Päivähoitopaikka taas kiehuttaa!!!
Onko kellään tietoa kuinka virallisesti nämä päivähoitopaikat jaetaan? Omat lapseni ovat olleet samassa päiväkodissa ja nyt hain päiväkodin vaihtoa molemmille syystä että vanhempi menee eskariin. Tyttöhän nyt sinne eskariin pääsi mutta poika ei vaihtoa saanut, vaan nyt saadaan kuskata sitten kahteen päiväkotiin. Sinänsä ehkä olisin tähän tyytynyt kun tiedän kuinka kiven alla täällä päiväkotipaikat ovat, mutta sitten sain kaverilta kuulla, jonka lapset ovat perhepäivähoidossa että hänen lapsensa ovat nyt tulossa sinne päiväkotiin missä lapseni nyt ovat, vaikka hän ei edes hakenut heitä päiväkotiin!Olisi mieluusti pitänyt heidät perhepäivähoidossa, mutta näin oli tehty.Tietysti tästä tuli heti itsellä mieleen etteivät ne paikat näköjään sitten niin kiven alla olekaan ja jäin ihmettelemään näitä jakokriteereitä. Tuli mieleen että onkohan tämä vain jotain kiusantekoa, kun olen yleensä herkästi ottamassa kantaa näihin päivähoitoasioihin ja kritisoimassa.
Kommentit (4)
eli tämä hoitaja , jolla ystäväni lapset ovat niin hän oli määräaikaisella sopimuksella eikä sitä jatkettu koska vakituisilla pph:lla on tilaa.Hän olisi kuitenkin mieluummin jatkanut perhepäivähoidossa vaikka eri hoitajallakin. Tästä siis itse päättelen ettei ne päiväkotipaikat sitten niin piukassa olekaan kuin luulin, katsotaan mitä päivähoidonjohtaja vastaa kun viestiä asiasta laitoin. Tämän kiusanteko- juttu tuli vaan mieleen siitä että tuttavani on isossa kaupungissa päiväkodissa töissä ja sanoi että aina kaikki " valittajat" laitetaan kyllä näissä päiväkotipaikkajaoissa jonon hännille.
mutta koska yleensä on paljon samanarvoisia hakijoita, päiväkodin johtajat pääsevät tekemään valintoja myös " omasta päästä" . Sikäli on siis ihan mahdollsita, että joku ei-haluttu lapsi sijoitetaankin muualle tai johtajan ystävän lapset pääsevät helpommin sinne, minne halusivat.
Teidän tapauksessa kyllä luulen että paikkojen jako on tapahtunut ihan objektiivisin perustein. Ystäväsi lapsilta meni hoitopaikka alta - he tarvitsivat kiireesti uuden paikan ja menivät siis jonon kärkeen. Päiväkodin vaihtajat taas joutuvat aina jonon hännille, koska heillähän on jo hoitopaikka eikä tarve siis ole akuutti. Esikoululaisellesi vaihto onnistui, koska hänellä on lain mukaan oikeus päästä omaan esikouluunsa, mutta nuoremman lapsenne puolesta puhui vain tuo sisaruus. Ja tosiaan ne joilla ei ole lainkaan hoitopaikkaa, menevät silloin ohi. Vaihtajien jonossa lapsesi on varmaan etupäässä, jos se nyt yhtään lohduttaa.
Paikkoja ko. paikkaan on mihin poikaani hain, mutta hän oli katsonut että poikani on paljon parempi jatkaa tutussa paikassa kun mennä uuteen paikkaan.Joten hän oli itse päättänyt mikä on parasta lapselleni ( ei ole koskaan varmasti lastani nähnytkään). Minusta on mielenkiintoista että toiset ihmiset päättävät mikä on minun lapselleni parasta tuntematta ollenkaan tilannettamme tai lastamme.Kuviteltiinkohan sitä että haen muuten vaan paikkaa, enkä ole ollenkaan miettinyt että miten se vaikuttaa lapseemme tai elämäämme. Todellakin mietin pitkään että haenko vai enkö koska molemmissa on puolensa, mutta koska mieheni kuskaa lapsiamme ja hän sanoi että haluaa molemmat samaan paikkaan niin hän sen viimeisen päätöksen teki. No, poikani pääsee nyt sitten sinne päiväkotiin mihin hänet halusin, mutta kyllä taas jäi hyvä maku suuhun tästäkin prosessista! Jos en olisi avannut suutani niin eipähän olisi päässyt.Kuinkahan paljon tällaista tosiaan tapahtuu että vanhempien toivomukset jätetään huomioimatta ja päätetään vaan tietämättä ollenkaan asian taustoja?Ehkä olisi pitänyt ymmärtää laittaa perustelut hakemukseen.
mitäs jos kunnassanne/kaupungissanne on pulaa pph-paikoista? Ja näin ollen ystäväsi lapset siirrettiin kyseiseen päiväkotiin? Tuohon en usko että tekevät kiusaa... ANTEEKSI vain! Mutta kannattaa ottaa yhteyttä ihmiseen joka näitä siirtoja tekee, niin saa varmasti vastauksen, ainakin siinä kunnassa missä itse olen töissä...
Napero