?
Ding dong.
En tiedä mistä syystä tuo kampaaja kauramaitonsa juo. Omat syyni ovat ne, että vatsani sietää kauramaitoa paremmin kuin tavallista ja makukin on parempi. Lisäksi tiedän etten ole osallisena siihen, kuinka lehmiä maidontuotannossa kohdellaan.
Mihinkään näihin saunan lämmitys ei suoraan vaikuta. Eihän se tietenkään ihan ideaali juttu ole, en kuitenkaan näe mitään järkeä siinä ajatuksessa, että jos käy usein saunassa niin sitten voi yhtä hyvin jättää kaikki muut ekoteot tekemättä.
Minulla on iso dieselauto, jota tosin käytän melko vähän, en silti ole vaihtamassa mihinkään. Lennän kerran vuodessa Euroopan sisällä sukulaisia tapaamaan. Näiden perusteella voisin siis jättää kaikki muut arjen ekologiset valinnat tekemättä?
En aio ryhtyä vegaaniksi Sitran tai minkään ilmastonmuutoksen takia.
Vegetaristiksi voin ryhtyä hyvinkin pian ja syy on se, että eläinten syöminen alkaa tuntua vaikealta. Kalaa, äyriäisiä ja maitotuotteita en aio jättää pois.
En ala vegaaniksi, koska koen sen rajoittavan valintojani liikaa. Lihan syöntiä olen vähentänyt ja teen kasvisvoittoista ruokaa. Lopputulos on, että toimin ympäristöystävällisemmin vaikkei se olekaan pääsyy valintoihini.
En. En jaksaisi veriryhmääni sopimattomalla ravinnolla fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
En. En jaksaisi veriryhmääni sopimattomalla ravinnolla fyysistä työtä.
Oho! Veriryhmädieettiläinen! Oletko lajisi viimeinen? Hurjaa!
Kukaan oikeasti eläinrakas ihminen ei voi syödä lihaa. Nykyinen tehotuotanto ja eläinten kohtelu on niin järkyttävää ja epäinhimillistä, ettei sitä voi oikeuttaa millään.
Vierailija kirjoitti:
Kauramaito on epäekologista.
Ja about 60% suomessa viljellystä kaurasta menee tuotantoeläinten rehuksi. Se vasta epäekologista onkin.