Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensiasunnon osto kun ei ole säästöjä eikä takaajia?

mumsy
22.05.2019 |

Onko tuhoon tuomittu ja mahdoton tilanne?
Olen alle 40-vuotias nainen, 2 kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Bruttotuloni ovat 3300e/kk + lapsilisät ja elatustuki yhteensä n. 650e/kk.

Maksan kerrostalokodistamme tällä hetkellä vuokraa (kaupungin vuokra-asunto) 1050e/kk. Nyt olen katsellut kotikaupungistamme rivitaloja, sillä olisi unelma jos olisi edes pieni oma piha ja oma sauna.
Tilanteeni kuitenkin on se, että minulla ei ole takaajia jotka voisivat auttaa lainan haussa, eikä lainkaan säästöjä.

Jos ajatellaan että hakisin lainaa esim. 180 000e, kuinka todennäköistä / epätodennäköistä on, että se minulle myönnettäisiin? Luottotiedot ovat kunnossa, työpaikka vakituinen, yksi luottokortti löytyy. Tarvitseeko olla säästöjä esim 10-15% ostohinnasta. Jos säästöjä ei ole, onko tuo säästösumma mahdollista saada jotenkin esim. toisena lainana?

En tiedä oikein mitään tästä asunnonostokuviosta, joten (ystävälliset) neuvot ovat tervetulleita, sekä vinkit.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman alkupääomaa taitaa kyllä olla aika vaikea saada lainaa.

Vierailija
2/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä aloittaisin säästämään ensin ja ja menisin vasta myöhemmin neuvottelemaan asuntolainasta. Vuokrallakin asuminen on minusta oikein hyvä vaihtoehto sen sijaan, että kirstäisi oman taloutensa äärimmilleien, että vois maksaa asuntolainaa pois. Toki riippuu millaisen lainan onnistuu saamaan. Mutta ei ainakaan kannata tuudittautua liiaksi siihen, että lainojen korot pysyvät vastaisuudesakin yhtä alhaisena ja matalina kuin mitä ne ovat olleet viime vuodet.    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ensiasunnon ostaja? Heitä koskee eri säännöt takauksen suhteen kuin muita. Parhaan vastauksen kysymykseesi saat, kun pyydät lainatarjousta muutamalta pankilta. Ei vie kuin hetken aikaasi.

Vierailija
4/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita pankkiin ja kysy, sillä pääsee aika nopeasti eteenpäin ja kertovat mitä pitää tehdä tai paljon pitää säästää, jos ei nyt onnistu.

Tulojen puolesta ei varmaan ongelmaa, mutta pankit eivät taida edes saada enää myöntää asuntolainaa ilman alkupääomaa, mutta sitä voi toki kiertää lainaamalla se vaikka jotenkin muuten.

Vierailija
5/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pankista neuvoa ja ala säästää rahaa heti asuntoa varten.

Vierailija
6/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon että "ei ole niin tiukoilla talouden suhteen", mutta jos nyt jo maksan yli tonnin vuokraa, katselin näitä paikallisia rivareita, niin jos vakuus on esim. 200e ja lainaosuus olisi kuussa 600 tai 700e, niin erotushan on mulla myönteinen. Toki otan yhteyttä pankkiinkin :) ajattelin vain pistää tämmöstä pikaneuvonantoa. 

Ja kyllä, olisin ensiasunnon ostaja. 

Vierailija
7/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumaliste miten paljon työnnät rahaa vuokraisännällesi! :O Maksat hänen sijoitusasunnon saamatta sitä koskaan omaksi. Ja maksaminen jatkuu, vaikka ko. sijoituskämppä olisikin jo maksettu. Samalla omistusasuntojen hinnat karkaavat. Ihmekös että raha on tiukassa, kun olet valinnut sen ylivoimaisesti kalleimman asumismuodon.

Muuta halvempaan kämppään ja säästä useampi vuosi rahaa. Jos taloutta ei hallitse edes tämän verran, ei pankin suunnalta luottamusta heru.

Meillä taloustilanne alkoi heti helpottamaan, kun muutettiin omaan.

Vierailija
8/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiasunnon ostajalla tulee olla säästettynä 10% asunnon arvosta rahana. Itse asunto toimii vakuutena 75% eli jos on säästänyt 10% rahaa, tarvitsee muuta vakuutta vielä 15% asunnon arvosta. Muu vakuus voi olla esim. vanhempien talo tmv. Henkilötakaus ei käy. Jos muita vakuuksia ei ole, joudut säästämään rahana sen 25% asunnon arvosta.

Vierailija
9/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos siirtyisit ensin asumisoikeusasuntoon ja ottaisit sen asumisoikeusmaksua varten pienen lainan? Kun olet saanut sen maksetuksi, sinulla on pois muuttaessasi sitten se oma osuus olemassa.

Me teimme juuri niin eli asuimme reilut 4 vuotta kivassa asumisoikeusrivarissa ja kun muutimme pois, saimme takaisin noin 20.000e asumisoikeusmaksun. Se riitti sitten omaksi osuudeksi juuri noin 180.000 asuntolainaan.

Vierailija
10/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiasunnon ostajalla tulee olla säästettynä 10% asunnon arvosta rahana. Itse asunto toimii vakuutena 75% eli jos on säästänyt 10% rahaa, tarvitsee muuta vakuutta vielä 15% asunnon arvosta. Muu vakuus voi olla esim. vanhempien talo tmv. Henkilötakaus ei käy. Jos muita vakuuksia ei ole, joudut säästämään rahana sen 25% asunnon arvosta.

Okei, eli jos tilanne on tämä niin ei mitään mahdollisuutta ostaa omaa. Menee aika kauan että saan nykyisillä asumismenoilla säästöön 45 tonnia..

Vierailija
11/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Entäpä jos siirtyisit ensin asumisoikeusasuntoon ja ottaisit sen asumisoikeusmaksua varten pienen lainan? Kun olet saanut sen maksetuksi, sinulla on pois muuttaessasi sitten se oma osuus olemassa.

Me teimme juuri niin eli asuimme reilut 4 vuotta kivassa asumisoikeusrivarissa ja kun muutimme pois, saimme takaisin noin 20.000e asumisoikeusmaksun. Se riitti sitten omaksi osuudeksi juuri noin 180.000 asuntolainaan.

Olen taas aina pitänyt aso-asumista tosi huonona systeeminä. Pitää kuitenkin harkita jos se on sitten se ainoa väylä oman kodin ostoon. Toisaalta tyhmä ottaa esim. 20 tonnia lainaa nyt, maksaa korkeaa aso-vuokraa (meillä täällä kaupungissa ne on n. 900e/kolmio) + lainanlyhennystä. Eli olisin sen esim. 4 vuotta helkutan tiukoilla. 

Vierailija
12/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Meneekö tuossa ensiasunnon ostajan verovapaus?

Vierailija
13/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää vitsi? Meitä on kaksi työssä käyvää, säästöjä oli 20 000 joilla maksettiin käsiraha ja lainaa otettiin 200 000 ja oli lisäksi takaaja.

Ei tuo 180 000 laina ole yhtään realistinen.

Vierailija
14/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pankki tarjosi mahdollisuuden ostaa s-vakuus, jolloin en tarvinnut käsirahaa enkä muita takauksia. Reilu tonni oli vain vakuudella hinta.

Vierailija
15/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mumsy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli jos tilanne on tämä niin ei mitään mahdollisuutta ostaa omaa. Menee aika kauan että saan nykyisillä asumismenoilla säästöön 45 tonnia..

Kannattaa nyt kysyä pankista, tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet melkoisia lainoja ilman euronkaan omaa rahaa.

Selviää pankissa.

Ei täällä.

Vierailija
16/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan mulla oli sama juttu js ei auttanut kuin säästää se omapsuus (se oli ennen 15%). Meni KUUSI vuotta että sain vaadittavan 30 ke säästettyä sillä samaan aikaan jouduin maksamaan kallista vuokraa.

Jotkit pankit antaa valtiontakauksella lainoja mutta silloinkin pitää olla joku osa omarahoitusta. Kysy pankistasi paljon pitäisi olla.

Vierailija
17/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP-lainan saamiseksi pitää olla säästettynä väh. 10 % asunnon hinnasta, tavalliseen asuntolainaan riittää 5 %. Hyvin monet tuttavistani (25-30 v) ovat ostaneet ihan normi lainalla kun aspiin pitää säästää niin turkasen kauan. Aspissa on vaan paremmat ehdot ja edut, mutta sitä ei myönnetä kuin alle 40-vuotiaille. Itse aion ostaa asp-lainalla asunnon ensi vuonna ja olen nyt 28-v.

Vierailija
18/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tää vitsi? Meitä on kaksi työssä käyvää, säästöjä oli 20 000 joilla maksettiin käsiraha ja lainaa otettiin 200 000 ja oli lisäksi takaaja.

Miksei olisi? Mitä vaikutusta sillä on miten te teitte sen?

Vierailija
19/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. - Tai ei pitäsi olla. Historia osoittaa, että pankit ovat pahimmillaan (tai ehkä joskus myös parhaimmillaan) myöntäneet holtittomasti ja huolimattomasti asuntolainoja, sellaisiakin joiden ottajan olsi pitänyt ymmärtää olla ottamatta, koska ovat ajautuneet pulaan, kun esimerkiski korot ovat yksi kaks nousseet, tai kun yllättäen on jouduttukin työttömäksi pidemmäksi aikaa, kuin mitä on ikinä osattu kuvitella. Usein kuulee esitettvän, että kyllään omsitusasunnon vo aina myydä No voi kyllä aika mota kertaa ja varmaan suurimmassa osassa tapauksia. Mutta on harhaluulo uskoa ja ajatella, että kauppa hinta olsi aina parempi kuin se hinta, jolla itse osti asunnon.   

Vierailija
20/61 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan omakotitaloon kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Meneekö tuossa ensiasunnon ostajan verovapaus?

Ei mennyt ainakaan aikaisemmin. Asumisoikeusasuntoa ei lasketa omistusasunnoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan