V*tuttaa ja surettaa jatkuvat hiivatulehdukset ja Vulvodynia! :(
Viimiset 5kk ollut seuraavassa kierteessä:
- voimakas hiivatulehdus heti kuukautisten jälkeen -> apua apteekin puikoista
- ok olo muutaman viikon
- uudet kuukautiset jonka jälkeen hiiva uusiutuu välittömästi
Tämän lisäksi minulla on vulvodyniaan viittaavia oireita eli alapää jatkuvasti kipeä ja kosketusarka, mutta kivut voimistuu tuon hiivan aikana. Seksiä ei voi kuvitellakaan, mutta tämä vaikuttaa jo ihan yleisesti joka päiväiseen elämään kun alapää on kokoajan hellänä :(
Kaiken kukkuraksi nyt päälle iski vielä virtsis!! En jaksa näitä jatkuvia ongelmia.
Testit ja Papat otettu, kaikki OK.
Onko muita ketkä kokenut vastaavaa ja onko antaa vinkkejä miten pääsitte eroon tai lievensitte oloanne?
Kommentit (35)
Ruokavaliosi?
Onko anaaliseksiä? Se vaikuttaa esim virtsikseen helposti
Onpa tylsää. Onko emättimen bakteerit epätasapainossa.
Mulle kerran yks gyne neuvoi laittaan sinne piimää. Ällistyin niin, että en älynnyt kysyä, mitä piimää. (vanha myös sairaalassa toimiva miesgyne) En uskaltanut laittaa.
Sulla on ongelma, kun virtsiksen hoitoon antibiootti just sit innostaa virtsiksiä.
Itse yritän virtsisten takin välttää sokeria ja juoda sokeritonta karpalomehua.
Sokeri pois kokonaan, se helpottaa yleensä heti tuohon ongelmaan.
Vulvodynia on noista tuttu riesa. Tosin synnytyksen jälkeen ei ole vaivannut. En ehkä kuitenkaan suosittele lasta hankkimaan vain vulvodyniaa hoitaaksesi. Etenkin, kun en tiedä oliko noilla mitään yhteyttä vai silkkaa sattumaa.
Pari käytännön juttua tulee mieleeni. Vaihdoin housut hameisiin ja mekkoihin. Etenkin farkut hankasivat ja painoivat etenkin istuessa ja pahensivat arkuutta. Tämän tajuamiseen meni vuosia. Vessapaperilla on myös merkitystä. Käytätkö karheaa? Karheammat saavat edelleen pidempään käyttäessä limakalvot rikki ja arkuuden palaamaan. Lähinnä taputtelen pyyhkimisen sijaan, jos on pakko kylässä tai julkisissa vessoissa käyttää.
Tulehdukset vähenivät, kun vaihdoin keinokuituiset alushousut puuvillaisiin. Kai paikat hautuivat ja hiestyivät keinokuituisissa.
Vähän hakuammuntaa, mutta itselle selvisi taannoin että olen allerginen hiivalääkkeelle ja se selitti ne kivuliaat oireet.
Oli niin kätsyä napata se suun kautta otettava hiivalääke kun oli vähänkään kutinaa tai muuta oiretta... Ja lääkeaineelle kun olin allerginen niin siitähän se helvvvetti aina alkoi.
Ruokavalioni on muuten ok ja syön terveellistä ruokaa, mutta pakkomyöntää, että sokeria tulee kyllä syötyä liikaa (suklaa).. Kokeilen siis jättää pois.
Anaaliseksiä en harrasta.
Todella ahdistava vaiva ja joskus ihan istuminenkin epämukavaa
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerran yks gyne neuvoi laittaan sinne piimää. Ällistyin niin, että en älynnyt kysyä, mitä piimää. (vanha myös sairaalassa toimiva miesgyne) En uskaltanut laittaa.
Sulla on ongelma, kun virtsiksen hoitoon antibiootti just sit innostaa virtsiksiä.
Kerrotko vielä, miten se antibiootti innostaa virtatientulehduksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, miten se antibiootti innostaa virtatientulehduksia?
Luulen, että hänen oli tarkoitus sanoa että innostaa hiivoja.
Näin olen itsekin lukenut. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliosi?
Onko anaaliseksiä? Se vaikuttaa esim virtsikseen helposti
Miten se anaaliseksi vaikuttaisi sinne toiseen reikään? Valuuko vai mitä? Olen mies ja en ole koskaan harrastanut tuota niin kysyn tietämättömyyttäni.
En nyt jaksa uskoa vulvodyniaan. Hiiva-, bakteerivaginoosi- ja virtsiskierre enemmänkin. Jos syöt e-pillereitä, lopeta ne heti. Diflucania ja Vagibalancea, alapäälle paljon ilmakylpyjä. Varmasti myös kuivuutta alapäässä tulehdusten seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa uskoa vulvodyniaan. Hiiva-, bakteerivaginoosi- ja virtsiskierre enemmänkin. Jos syöt e-pillereitä, lopeta ne heti. Diflucania ja Vagibalancea, alapäälle paljon ilmakylpyjä. Varmasti myös kuivuutta alapäässä tulehdusten seurauksena.
Todella itsekin toivon, että EI olisi vulvodynia! :(
E-pillereitä en syö. Olen sinkku, mutta en harrasta tällä hetkellä ollenkaan seksiä.
Nukun alasti, olen vaihtanut pikkarit puuvillaisiin, yritän käyttää löysiä alaosia jne.. Mutta mikään ei auta :( Suihkussa käyn päivittäin.
Asun kyllä kuumassa ja kosteassa ilmastossa..voisiko tällä olla mitään vaikutusta? Äh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella itsekin toivon, että EI olisi vulvodynia! :(
E-pillereitä en syö. Olen sinkku, mutta en harrasta tällä hetkellä ollenkaan seksiä.
Nukun alasti, olen vaihtanut pikkarit puuvillaisiin, yritän käyttää löysiä alaosia jne.. Mutta mikään ei auta :( Suihkussa käyn päivittäin.
Asun kyllä kuumassa ja kosteassa ilmastossa..voisiko tällä olla mitään vaikutusta? Äh...
No lohdutukseksi voin sanoa, että itselläni vastaava kierre nuorena kesti hieman yli vuoden ja katosi sitten itsestään. Jos hiiva tulee aina kuukautisten jälkeen, ehkä ottaisin niiden aikana diflucanin ja heti vuodon loputtua sitten vagibalancea, ettei bakteerit pääse villiintymään, kun hiiva on tuhottu. Varmaan joku kosteuttava hyalyronia sisältävä alapäävoide/-puikko sitten muina aikoina, että limakalvot vahvistuu ja pääset tulehdusten aiheuttamasta kuivuudesta..
Tranemax . Gyneltä resepti bakteerivaginoosiin. Itsehoitolääkkeet voi joskus sotkea oman puolustuksen ja alkaa kierre niiden kanssa. Mutta yksi kerrallaan alkaa kasvattaa omaa puolustuskykyä. Paikallisestrogeeni paksuntaa limakalvoja, en tiedä ikääsi. Nämä ohjeet sain itse gyneltä. Ja älä käytä saippuaa alapäähän vaan Avecyd tai Lactacyd pesunestettä, joiden ph on hapan. Puuvilla alushousut.
Diflucan 150 mg kapseli joka kuukautisten jälkeen.
Itse käytin PUOLI VUOTTA kerran viikossa lääkärin käskystä niin loppui kierre.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tää oo ihan tunnettu konsti? Hapanmaitotuotteet kuten piimä ovat happamia joten tasapainottavat pH:ta, ja sisältävät maitohappobakteereja, jotka ovat emättimen niitä ns. hyviä bakteereita.
Itse sain aikoinaan reseptilääkkeen suun kautta hiivaan ja se tehosi heti. Lääkäri sanoi, että kaikki muut hoidot ovat ajan hukkaa. Tämän olen sanonut täällä ennenkin: ei keinokuituja, ei liian tiukkoja housuja eikä pesuainetta karvoitusalueen sisäpuolelle.
Meinaako joku vastata tuohon miehen kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Meinaako joku vastata tuohon miehen kysymykseen?
No jos miehen järki ei sano, että suolistossa on bakteereja jotka helposti kulkeutuvat anaaliseksissä/peräröörin ronkkimisessa vääriin paikkoihin ja aiheuttavat tulehduksen, niin suosittelen että mies googlettaa.
Ei sokeria missää muodossa, se voi auttaa. Lisäksi kokeilisin jotain todella hapanta ja voimakasta mehua tai ehkä omenaviinietikkaa juotavaksi. Apteekista saa myös kuukautisten loppuvaiheessa aloitettavista maitohappobakteeripuikkoja, kaikki yhdessä voi ehkä auttaa. Itselläni auttoi. Toki aina aika-ajoin lääkäriin, jotta tietää ettei ole mitään vakavaa.