Ryhdyttekö nyt vegaaneiksi kun Sitra käskee?
Kommentit (61)
Pyrin vähentämään eläinkunnan tuotteita ruokavaliostani ensisijaisesti terveys- ja hyvinvointisyistä, en Sitran suositusten takia. Vegaaniuteen en pyri, vaan kasvispainotteisuuteen.
Pari vuotta sitten elin nykyistä kasvispainotteisemmalla ruokavaliolla ja voin silloin paremmin kuin nyt.
Toinen syy pyrkiä kasvispainotteisuuteen on eläinten oikeudet. Minusta eläinten lihan syöminen sinänsä ei ole väärin, mutta tehotuotantoon kuuluva eläinten kaltoinkohtelu on.
Vasta kolmantena syynä minulla on ilmasto, tai se ei ole syy oikeastaan ollenkaan. Elämäntapani kokonaisuudessaan on jo nyt erittäin ilmastoystävällinen, ei minun tarvitse vielä vegaaniksikin ryhtyä sen takia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Soija ei todellakaan ole ympäristöystävällistä. Sademetsiä tuhotaan soijan kasvattamiseksi.
Kun tämä raportti tuli, kävin ostamassa lihaa ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen. Ihan vain v*ittuillakseni.
Asun kaukana Helsingistä, mutta kahviini laitan kauramaitoa. Lehmänmaidon ja sen tuottamisen eettisyydestä ja ekologisuudesta en jaksa tässä edes alkaa vääntämään, sen enempää kuin terveellisyydestäkään.
Syön ehkä kahdesti viikossa kalaa tai kanaa, punaista lihaa pari kertaa vuodessa.
Muuten kasvispainotteisesti, mutta ilman tofua, mifua, härkistä sun muita.
Vegaaniksi minusta ei olisi, voin suoraan myöntää, enkä rehellisesti edes usko että maailma vegaaniuden kautta pelastuisi.
Voiko vegaani ajaa autolla jossa on nahkaratti?
Vierailija kirjoitti:
Vegaanina kohta vuosi ja on ollut yksi parhaita päätöksiä! :) Pelkäsin etukäteen, että se olisi vaikeaa, mutta ei ole ollut. En koe luopuneeni mistään, vaan sen sijaan olo on parempi sekä fyysisellä että psyykkisellä tasolla. Ennen rakastin esim. juustoa, mutta nyt se haisee ihan k*kalta.
Ihan hyvä, että viranomaisetkin suosittelevat veganismia. Jospa joku innostuisi sen pohjalta kokeilemaan ja huomaakin, miten hyvä olo siitä tulee.
Kerropa, mitä syöt. Ainakaan soijaa tai mitään siihen perustuvaa, kuten tofua, et voi syödä koska se tuhoaa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
En myöskään loukkaannu siitä, jos asiantuntija kertoo mikä on hyväksi minulle, Suomelle tai maapallolle.
Ongelma että nuo "asiantuntijat" ovat cityhippejä jotka eivät ymmärrä maalla-asumisen realiteettejä. Pakkoasutetaan koko Sitran tiimi vaikka Lappiin ja katsotaan vieläkö jaksavat puhua cityhybrideistä kun auto jää hallan kaivertamaan mutalammikkoon jumiin 200 kilsan päässä lähimmästä kylästä.
Kyllä ne ymmärtää. Käytät tässä väitettä, joka on kyllä ymmärrettävä, mutta ihan väärä.
Jos ihminen tekee jonkun alan tutkimusta työkseen, niin hän on kyllä varmasti ottanut huomioon myös ne asiat, jotka meille taviksille tulee mieleen välittömästi asiasta luetun jutun jälkeen. Eli kärjistettynä tilanne ei mene niin, että lääkäri tutkii vuosikausia jonkun sairauden syytä ja julkaisee siitä jutun. Sen jälkeen tulee maijameikäläinen ja toteaa, että ei se varmaan tupakoinnista johdukaan, vaan siitä että sairastuneet ovat juoneet rasvatonta maitoa.
Eli sillä ei ole mitään merkitystä onko tutkija cityhippi vai lapinpoika, jos hän on tehnyt työnsä oikein, niin tulos on sama. Sillä on väliä, lukeeko jutun cityhippi tai lapinpoika ja tulkitsee sen omien näkemystensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
öhöh, sinähän se jutun keksit
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Mutta Sitran mukaan autolla ei saisi muutenkaan ajaa. Ei edes taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä raportti tuli, kävin ostamassa lihaa ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen. Ihan vain v*ittuillakseni.
Mitä äiti siitä sanoi? Ei se ole häpeä elää vanhempien jääkaapilla, mutta netissä öyhöttäminen on kuitenkin aikamiehelle vähän noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
En myöskään loukkaannu siitä, jos asiantuntija kertoo mikä on hyväksi minulle, Suomelle tai maapallolle.
Ongelma että nuo "asiantuntijat" ovat cityhippejä jotka eivät ymmärrä maalla-asumisen realiteettejä. Pakkoasutetaan koko Sitran tiimi vaikka Lappiin ja katsotaan vieläkö jaksavat puhua cityhybrideistä kun auto jää hallan kaivertamaan mutalammikkoon jumiin 200 kilsan päässä lähimmästä kylästä.
Kyllä ne ymmärtää. Käytät tässä väitettä, joka on kyllä ymmärrettävä, mutta ihan väärä.
Jos ihminen tekee jonkun alan tutkimusta työkseen, niin hän on kyllä varmasti ottanut huomioon myös ne asiat, jotka meille taviksille tulee mieleen välittömästi asiasta luetun jutun jälkeen. Eli kärjistettynä tilanne ei mene niin, että lääkäri tutkii vuosikausia jonkun sairauden syytä ja julkaisee siitä jutun. Sen jälkeen tulee maijameikäläinen ja toteaa, että ei se varmaan tupakoinnista johdukaan, vaan siitä että sairastuneet ovat juoneet rasvatonta maitoa.
Eli sillä ei ole mitään merkitystä onko tutkija cityhippi vai lapinpoika, jos hän on tehnyt työnsä oikein, niin tulos on sama. Sillä on väliä, lukeeko jutun cityhippi tai lapinpoika ja tulkitsee sen omien näkemystensä mukaan.
Trust me, tutkijat pystyvät kyllä manipuloimaan dataa ja kirjoittelemaan mitä tahansa haluavat. Ongelma juuri on siinä, että tavikset eivät osaa tulkita tutkimuksia ja arvioida, miten luotettavaa mikäkin data, metodologia ja johtopäätökset ovat.
t. Tutkijatohtori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä äiti siitä sanoi? Ei se ole häpeä elää vanhempien jääkaapilla, mutta netissä öyhöttäminen on kuitenkin aikamiehelle vähän noloa.
No, siitä en tiedä, kun olen nainen.
Ns ilmastovoutotuksen tähden en tee mitään muutoksia elintapoihini. Ovat mielestäni täyttä höpöhöpö juttuja.
En. Olisi äärettömän noloa olla yhtä tyhmä kuin kalliolaiset.
Samaan aikaan:
Tutkimus: Otsonikerrosta tuhoavien CFC-yhdisteiden paluu ilmakehään on peräisin Kiinasta
Viime vuonna havaittiin, että otsoniaukon korjaantuminen oli hidastunut, koska jossain oli alettu käytettiin kiellettyjä CFC-yhdisteitä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006115494.html
Mutta toki tämä maailma pelastuu kun suomalaiset käyttävät kauramaitoa.
No en rupea. Luultavasti Sitran hyvätuloisten porukka ajaa autoa, syö lihaa ja voi muutenkin pulskasti ja sieltähän on hyvä muita vähän opastaa. Eli tee kuten minä sanon, älä kuten minä teen.
En, ryhdyn vegaaniksi vasta kun Führer Rinne niin käskee.
Vierailija kirjoitti:
No en rupea. Luultavasti Sitran hyvätuloisten porukka ajaa autoa, syö lihaa ja voi muutenkin pulskasti ja sieltähän on hyvä muita vähän opastaa. Eli tee kuten minä sanon, älä kuten minä teen.
Sekä lentelevät ympäri maailmaa.
Olin 2,5 vuotta vegaanisella ruokavaliolla. Kaksi vuotta meni oikein hyvin, ja olin tyytyväinen ratkaisuuni. Sitten aloin ihmettelemään, kun mistään keskittymistä vaativasta tekemisestä ei tullut yhtään mitään. Ihmettelin, missä on vika. Kuukautiseni alkoivat jäämään pois, ahdistuin, menetin yöuneni. Jätin vastikään aloittamani mielialalääkkeen pois, koska oletin sen sekoittaneen pääni. Ei vaikutusta. Kokeilin vaihdevuosiin tarkoitettua hormonikorvaushoitoa (ikää melkein 50v), tuloksetta.
Eräänä päivänä muu perhe söi broileria, ja minulle tuli vastustamaton halu syödä sitä. Otin pienen palan sitä lihaa ja söin sen. 10 minuutin kuluttua sekamelska pääni sisällä alkoi helpottaa. Aloin syömään lihaa päivittäin. 1 kk kuluttua keskittymiskykyni oli palautunut lähes normaaliksi. Nyt 6 kk kuluttua kuukautiseni ovat palanneet säännöllisiksi ja ahdistus on helpottanut. Yöunissa on vielä toivomisen varaa, mutta melatoniinin avulla nukun ihan kohtalaisesti.
Eli omalla tarinallani haluan kertoa, että vegaaniruokavalio ei todellakaan sovi jokaiselle. Ja vaikka ensimmäinen kuukausi tai vuosikin menisi hyvin, voi pidemmällä aikavälillä tulla ongelmia.
Vegaanina kohta vuosi ja on ollut yksi parhaita päätöksiä! :) Pelkäsin etukäteen, että se olisi vaikeaa, mutta ei ole ollut. En koe luopuneeni mistään, vaan sen sijaan olo on parempi sekä fyysisellä että psyykkisellä tasolla. Ennen rakastin esim. juustoa, mutta nyt se haisee ihan k*kalta.
Ihan hyvä, että viranomaisetkin suosittelevat veganismia. Jospa joku innostuisi sen pohjalta kokeilemaan ja huomaakin, miten hyvä olo siitä tulee.