Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä kolumni Ina Mikkolalta: Rakastan veroja!

Vierailija
22.05.2019 |

Loistavia huomioita siitä, miksi veroja on syytä rakastaa ja miten yhteiskunnasta pidetään huolta. Hyvä Ina!
https://yle.fi/uutiset/3-10769543

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kolumnia, mutta kommentoin silti sivusta, että minäkin maksan ihan mielelläni veroja. Niillä saadaan paljon hyvää aikaiseksi yhteiskunnassa.

Vierailija
2/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä hyvin kirjoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mutta rajansa silläkin rakkaudella saisi olla.

Vierailija
4/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki veroja tulee maksaa, mutta toisin kuin esitetiiin artikkelissa, aika kaukana tämä on kuitenkin hyvinvointivaltiosta tai loogisesti järkevästä toiminnasta. Tietenkin verojen maksaminen mahdollistaa asioita jotka eivät muuten olisi mahdollisia joten siksi on hyvä maksaa veroja jotta tämäkin maa kehittyisi. Jotkut luulevat elävänsä valmiissa maailmassa jossa minä minä minä on ainoa merkitsevä tekijä.

Vierailija
5/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin ennen, kunnes kirjastolaitos ajettiin alas.

Vierailija
6/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet julkisella puolella et ole veronmaksaja vaan saaja muistakaa se.

Vierailija
7/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan noin mene, riippuu palkasta. Myösin yksityisellä työskentelevät ovat useammin saajia, kuin maksajia. Vain pienellä osalla on niin hyvät tulot, että joutuvat maksajiksi.

Vierailija
8/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos julkista puolta ei olisi tekisit sinä sitä kaikkea muuta, kuin työtäsi yksityisellä sektorilla, kuten kaikki muutkin. Jos et ole huomannut, niin nämä asiat eivät ole toistensa vastakohtia vaan mahdollistavat toisensa ja ovat hyvin järkevällä tavalla sidoksissa toisiinsa. Toki trollaaminen on varmasti kivempaa muttei realistista kuitenkaan. Jos taas julkisen puolen työt yksityistetään niin se kallistaaa palveluita ilman että palvelut paranasivat kuten olemme jo käytännössä huomanneet vanhusten hoidossa. Toki jos maksat öky hintaista palvelu mihin taviksella ei ole varaa saat sitä ökypalvelua. Sen ökypalvelun voi ne harvat ostaa ilman että julkinen puoli on ajettava alas...

Vierailija
9/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et selvästikään lukaissut/kuunnellut kolumnia :D

Vierailija
10/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saamapuoleöla oleva rakastaa veroja. Myös verovaroista palkkansa saavat, vaikka olisivat suurituloisia.

Vierailija
11/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se Ina maksaakaan veroja? Eli kun on verottajan antamien tietojen mukaan selkeästi saamapuolella, niin veroja on helppo rakastaa - nehän maksaa pääsääntöisesti joku muu.

Vierailija
12/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni saamapuoleöla oleva rakastaa veroja. Myös verovaroista palkkansa saavat, vaikka olisivat suurituloisia.

Sellaista henkilöä ei ole joka ei olisi saamapuolella veroilla tuotetuissa asioissa. Sinä et rakenna mitään itse, et kouluta, et hoida lapsia, etkä auraa lumia, et hoida sairaita tai vanhuksia, jne jne. Et tee mitään mikä mahdollistaisi edes tämän yhteiskunnan.

Vierailija
13/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista henkilöä ei ole joka ei olisi saamapuolella veroilla tuotetuissa asioissa. Sinä et rakenna mitään itse, et kouluta, et hoida lapsia, etkä auraa lumia, et hoida sairaita tai vanhuksia, jne jne. Et tee mitään mikä mahdollistaisi edes tämän yhteiskunnan.

Jenkeissä menee paremmin ja siellä nuo kaikki asiat saa rahalla.

Samalla se motivoi hankkimaan töitä ja rahaa, jos haluaa saada asiat X ja Y.

Vierailija
14/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnissa olisi ollut hyvä kertoa, kuinka paljon kirjoittaja itse iloissaan veroja maksaa. Siinä vaiheessa, kun marginaalivero ylittää 50%, aika monella alkaa v-käyrä nousemaan. Miksi ponnistella eteenpäin, jos suurimman osan lisähyödystä vie yhteiskunta?

Keskituloisen veronmaksajan v-käyrä nousee helposti myös alemmallakin veroasteella, kun paljon kehutut julkiset palvelut eivät toimi. Kouluissa ja päiväkodeissa on mitä moninaisimpia ongelmia: hometta, rauhattomuutta, huonoja oppimistuloksia. Terveyskeskukseen ei saa aikaa joten on maksettava terveydenhoidosta kahteen kertaan, julkinen verojen kautta ja oma hoito yksityisesti. Verorahoja heitellään kohteisiin, jotka ovat oman arvopohjan vastaisia (valitse tähän kohde, niitä riittää). Tiet ovat huonossa kunnossa, vaikka bensa maksaa maltaita. Julkisen liikenteen kehittäminen johtaa liikenneyhteyksien huonontumiseen ja lippujen hintojen nostamiseen. Asuminen on kallista ja keskituloinen, joka maksaa asumisensa kokonaan itse ei juurikaan pääse parempaan asumistasoon kuin tuloton, jonka asumisen maksaa yhteiskunta. Ja niin edelleen...

Vierailija
15/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin ennen, kunnes kirjastolaitos ajettiin alas.

Miten kirjastolaitos on mielestäsi ajettu alas Suomessa? Asun Saksassa ja maksan 35 euroa joka ikinen vuosi kirjastokortista! Kirjastoja on myös tiheydeltänsä paljon vähemmän, eikä tuo 35 euron kirjastokortti edes käy kaikissa saman kaupungin kirjastoissa, vaan siihen päälle pitäisi ottaa kaksi 15 euroa/vuosi korttia jos haluaisi käydä yliopiston ja osavaltion kirjastoissa. 

Ruoho voi tuntua vihreämmältä aidan toisella puolella, mutta kyllä Suomessa vaan on verrattoman upea verorahoilla tuettu kirjastolaitos.

Vierailija
16/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolumnissa olisi ollut hyvä kertoa, kuinka paljon kirjoittaja itse iloissaan veroja maksaa. Siinä vaiheessa, kun marginaalivero ylittää 50%, aika monella alkaa v-käyrä nousemaan. Miksi ponnistella eteenpäin, jos suurimman osan lisähyödystä vie yhteiskunta?

Keskituloisen veronmaksajan v-käyrä nousee helposti myös alemmallakin veroasteella, kun paljon kehutut julkiset palvelut eivät toimi. Kouluissa ja päiväkodeissa on mitä moninaisimpia ongelmia: hometta, rauhattomuutta, huonoja oppimistuloksia. Terveyskeskukseen ei saa aikaa joten on maksettava terveydenhoidosta kahteen kertaan, julkinen verojen kautta ja oma hoito yksityisesti. Verorahoja heitellään kohteisiin, jotka ovat oman arvopohjan vastaisia (valitse tähän kohde, niitä riittää). Tiet ovat huonossa kunnossa, vaikka bensa maksaa maltaita. Julkisen liikenteen kehittäminen johtaa liikenneyhteyksien huonontumiseen ja lippujen hintojen nostamiseen. Asuminen on kallista ja keskituloinen, joka maksaa asumisensa kokonaan itse ei juurikaan pääse parempaan asumistasoon kuin tuloton, jonka asumisen maksaa yhteiskunta. Ja niin edelleen...

Itse en välittänyt veroista lainkaan, kunnes ensimmäisen kerran vuositulot kohosivat sataantuhanteen euroon. Sain ison bonuksen töissä, ja kun noin puolet lähti parempiin suihin, niin kimpaannuin lopullisesti.

Pian sen jälkeen aloin tehdä samaa duunia yrittäjänä, ja nyt yrityksessä on kymmenien henkilöä. Keskeisin (joskin ei ainoa) syy tähän oli nimenomaan ansiotuloveron mieletön taso isommissa tuloluokissa.

Viime vuodet olen ollut taas tyytyväinen, mutta jos nyt menonlisäykset maksatetaan pääasiassa yrittäjiltä, ja muu porukka ei osallistu ollenkaan, niin pinna palaa taas. Firman pyörittämistä tulen jatkamaan kyllä, mutta firman osakkeita ja muita henkilökohtaisia omistuksia hallinnoivan holding-yhtiön siirrän pois. Panostuksiini ja ottamiini riskeihin nähden en pidä verotusta kohtuullisena, jos se tästä merkittävästi nousee.

Vierailija
17/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yhteiskunta on läpeensä sairas, jossa ei riitä, että veroja joutuu maksamaan, vaan niitä pitää myös rakastaa!

Vierailija
18/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan maksaa isoja veroja koska "iso" palkkani ei riitä ja voin saada asumistukea.

Vierailija
19/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta osa käyttää yhteiskuntaa 150%, vaikka maksaa vain 2 %, osa käyttää 100%, mutta maksaa 44%

Vierailija
20/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen yhteiskunta on läpeensä sairas, jossa ei riitä, että veroja joutuu maksamaan, vaan niitä pitää myös rakastaa!

Joo, snadi pohjoiskorea meininki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan