Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pahin turistihuijaus jonka olette kokeneet?

Vierailija
22.05.2019 |

Ja missä paikassa oli?

Itselleni sattui niin kun olin meksikossa nostamassa 10000 pesoa ettei se pankkiautomaatti antanut kun kuitin. Sitten kun menin pankkiin sisään valittamaan niin väittivät että valehtelen koska automaatista ei edes ollut mahdollista nostaa niin paljon rahaa kerralla.

Sitten kun näytin kuitin väittivät että olin väärentänyt sen.

Oli joku 600e siihen aikaan. Vieläkin sapettaa.

Kommentit (397)

Vierailija
61/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattas varoa noita jotka pyörittää sitä kolme mukia ja pallo peliä. Eli se järjestäjä liikuttaa tuota palloa mukeilla ja lopuksi pitää arvata minkä mukin alla se pallo on. Jos arvaa oikein voittaa rahaa.

Jotkut kyllä voittaa siinä mutta juju onkin se että ne jotka voittavat ovat tuon pelin järjestäjän kavereita.

Vierailija
62/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ravintolalaskuissa tai taksimatkoissa on huijattu, mutta ei kovin montaa kertaa, eikä isoja summia kun en muista edes paikkoja. 

Prahassa olen käynyt monta kertaa ja siellähän kyllä yritetään huijata. Tarjoilija tuo esim. jonkun maustekorin pöytään ja jos siihen kosket, tulee hinta siitä. Tai joku leipäkori. Siihenkään ei kannata koskea, jos et halua leipää . Pitää heti pyytää viemään saman tien pois. 

Mulla on tsekkiläinen ystävä ja sen kanssa on hupaisaa käydä siellä syömässä. Hän osaa suomea, joten puhumme siis tarjoilijan kuullen suomea. Lopuksi kun tulee huijauslasku, tämä ystävä ripittää tsekiksi kunnolla ne tarjoilijat. Oikea lasku tulee liukkaasti anteeksipyyntöjen kera :). 

Ei tuo ole huijausta. Couvert lukee menussa. Sama tapa myös monissa etelä-Euroopan maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venetsia. Järkyttävä tungos, mihinkään ei päässyt sisään ja hellepäivänä paska haisi kaikkialla.

Ai siis Venetsia itsessään on turistihuijaus? Venetsia on uskomattoman kaunis, historiallinen ja ainutlaatuinen kaupunki, jonka massaturismi on pilaamassa. Erityisesti ongelmana ovat päiväkävijöiden valtavat laumat ja isot risteilyalukset, joiden rantautuminen vahingoittaa kaupungin perustuksia.

Olin itse yhtenä näistä pilaavista turisteista Venetsiassa mieheni kanssa viime kesänä. Olimme kolme yötä. Rakastuin kaupunkiin aivan täysin. Tungosta oli päivisin isoilla pääkaduilla, mutta Venetsiassa riitti myös pieniä sivukujia ihasteltaviksi. Päiväretkeläisten mentyä meno pääkaduillakin rauhottui. Elämäni parhaan aterian olen syönyt minikokoisessa venetsialaisessa ravintolassa, jonne hattupäiset paikalliset papat tulivat yömyssyille ja päivittelemään virne suupielessä, kuinka kylmä on (oli 28 asteen helteet).

Joka paikkaan päästiin, mihin haluttiin. Ainoa, johon oikeasti joutui jonottamaan oli pyhän Marcon basilika, mutta sinnekin jono veti nopeasti, kun etukäteen oli selvittänyt, mihin aikaan päivästä kannattaa mennä.

Vierailija
64/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ravintolalaskuissa tai taksimatkoissa on huijattu, mutta ei kovin montaa kertaa, eikä isoja summia kun en muista edes paikkoja. 

Prahassa olen käynyt monta kertaa ja siellähän kyllä yritetään huijata. Tarjoilija tuo esim. jonkun maustekorin pöytään ja jos siihen kosket, tulee hinta siitä. Tai joku leipäkori. Siihenkään ei kannata koskea, jos et halua leipää . Pitää heti pyytää viemään saman tien pois. 

Mulla on tsekkiläinen ystävä ja sen kanssa on hupaisaa käydä siellä syömässä. Hän osaa suomea, joten puhumme siis tarjoilijan kuullen suomea. Lopuksi kun tulee huijauslasku, tämä ystävä ripittää tsekiksi kunnolla ne tarjoilijat. Oikea lasku tulee liukkaasti anteeksipyyntöjen kera :). 

Leipäkori sinänsä ei ole huijausta, sillä se lukee listassa (couvert 2e tms). Jos ei lue, rikotaan lakia kunnolla.

Itse olen asunut Prahassa 8 vuotta, vielä ei ole huijattu :).

Liikutko paikallisten kanssa tai puhutko tsekin kieltä? Mua ei ole koskaan huijattu jos on tsekkiystävä mukana mutta heti kun vain suomalaisia porukassa nousee niin ravintola- kuin taksihinnatkin.

Vierailija
65/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venetsia. Järkyttävä tungos, mihinkään ei päässyt sisään ja hellepäivänä paska haisi kaikkialla.

Ai siis Venetsia itsessään on turistihuijaus? Venetsia on uskomattoman kaunis, historiallinen ja ainutlaatuinen kaupunki, jonka massaturismi on pilaamassa. Erityisesti ongelmana ovat päiväkävijöiden valtavat laumat ja isot risteilyalukset, joiden rantautuminen vahingoittaa kaupungin perustuksia.

Olin itse yhtenä näistä pilaavista turisteista Venetsiassa mieheni kanssa viime kesänä. Olimme kolme yötä. Rakastuin kaupunkiin aivan täysin. Tungosta oli päivisin isoilla pääkaduilla, mutta Venetsiassa riitti myös pieniä sivukujia ihasteltaviksi. Päiväretkeläisten mentyä meno pääkaduillakin rauhottui. Elämäni parhaan aterian olen syönyt minikokoisessa venetsialaisessa ravintolassa, jonne hattupäiset paikalliset papat tulivat yömyssyille ja päivittelemään virne suupielessä, kuinka kylmä on (oli 28 asteen helteet).

Joka paikkaan päästiin, mihin haluttiin. Ainoa, johon oikeasti joutui jonottamaan oli pyhän Marcon basilika, mutta sinnekin jono veti nopeasti, kun etukäteen oli selvittänyt, mihin aikaan päivästä kannattaa mennä.

Paskanhajua ja turistilaumoja, ah mikä romanttinen idylli! Yhtä hyvin voin mennä käymään Rossossa syömässä, jos naapuripöytään sattuu iso lapsiperhe jonka nuorimmainen on juuri vääntänyt muhevat tortut housuunsa, niin tunnelma on liki autenttinen.

Vierailija
66/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt varmaan toista sataa ulkomaanmatkaa, mutta pahin huijaus oli kesämökin vuokraaminen Suomesta (Tuusniemi). Mökki oli pimeässä lepikossa, kalustettu vanhoilla (osin rikkinäisillä) pihakalusteilla. Rannassa lojui vettynyt puuvene, jota ei miehen kanssa edes jaksettu työntää veteen. 

Vierailija
67/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskanhajua ja turistilaumoja, ah mikä romanttinen idylli! Yhtä hyvin voin mennä käymään Rossossa syömässä, jos naapuripöytään sattuu iso lapsiperhe jonka nuorimmainen on juuri vääntänyt muhevat tortut housuunsa, niin tunnelma on liki autenttinen.

Edelleen. Olen käynyt Venetsiassa eikä minun kokemukseni ole tämä. Pelkäsimme kyllä, että kanavien vesi olisi ehtinyt alkaa haista, kun oli ollut ko toukokuusta asti niin kuumaa, mutta mitään hajuhaittoja ei ollut. Plussaa vielä todella hienosta Air b’n’b -majoituksesta. Venetsia oli meille hyvä kokemus.

Vierailija
68/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa baarin laskulla oli edelliset juomat, jonka olimme jo maksaneet. Korjasivat kyllä asian nopeasti ja pahoittelivat eikä tarvinnut maksaa kahdesti. Ehkä oli aito erehdys, koska ei siellä kukaan koskaan puhunut, että maassa laskutetaan kahdesti ja ko. tasokas baari oli aika täysi ja kiirettä piti henkilökunnalla.

Muuten Thaimaassa hinta on ollut just niin kuin pitikin ja monta kertaa käyty. Se on harvinainen maa, kun tavarat säilyvät rannalla. :)

Espanjasta yms. "tummemmista" etelän maista ei valitettavasti voi sanoa samaa.... ihan paskoja huijarimestoja.

Vierailija
69/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitkää itellenne muistiin esim. puhelimeen paljonko ruokanne ja juomanne maksoivat menun mukaan, tilatessanne. Näin huomaatte jos kuittiin ilmestyy eri hinnat kuin menussa oli.

Nuo "couvert" ja palvelumaksut jne. täytyy olla kuitissa eriteltyinä omilla riveillään, mitään könttäsumma-kuittia ei tarvitse hyväksyä.

Lukemattomilla euroopan matkoilla huijausten yritykset ovat liittyneet joko ravintoloihin tai takseihin. Ravintoloissa huijaukset ovat näkyneet joko muuttuneina hintoina tai yllättävinä lisämaksuina, esim. olemme tilanneet menusta jossa on mainittu tietty hinta, mutta vasta laskua tuodessa selviääkin että ko.hinta oli voimassa vain tiettyyn kellonaikaan tms. Tästä tulee olla menussa merkintä tai kalliimpaa hintaa ei tarvitse maksaa. Vedestä, leivästä ja palvelusta on tapana periä perusmaksu, joka on useimmissa paikoissa muutaman euron. Se on ihan okei, vaikka ärsyttääkin. Sen sijaan (jos ei olla Kreikassa), tarjouksista tuoda pöytään alkusnapseja, pikkupaloja, lisää vettä tms. kaikesta ylimääräisestä kannattaa kieltäytyä, jos ei ole valmis niistä maksamaan. Ja ne voivat maksaa ihan mitä tahansa, 10 euron vesipullo ei ole harvinaisuus. Älä koskaan humallu ulkomaisissa ravintoloissa, koska vedätys kiihtyy sitä mukaa kuin päihtymyksesi kasvaa. Humalaisen asiakkaan asiallinen laskutus on täysin suomalainen ilmiö.

En edes käytä juurikaan alkoholia mutta olen nähnyt tämän monen tuttavani kohdalla, että monenlaista yritetään.

Takseissa eniten ongelmia aiheuttaa epäselvyys hinnasta, eli se ettei ole muistettu kysyä paljonko kyyti maksaa. Jos et kysy niin kuski voi veloittaa ihan mitä häntä huvittaa veloittaa. Jos on epämääräinen maa, pidä mukanasi kynää ja pientä lehtiötä, leiki ettet ymmärrä ja pyydä kuskia kirjoittamaan summa paperille. Ja varmista että summa koskee koko henkilömäärää eikä ole per henkilö. Kirjoita sekin lapulle niin että kuski näkee. Maksettaessa kuvaa puhelimellasi huomaamattomasti maksutapahtuma, niin että näkyy minkä setelin ojennat kuskille (tai pyydä kaveria kuvaamaan).

Katukusetukset, rannekorukauppiaat, apinamiehet, pelien ja ohjelmanumeroiden järjestäjät voit kuitata naurulla ja jatkaa matkaasi. Jos jotain on päällesi asetettu ilman nimenomaista pyyntöäsi, ei sinun tarvitse niistä välittää. Ojenna takaisin sinulle "lahjoitetut" tavarat ja jatka matkaasi ilman sen kummempaa pelkoa, syyllisyyttä tai aggressiota. Älä anna kenellekään rahaa sellaisesta mitä et ole tilannut.

Vierailija
70/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava sattui äidilleni Malacassa noin 2002, itse kävelin kyseisessä tilanteessa edellä äitiäni noin 10m päässä. Kukkia tyrkyttävä romaninainen oli saanut (ujon ja kokemattoman) äitini tähtäimeensä. Äitini avasi lompakkonsa naisen edessä ja antoi kukasta pari euroa tms., että pääsisi tästä eroon. Menimme tapauksen jälkeen syömään ja äitini huomasi maksaessaan, että romaninainen oli jollakin silmänkääntötempulla vienyt lompakosta pienipalkkaisen äitini kaikki matkarahat, noin 600 euroa (!!!). Turha varmaan sanoa, että ripitin äitiäni hänen hölmöydestään sekä ennen kaikkea siitä, että pitää tuollaisia määriä käteistä mukanaan. Äiti itki ja menimme käymään jopa paikallisella poliisiasemalla, tietty turhaan. Siskoni lähetti meille sitten rahaa Suomesta. Loppuloma kuluikin sitten äidin itkiessä ja kirotessa varkaita. Ja juu, ei ollut vakuutustakaan.

Vierailija
71/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava sattui äidilleni Malacassa noin 2002, itse kävelin kyseisessä tilanteessa edellä äitiäni noin 10m päässä. Kukkia tyrkyttävä romaninainen oli saanut (ujon ja kokemattoman) äitini tähtäimeensä. Äitini avasi lompakkonsa naisen edessä ja antoi kukasta pari euroa tms., että pääsisi tästä eroon. Menimme tapauksen jälkeen syömään ja äitini huomasi maksaessaan, että romaninainen oli jollakin silmänkääntötempulla vienyt lompakosta pienipalkkaisen äitini kaikki matkarahat, noin 600 euroa (!!!). Turha varmaan sanoa, että ripitin äitiäni hänen hölmöydestään sekä ennen kaikkea siitä, että pitää tuollaisia määriä käteistä mukanaan. Äiti itki ja menimme käymään jopa paikallisella poliisiasemalla, tietty turhaan. Siskoni lähetti meille sitten rahaa Suomesta. Loppuloma kuluikin sitten äidin itkiessä ja kirotessa varkaita. Ja juu, ei ollut vakuutustakaan.

Maksoipahan oppirahat. Miksei ollut vakuutustakaan?

Vierailija
72/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sri Lankassa ostettiin pikkuputiikista valmis lajitelma erilaisia mausteita. Vasta hotellilla huomattiin, että maustepusseja olikin yksi vähemmän kuin valitsemassamme paketissa ja osa oli vaihdettu halvempiin. Rahaa enemmän harmitti se, että oltaisiin haluttu juuri ne tietyt mausteet.

Vierailija
73/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkin Sidessä olimme mieheni ja tyttäremme 3v kanssa. Olimme yhtenä iltana syömässä kaupungilla ja lähdemme kävelemään pimeän tullen takaisin hotellille. Hotellimme oli kaupungin laidalla, jossa ei ollut katuvaloja tai muuta kaupungista tulevaa valaistusta, mutta eteensä kuitenkin näki. Tutulla reitillä hotellille tuli yhtäkkiä vastaan kameli ja kolme ihmistä. Mukava nainen ja miehiä, jotka pitivät kamelia. Toki vähän pöljinä ja perhelomalla ollessamme jäimme ihmettelemään kamelia etenkin kun pieni lapsemme siitä niin innostui. Nainen sanoin että hän ottaa teistä kuvia (meidän omalla puhelimella) ja alkoi jo asetella meitä kamelin eteen ja tilanne oli jo ohi kun äijät alkoivat vaatia 20€ rahaa. Voi *****lan väki kun meni suomitontut liian helpolla halpaan. Maksettiin mutta huusin perään niille englanniksi vähän rumasti.

Vierailija
74/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoipahan oppirahat. Miksei ollut vakuutustakaan?[/quote]

No joo, niin hän sit myöhemmin itekin sanoi. Vakuutusta ei ollut, koska hänen piti pienipalkkaisena yrittää päästä mahdollisimman halvalla.

Vierailija
75/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja, toivottavasti tämänlainen huijauskulttuuri ei rantaudu suomeen.

Se on täällä jo. Eikä vain ulkomaalaisten mukana.

Viime syksynä helsinkiläisen Prisman aulassa oli parikymppinen nainen, joka oli valinnut paikkansa muutaman neliömetrin tarkkuudella niin, että minkään liikkeen (ravintola, autokoulu, apteekki ja Alko) henkilökunta ei voinut nähdä häntä kassalta käsin. Naisella oli nippu painettuja, lyhyeen varteen kiinnitettyjä lippuja, joita hän työnsi ohikulkijoiden käteen. Jos ohikulkija otti lipun tai pysähtyi, nainen työnsi hänen nenänsä eteen siististi laminoidun pahvin, jossa kerrottiin englanniksi ja suomeksi, että nainen oli keräämässä rahaa (5 euroa per lippu) itselleen - hän tarvitsi suuren summan rahaa laitteeseen, jonka avulla hän pystyisi puhumaan. Hän viittilöi hurjasti ja esitti kuuromykkää, eikä millään halunnut nyrkkiini tunkemaansa lippua takaisin. En osaa viittomakieltä, mutta jonkin verran kuurojen kanssa tekemisissä olleena voin sanoa varmasti, että tämä ei viittomakieltä ollut. Mitään keräyslupaa ei myöskään näyttänyt olevan. Kerroin eräälle asian vakavan oloisesti ottavalle kassahenkilölle havainnostani, ja kun olin tehnyt ostokseni, rahankerääjä oli kadonnut. Ehti varmasti tehdä kivan tilin ja siirtyä toisaalle ansaitsemaan.

Vierailija
76/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perin suomalaista maksaa, jos joku vaatii.

Se näkyy näissä turistipuijauksissa ja vaikkapa EU:ssa.

En ymmärrä.

Vierailija
77/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukholma. Taksikuski kierrätti 20 korttelia ylimääräistä vedoten ruuhkiin, kun laivaterminaali olisi ollut ihan lähtöpaikan läheisyydessä. Positiivisena puolena: tulipahan nähtyä ne ihanat kukkivat kirsikkapuut...

Joo viddu noi. Vapaa hinnoittelu niin voivat veloittaa ihan mitä tahansa satuhintoja. Suorastaan vaanivat tyhmiä turisteja siellä satamassa.

En päässyt edes koijatuksi asti, kun satamassa väijyneellä suharilla kuohahti temperamentti jo siitä, että kysyin viattomasti hintaa erääseen kohteeseen. Kävi melkein ryysyihin kiinni ja kiljui, että hänen autossaan on taksamittari. Menin sitten julkisilla.

Vierailija
78/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukholma. Taksikuski kierrätti 20 korttelia ylimääräistä vedoten ruuhkiin, kun laivaterminaali olisi ollut ihan lähtöpaikan läheisyydessä. Positiivisena puolena: tulipahan nähtyä ne ihanat kukkivat kirsikkapuut...

Joo viddu noi. Vapaa hinnoittelu niin voivat veloittaa ihan mitä tahansa satuhintoja. Suorastaan vaanivat tyhmiä turisteja siellä satamassa.

En päässyt edes koijatuksi asti, kun satamassa väijyneellä suharilla kuohahti temperamentti jo siitä, että kysyin viattomasti hintaa erääseen kohteeseen. Kävi melkein ryysyihin kiinni ja kiljui, että hänen autossaan on taksamittari. Menin sitten julkisilla.

Miksiköhän asialliset kuskit eivät ryhdy sotaan huijarikuskeja vastaan ja palkkaa tarvittaessa vaikka jotain liivikerhoa myllyttämään huijarit pois markkinoilta.

Vierailija
79/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhasta maailmasta juttu ja junnut ei edes ymmärrä tarinaa.

Oli aps-kamera ja turistirysässä valokuvaliike. Kysyin erikseen onko aps-valmiutta ja kun kuulemma oli, niin filmirulla kehitykseen. No ei niillä ollut vaan filmi oli revitty auki ja kuvatkin ihan paskoja. 

Ei siinä se raha vituttanut vaan että kuvat ja negat oli pilattu.

Vierailija
80/397 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukalla oltiin kerran sellaisessa rantaravintolassa, jossa ruoka oli aivan järkyn huonoa (jotain paikallista kalaa, mikä sinänsä ok, mutta peitettynä mikrotettuun emmenthal-juustoon!), palvelu kesti ikuisuuden, ja tuoleja peittävistä poronnahoista irtosi karvat villatakkiin lähtiessä. Ateria maksoi saman kuin hyvässä helsinkiläisessä ravintolassa. Toisaalta sille kusetukselle ollaan naurettu vuosia, joten oli ehkä enemmän kuin hintansa väärti kuitenkin loppupeleissä. Koko Lappi tuntui olevan yksi turistinvedätysansa. Eli eipä olla jostain syystä sen reissun jälkeen käyty Suomen Lapissa.

Ruka on muuten Pohjois-Pohjanmaata, ei Lappia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän